MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

7 důvodů, proč by vám mělo stát v garáži BMW R nineT

Jízdní dojmy

Před necelým rokem BMW veřejnosti představilo model, který se vymyká filozofii značky – svou technikou je nekomplikovaný a svým vzezřením odkazuje ke tvarosloví klasických motocyklů. Přinášíme sedm důvodů, proč by měl stát ve vaší garáži.

O nineT, chcete-li „devadesátce“, jsme toho napsali už mnoho. Není divu. Málokterý motocykl současnosti si vysloužil takový zájem veřejnosti i odborného publika jako tento vzduchem a olejem chlazený boxer. I proto si dovolíme pojmout tento test poněkud osobněji. NineT je prvním motocyklem, který by mohl v garáži nahradit láskyplně opečovávané Griso autora článku. Je to vážné tvrzení a mohu vás ujistit: není podložené masivní marketingovou kampaní s bezstarostně se tvářícími potetovanými vousáči. Přesvědčilo mne sedm argumentů, o které bych se s vámi rád podělil. Můžete s nimi nesouhlasit, ale nic to nezmění na faktu, že v Mnichově po dlouhé době postavili na kola opravdu jedinečný a nadčasový motocykl.

Líbí se vám

Postavíte ho do garáže, dveře necháte přivřené, aby vás nerušil ruch přicházející z ulice, ale dovnitř přitom mohly vnikat paprsky denního světla, a díváte se. Obcházíte nineT ze všech stran. Těžko budete hledat něco, o čem byste si řekli: „Proč tady proboha udělali tohle, proč to tady nevyřešili jinak?“ Naopak, jsou tu detaily, které vás nadchnou – logo výrobce ve světle, hliníkové kolečko nastavení předpětí zadní pružiny, „obrandované“ šrouby, krásné a přitom sériové koncovky výfuků dodávané přímo Akrapovičem. Čistá práce. A radost z opravdu hezkého motocyklu. Nebo neplatí, že většina z nás chce mít doma bike, na který se hezky kouká?

Seznam kapitol

Rozumíte mu

NineT je jeden z mála moderních motocyklů, které vám dávají šanci na pochopení – a to nemusíte být žádný inženýr. Je jen na vás, odkud bude směřovat váš pohled, žádné černé plasty, změti kabelů či odlitků jej rušit nebudou. Je okamžitě jasné, co a kde je motor, kde začíná a končí rám, kde jsou budíky nebo světlo či jak je uchycen kardan. NineT má opravdovou nádrž. Krásnou, velkou a dlouhou jako na starých závodničkách, zhotovenou z několika kusů pečlivě posvařovaného hliníku. I díky ní je čitelným a snadno identifikovatelným motocyklem. Tedy až na výjimky: má paní si prý myslela, že jsem si domů přivezl dalšího veterána… Zatímco o Grisu i po těch letech tvrdí, že asi spadlo z kosmu.

Seznam kapitol

Pěkná práce

BMW se nebálo sáhnout do regálu s osvědčenými komponenty a věnovat jim dodatečnou péči. Potěší vás pečlivé zpracování detailů, které stejný výrobce na ostatních modelech nechává lhostejně bez povšimnutí. Hluboký černý lak nedává možnost ke kritice, krásně kontrastuje s leštěným hliníkem pod vrstvou bezbarvého laku, potěší bílou nití obšité sedlo imitující kůži i hliníkový odlitek pod ním. S černou barvou rámu kontrastují kardan a karter v šedém provedení, jež pocházejí z GS. Hlavy válců a uchycení třmenů přední brzdy jsou ve světlejším odstínu a svítí do dálky. Nikde se okatě nešetřilo. To je nezvyk, na který si rádi zvykneme.

Seznam kapitol

Dobře funguje

Má „jenom“ 110 koní, ale jede moc. Své dělá kratší zpřevodování, většinu práce ale odvádí motor, který milujeme – vzduchem chlazený čtyřventil se dvěma vačkami na válec. Je hebký, je silný, netrpí výkonovými propady (jako moje motorka před laděním), o jeho mechanické práci je slyšet až nahoře v sedle. Spolu s velmi subtilní stavbou stroje a aktivním posazem za dlouhou nádrží zprostředkovává vibrující motor pocit, že jedete, nebo spíše letíte na opravdovém motocyklu! Brzdy jsou velmi ostré, možná až příliš, jejich dávkovatelnost by ale určitě mohla být lepší. Stejně tak nastavení podvozku – v Praze a na středočeských silničkách nám přišlo jednoznačně příliš tvrdé. Zadní jednotka určitou možností nastavení disponuje, přední nikoli. Griso má podvozek lepší, odvahu BMW namontovat dopředu standardní vidlici však oceňujeme. Diskomfort nineT vyvažuje fantastickou ovladatelností, o které si mohou naopak všechny Guziny nechat jenom zdát. Zatáčíte pohledem, je to návykové. A ve městě vám to ulehčí spoustu práce, vlastně naopak, s tímhle boxerem je radost jezdit i po ucpané Praze! A co je důležité – nepotřebujete k tomu žádnou elektroniku. Najdete tu pouze ABS.

Seznam kapitol

Sluší vám

A lidé se vám to nebojí dát najevo. Paní se usmívají, jedete přece na starém motocyklu a díky výfukové přívěře tlumicí při zavřeném plynu sytý hlas dvouválce nestrašíte jejich ratolesti. Vy v otevřené helmě úsměv samozřejmě rádi opětujete. Pánové ukazují palec nahoru, čas od času na světlech některý z řidičů stáhne okénko, aby se vám svěřil: „Tahle motorka je můj sen.“ Je to paradox, ale najednou si na moderním, silném, rychlém stroji vůbec nepřipadáte jako nebezpečný motorkář z „nováckého“ zpravodajství, ale jako člověk.

Seznam kapitol

Bude držák

Většina z komponentů, které dokážete na nineT pojmenovat, už má něco za sebou. Odkroutily si řádné testovací cykly v životech sourozeneckých modelů a není mnoho závad, kterými by na rozdíl od mnohých jiných novinek dokázaly překvapit. Slovy klasika, kde nic není, nemá se co pokazit… Kromě běžných výměn náplní tak do servisu zavítáte pouze v případě, že nineT někde decentně odložíte. Zde je třeba poznamenat, že jsou motocykly, na kterých se prostě nepadá – a nineT mezi ně patří.

Seznam kapitol

Neklesne na ceně

Přijde vám, že je drahé? Máte pravdu, je. I v Mnichově totiž dobře vědí, že se jejich výroční model k 90. narozeninám stane také dobrou investicí. Stačí se podívat na čekací doby: je stále beznadějně vyprodáno, poptávka je a ještě dlouho bude vysoká.

Seznam kapitol

Závěr

Retroboxer je individuální záležitostí. Díky velkému množství doplňků, ať už z továrny, či od celé řady úpravců, má každý šanci udělat z něj „své BMW“. Potěší kvalita zpracování i lehkost ovládání. Člověk se až musí ptát: muselo trvat tak dlouho, než v Mnichově pochopili, co lidé opravdu chtějí?

Celkové hodnocení

4





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
BMW R nineT (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 119 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R nineT
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 119 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: