MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Oranžové novinky! KTM EXC 2015

Představení

Představení novinek řady EXC pro sezonu 2015 tentokrát KTM uspořádala v Domaniži na Slovensku. Na tamější trati se mimo jiné jezdí slovenský mistrák v cross-country, což bylo příslibem, že svojí pestrostí a technickou náročností dokonale prověří testovanou flotilu.

Seznam kapitol:
  1. Vyrážíme na trať
  2. Resumé

Jednotlivých vylepšení pro sezonu 2015 není oproti loňsku mnoho. Ono pokud něco funguje, je evoluce po malých krocích vždy smysluplnější než revoluce. Největším překvapením pro mě tak byla změna dodavatele ráfků. Po dlouhých letech, kdy se KTM vozila na Excelech, má nyní údajně pevnější kola značky Giant. Nová je i palubní deska, poskytující více informací, a rovněž dodavatel řídítek, kterým se namísto Renthalu stává Neken. Nově také motory celé modelové palety roztáčí kompaktní 3Ah baterie. Dvoutaktům byl vylepšen startér a nastavení karburátoru. Čtyřtakty se pyšní novou, lehčí koncovkou výfuku.

 

Vyrážíme na trať

K dispozici je kompletní sortiment ve dvou- i čtyřdobém taktu. Jako nejvhodnější se mi na úvodní zahřátí jeví dvoutaktní 125. Nastavím páčky a doprovázen zvukovým projevem příbuzným motorové pile vyrážím za lesním dobrodružstvím. Užívám si jízdních vlastností dvoutaktu připomínajících horské kolo – jen upřesňuji, že soukromě sedlám čtyřdobou WR450… Při prvním prudším výjezdu se mě však zmocnily smíšené pocity. Řada jezdců uvízlých ve strmém stoupání je předzvěstí, že dnešek bude kvůli deštěm podmáčené trati a blátivým kolejím po právě odjetém šampionátu cross-country opravdu výživný. A už ve výjezdu zjišťuji, jak moc jsem se při výběru stroje „na zahřátí“ zmýlil. „Dváca“ na mazlavém a kořenitém povrchu při prudkém stoupání na spodní kvalty bezradně hrabe a na ty ostatní uvadá, jakkoli jsem se snažil točit motor do bezvědomí nebo pomáhat spojkou. Brzdit dvoutakty motorem ještě nikdo nenaučil (naštěstí), situaci řeší účinné brzdy Brembo. Můj závěr pro vás asi nebude překvapivý: že pokud vážíte jako já kolem 95 kg, se stopětadvacítkou se nepouštějte do větších akcí. Po zhruba dvacetiminutovém vzájemném trápení si rád spravuji chuť a sázím na jistotu: startuju čtyřdobou 450.

Úsměv se mi vrací okamžitě po naskočení libozvučného bucharu, který jako by mi tím starým známým rachotem říkal „vítej doma“. Zvyk je holt železná košile. Reakce na plyn je excelentní. Plynulý, nezáludně čitelný nástup výkonu ve všech možných pásmech otáček oceňuji v technických částech tratě s velkými kameny a kořeny stromů. Není co vytknout, jen je třeba osvojit si v trialových pasážích jemnou práci se spojkou, ostrá čtyřistapadesátka má neuvěřitelnou chuť do otáček a protáhnout ji po suché šotolinové cestě musí být naprosto nezapomenutelným zážitkem. Podvozek pochází tradičně z dílen WP a již v sériovém stavu (všechny testované stroje měly sériové nastavení podvozku) bez individuálních úprav spolehlivě vyžehlí velké kořeny a pobere i řádné skoky. Další na řadu přichází čtyřtaktní 350, na kterou jsem byl po nadšeném vyprávění kolegy Martina hodně zvědavý.

Spoustě hobíků totiž dokáže vyřešit ono věčné dilema, zda investovat do čtyřtaktu 450, který vás může v náročném terénu trochu pozlobit a unavit, nebo do čtyřdobé 250, jež může být z pohledu zkušených borců vnímána jako příliš „hodná“. Motor je dle očekávání přátelštějšího naturelu než u EXC-F 450, přitom ho není třeba tolik vytáčet ani tak často podřazovat jako u EXC-F 250. Prostě ideální hračka na celodenní ježdění, aniž by jezdce fyzicky odrovnala nebo hrozila tím, že vás po jedné sezoně přestane bavit. Čtyřdobou třistapadesátku bych se dokonce nebál vzhledem k jejímu naturelu doporučit ani enduronovicům. Neublíží a věřím, že při správné péči vydrží věčnost, aniž by vás výkonově hendikepovala – parádní motocykl!

Abych si na čtyřdobou nabídku mohl udělat ucelený názor, nezbývá než prověřit největší královskou kubaturu – hrozivé EXC 500. Moje počáteční obavy z těžkopádného tanku se velmi rychle rozplynuly. Nádherně lineární nástup výkonu už od těch nejnižších otáček a hlavně mocný výkon, kdykoli si jen vzpomenete, jsou návykové, ovladatelnost na kluzkém povrchu je přitom zcela srovnatelná s menší EXC-F 450. Na závěr přesedám z největšího čtyřtaktu na největší dvoutakt, 300 EXC, a jsem strašně moc zvědavý, jak se s ním dokážu popasovat. Asi nemusím dodávat, že mojí krevní skupinou jsou čtyřtakty. Nová vlna dvoudobých motorů, jež vládne současnému světu hardendura, mě ale samozřejmě láká. Rozdíl zhruba 10 kilogramů hmotnosti je znát od prvních zatáček kolem nohy.

Naopak reakce na plyn ve spodním pásmu otáček připomíná, jak kdysi na stránkách Motocyklu napsal náš endurospecialista Jakub Horák, hodný čtyřtakt. Doby „uřvaných a vzteklých“ dvoutaktů jsou opravdu dávnou minulostí! Zoubky ale 300 EXC má, a pěkně ostré: jakmile se dvoutakt dostane do otáček, vystřelí přední kolo do vzduchu takovým způsobem, jako by si dal za úkol setřást vás ze sedla. Lesní sekci jsem si ve stupačkách tohoto stroje ale užil nejvíce za celý den a postupně mi přestávala vadit i absence motorové brzdy, na jejíž účinek jsem zvyklý ze svých čtyřtaktů. Díky těmto vlastnostem se pro mne stalo právě svezení na 300 EXC nejzajímavějším zážitkem z celého dne.

Seznam kapitol

Resumé

Při představení modelové řady na obtížné trati v Domaniži se navzdory minimálním změnám a modelové péči ukázalo, proč rakouské stroje dominují světu off-roadu. Pestrý výběr strojů s velmi odlišnými charaktery, vysoký standard kvality a dobré servisní zázemí jsou jasnými argumenty – na své si přijde každý a nemusí to být jen fanoušek oranžových. Pánská volenka, jak má být.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
KTM 200 EXC
Technické informace:
Objem motoru 193 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 250 EXC
Technické informace:
Objem motoru 249 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 300 EXC
Technické informace:
Objem motoru 293 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 450 EXC
Technické informace:
Objem motoru 449 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 500 EXC
Technické informace:
Objem motoru 510 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 530 EXC-R
Technické informace:
Objem motoru 510,4 cm3
Výkon 43 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 57 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 125 EXC
Technické informace:
Objem motoru 125 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: