MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Exkluzivní čtení: Tamburiniho motocykly, II. díl

Jízdní dojmy

Po odvážných konstrukcích pod značkou Bimota pracoval Massimo pro Ducati. Vrcholem spolupráce s boloňskou značkou je bezpochyby 916. Se zatajeným dechem jsme se v jejím sedle vydali za posledním milníkem maestrovy kreativity – znovuzrozenou značkou MV Agusta.

Je vcelku jedno, že dnes Ducati 916 nemá dostatek výkonu ani v porovnání s moderními šestistovkami, že motor Desmoquattro je příliš těžký a zhubnout by potřebovaly i masivní třípaprskové ráfky. Na to všechno zapomenete, když se dvouválcový agregát neochotně probudí k životu. Po prvním zapálení směsi přeskočí jiskra i mezi pilotem a strojem.

PRVNÍ DÍL

Už jen když ji vidíte, nemůžete zapomenout na dlouhou historii tohoto krásného stroje. Vybaví se vám třeba Fogartyho wheelie ze šikany na okruhu Sugo, zavzpomínáte, jak „devětsetšestnáctka“ dokázala při testování svojí rychlostí v zatáčce deklasovat všechny ostatní superbiky, nebo na to, jak sám Tamburini ve výzkumném centru Castiglioni (Castiglioni Research Centre) v San Marinu detailně a pečlivě vysvětluje, jak vytvořil rychloupínací mechanismus kapotáže.

Tehdy vytáhl z kapsy běžný rychloupínák a zeptal se nás: „Vidíte to také? Tento upínák je už na omak nepříjemný, vypadá ošklivě a nedá se ani pořádně chytit mezi prsty. To jsem musel změnit.“ Jeho mechanismus najdete i na dnešních Ducati a modelech F3 MV Agusty.Bratři Castiglioniové mezitím Ducati, kterou už koncern Cagiva nedokázal finančně podporovat, prodali, takže se cesty Tamburiniho a boloňské továrny rozešly. Jeho další a také poslední výzvou tak byla spolupráce na vzkříšení legendy jménem MV Agusta.

Model F4 je proto možné pochopit jako další vývojový stupeň a rozpracování 916. Radikální ergonomie ještě posouvá náročnost pilotáže Ducati a zaoblená přední partie s jedním lichoběžníkovým světlem jako by byla přímým kontrapunktem k ostře řezané přídi Ducati 916 se dvěma charakteristickými světlomety. MV Agusta se vydává technicky odlišnou cestou – komponenty Nissin a kompaktní motor s radiálně seřazenými ventily jsou toho jen dokladem. Jako by Tamburini chtěl vzkázat, že to jde i jinak a lépe.

Limitovaná a ručně komponovaná série Oro se pyšní odlitky rámu a zadní kyvné vidlice z magnezia. Náš testovací stroj má zvláštní červeno-žluté zbarvení. Jeho pyšný majitel Leo Le Rose chtěl původně žluto-stříbrnou barvu, jenže sám Tamburini se postavil proti. Tento spor, vedený napůl vážně a napůl žertem, skončil nakonec vzrušujícím kompromisem – každá strana stroje má jinou barvu. Obě barvy jako by souvisely s napětím, které zažíváte, když stroj řídíte. Cítíte, že je jiná než 916. S tou bylo možné jezdit i po normálních silnicích, ale F4 je tak radikální, že pořádně funguje jen na okruhu. Tam je ovšem riziko pádu příliš vysoké a vytahovat tak krásný stroj z kačírku by byla velká škoda. Skvělý podvozek vám ale dává tolik důvěry, že vás přímo vybízí k rychlé sportovní jízdě.

To samé se týká i nahaté Brutale. Jedná se sice o přece jen mírumilovnější motocykl, ale rozhodně nic pohodlného – původ v radikální F4 je stále jasně znatelný. Podvozek se vyznačuje až supersportovní agilitou, výkon řadovému čtyřválci o objemu 749 cm3 rozhodně neschází. Týká se to i speciálního limitovaného modelu America (bylo vyrobeno pouze 300 kusů), který jsme si vyzkoušeli. Svým modrým zbarvením připomíná lakování exkluzivního modelu 750 S ze sedmdesátých let.

„Malá“ Brutale svým charakterem plně dostojí svému jménu. Teprve s větším motorem o objemu 1078 cm3 se může pochlubit zvladatelnějším nástupem výkonu, který více odpovídá charakteru naháče použitelného v běžném provozu. Massimo Tamburini tak stál u zrodu motocyklu, který se již nyní stal legendou a zároveň vzorem pro design mnoha dalších naked biků. Všechny modely, na kterých jsme se svezli, nesou výjimečný rukopis designérské péče, kterou Massimo svým modelům věnoval. Jeho originalita spočívá v neustálé touze po dokonalosti. Jejím výsledkem je symbióza exkluzivního vzhledu s výjimečným řešením konstrukce motocyklu. Inspiraci pro svůj další vývoj však musejí jak Brutale, tak F4 najít již samy bez svého tvůrce. To se ostatně týká motocyklového designu vůbec.

Celkové hodnocení

5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
MV Agusta Brutale 1090 RR Corsa (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1078 cm3
Výkon 116 kW při 11900 ot/min
Točivý moment 100 Nm při 10100 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
MV Agusta Brutale 990 R
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 102 kW při 10600 ot/min
Točivý moment 106 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
MV Agusta F4 (2013)
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 143 kW při 13000 ot/min
Točivý moment 112 Nm při 9100 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
MV Agusta F4 (2014)
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 143 kW při 13400 ot/min
Točivý moment 111 Nm při 9600 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
MV Agusta F4 1000 R 312
Technické informace:
Objem motoru 1078 cm3
Výkon 140 kW při 12200 ot/min
Točivý moment 124 Nm při 8200 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
MV Agusta F4 Brutale 989 R
Technické informace:
Objem motoru 982.3 cm3
Výkon 104 kW při 10900 ot/min
Točivý moment 103,5 Nm při 8100 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
MV Agusta F4 RR (2014)
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 148 kW při 13600 ot/min
Točivý moment 111 Nm při 9600 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
MV Agusta F4 Senna
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 128 kW při 11900 ot/min
Točivý moment 111 Nm při 10000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
MV Agusta Brutale 910
Technické informace:
Objem motoru 909 cm3
Výkon 102,2 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 96 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
MV Agusta F4 1000 Tamburini 2004
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 127 kW při 11750 ot/min
Točivý moment 113 Nm při 9200 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Ducati 916 Biposto 1998
Technické informace:
Objem motoru 916 cm3
Výkon 79,6 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 90 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: