MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Dilema temné strany Japonska: MT-07 vs. MT-09

Srovnávací test

Na první pohled vypadá volba jasně. MT-07 za 130 000 Kč jako by neměla konkurenci. Jenže v uplynulé sezoně nejpopulárnější Yamaha tento rok zdražila a tím se duel mezi dvou- a tříválcem přesouvá od porovnávání ceny k porovnání jízdních výkonů. Která je skutečně lepší?

MT-07 loni pořádně zamíchala kartami oblíbené střední třídy – u nás se prodalo více než 200 kusů! I když pro tento rok podraží o 20 000 Kč (na 149 990 Kč bez ABS), stále se jedná o jeden z nejžádanějších motocyklů. Přesto má význam jej srovnat s větší MT-09. Ta sice také podražila (o 10 000 Kč na 219 990 Kč bez ABS), ale nabízí nejen skvělý tříválec, ale působí celkově dospěleji a zdá se, že nabízí víc. Bude to však na populární MT-07 stačit?

Jízdní pozice na MT-07 je naprosto uvolněná a přirozená, kdežto na MT-09 jsou řídítka trochu podivně vysoko. Sedíte více vepředu a posaz vzdáleně připomíná spíš silniční enduro než naked bike. Tříválec působí živě a kompaktně, přesto při přesednutí z dospělé MT-09 vypadá dvouválec jako výrazně menší motocykl. MT-07 je o jedenáct kilogramů lehčí a díky tomu působí jako hračka.

Jízdní výkony obou biků se dost odlišují. Zatímco při sprintu z nuly na 100 km/h dělí oba jen půl sekundy, při závodu ve zrychlení na 200 km/h nemá menší Yamaha nejmenší šanci – je o celých 13 sekund pomalejší. Tříválec je v porovnání s twinem podstatně brutálnější, jenže to zúročíte leda tak v pouličních závodech. Pokud chcete bike na svižné projížďky po okreskách nebo výlety, není porovnání obou motocyklů vůbec tak jednoznačné. MT-07 totiž těží hlavně z charakteru svého dvouválce – nejen že má rád otáčky (maximum v 10 500 1/min!), ale především disponuje širokou oblastí použitelného točivého momentu a projevuje se navíc tak kultivovaně, jak byste to od malého motoru rozhodně nečekali. Měření prokázalo, že mezi 3000 a 9000 1/min máte k dispozici vždy nejméně 60 Nm, což se během jízdy projevuje tak, že není potřeba moc řadit. Agregátu – navzdory vcelku skromnému výkonu 76 koní – téměř v žádné situaci nechybí výkon nebo chuť do zrychlování. Tenhle motor vás prostě bude bavit, a to téměř zadarmo, neboť si řekne jen o 3,5 l na 100 km.

O 157 cm3 větší tříválec rovněž zaujme svojí úsporností (spotřeba 4,4 l na 100 km je velmi solidní), jinak je to ale jiná liga. V širokém pásmu otáček od 2500 do 10 000 1/min poskytuje vždy víc než 70 Nm. Maximální výkon (108 k při 9700 1/min) je k dispozici ve dvou ze třech jízdních režimů. Reakce na plyn nám ale přišla možná až moc ostrá. Motor reaguje docela drsně, což je v běžném provozu na obtíž. Volbou třetího jízdního režimu je však možné dosáhnout jemnější reakce na plyn.

Hlavní rozdíl mezi oběma motocykly spočívá především v uživatelské přívětivosti. Zatímco s MT-07 si hrajete, a ať už jedete jakkoli rychle, nikdy vás to nepřestane bavit, MT-09 je o poznání divočejší, radikálnější a náročnější na řízení.

Tento charakter obou biků se potvrzuje i na zakroucené okresce. Řízení MT-09 je aktivnější, ale ne tak přesné. Postrádá neutralitu MT-07, tříválec je třeba aktivně vést zatáčkou, korigovat směr a podvozku chybí špetka nutného klidu a jasné odezvy pružicích komponentů. Nevyváženost podvozku lze zčásti kompenzovat nastavením, ale šasi i tak zůstává docela náchylné na opotřebení pneumatik. Na dvouválci se oproti tomu jízda odehrává plynuleji a komfortněji. Pérování je dost měkké, řízení však zůstává přesnější, vyváženější a plynulejší. Podvozek MT-07 prostě funguje lépe a spolu s motorem tvoří celkový vyvážený dojem z menší Yamahy. Tříválec MT-09 je ovšem agregátem, který má na okreskách – i přes podvozkovou nevyváženost – rozhodně co nabídnout. Motocyklu propůjčuje skvělou akční jízdní dynamiku. Především chválíme neuvěřitelně povedenou kombinaci výkonu, točivého momentu a chuti do otáček – motor působí ve všech těchto ohledech suverénně a spolu se skvělým zvukem z vás učiní krále zakroucených cest. Volba mezi oběma biky záleží na preferenci podvozku, anebo motoru. Pokud však zohledníme obojí, máme jasno.

Závěr

Obě Yamahy mají výborné motory. Nakonec ale bereme MT-07, a to ne kvůli ceně, ale kvůli lepšímu vyvážení celého stroje. Zaujalo nás, jak snadno se řídí a jak ochotně se dvouválec vytáčí. Proto vás bude bavit, zároveň ale zůstává cenově dostupným motocyklem pro každodenní provoz. Na tom nic nemění ani jeho zdražení pro sezonu 2015. V porovnání s MT-09, která stojí více než MT-07, má méně slabých míst. Je ale jasné, že větší motor poskytuje úplně jiné jízdní výkony. Pokud přece jen podlehnete jeho návykovému tříválci, budete muset tolerovat podvozek náročnější na řízení.

+
YAMAHA MT-07
široká oblast využitelného výkonu
motor se ochotně vytáčí
nízká hmotnost
výborná ovladatelnost
YAMAHA MT-09
silný motor v jakýchkoli otáčkách
kultivovaný motor
nízká hmotnost a dobrá ovladatelnost
skvělé zrychlení i elasticita
-
YAMAHA MT-07
méně vhodná pro spolujezdce
při maximálním brzdění tendence k stoppie
až příliš měkké odpružení
stabilita v zatáčkách by mohla být lepší
YAMAHA MT-09
příliš drsná reakce na plyn
řízení by mohlo být přesnější
pružicí elementy mají malé rezervy
nepohodlné sedlo spolujezdce





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Yamaha MT-09
Technické informace:
Objem motoru 847 cm3
Výkon 85 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 87 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-09 (2015)
Technické informace:
Objem motoru 847 cm3
Výkon 85 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 88 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-09 Sport Tracker (2015)
Technické informace:
Objem motoru 847 cm3
Výkon 85 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 88 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-09 Street Rally (2015)
Technické informace:
Objem motoru 847 cm3
Výkon 85 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 88 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-09 Tracer (2015)
Technické informace:
Objem motoru 847 cm3
Výkon 85 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 88 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 55 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-07 (2015)
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 55 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-07
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 55 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: