MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda VFR800F: Dáma mnoha tváří

Test

Komu čest, tomu čest. Pětasedmdesát tisíc exemplářů brázdících evropské cesty mluví za vše. Honda VFR se během své téměř třicetileté historie stala kultem v segmentu sportovních cesťáků. Jak je na tom pokračovatelka rodu s výrobním datem 2014, jsme zjistili v testu.

Vživé paměti mi utkvěl okamžik, kdy nás během jarního představení nového VFR800F ve Španělsku poslali lidé od Hondy fotit 240kilového drobečka v utažených jedničkových vracečkách. Tak trochu šílenost, napadlo mě v tu chvíli. A nebyl jsem daleko od pravdy. Nejen že to není biotop zrovna vhodný pro svižnou sportovně-cestovní motorku. Ale vychladlý asfalt bez přemíry přilnavosti v kombinaci s bikem, který dával naplno pocítit svá kila a jemuž se do zatáčky příliš nechtělo, byl kvalitní základ na řádný malér. Klepu na poctivou plechovou 21litrovou nádrž, nic takového se nestalo.

Proč vám o tom ale povídám. Je až k nevíře, co s „véeferem“ provedlo pouhé přezutí plášťů. Střih, jsme o dva tisíce kilometrů jinde, na autodromu v Sosnové. Slunce akurátně rozpéká asfaltový koberec a na parkovišti je připravené právě zajeté VFR obuté na Bridgestonech T30R (při představení Dunlop D222) v plné cestovatelské polní s trojicí plastových kufrů v barvě. Přemisťuji se do sedla a postupně se rozpomínám na jezdeckou pozici. Moc podobných biků dnes již nenajdete, po skončení výroby Triumphu Sprint GT tak přímými konkurenty zůstávají hlavně BMW F 800 GT, objemnější Kawasaki Z1000SX či nově Suzuki GSX-S1000F. Při vjetí do první utahující se sosnovské zákruty se mi opět v hlavě přehrává epizoda z úvodu tohoto pojednání. Stačilo ale pouze naznačit přenesení váhy a VFR padá ochotně a jemně do oblouku, kde nevyžaduje téměř žádnou sílu, aby se v něm udrželo. Nejradši bych se v tu chvíli proplesknul a ujistil se, jestli se mi to nezdá.

Přátelé, nezdálo. Na okruhu jsme totiž měli trojici biků, a světe, div se – nejtěžší a největší VFR800F na plné čáře (co se ovladatelnosti a síly nutné k řízení týká) strčilo do kapsy jak lehkonohou Yamahu MT-07, tak nadupaného hornorakouského vévodu. Korzování po asfaltovém oválu nedaleko České Lípy tak bylo nejpříjemnější kratochvílí právě za řídítky Hondy. Postupně se na tom shodujeme všichni tři.
Nové VFR v zásadě uchvátí hned několika aspekty. Za prvé, je to opravdu krásný a poctivý motocykl, který těží maximum z úsloví „v jednoduchosti je síla“. Samozřejmě že i na vypiplaném Japonci pár věcí takříkajíc uletělo. Tak například krycí plexisklo jinak nádherně čitelných přístrojů s invertovanými barvami se často nepříjemně leskne a jeho lícování by taktéž sneslo doladit, to samé některé ovládací prvky – neustále si titěrným tlačítkem nechtěně pouštíte vyhřívání rukojetí. Naopak chcete-li vypnout kontrolu trakce, musíte k tomu použít přepínač velikosti tranzistorového kompjútru. Nerezové opláštění výfuku zase chytá „lišku“ dříve, než by mělo. Víc pochybení však ve zpracování a kvalitě použitých materiálů nenajdete. Čemuž v době, kdy si i prémiové evropské a zaoceánské značky dovolují nás čas od času oblažit nejedním „kvalitním“ odlitkem, svarem rovným jako Quasimodova záda či vyteklým těsněním karterů, tleskáme.

Druhou věcí, kterou si na VFR nepochybně zamilujete, je motor V4 se systémem VTEC, který od 7000 otáček nechává do hry vstupovat další dvojici ventilů (řízení pouze dvěma ventily zrychluje proudění směsi a spalin ve válci, přepnutí na čtyři ventily znamená lepší plnění pro dosažení max. výkonu). A že promlouvají vskutku s líbezným akcentem. To tam je také cuknutí při aktivaci známé z předchozího modelu. Nevýhoda VTECu spočívá pouze v o něco nákladnějším servisu (zvláštní prohlídka po 25 000 km, tzn. +5,5 normohodiny práce značkového servisu navíc).

Kdo by si náhodou myslel, že na svižné cestování (ale i sportovní vyžití) nestačí 106 koní a 75 newtonmetrů, je na omylu. Motor sice vyžaduje otáčky, ale výměnou za svědomitou práci s plynovou rukojetí dostanete velmi kultivovaný a hutný zátah, který v případě potřeby razantně zkrotí čtyřpístková radiální Tokica na dvojici 310mm kotoučů. Těm velice zdatně sekunduje dobře dimenzovaný podvozek, který vám s radostí zprostředkuje přímou vazbu od obou kol. Že nemá USD vidlici a tím pádem nemůže být podvozek plnohodnotný? Nesmysl! Konvenční Showa funguje na výbornou a leckterý bike s pozlacenými otočenými šavlemi by se od ní mohl učit nastavení.Zadní centrálu zase podle chuti nastavíte snadno přístupným kolečkem ukrytým za stupačkou spolujezdce.

S Hondou VFR800F si tak za 319 900 Kč pořizujete poctivý a hezký kus motocyklu, ke kterému se (hlavně v červené) seběhnou davy, kdekoliv zastavíte. Odveze vás s paní na dovolenou nebo si na něm „střihnete“ pár rychlých kol na okruhu. Ať tak či onak, vždy po zastavení opustíte jeho sedlo s úsměvem a dobrým pocitem z projížďky (pokud zrovna neprojíždíte ucpaným centrem Prahy).

Pohledem druhého redaktora

Tomáš Došek, 32 let

Nové VFR800F patří k příjemným redakčním překvapením sezony. Její sportovní schopnosti důkladně prověřil Petr, já se s červenou krasavicí vydal na výlet. Ačkoli VFR zvládá i velmi sportovní styl jízdy, myslím, že největší radost vám přinese na delších cestách. I když jízdní pozice zůstává sportovnější, není nijak únavná, širší sedlo je pohodlné i pro spolujezdkyni a za kapotáž se dobře schováte, byť dlouhánům to možná dá trochu více práce. Na výletě oceníte i promyšlený a funkční systém zavazadel (kufry se snadno sundávají a nezatéká do nich). Jen jejich cena (43 752 Kč) by mohla být nižší.

Seznam kapitol

Rozdíly oproti starší verzi RC 46

Souboj generací: postavili jsme proti sobě předchozí osmistovku a aktuální model, abychom zjistili, v čem se liší. V absolutním vyjádření číselných hodnot výkonu a točivého momentu sice vyniká předchůdce. Vše ostatní ale hraje ve prospěch modelu RC 79.

  • Lepší reakce na přidání plynu (odlišná elektronika řízení motoru, vč. řízení systému VTEC a systém ride-by-wire); mechanicky však VTEC zůstal beze změny
  • VTEC na rozdíl od modelu RC46 necuká
  • Až o 1 l/100 km nižší spotřeba (4,7 l)
  • Snížení objemu nádrže o 0,5 l (na 21,5 l)  – dojezd přes 450 km
  • Změněný airbox i výfuk
  • Modifikace chlazení (chladiče už nejsou z boku, ale „klasicky“ před motorem)
  • Novinka je o 7 kg lehčí

Seznam kapitol

Závěr

Mají v dnešní záplavě cestovních endur a všemožných adventure biků sports tourery ještě své místo? Honda VFR800F nám jasně ukazuje, že ano! „Véefero“ je nesmírně příjemný a všestranný stroj, který své kvality umí předvést jak při cestě k moři, tak na horské klikatici či závodním okruhu – na pokoření nástrah velkoměsta ovšem najdete lepší adepty. Stačí jen zatáhnout za plynovou rukojeť a zaposlouchat se do vrnění VTECu. Legenda pokračuje!

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 319 900,- Kč
Cena testovaného modelu 0,- Kč
+
Projev motoru – Krémový zátah za doprovodu jekotu VTECu je návykovou záležitostí.
Podvozek a brzdy – Navzdory vyšší hmotnosti zůstává VFR hbitým a velmi jistým bikem. Hodně však záleží na obutí.
-
Na proplétaní se kolonami není stavěná – Hmotnost a posaz do sportovna vám při pomalém postrkování se po městě dokáží zkřivit úsměv.





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Honda VFR 1200 F (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1237 cm3
Výkon 127 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 129 Nm při 8750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda VFR 800 F
Technické informace:
Objem motoru 782 cm3
Výkon 78 kW při 10250 ot/min
Točivý moment 75 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: