MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Monstrózní duo: Ducati Monster 821 vs. 1200

Srovnávací test

Oba patří mezi nejoblíbenější stroje boloňské značky. Díky kapalinovému chlazení a čtyřventilové technice dokázaly jak Monster 821, tak větší dvanáctistovka vydobýt italské svlečené legendě důstojné místo mezi nejmodernějšími naked biky. Oba jsou ztělesněním moderní italské techniky, který ale nabízí víc?

Pasovat Monster 821 do role „menšího“ z dvojice italských nakedů je trochu paradoxní. Nová 821 totiž svým výkonem 107 koní převyšuje někdejší vzduchem chlazenou jedenáctistovku Evo. Suverénní porce kilowattů pro svižnou jízdu bohatě stačí, takže je hned otázkou, proč vůbec přemýšlet o dvanáctistovce, která je o téměř 70 000 Kč dražší. Budete se ptát o to víc, když oba biky postavíte vedle sebe. Jsou si opravdu podobné – dynamické proporce, výrazný příhradový rám a jasná designová příslušnost k 20leté historii Monsteru. A těžko na tom může něco změnit absence chladicích žeber a gumové hadice kapalinového chlazení.

Rozdílů si ale všimnete nejpozději na druhý pohled – jen dvanáctka má elegantní jednoramennou zadní kyvku, radiální brzdovou pumpu, hydraulicky ovládanou spojku, olejový chladič a moderní TFT displej. Oba motory pak dělí 377 cm3, 21 koní a 29 Nm.

Podobnému vzhledu odpovídá i jízdní pozice, kterou u obou biků spojuje sportovní posaz – jste nahnutí dopředu a držíte široká řídítka, jak je pro Monster typické. Protože se však zmenšila vzdálenost mezi sedlem a řídítky, sedí se v obou případech uvolněněji a pohodlněji než na předchozích modelech.

Oba dvouválce jsou řízeny elektronikou ride-by-wire a k dispozici máte tři jízdní režimy: sport s maximálním výkonem a přímou reakcí na plyn, touring s maximálním výkonem a jemnější odezvou plynu a urban s nižším výkonem a nejjemnější reakcí. Každému režimu navíc odpovídá nastavení ABS a kontroly trakce.

Co vás hned překvapí, je opravdu dynamický projev obou motorů. Kromě režimu urban jsou reakce na přidání plynu opravdu okamžité, zvlášť dynamicky se tu projevuje menší 821. Energický projev motoru na první pohled vnímáte jako vyšší výkon, jenže agresivní chování agregátu se vůbec nehodí třeba pro jízdu po městě. Přitom to osmistovka nemá vůbec zapotřebí. Testastretta pochází z Hypermotardu, dvouválec byl však výrazně přepracován, takže se pyšní skvělou kulturou chodu, jde za plynem už od 2000 1/min, pořádně zatahuje ve střední oblasti otáček a nemá dost ani v 6000, kdy se jakoby znovu nadechne a žene se ochotně za svým výkonovým maximem. Během jízdy vám pocitově výkon ani chvíli nechybí. Dvanáctistovka se svojí dynamikou pohybuje daleko za hranicí legálních rychlostních limitů. Na druhou stranu reaguje na plyn o něco kultivovaněji než 821.

Motory jsou tedy velmi odlišné, převodovky zato působí stejně. Řadí přesně, mohly by však mít jemnější ovládání – oba šestikvalty potřebují důrazné povely a najít neutrál vyžaduje notnou dávku cviku. Mechanické zvuky řazení se ale tak jako tak ztratí v impozantním zvuku obou motorů. 821 se projevuje zase o něco naštvaněji a agresivněji než dvanáctistovka, která těží ze svého hlubokého a hutného projevu. V obou případech je ale zvuková kulisa naprosto jedinečná.

Osmistovka zatím svým ostrým charakterem působí v porovnání s „dvanáctkou“ tak, že je větší a výkonnější než ve skutečnosti. Svému silnějšímu sourozenci docela sebevědomě šlape na paty. Tento dojem se potvrzuje i v zatáčkách. Monster 821 se nám líbí kvůli svému neutrálnímu řízení a dobré stabilitě. To ovšem platí jen do té chvíle, dokud jedete po kvalitní silnici. Jakmile se objeví nerovnosti, jasně dominuje Monster 1200 díky svému výbornému podvozku. Pružicí elementy Öhlins jsou sice vyhrazeny jen o 66 000 Kč dražší verzi S, i tak ale reaguje obrácená vidlice dvanáctistovky na nerovnostech podstatně přesněji než nenastavitelná vidlice 821.

Rozdíl se projevuje i při razantním brzdění. Předek menšího Monsteru se poměrně dost potápí a při brzdění v náklonu se výrazně projevuje tendence k narovnání. Když se k tomu přidá ještě pro Ducati typická tvrdá pružicí jednotka, která působí přetlumeně (správné nastavení tahového útlumu nepomáhá), je jasné, že podvozek menšího Monsteru se nedokáže vyrovnat většímu. Dvanáctka předstihne svoji sestru i na brzdách. Zatímco účinek obou brzdových systémů Brembo je prvotřídní, radiální brzdová pumpa zajišťuje lepší dávkovatelnost. Nakolik jsou tyto rozdíly v podvozku i brzdách rozhodující pro konečný verdikt?

Závěr

Dva rozdílné motory mají společný charakter. Jak 821, tak 1200 ztělesňují to nejlepší z legendárního italského rodokmenu. Se šarmem sobě vlastním vám přinesou neopakovatelné zážitky za svými řídítky. Překvapilo nás, že dvouválec 821 svým dynamickým projevem pocitově stačí o hodně silnější dvanáctistovce. Ta nabízí od všeho trochu víc, především ale boduje svým suverénním podvozkem. Jinak k sobě mají oba boloňské nakedy překvapivě blízko. Rozdíl 70 000 Kč tedy bude spíše otázkou vkusu než pocitů z jízdy a výkonů motoru. Monster je fascinující v obou vydáních.

+
DUCATI MONSTER 821
sportovní, ale pohodlný posaz
živý motor, který se rád vytáčí
skvělý zvuk
image
DUCATI MONSTER 1200
sportovní, ale pohodlný posaz
zátah ve všech oblastech otáček
výborné pružicí elementy
brzdy
pěkné detaily
-
DUCATI MONSTER 821
měkčí přední vidlice, která reaguje necitlivě
příliš tvrdá pružicí jednotka
agresivní reakce na plyn
DUCATI MONSTER 1200
agresivní reakce na plyn
nečitelnost TFT displeje na přímém slunci





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Ducati Monster 821
Technické informace:
Objem motoru 821 cm3
Výkon 82 kW při 9250 ot/min
Točivý moment 89 Nm při 7750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Ducati Monster 1200 S (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1198 cm3
Výkon 107 kW při 8750 ot/min
Točivý moment 125 Nm při 7250 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Ducati Monster 1200 (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1198 cm3
Výkon 99 kW při 8750 ot/min
Točivý moment 118 Nm při 7250 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: