MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Taglioniho zásah: Ducati 500 SL Pantah

Youngtimer

V modelu 500 SL Pantah z roku 1979 sice neměl premiéru nejslavnější motor Fabia Taglioniho, ten nejúspěšnější však ano. A mimo jiné tohoto vizionáře přivedl ke konstrukci ocelového příhradového rámu.

Královská hřídel z Bologni

Sen nejednoho bikera – devět kuželových ozubených kol, královská hřídel na každý válec, desmodromicky ovládané ventily. Noční můra nejednoho výrobce – devět kuželových ozubených kol, královská hřídel… V sedmdesátých letech dostal „ingegnere“ Fabio Taglioni jasný úkol – navrhnout Ducati střední třídy a uspořit co nejvíce času a peněz. Impulz k tomuto zadání zrovna tajný nebyl. Velká boloňská véčka zkrátka nepřinášela do kasičky dostatek peněz. Nejen že byla složitá na výrobu, ale ani při údržbě si s jednoduchostí příliš nerozuměla. Vedení továrny zpočátku po Taglionim chtělo, aby zkonstruoval paralelní dvouválce o objemu 350 a 500 kubíků. Námitka „Dottora“ však přehlušila i názor nejmocnějších: Zákazník Ducati chce dvouválec do L, dáme mu dvouválec do L. A když už se stavěl L-twin, nešetřilo se inovacemi: hlasitá kuželová kola a královskou hřídel nahradila dvojice rozvodových řemenů, kterou poháněla jedna mezihřídel. Tato koncepce nebyla žádným výstřelem naslepo, ale vyloženou trefou do černého. Rozvodové řemeny prokázaly svou výdrž i na závodních strojích. Zůstal také pro Ducati tolik charakteristický desmodromický rozvod bez ventilových pružin, jehož nespornou výhodou je spolehlivost i při hodně vysokých otáčkách.

Díky desmu mohlo Taglioniho dílko nasávat směs skrz řádně velké ventily. O její přípravu se staral 36mm karburátor Dell’Orto s akcelerační pumpičkou. Naplno otevřený dostal z motoru přes pětistupňovou převodovku slušných skoro 50 koní. Což spolu se zbytkem stroje ve své době představovalo poměrně jasné lákadlo. Krátkozdvihový twin odebíral životodárnou kapalinu z velké hranaté nádrže schované za slušivou sportovně střiženou polokapotou. Tyto karosářské prvky zakryly i většinu ocelového trellisu (v případě Ducati premiérového), jehož nosnou částí byl i motor samotný. V jeho karterech se ukrývala také osa zadní kyvné vidlice. Nijak to však neovlivnilo spíše dlouhý rozvor 1450 mm, který dal vyniknout stabilitě použitého šasi. V překlápěčkách Pantah vyžadoval, abyste se na něj nebáli zatlačit. Totéž platilo i pro trojici kotoučových brzd značky Brembo. Nad 3000 otáček dodával jemně vibrující L-twin dostatek síly, těsně okolo 5000 přepnul do sportovního módu a za hlasitého vrčení se hnal k maximálnímu výkonu, přičemž se rád nechával lehce přetáčet. Nelze se tak divit tomu, že při nástupu sportovních čtyřtaktů v osmdesátých letech hrál Pantah jednu z hlavních rolí. V běžném použití v rámci střední třídy (v Itálii zejména okolo 350 cm3) však Pantah sehrál spíše roli vedlejší. Japonci byli zkrátka praktičtější, levnější a stejně tak výkonní.

V roce 1982 byl Pantah přifouknut nejprve na 600, později na 650 cm3. Taglioniho poslední velká konstrukce přesto neznamenala zásadní průlom v prodejních číslech, nýbrž ve vývojovém oddělení boloňské továrny. Inženýři se drželi kvalitního technického základu i po roce 2001, kdy Taglioni zemřel. Motor se objevil v řadě modelů včetně endur od Cagivy (MC 12/2013). Ani dnes, podíváte-li se na vzduchem chlazený Monster, vám neunikne řada podobností. Notabene ani kapalinou chlazené agregáty Ducati geny Pantahu nezapřou a trubkový rám vládne téměř celé modelové řadě. A královská hřídel? Ta už není třeba…

Seznam kapitol

Technické údaje

Vzduchem chlazený čtyřtaktní dvouválec do V 90°, 499 cm3, 34 kW (46 k) při 8500 1/min, 40 Nm při 6300 1/min, pětistupňová převodovka, trubkový ocelový rám, hmotnost s plnou nádrží 202 kg, pneumatiky vpředu 3.25 × 18, vzadu 3.50 × 18, objem nádrže 18 litrů, maximální rychlost 185 km/h, zrychlení 0–100 km/h za 5,7 s.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: