MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Suzuki V-Strom: Malý, nebo velký?

Srovnávací test

Oba V-Stromy se kromě objemu a výkonu liší především cenou. Má význam investovat o 100 000 Kč víc a usednout za řídítka litru, anebo všechna cestovní přání spolehlivě splní menší a levnější šestsetpadesátka?

Příznivci motocyklů z Hamamacu se zájmem o populární cestovní endura přišli v posledních letech trochu zkrátka. Jediným modelem byl v roce 2004 představený V-Strom 650 (typ WVB1), pro sezonu 2012 byl sice připraven výrazný facelift (přepracovaný motor, jiná charakteristika podvozku, nová kapotáž, lehčí ABS, větší nádrž…), zákazníci však očekávali, že Suzuki postaví proti japonské i evropské konkurenci větší kalibr. Třída cestovních endur s objemem 1200 cm3 totiž mezitím zažila pořádnou konkurenční řež – začaly se používat elektronické či rovnou semiaktivní podvozky a motory dosahují výkonů až 150 koní.

Suzuki ovšem o tento konkurenční boj nejeví velký zájem – na začátku tohoto roku spatřil světlo světa litrový V-Strom, který si jede svojí cestou a vytváří tak svébytnou cenovou i výkonnostní kategorii mezi cestovními endury o objemu kolem 800 a 1200 cm3.

Strom tedy s konkurencí nesoupeří objemem a výkonem, ale spíše svojí cenou. A v podobném duchu se nese i duel mezi oběma Suzuki. Litr má 30 koní navrch, stojí však o 105 000 Kč více. Když ale oba biky postavíte vedle sebe, vypadají podobněji, než se podle technických údajů může zdát. Obě endura jsou jedinečná v tom, že působí v porovnání se zavalitou konkurencí docela drobně. Mají také podobnou ergonomii – i když litr má trochu pohodlnější sedlo a 650 užší nádrž v oblasti kolen. Oba dva Stromy dokáží zprostředkovat ten pocit, kvůli kterému jsou cestovní endura tak oblíbená – dostatek pohodlí i prostoru a bezpečný přehled o dění kolem. Ani hmotnostní odlišnost vás pocitově nijak nezaskočí – mezi cestovateli je pouze 13kg rozdíl. Při rozjezdu podobnosti zůstávají – dvouválce s úhlem 90° zaujmou svým kultivovaným chodem. Neslyšíte žádné nepříjemné rázy, necítíte žádnou nervozitu v nízkých otáčkách. I když menší 650 díky nižším setrvačným hmotám působí trochu živěji.

Větší twin dokáže zase vytěžit maximum ze svého objemu – už od volnoběhu pěkně plynule zabírá a ve 3500 1/min máte k dispozici takřka maximální točivý moment, a to až do 6500 1/min (viz výkonový diagram). Intuitivně řadíte už ve 4000 a agregát vám spolehlivě a nenuceně dává k dispozici veškerou svoji sílu. Díky uvolněnému a vyváženému charakteru motoru nejspíš nebudete postrádat ani výkony, ani elektronickou volbu jízdních režimů silnější konkurence.

Když srovnáme litr s „šestpade“, je jasné, že menší motor má odlišný charakter. Namísto suverénního zátahu zaujme svojí dynamikou. Krátkozdvihový twin se snadno vytáčí a v celém spektru otáček působí živelně a přitom nenuceně. Díky tomu se při jízdě výkonový rozdíl 30 koní projevuje méně, než byste čekali.

Litr má navrch především při jízdě se spolujezdcem a s plnými kufry. Při plném zatížení totiž dokáže vytěžit výhodu svého plně nastavitelného podvozku. Tuhým pérováním se větší Strom jednoznačně odlišuje od svého staršího a menšího sourozence. I když na nerovnostech je přední obrácená vidlice trochu neklidná, disponuje, stejně jako zadní pružicí jednotka, podstatně většími rezervami než podvozkové komponenty 650. Pokud ale s sebou nevozíte plná zavazadla a jezdíte sami, bude podvozek menšího Stromu pohodlnější.

Rozdílné jsou i brzdy – V-Strom 1000 je vybaven radiálně uchycenými třmeny a jeho brzdová soustava se vyznačuje především jasným brzdným bodem – 650 se tu musí spokojit s obyčejnými plovoucími třmeny. I když větší Strom lépe brzdí, není jeho převaha v sérii zatáček na okreskách nijak oslnivá. Menší Suzuki totiž proplouvá zákrutami citelně snadněji a s větší lehkostí. Suma sumárum dokáže menší V-Strom vcelku s přehledem držet krok se svým větším sourozencem. Rozdíl mezi oběma endury je menší, než bychom čekali. Možná i proto nyní Suzuki nabízí nově větší model ve verzi Adventure s bočními kufry, padáky, vyhříváním rukojetí a další cestovní výbavou (podle údajů Suzuki v ceně 78 340 Kč) za cenu jen o 20 000 Kč vyšší oproti standardní verzi (tedy za 334 900 Kč).

Závěr

Oba motocykly mohou působit v porovnání s konkurencí trochu skromně, jsou ale ve skutečnosti opravdu dobrými cestovními endury. V-Strom 1000 zaujme silným motorem, výborným podvozkem a pohodlím i užitnou hodnotou na dlouhých cestách při jízdě ve dvou. Je navíc vybaven lepšími (a nastavitelnými) komponenty podvozku. Jenže rozdíl více než 100 000 Kč oproti V-Stromu 650 tyto výhody relativizuje. Jeho živý motor miluje otáčky a podvozek se pyšní skvělou ovladatelností – pokud budete jezdit sólo a spíše na okreskách, je 650 vzhledem ke své příznivé ceně rozumnější volbou.

+
V-STROM 650
kultivovaný motor se rád vytáčí
nízká spotřeba (3,6 l/100 km)
neutrální řízení
modernější vzhled v porovnání s předchozím modelem
slušná cena
V-STROM 1000
silný motor (vysoký točivý moment)
nízká hmotnost (219 kg)
výborný posaz
nekomplikované řízení
vhodný pro spolujezdce
-
V-STROM 650
krátké servisní intervaly (6000 km)
jen skromná (i když vcelku dostatečná) výbava
V-STROM 1000
oproti konkurenci skromnější elektronická výbava (chybí volitelné jízdní režimy, adaptivní podvozek) i výkon motoru





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Suzuki DL1000 V-Strom
Technické informace:
Objem motoru 996 cm3
Výkon 72 kW při 7600 ot/min
Točivý moment 101 Nm při 6400 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Suzuki V-Strom 1000 (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1037 cm3
Výkon 74 kW při 8000 ot/min
Točivý moment 103 Nm při 4000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Suzuki V-Strom 1000 (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1037 cm3
Výkon 74 kW při 8000 ot/min
Točivý moment 103 Nm při 4000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Suzuki V-Strom 650
Technické informace:
Objem motoru 645 cm3
Výkon 49 kW při 8800 ot/min
Točivý moment 60 Nm při 6400 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Suzuki V-Strom 650 (2013)
Technické informace:
Objem motoru 645 cm3
Výkon 49 kW při 8800 ot/min
Točivý moment 60 Nm při 6400 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Suzuki V-Strom 650 XT
Technické informace:
Objem motoru 645 cm3
Výkon 51 kW při 8800 ot/min
Točivý moment 60 Nm při 6400 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: