MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Granát na dvou kolech: Kawasaki 500 H1 Mach III 1969

Youngtimer

Aneb jak udržet přední kolo na zemi. V roce 1969 tato šedesátikoňová dvoutaktní „bestie“ proletěla prvními testy. A vzbudila rozruch minimálně stejně tak velký jako současná Ninja H2R.

Příběh bestie

Není pochyb o tom, že motocyklem, který v šedesátých letech pozvednul japonský motocyklový průmysl, byla Honda CB750, a ne Kawasaki Mach III. Jenže. Z Machu III pořádně vyschlo v ústech nejednomu absolutní rychlosti oddanému šílenci. Její dvoutaktní tříválec totiž dosáhl stovky za pouhých 4,2 sekundy. Přičemž zrychlování se neslo v duchu motta: „Dělejme vše pro to, aby nám nenafackovalo přední kolo.“ Ve své době byla zkrátka „machtrojka“ považována za věc, která vám bez nadsázky dokázala zlomit vaz. Své k tomu dodal i tehdejší testovací pilot Motorradu s příznačnou přezdívkou „Bezmozek“: „Mach III bych doporučil pouze a jedině extrémně zkušeným pilotům!“ Jedním z důvodů jeho poznámky byl také fakt, že se Kawasaki dokázala rozjet na 200 km/h. Což bylo v šedesátých letech číslo krajně nemyslitelné. Tehdejší situaci lze ilustrovat na příkladu Hondy CB450 s pětačtyřiceti koňskými silami, která byla v té době považována za těžký a rychlý bike a mladíkům na sotva třicetikoňových japonských dvoutaktních dvěstěpadesátkách byla dávána za odstrašující příklad, od kterého by radši měli dát ruce pryč.

Jenže pak se objevila ona. V modré metalíze, se třemi koncovkami výfuku, silným a řádně širokým tříválcovým motorem. „V místech našeho testovacího kolečka mezi vesnicemi, kde jsme na soudobých konkurenčních motorkách měli při pětasedmdesáti smrt v očích, jsme na há-jedničce letěli sto padesát. Ježiši, to byl fakt granát!“ Vzpomíná na krátkou testovací projížďku jeden z našich německých kolegů. Mach III nebyla pouze o brilantní akceleraci, ale také o pronikavém vřískotu tříválce, který umocňoval její sílu nejméně na druhou. Vadou ani ne tak na kráse, jako spíše na funkčnosti byly ale brzdy. Přední dvoustovkový dvojitý buben byl na tak silnou pětistovku prostě málo. I při co nejpevnějším sevření páčky předváděl pouze velmi decentní zpomalování. Názory na podvozek už tak striktně vymezené nebyly. Pro jedny byl dvojitý trubkový rám „velmi dobrý a stabilní“, jiní jej přirovnávali spíše k „pudinku prvotřídní kvality“. Který nezbývalo než zachraňovat dodatečnou montáží tlumičů Koni a obutí Metzeler. Přední skotačivou vidlici Ceriani bylo zase nutné krotit alespoň hydraulickým tlumičem řízení.

„Šedesát koní se nyní ve třídě pětistovkových závodních strojů stalo normou,“ napsal ve své recenzi Mach III v Motorradu z roku 1969 Ernst „Bezmozek“ Leverkus. Není tedy divu, že Kawasaki způsobila nemalé pozdvižení i v závodním světě. Ne nepodobné tomu, které budí aktuální Ninja s třistakoňovým přeplňovaným litrovým motorem hrdě nesoucí označení H2.

 

 

Seznam kapitol

Technické údaje

Vzduchem chlazený dvoutaktní řadový tříválec, vrtání × zdvih 60 × 58,8 mm, 499 cm3, 60 k při 7500 1/min, tři karburátory Mikuni 28 mm, oddělené mazání, pětistupňová převodovka, dvojitý trubkový rám z oceli, přední vidlice Ceriani, dvouramenná kyvná ocelová vidlice, pneumatiky 3.25-19 vpředu, 4.00-18 vzadu, hmotnost s plnou nádrží 190 kg, maximální rychlost 200 km/h.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: