MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Yamaha MT-09 Tracer: Cesta s emocemi

Představení

Cesta může být dlouhá a krásná, krátká a špatná, rychlá nebo pomalá. Někdy si ji můžeme vybrat, jindy ji musíme prostě jenom projet. Yamaha má recept na to, jak si život s motocyklem na cestách všeho druhu maximálně užít.

Exkluzivně: jízdní dojmy

Vymyslela ho už před více než 20 lety a jmenuje se TDM. Mezi motocykly do té doby nevídaná chytrá horákyně využívající předností dlouhého zdvihu endur, pohodlí cestovních motocyklů a jízdních vlastností silničních strojů. Hra s ohněm dopadla lépe, než si dokázali inženýři Yamahy ve svých nejrůžovějších snech představit. TDM, jejíž prodej byl pozastaven teprve před dvěma lety, se stala milníkem a zakladatelem zcela nové kategorie motocyklů. Ve zkratce řečeno – bez TDM (majiteli s láskou nazývané též Téměř Dokonalým Motocyklem) by nevznikla Multistrada ani současná mnichovská novinka S 1000 XR. A nebýt TDM, neměli bychom tu čest seznámit se s opravdu horkým želízkem v ohni segmentu „SUV motocyklů“ – Yamahou MT-09 Tracer.

Yamaha MT-09 Tracer

Byla by chyba tvrdit, že Tracer je přímým nástupcem TDM. S letitým dvouválcem má sice společné jmenovatele jako praktičnost a všestrannost, tím ale veškerá podobnost končí. Tracer vychází z nové platformy MT, v tomto případě MT-09, a využívá možnost sdílení velké většiny jejích komponentů: řadový tříválec s přesazenými ojničními čepy, rám, podvozkové komponenty, brzdy atd. Každý díl, včetně motoru a jeho odezvy na plyn, je ale pečlivě přizpůsoben danému účelu: postavit na kola motorku nejen praktickou a pohodlnou, ale přinejmenším stejně zábavnou, jako je MT-09, která je po GS a MT-07 momentálně třetím nejprodávanějším bikem v Evropě. Jiné jsou tedy palivové mapy a celkové nastavení motoru, přepracovaná je zadní hliníková kyvná vidlice (rozvor je nyní delší), nádrž se rozrostla na již praktických 18 litrů. Nechybí samozřejmě nastavitelný čelní štít, polohovatelné sedlo (840–860 mm) – obojí bez nutnosti použití nářadí. Atraktivní design pohybující se na hraně mezi nabroušeným supermotem a pohodlným cestovním endurem podtrhují vyšší a na japonský bike opravdu nezvykle široká endurácká řídítka (jsou o 45 mm širší než u MT-09), přední zdvihy 137 mm a módní „ledková“ světla. Pokud vás to do komfortního sedla Traceru stále ještě nenalákalo, máme tu další silný argument: Tracer vychází se svou pohotovostní hmotností 210 kg a hodnotou max. výkonu 115 koní nejlépe ze všech biků do 1050 cm3 této kategorie!

Jednou věcí jsou ale papírové hodnoty, jinou pocity z řízení. Ty první z Traceru byly velmi chladné – v andaluské Antequeře bylo před Vánoci zrána asi tak stejně teplo jako v Praze. V údolí pod horou Torcal se válela mlha, že by se dala krájet, a silnice klouzala jako jadranská magistrála po dešti. Prostě hodně. Večer v horké vaně se vše nakonec ukázalo jako pozitivum – můžeme opravdu napsat, že jsme Tracer otestovali v reálných podmínkách.

První dojem hned po usednutí? Lehkost. Motorka působí velmi subtilně, mezi koleny a v oblasti stupaček je nezvykle štíhlá, máte chuť si s ní hrát, okamžitě se s ní sžijete. A zrovna tak budí dojem sportovnějšího – už tady mi proletěla hlavou vzpomínka na KTM SMT, která mne pak pronásledovala po celý den – jenže na rozdíl od ní nežere Yamaha trávu kolem silnice (spotřeba se v testu pohybovala do 5,6 l/100 km). Druhý dojem po pár kilometrech? Tenhle tříválec má fakt šťávu!

Trasa byla záměrně vybrána tak, abychom vyzkoušeli veškeré druhy povrchů, všechny ze tří volitelných map i oba stupně nastavení kontroly trakce. A samozřejmě již ve standardu dodávané ABS. Důležitou informací je, že motor reaguje na sebemenší povely plynu sice s razancí odpovídající objemu tříválce, ale zcela vypočitatelně. Jako ideální se nám však ukázala mapa standardní, která nabízí stejnou porci výkonu, ale lineárněji rozloženou – alespoň nechala odpočívat na vodě neustále zasahující kontrolu trakce. Zcela ji vypnout si však po několika nechtěných podklouznutích zadního kola při výjezdu ze zatáčky nedovolil nikdo z nás. Ptám se proto inženýra Jošiakiho Jamamota, vedoucího projektu, jak je možné, že kontrola trakce akcelerační smyk nepodchytí. „Podchytí, pokud pojedeš na nové R1, ta využívá know-how z MotoGP a dokáže se vypořádat i s takto extrémními podmínkami a drifty. Žádná běžně dostupná TCS regulující dávkování benzinu, otevření ventilů a časování na základě údajů ze senzorů umístěných na kolech by to tu nezvládla, klouže to tu jako na ledě. Pomůže ti ale při rozjezdech nebo na šotolině.“ ABS je nastaveno velmi sportovně: spíná až ve chvíli, kdy cítíte prokluz kola. Vypnout jej však nelze.

Slovo cítíte je důležité: Tracer vám umožňuje měnící se povrchy pod oběma koly skutečně vnímat a včas na ně reagovat. Podle naší první zkušenosti je podvozek nastaven optimálně, žádný diskomfort ani žádný gauč. Je jasný a přesný. Stejně jako brzdy s radiálními třmeny. Ty sice vyžadují více síly (přední brzdu ovládám pouze ukazovákem), ale jsou mimořádně transparentní a účinné – co si tam namačkáte, to tam máte. Mile nás překvapila funkční ochrana proti dešti a větru – celý bike je oplastovaný velmi spoře, jakoby na jen efekt, nad prouděním vzduchu tu ale někdo hodně přemýšlel. V nejvyšší poloze čelního štítu (i sedla) lze s tříválcem celkem komfortně upalovat na dálnici i rychlostmi nad 160 km/h. Typicky tříválcově chraplající motor vás tu uhrane neutuchající silou ve středních i vysokých otáčkách nad 8000 1/min a šasi navzdory svému zdvihu stabilitou. Zaklapli jsme ve 250 km/h, maximální rychlost to však nebyla. Je pozdě odpoledne a my se vracíme za naším guidem Raymondem, bývalým jezdcem MotoGP, zpět na základnu…

Ještě krátce předtím si ale přece jen užijeme paprsků zimního slunce, které vysušily zatáčkovitý úsek jedné z našich fotolokalit. Bike při překlápění působí dojmem o polovinu menšího zdvihového objemu, je skutečná radost jej řídit, dávkovat ve výjezdech plyn a nechat koně všech tří válců rozehrát svou show. Kdo by byl ještě před pár lety řekl, že japonské motocykly budou emoce rozdávat suverénněji než mnohý „Evropan“! Vzhledem k 17palcovým kolům a váze orientované na přední kolo (51 % hmotnosti) se bike zařezává do serpentin, široká řídítka přispívají k lepší kontrole nad předním kolem a točivý moment (max. 90 Nm při 8500 1/min) vás měkce vytahuje z jedné zátočiny a posílá do další. To vše v příjemně vzpřímené komfortní poloze, jenom se vezete. V sedle Traceru velmi brzy získáte pocit, že s tímto motocyklem byste mohli úplně všechno: zlobit, cestovat, jezdit do práce i frajeřit v centru. Bezesporu mohli, Tracer na to figuru má. A i když by k tomu sváděl, vyhnout se doporučujeme pouze terénu. Což není výtka, ale fakt, který podporuje vysloveně silniční obutí. Do stupaček to jde navíc ztuha, překáží hlavní stojan (v základu) i stupačky spolujezdce. Ostatně na takto lehké cestovní enduro si prý budeme muset ještě nějaký čas počkat.

Seznam kapitol

Rozhovor

Raymond Schouten (29), motoguide a testovací jezdec Yamahy

Raymonda jsem poprvé potkal na testu cruiseru XV950 v dílně Rolanda Sandse a okamžitě jsem měl jasno: další beach boy ze západního pobřeží. Vypadal zkrátka jako z prospektu na surfařská prkna… Jenže zdání klame. Raymond je Nizozemec a odmalička závodí. Nejprve motokros, pak silniční mistráky, MS vytrvalostních závodů, a dokonce několik závodů MotoGP. Loni zaskakoval třeba za Matěje Smrže v IDM. Živí se jako testovací jezdec Yamahy. Trénuje na horském kole a dodnes ho podezírám, že nás v té mlze chtěl zabít.

Testovací jezdec, to je práce snů, ne?
Jasně, je to sen, jinak bych to nemohl dělat tak dlouho. Ale nemysli si, není to jen zábava, je to především práce – a docela zodpovědná. Yamaha má své testridery v Japonsku, Evropě, USA. Všichni jezdíme, pracujeme na prototypu, máme společná setkání s inženýry a snažíme se jim říct, jak by motorky měly podle nás fungovat, aby byly co nejlepší. Nesmíš nic podcenit.

 

Chápu, také nám občas čtenáři píší, že nám závidí ty naše nekonečné projížďky, zatímco my datlujeme před počítači, až se nám z hlav kouří
Tak nějak. Je skvělé, že třeba na nové R1 jsem mohl jezdit s Valentinem Rossim a pomáhat s jejím vývojem už před dvěma roky. Potkávám se se skvělými lidmi, závodníky, inženýry, pořád cestuji, znám všechny okruhy, ale zase nemám čas na jiné věci. To je daň.

Myslíš tím přítelkyně, randění a tak…
Přesně tak, žádná se mnou nevydrží. Když netestuju, tak závodím a obráceně. Nebo jsem někde s vámi novináři – to bývá úplně nejnáročnější ze všeho. (směje se)

 

Díky. Víš, že jsi dneska jel jako dobytek, Raymonde?
No, klouzalo to, to je fakt, a ta mlha taky nic moc... Ale aspoň byla nějaká legrace, nebo ne?

Seznam kapitol

Závěr

Pocit fascinace přetrvává: Tracer je jedna z nejzábavnějších motorek, které jsme kdy v testu měli. Pravda, není pro každého. Kdo hledá klid, pohodu nebo stěhovák, asi se poohlédne jinde. Sportovně laděného jezdce však tříválcová Yamaha nakažlivě uhrane. Kdo tady potřebuje Multistradu?

Celkové hodnocení

4





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Yamaha MT-09 (2015)
Technické informace:
Objem motoru 847 cm3
Výkon 85 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 88 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-09 Sport Tracker (2015)
Technické informace:
Objem motoru 847 cm3
Výkon 85 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 88 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-09 Street Rally (2015)
Technické informace:
Objem motoru 847 cm3
Výkon 85 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 88 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-09 Tracer (2015)
Technické informace:
Objem motoru 847 cm3
Výkon 85 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 88 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 55 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-07 (2015)
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 55 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: