MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Všichni proti Harleyi! Mají se v Milwaukee bát?

Srovnávací test

Třeba už nemáte zapotřebí pózovat u kavárny ani cestovat kolem světa. Nechcete závodit ani se předvádět na klubových srazech. Jediné, co chcete, je okusit nekonečnou sílu obřího motoru a znovu si užít kus poctivé techniky. Velký test čtyř cruiserů od Guzzi, Indianu, Yamahy a Triumphu pro ty, kteří mají ve svých prioritách jasno!

  • Indian Chief Classic
  • Moto Guzzi California 1400 Custom
  • Triumph Thunderbird Storm
  • Yamaha XV1900A Midnight Star

 

Tradice a charakter

Když se bavíme o cruiserech, řeč se většinou stočí na Harley. Aby ne, 111 let historie mluví samo za sebe. Ze stínu americké legendy ale pozvolna vystupují motocykly, které nabízejí neméně tradice a technické vyspělosti. Proto jsme se rozhodli otestovat alternativu k motocyklům z Milwaukee. Jsou zážitky v jejich sedle opravdu chudší, tedy prosté tradice a silných emocí?

Pokud jde o historii značky, tak rozhodně ne. Příkladem ztělesnění dějin na dvou kolech může být Indian Chief Classic. Znovuoživená americká legenda na bočním krytu spojky s chromovou elegancí hrdě oznamuje, že značka byla založena roku 1901 – dva roky před Harleyem a třeba dvacet osm předtím, než světlo světa spatřil první model naší nejslavnější značky Jawa. Dlouhá historie však není pro Indian nijak svazující – technické zpracování je na výši doby. Příkladem může být opravdu nádherný mohutný a designově neuvěřitelně čistý twin Thunder Stroke 111 s úhlem válců 49 stupňů, jehož čtyři ventily jsou ovládány rozvodem OHV. Dole uložené vačkové hřídele pomocí zdvihátek, zdvihacích tyček a vahadel pracují na tom, aby se spalovací prostor o objemu 1811 cm3 naplnil vzduchem i benzinem v takovém poměru, že vytvoří tu správnou směs pro radost z jízdy.

Triumph je značka jen o rok mladší než Indian a Thunderbird Storm ukazuje sebevědomí ostrovanů dělat věci jinak a nešetřit při tom superlativy. Příkladem je řadový twin s kapalinovým chlazením, který je se svým objemem 1699 cm3 vůbec největším evropským dvouválcem sériově vyráběného cruiseru. Motor svojí řadovou konstrukcí sice mezi ostatní vidlicové agregáty nezapadá, svým charakterem však ano – ojniční čepy přesazené o 270 stupňů propůjčují Triumphu osobitý charakter vidlicového motoru.

Historicky třetí v pořadí přijíždí na scénu Moto Guzzi se svojí Californií 1400 Custom. Když se Giorgio Parodi a Carlo Guzzi v roce 1921 rozhodli vyrábět motocykly, položili tím základní kámen dnešního charakteru legendy z Mandella del Laria. Tu bezpochyby tvoří v poválečných letech vyvinutý podélně uložený twin se vzduchem chlazenými válci, které svírají úhel 90 stupňů. Motor je sice v porovnání s konkurencí objemově menší (1380 cm3), přesto patří k největším vidlicovým dvouválcům vyráběným na starém kontinentu. A navíc moderně řešeným, neboť dvě vačkové hřídele jsou uložené v hlavě válců.

Nejmladší značkou našeho kvarteta je Yamaha, která začala vyrábět motocykly v roce 1955 (i když výroba hudebních nástrojů byla zahájena už roku 1887). XV1900A Midnight Star nabízí namísto stoleté historie největší motor v testu – dva válce sevřené v úhlu 48 stupňů mají objem 1854 cm3. Midnight Star by tak svým obřím agregátem s přehledem zastínil leckterý osobní automobil.

Seznam kapitol

Nahoďte motory

Každý z motocyklů váží víc než tři metráky, takže abyste s takovým kolosem pohnuli, je potřeba napnout síly. Je pak až k nevíře, že Indian a Yamaha používají lehký rám z hliníkových slitin. Moto Guzzi se drží masivního ocelového rámu, a možná právě proto je s Guzzinou na místě nejtěžší pořízení. Jen abyste ji narovnali z bočního stojánku, musíte zabrat. Ačkoli Triumph používá také ocelový rám, manipuluje se s ním na místě nejsnadněji, protože je výborně vyvážený. Indian v nás vzbuzoval svojí hmotností 370 kg pořádný respekt, v sedle byste ale vůbec neřekli, že se jedná o nejtěžší motocykl v testu. Podobně je tomu u Yamahy, která má k těžkopádnosti také daleko.

Je čas probudit naše mastodonty k životu. První se o slovo hlásí Moto Guzzi. Pastorek startéru se hlučně zakusuje do ozubeného věnce setrvačníku a vší silou se snaží rozpohybovat písty ve válcích tak charakteristicky vyčnívajících z boku motocyklu. Motor svým chodem připomíná lodní motor při plném zatížení, ačkoli se plynu ani nedotýkáme. Dvouválec se převaluje a na volnoběh neklidně vibruje v pryžovém uložení v rámu. Působí živelně, na sebemenší otočení plynové rukojeti reaguje charakteristickým naklopením doprava. Když chceme nastartovat Triumph, máme dojem, že motor naskočí už zlomek vteřiny předtím, než vůbec stiskneme tlačítko startéru. Jako by tušil, jak jste zvědaví na jeho projev. Ten je velmi originální, připomíná nám předimenzovanou verzi dvouválce Yamahy Super Ténéré a je zábavné, jak se projevem jakoby snaží napodobit vidlicový dvouválec. Yamaha startuje dost hlučně, Indian naproti tomu velmi jemně – líně si bublá a při 950 volnoběžných otáčkách kolem sebe šíří auru neotřesitelného dvouválcového klidu.

Seznam kapitol

První metry v sedle

Všechny motocykly vypadají monstrózně, klamou však tělem. Jejich jízdní projev je velmi přívětivý – zvlášť se to týká Indianu, který na plyn reaguje opravdu jemně. Guzzi naproti tomu působí dynamicky – při sebemenším přidání plynu se mohutně pohne kupředu, což jde upravit změnou mapy motoru – veloce, tedy rychlá California stiskem jednoho tlačítka změní svůj charakter na přívětivější tourismo. Triumph i Yamaha se svojí jízdní charakteristikou dokázaly dobře vměstnat mezi umírněný Indian a velmi dynamickou Guzzi.

Když stojíme na semaforu, máme pocit, že přišlo zemětřesení. Kvarteto není teatrálně hlučné, to nemá zapotřebí, zato však na vlastní kůži cítíte každý pohyb velkých pístů. Nelze nevnímat otáčení mohutných klikovek, ať už se pracovní zdvihy projevují jemně jako u Indianu nebo o poznání hruběji jako u Triumphu. Už v křižovatce řadíte dvojku, motory pobírají nízké otáčky s naprostou suverenitou – v tom je nejlepší Indian, i když jedete takřka na volnoběh, pořád cítíte sílu, která vás sune vpřed. Podobnou charakteristiku traktoru mají i Yamaha a Triumph. Californii naproti tomu musíte trochu víc vytáčet – dobře je jí kolem 1800 otáček.

Seznam kapitol

V zatáčkách a náklonech

Určitě jste už slyšeli názor, že cruisery nezatáčí. Naše kvarteto se ale do náklonu vrhá vzhledem ke své hmotnosti s až překvapivou ochotou. Chutí do zatáček vyniká Triumph – jako jediný je vybaven standardními stupačkami namísto širokých ploten, v jeho sedle zaujmete nejaktivnější jezdeckou pozici a tuhé tlumení poskytuje tu nejlepší zpětnou vazbu. Indian působí v porovnání s Thunderbirdem jako o dost těžší, přesto se řídí překvapivě snadno a v zatáčkách všech poloměrů se chová velmi neutrálně – řídí se s radostí. Podobně snadno se ovládá i Yamaha, byť v ovladatelnosti působí možná přece jen trošku těžkopádněji. Guzzi vyžaduje od pilota víc pozornosti i úsilí – v náklonech působí ve srovnání s ostatními méně stabilně, i když se na tento její charakter dá bez problémů zvyknout. Samozřejmě je ale třeba v zatáčkách spíše plynulosti, zbrklý, nebo dokonce agresivní styl jízdy tyto stroje nemají rády a výsledkem budou nejen odřené plotny, ale i menší požitek z jízdy.

Seznam kapitol

Proplouvat krajinou

Největší radost v sedle našich cruiserů zažijete ve chvíli, kdy uvolněným tempem plujete po silnici. Hovět si v komfortním sedle, oči upřít k horizontu a vychutnat si, že jste tu jen vy a okolí, kterým se ozývá mechanická práce dvouválce. Nejde tu o rychlost, ale o požitek z jízdy – takže i rovinky v pomalejším tempu přináší silné emoce. Testované parníky pro to mají ty nejlepší předpoklady. Stabilita v přímém směru je zajištěna dlouhým rozvorem, kterým se pyšní zvlášť Indian. Ten je se svými 1730 mm nejdelší, ale i středy obou kol nejkratšího Triumphu dělí úctyhodných 1615 mm. Pokud zabloudíte na dálnici, zůstanou motocykly díky svému rozvoru bezpečně stabilní až do nějakých 150 km/h. Tato rychlost ale znamená nerovný souboj s aerodynamickým odporem. Pohodlné tempo radosti z jízdy se pohybuje nanejvýš kolem 120 km/h.

V nižších rychlostech si také víc užijete skvělý zátah motorů. Všechny čtyři twiny jdou za plynem už od volnoběhu – pořádně zatahuje zvlášť Triumph, na jehož anglický přídomek Storm (bouře) si vzpomenete nejen v nízkých a středních, ale i vysokých otáčkách. Ani při 4000 1/min mu nedochází dech a pořád se neochvějně dere kupředu za maximálním výkonem v 5200 otáčkách. Ve vyšších patrech otáčkového spektra se ovšem nejvíc předvádí Moto Guzzi. Její nižší objem umožňuje twinu dosáhnout až 7000 1/min, což při objemu 1400 kubíků působí takřka vysokootáčkově. Pokud jde o sílu, zdaleka nejsvalnatější je Midnight Star – při 2000 1/min máte k dispozici neuvěřitelných 150 Nm. Pozadu nezůstává ani Indian (148 Nm), na rozdíl od Yamahy mu ale vyšší otáčky moc nesvědčí.

Seznam kapitol

S grácií a komfortem

Vysoká hmotnost cruiserů je zárukou neotřesitelného jízdního komfortu. Tyhle biky prostě jen tak něco nerozhodí. Nerovnosti či zvlněnou vozovku překonávají se stoickým klidem – co u lehčích motocyklů (tedy takřka všech ostatních) způsobuje tvrdé rázy do podvozku, tady sotva zaznamenáte. Mezi podvozky tu udává tón Indian – přední teleskopická vidlice a zadní pružicí jednotka Fox Racing mají skvělou odezvu. V komfortu exceluje i Yamaha – nicméně jí prospěje, když na pružicí jednotce trochu zvýšíte předpětí. Triumph a Guzzi jsou vzadu odpruženy dvojicí pružicích jednotek, jejichž naladění je trochu tužší. Na nerovnostech sice máte lepší pocit přímého kontaktu s vozovkou, celkové pohodlí je však menší. Obzvlášť to pocítíte v sedle Triumphu, které není zas až tak dobře polstrované. Excelentně si budete hovět za řídítky Indianu. California a Midnight Star se s pohodlím svého sedla vešly mezi superpohodlný Chief Classic a tvrdší Thunderbird.

Seznam kapitol

Na hranici možností

Testy Motocyklu tu ale nejsou od toho, abychom odpočívali, nýbrž mají vám, našim čtenářům, přinést relevantní informace o skutečných vlastnostech testovaných strojů. Proto je načase na majestátní cruisery trochu zatlačit. O omezené volnosti náklonu už byla řeč, ale jak se motocykly chovají při agresivní akceleraci, nouzovém brzdění, rychlém podřazování a razantních změnách směru jízdy?

Nejaktivnější pozici najdete v sedle obou evropských mastodontů. Souhra agregátu s převodovkou, funkce tlumení a účinnost brzd jsou nejlépe sladěny u Triumphu. Téměř ani nepoznáte metrákovou nadváhu v porovnání s „normálními“ motocykly. Dynamické tempo s přehledem zvládá i Guzzi – tužší podvozek, skvělá převodovka a široká oblast využitelných otáček budou vyhovovat všem, kdo tu a tam preferují svižnější jízdu. Oproti Triumphu však při okamžitém ubrání plynu pocítíte reakci kardanu. V Mandellu na sportovní ambice Californie evidentně mysleli, takže na palubě nechybí tři jízdní režimy, ABS a kontrola trakce.

Indian ani Yamaha nedokáží při agresivnější jízdě držet krok s evropskými svalovci – převodovky se hlučně vzpírají razantním změnám rychlostí, tlumení nestíhá, brzdy najednou působí přetíženě. Když už jsme u brzd; Yamaha je sice vybavena integrovaným brzdovým systémem, ABS byste však hledali marně – na rozdíl od ostatních strojů.

Seznam kapitol

Charakter a styl

Žebrované motory za doprovodu charakteristického praskání chladnou, což je ta pravá chvíle si motocykly pořádně prohlédnout. Jak se jejich jízdní projev odráží v jejich vzhledu? Moto Guzzi vypadá jako svalnatý bizon. Objemná nádrž, masivní, do stran trčící válce působí nezaměnitelně a přitom sebevědomě – podobně jako majestátní americký sudokopytník. Bezpochyby svůj je i Triumph díky vzhůru protažené nádrži a mohutnému řadovému motoru. Indian jde jinou cestou a svým bohatým chromováním na sebe neustále strhává pozornost – znovu a znovu si budete se zaujetím prohlížet chromovanou hlavu indiána na předním zapuštěném blatníku. Oba blatníky působí v kombinaci s pneumatikami s bílými boky neuvěřitelně elegantně. Co do stylu nezůstává pozadu ani Yamaha. Midnight Star vás vrátí do třicátých let, kdy byl design dopravních prostředků (tedy hlavně lokomotiv a osobních automobilů) podřizován co nejefektivnějšímu aerodynamickému proudění. Díky kapkovitým blinkrům, tvaru nádrže s podélnými linkami či dynamickému designu zadní kyvky se tak rázem vrátíte do první poloviny minulého století. Třešničkou na dortu jsou číslice tachometru vyvedené v dekorativním stylu art déco, které nenechají nikoho na pochybách o tom, kolik historie si s sebou v sedle Yamahy vezete.

Vrchovatě stylu a tradice značky najdete za řídítky každého z testovaných motocyklů. Do jejich sedla je však třeba dozrát, což může někomu trvat i celá desetiletí. Těmto motocyklům ovšem plynutí času nijak nevadí. Samy o sobě jsou totiž ztělesněním motocyklové historie. Čekají na vás.

Seznam kapitol

Výsledek testování

Indian Chief Classic
Síla jeho motoru se projevuje velmi jemně, a přesto důrazně – charakter agregátu nemá konkurenci. Jízdní komfort je nejlepší mezi testovanými stroji a chválíme také výborné zpracování vyjádřené třeba podsvětlenou stylovou hlavou indiána na předním blatníku. Zdaleka nejdražší cruiser v testu má svoji hodnotu. Chief Classic je ztělesněním amerického motocyklového snu.

Moto Guzzi California 1400 Custom
Vypadá jako mohutné zvíře na dvou kolech, které rozhodně nešetří charakterem ani moderní elektronikou. Dynamický, až sportovní projev vás bude bavit stejně dobře na startu ze semaforů i na okreskách. California sice není tak komfortní jako zbylé trio, je ovšem určitě nejrychlejší. Jenomže i druhá nejdražší.

Triumph Thunderbird Storm
Ostrovní motocykl se na silnice starého kontinentu hodí nejlépe – nabízí mohutný zátah od volnoběhu a nechá se vysoko vytáčet. Thunderbird je velmi schopný motocykl, výbava a snad i design by ovšem mohly být lepší. A některé detaily by zasloužily více péče.

Yamaha XV1900A Midnight Star
Má největší a nejsilnější motor. Ucelený a důsledný design nadchne ty, kteří milují aerodynamické tvary první poloviny 20. století. Japonští inženýři opět dokázali, jak precizní dokáží být ve zpracování motocyklu. Jasnou výhodou je velmi příznivá cena.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5





Komentáře

Motokatalog
Indian Chief Classic
Technické informace:
Objem motoru 1811 cm3
Výkon 62 kW při 4500 ot/min
Točivý moment 139 Nm při 2600 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Moto Guzzi California 1400 Custom (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1380 cm3
Výkon 71 kW při 6500 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 2750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Triumph Thunderbird Storm (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1699 cm3
Výkon 72 kW při 5200 ot/min
Točivý moment 156 Nm při 2950 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha XV 1900 A Midnight Star (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1854 cm3
Výkon 66 kW při 4750 ot/min
Točivý moment 155 Nm při 2500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: