MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Bolid s vidlicovým čtyřválcem: Honda VF1000R

Youngtimer

V roce 1984 měla otočit svět superbiků naruby. Bolidu s vidlicovým čtyřválcem se to však nepodařilo. Proč?

Ze života VF1000R

Marketing Hondy se v souvislosti s prezentací VF1000R nikdy moc nahlas nezmiňoval o tom, že ač bylo jeho V4 srdce posíleno některými závodními díly, stále šlo o překopaný agregát z VF750F. Nijak však nelze snižovat fakt, že se svými 122 koni bylo litrové „véefko“ ve své době nejsilnějším sériově vyráběným motocyklem. Ale zpátky k motorové technice z VF750F. Litr ji adoptoval zrovna v době, kdy vycházely najevo její poměrně zásadní neduhy. Po 7700 najetých kilometrech se poroučely vačky i s dvojitými zdvihátky, po dalších 18 000 km se objevovaly kompletně zkorodované písty a podobně.

Nevalná pověst, která se začala šířit jednostopým světem, se velmi rychle stočila k úvaze, že by Honda udělala mnohem lépe, kdyby se držela svého kopyta – řadových čtyřválců – a zbytečně si nevylamovala zuby na exotických koncepcích, jakými tehdy byly čtyřválce do V. Ačkoliv se základní koncept VF1000F ubíral správným směrem, což mimo jiné dokázal několikanásobný mistr světa Freddie Spencer svými úspěchy v sedle továrního závoďáku FWS1000, přijetí ze strany motorkářské veřejnosti proběhlo velmi vlažně.

Již tehdy použili inženýři technické finesy, které jsou standardem dodnes.

K reputaci VF1000F nijak nepřispělo ani to, že s 272 kg rozhodně nebyla žádným vyzáblíkem, vpředu měla pouze 16palcové kolo a druhý chladič měla umístěný před řídítky. Není se čemu divit, kdo by taky chtěl v roce 1984 dát 18 000 marek za v zásadě experimentální stroj. Celosvětově se prodalo něco okolo 10 000 kusů – rozhodně žádný trhák. Ale Honda nebyla by Hondou, kdyby jako největší výrobce motocyklů nepoužila veškeré dostupné prostředky a koncept V4 nakonec na trh neprotlačila. O pouhé čtyři roky později tak superbikový segment převálcovala Honda VFR750R (RC30) s 90° V4. O tisících nadšených turistů s VFR750F nemluvě.

Když se na VF1000R ze čtyřiaosmdesátého v závodním červeno-modro-bílém kabátku podíváme zblízka, zjistíme, že již tehdy použili inženýři technické finesy, které jsou standardem dodnes. Hliníková kyvná vidlice nebyla svařena z výlisků, nýbrž jednoduše a levně odlita. Podobně jako to i dnes dělají výrobci, kteří vědí, kde ušetřit a jak zároveň nezkazit dojem z jejich stroje. Na zadní ráfek Comstar Honda již tehdy obouvala pneumatiku s radiální stavbou – naprosto nezbytnou součástí dnešního sportovního obutí. No a koneckonců kdo každých čtrnáct dní téměř vždy stojí na pódiu mistrovství světa silničních motocyklů nad piloty řadových čtyřválců? Ano, přesně, pánové Marquez a Pedrosa se svými silnými 90° V4 motory z dílen Hondy. V4 se tak postupně ukazuje jako jedna z nejlepších koncepcí kompaktního a silného agregátu pro sportovní využití na nejvyšší úrovni.

Tak se zdá, že je nejvyšší čas, aby Honda začala vyrábět to, o co se s VF1000R pouze pokusila: na EICMA představený koncept RC213V-S! Hodně z nás by pak jistě zrušilo své spořicí účty dříve, než by dealer stačil říct „vé-čtyři“…

Seznam kapitol

Technické údaje

Čtyřválcový kapalinou chlazený čtyřtaktní motor s válci do V, rozvod DOHC, 998 cm3, 122 k při 10 000 1/min, 92 Nm při 8000 1/min, pětistupňová převodovka, dvojitý kolébkový ocelový rám s čtvercovým profilem trubek, hmotnost s plnou nádrží 272 kg, pneumatiky vpředu 120/80 V 16, vzadu 140/80 VR 17, objem nádrže 25 litrů, maximální rychlost 249 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 s, cena v roce 1984: 18 218 marek.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Honda VFR 1200 F (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1237 cm3
Výkon 127 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 129 Nm při 8750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda VFR 800 F
Technické informace:
Objem motoru 782 cm3
Výkon 78 kW při 10250 ot/min
Točivý moment 75 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: