MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Dvoutaktní peklo: Yamaha RD500LC

Youngtimer

Představením čtyřválce RD500LC Yamaha řádně přiživila tradiční hororové historky, které kolovaly a kolují o zběsilých dvoutaktech. Podobně jako se to o nějakou dobu dříve podařilo Kawasaki s pětistovkou Mach III

Příběh zběsilého dvoutaktu

Yamaha RD500LC – dekadence na dvou kolech. Kdyby dnes inženýři Yamahy položili svému vedení na stůl jenom drobný náznak podobného konceptu a radikálního designu, velmi pravděpodobně by okamžitě přišli o práci. Před třiceti lety však byla jiná doba. Japonské biky byly díky své kvalitě a neotřelým nápadům velmi úspěšné jak obchodně, tak v závodním sportu. Japonci tedy pomalu, ale jistě začali z trhu vytlačovat evropskou konkurenci.

Kdyby dnes inženýři položili vedení na stůl podobný koncept, okamžitě by přišli o práci.

Každý počin ze země vycházejícího slunce se pravidelně setkával se značnou odezvou a vývojáři si tím pádem užívali nebývalé svobody. A to dokonce v takové míře, že mohli mezi lidi beztrestně vypustit věc, jako byl v podstatě čistokrevný závodní dvoutaktní čtyřválec. Dvoudobým fanatikům rapidně stoupla tepová frekvence a nebylo pro ně jiné cesty než zrušit hypotéky, zlikvidovat všechny rodinné úspory a vyměnit je u dealera Yamahy za jejich sen – RD500LC.

Stroj, který neměl obdoby. Motor, který se choval jako absolutní šílenec. Už jenom startovní procedura vytvářela magickou auru, když se ozubená kola dala těžce a s hučením do práce a přepustila svou sílu do spojky. Ačkoliv měl pouze polovinu její síly (88 koní), motor vyluzoval zvuk a choval se obdobně jako ostrá závodní střela YZR500. Není se čemu divit. Komplikované technické řešení motoru a problém s místem mezi hlavami válců si vyžádaly takové umístění 26mm karburátorů (v úhlu 90 stupňů), které (i přes použité vychytávky jako systém výfukové přívěry YPVS a další) způsobilo ne zrovna ideální dávkování směsi a tím pádem i výrazně nelineární průběh výkonu. RD500 tak vlastně naplňovala uštěpačné poznámky všech zastánců čtyřtaktů: v nízkých otáčkách nejela, ve středních se začala lehce probírat, než kousek od červeného pole zasela výkonový vítr, který na hranici maxima otáček sklidil pořádnou bouři.

Ale nic není tak dramatické, jak by se mohlo na první pohled zdát. Charakteristiku V4 motor zkrátka zapřít nedokázal. A to bylo jedině dobře. Dvě hlavy válců v úhlu 50 stupňů a unikátní, do té doby nevídaná technologie ještě dnes chytají za srdce nejednoho milovníka vůně spáleného oleje.

Také na podvozku předvedla Yamaha to nejlepší, co uměla: odvětrané kotoučové brzdy, hydraulický protiponořovací systém na přední vidlici, pod motorem uložený horizontální tlumič a v té době hodně módní 16palcové přední kolo. Na exportních modelech se bohužel podepsaly bezpečnostní nároky v podobě použití těžkého ocelového rámu. Pouze raritní japonská verze RZV-R se mohla pyšnit lehkým rámem z hliníkových čtyřhranných trubek. Ani to však nepomohlo, tři roky po spektakulárním uvedení na trh se v důsledku hubených prodejů Yamaha RD500LC vytratila z nabídky výrobce.

Seznam kapitol

Technické údaje

Kapalinou chlazený dvoutaktní čtyřválec do V, úhel válců 50 stupňů, 499 cm3, 65 kW (88 k) při 9500 1/min, 67 Nm při 8500 1/min, čtyři 26mm karburátory, membránové sání, výfuková přívěra YPVS, oddělené mazání, šestistupňová převodovka, hmotnost s plnou nádrží 216 kg, pneumatiky vpředu 120/80 V 16, vzadu 130/80 V 18, maximální rychlost 223 km/h.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: