MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Beta RR 300 Racing: Jako břitva!

Test

Po toskánském představení jsme dostali možnost otestovat novinky Beta také na domácí půdě. Nechyběla mezi nimi ani tovární verze královské třídy dvoutaktů – RR 300 Racing.

V krásném prostředí bývalého vojenského prostoru Oldřichov v jižních Čechách bylo možné enduromodely Beta 2015 vyzkoušet jak na širokých písčitých polních cestách posetých hlubokými loužemi, tak v přilehlých lesících. A nechyběla ani motokrosová trať s několika menšími skoky. Žádné hardenduro, ale příjemná hravá trať. Prostě taková česká lesní klasika.

O technických inovacích těchto čím dál více populárních italských endurek jsme již psali ve zmíněném představení z Florencie. Jen pro úplnost si tedy zopakujme, že „patnáctkové“ dvoutakty plně přejímají techniku loňských ostrých soutěžáků, verzí Racing. To znamená v případě 300 RR nový válec, hlavu i zapalování, dvojitá pružina na přívěře je u „tříkila“ kvůli lepšímu dávkování výkonu již delší dobu standardem. My jsme se ale těšili na exkluzivní test tovární verze, která je oproti sériovému modelu osazena rozšířenými rallyeovými stupačkami Reikon, spoustou eloxovaných doplňků a především  špičkovou čtyřkomorovou vidlicí Marzocchi z katalogu volitelných doplňků. Má smysl si za tuhle parádu připlatit?

Beta 300 RR Racing fungovala od nastartování skvěle. Motorka mi díky své příjemné ergonomii okamžitě padla do ruky a po lehké ruční korekci nastavení pozice páček namontovaných na silikonové pásce jsem si záhy připadal, jako kdybych měl tuhle krásku už nějaký ten měsíc v garáži. Nastavení podvozku bylo už z továrny tvrdší, alespoň ve srovnání se standardní vidlicí, nicméně to je přesně to, co mi vyhovuje – pod pevným vedením s přehledem řešilo všechny terénní nástrahy endurových i rychlejších pasáží. Přejíždění děravých koryt a přemísťování předního kola z jedné stopy do druhé na rozbitých cestách nebo v kamenitých pasážích bylo příjemně snadné i se standardní verzí osazenou vidlicí Sachs. Příplatkové podvozkové komponenty Marzocchi bych tak bez váhání doporučil jezdcům, kteří mají závodní ambice a rádi a často si s podvozkem hrají – požadují precizní a transparentní odezvu. Možnosti nastavení čtyřkomorové vidlice na charakter trati a dle osobních preferencí jezdce a jeho váhy jsou oproti standardu mnohem širší a přesnější, manipulace snadnější, nicméně stále platí, že je dobré přesně vědět, co od svého podvozku očekáváte a jak jej nastavit.

Tvrdé sedlo, tvrdší, než na jaké jsem běžně zvyklý z vlastního motocyklu (KTM EXC 300 Six Days), mi pomáhalo až překvapivě dobře vnímat odezvu od motorky. Jeho povrch je navíc, a to již na první pohled, velmi odolný, což se může zvlášť hodit, pokud používáte kolenní ortézy. Skvělá jsou praktická madla, jež usnadňují manipulaci na místě. Dvoupístkové brzdy Nissin byly přesně dávkovatelné, čitelné a ne zbytečně ostré, měkčeji by mohla jít spojka, ale není to nic, na co by se nedalo během krátké chvilky zvyknout.

Na to, jak jemně a tiše se dvoudobý agregát 300 RR projevuje na volnoběh a v nízkých otáčkách, je jeho čitelná reakce na plyn zakončená skutečně silnou špičkou, doprovázenou osobitým zvukovým projevem. Motor byl naladěn na enduro ideálně. Výkon je zužitkovatelný již od spodních otáček bez tolik obávaných „děr ve výkonu“ a zakončený jako skalpel ostrým, ale nezáludným nástupem. Toto nastavení si navíc lze doladit regulovatelným předpětím pružiny přívěry imbusovým klíčem nebo její výměnou za měkčí. Pro enduro je toto nastavení při hledání trakce rozhodující, ale vždy závisí na konkrétních schopnostech a požadavcích jezdce – osobně bych volil pružinu měkčí. A hned další věc, kterou bych si kromě ochrany řídítek dokoupil, by byl pořádný ocelový šucplech pod motor.

Celkově mi Beta 300 RR Racing vážící přesně 104 kg připadala perfektně ovladatelná a „lehká na předek“. Myslím, že tato vlastnost přesně odpovídá sloganu značky Beta – Play Bike. Tato lehkost na mě udělala v průběhu celodenního testování asi největší dojem a právě díky ní se Beta jasně odlišuje od své konkurence.

Závěr

Otom, že Beta dnes staví špičkové motocykly, nemůže být pochyb, úspěchy dvoudobých „Betek“ na světových hardenduro soutěžích to jednoznačně potvrzují. Právě pro takové nasazení je řada Racing se špičkovou a plně nastavitelnou technikou koncipována. Příplatek 20 000 Kč (cena moto činí 229 000 Kč) je tak smysluplný pro jezdce, kteří mají závodní ambice a vědí, co chtějí.

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 229 000,- Kč
Cena testovaného modelu 0,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Beta RR 400 4T
Technické informace:
Objem motoru 407 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta RR 450 4T
Technické informace:
Objem motoru 449 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta RR 350 4T
Technické informace:
Objem motoru 349 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta 525 RR
Technické informace:
Objem motoru 510 cm3
Výkon 42 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 55 Nm při 8200 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: