MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM Duke: 690 R nebo Super R?

Srovnávací test

Výkonu mají oba na rozdávání – zatímco jednoválec překvapí svojí silou, twin budí respekt u zkušených pilotů a hrůzu u konkurence. Šestsetdevadesátka má o 100 koní méně a oproti 1290 má takřka poloviční objem. Přesto nás překvapilo, kolik mohou mít tak rozdílné biky společného.

Na první pohled vypadá srovnání obou rakouských vévodů jako holý nesmysl. Oba motocykly jsou naprosto rozdílné, podobně jako jejich cena. Super Duke R na první pohled vypadá jako dvě šestsetdevadesátky vedle sebe – dva válce namísto jednoho, téměř jednou takový objem, výkon dalece přesahující dvojnásobek. Jenže oba stroje mají co nabídnout, jen to každý činí po svém. Rozhodnutí mezi jednoválcem a twinem není pouze otázkou motoru nebo výkonu – je to volba mezi obratným a lehkým bikem a o téměř 50 kg těžším reaktorem na dvou kolech. Podobně radikální jsou i rozdíly v jízdních výkonech. Super Duke R vás navzdory delšímu převodu bleskurychle vystřelí v jakékoli rychlosti kupředu – dokonce i za hranicí 200 km/h vám hodlá utrhnout ruce. Poloviční Duke R to naproti tomu nevytáhne ani na 200. Elasticita jednoválce s polovičním točivým momentem je rovněž neporovnatelná.

Jenže v každodenním provozu se najednou rozdíly docela ztrácí. Zvlášť na okreskách při tempu kolem 100 km/h drží jednoválec odhodlaně krok se svým soupeřem. Je ale pravda, že nasazení obou pilotů se dost liší. Zatímco za řídítky Super Duke R jedete uvolněně a jen si užíváte nekonečných výkonových rezerv, stíhací jízda na „šestdevade“ vyžaduje pořádné nasazení. Ale jde to, do 100 km/h totiž nehraje aerodynamický odpor zas až takovou roli, zato můžete těžit z nízké hmotnosti menšího biku. Při startu ze semaforů se dokonce chvíli zdá, že by mohl dvouvál zůstat pozadu, 690 tu profituje i ze svého kratšího převodu (hodnoty zrychlení z nuly na sto se liší o 0,5 s). Zase je ale potřeba více snahy za řídítky a práce levou nohou. Úzká oblast využitelného točivého momentu vyžaduje časté a rychlé řazení. Super Duke R vystřelí jako dragster, ale i tady si pilot musí dávat pozor – aby udržel přední kolo na zemi.

Bylo by ale chybou navzdory všem rozdílům, které snad ani nemohou být větší, přehlédnout to, co oba Duky spojuje. Ani jeden nezapře původ v mattighofenských dílnách. Na obou motorech je vidět opravdu hodně vývojářské práce. I dobře fungující elektronika přispívá k velmi dobrému vyladění obou agregátů. Oba motory dokáží jít při částečném zatížení jemně za plynem, jakmile jim ale poručíte, ochotně vystřelí kupředu až ke svým výkonovým maximům. A to i bez sebestředného řevu a humbuku – prostě poslušně a efektivně plní vaše rychlostní přání.

Oba motocykly dělí 49kilogramový rozdíl, což se samozřejmě zásadně projeví v ovladatelnosti. Duke R patří k nejlehčím motocyklům kategorie a na silnici je přesně tím, čím chce být. Extrémně hbitým, agilním a lehkým bikem s ovladatelností jízdního kola. Řídí se velmi jednoduše, v zatáčkách nevyžaduje takřka žádnou práci, náklonem se vede naprosto přesně s neuvěřitelnou lehkostí – je to motocykl, který se zrodil pro náklony a zatáčky. Musí je mít a je na nich závislý. Super Duke R působí vedle něj trochu strnule, do zatáčky jej musíte vždy trochu pobídnout a zatlačit. V sérii zákrut vyžaduje od pilota víc koncentrace a práce.

Pokud srovnáme komponenty a vybavení obou strojů, nemá se Duke R rozhodně za co stydět. Větší vévoda sice nabízí lepší elektroniku – především kontrolu trakce a volitelné jízdní režimy, ale menší Duke je nabízen v exkluzivnější verzi R. Ta je sice o 64 000 Kč dražší než standardní Duke 690, nabízí ale o sportovnější posaz a je osazena lepšími pružicími elementy WP, výfukem Akrapovič a lepší přední brzdou. Příplatek za „erko“ je dost vysoký, ale cena odpovídá větší radosti z jízdy a po první sérii zatáček si nejspíš řeknete, že to stálo zato.

Během testu se nám znovu a znovu potvrzují rozdíly obou motocyklů – každý patří do jiné hmotnostní a výkonnostní kategorie, preference menšího, anebo většího biku záleží na vašich nárocích. Jestliže chcete výkon bez hranic a rucervoucí sílu při jakékoli rychlosti i za cenu většího úsilí za řídítky, je supervévoda tím pravým. Pokud vás ale víc fascinuje lehkost a hravost v zatáčkách, je lepší volbou Duke R. Jízdní výkony obou motocyklů jsou podle absolutních hodnot těžko srovnatelné, společná je jim absence kompromisů – oba byly postaveny pro co nejefektivnější řízení a rychlost. Ochranu proti větru, pohodlí spolujezdce nebo snadnou přepravu zavazadel v klanu rakouských vévodů nenajdete.

Závěr

Kdo je vítězem a poraženým v nerovném duelu KTM? Výsledek testu nás samotné překvapil: oba stroje jsou samozřejmě hodně odlišné, a proto poskytují dost rozdílné jízdní zážitky. Přesto malý výkon jednoválce neznamená, že by se 690 nemohla měřit se Super Dukem. Záleží totiž na tom, jestli preferujete silný motor, nebo precizní podvozek; mamutí zátah, nebo snadné řízení; jestli si víc užijete brutální sílu motoru, nebo hravou ovladatelnost. Skvělou jízdní dynamiku totiž nabízí obě KTM – jen každá dosahuje rychlosti a radosti z jízdy odlišným způsobem. V redakční garáži chceme mít obě dvě.

+
KTM 1290 SUPER DUKE R
skvělá ovladatelnost i řízení
dobře zvladatelný nástup výkonu
snadné ovládání všech páček i tlačítek
prvotřídní brzdy
KTM 690 DUKE R
motor se skvěle vytáčí
dobrá výbava
výborná ovladatelnost
nízká spotřeba
prvotřídní podvozkové komponenty
-
KTM 1290 SUPER DUKE R
relativně vysoká spotřeba
omezená praktičnost v každodenním provozu
v zatáčkách trošku náročnější na řízení
KTM 690 DUKE R
točivý moment je k dispozici jen v úzké oblasti otáček
silné vibrace
malý komfort
nižší praktičnost v každodenním provozu





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
KTM 690 Duke R (2013)
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 51,5 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 70 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 1290 Super Duke R (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1301 cm3
Výkon 132 kW při 8870 ot/min
Točivý moment 144 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 1290 Super Duke R
Technické informace:
Objem motoru 1301 cm3
Výkon 132 kW při 8870 ot/min
Točivý moment 144 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: