MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Suzuki V-Strom 1000: Dobrá volba

Test

Jen málo motocyklů nás v letošní sezoně dokázalo nadchnout tak jako nový V-Strom. Navzdory absenci supermoderních elektronických vychytávek a oslnivých hodnot maximálních výkonů.

V sedle nové Suzuki si totiž znovu uvědomíte, že k radosti z jízdy vlastně nepotřebujete žádné kosmické materiály ani technologie, ale kus poctivého motocyklu, který ve vámi požadovaných podmínkách a režimech funguje. Zní to jako klišé, nicméně V-Stromy za takové motocykly platily vždy a o novém modelu to platí dvojnásob.

Ani v nejmenším to neznamená, že máme co do činění s „oldschoolovou“, chcete-li, zastaralou technikou. Ano, agregát má sice svůj základ v tehdejším litrovém superbikovém modelu TL1000S, ale od té doby prošel mnoha facelifty a modernizacemi, tou největší právě nyní pro potřeby nového V-Stromu. Oba válce s krátkým zdvihem (se sklonem 90 stupňů) jsou komplet nové, zdvihový objem narostl na 1037 cm3 a hodnota maximálního výkonu na 100 koní. Na palubě nalezneme antihoppingovou spojku, ve dvou stupních nastavitelnou a vypínatelnou kontrolu trakce a ABS (bohužel bez možnosti deaktivace). Ovládání spojky je hydraulické a velmi jemně dávkovatelné, totéž platí o dávkování výkonu. Reakce na plyn je přímá díky dvojici škrticích klapek a kompletně novému systému sání. Citelnému tahu od nízkých otáček už jsme si u současných atletů mezi cestovními endury museli odvyknout, o to více a mileji překvapí na Stromu. Vydatnou porci 98 Nm tu máme naservírovanou již v rozmezí 3500 až 4000 1/min a nebojíme se tvrdit, že bychom se s tímto motorem mohli pohybovat jen v tomto pásmu – doslova samet na cestách. Samozřejmě že jej můžete točit, kolem 6400 otáček neminete za hutného, ale příjemně decentního zvukového doprovodu, další vrchol točivého momentu, výše se již žádné velké překvapení nekoná. Příjemným zjištěním je nižší spotřeba než u předchůdce – při dálničním tempu si cestovatel neřekne o více než 6 l/100 km, klidnější tempo vás odmění spotřebou i o litr nižší.

Možná se vám dnes zdá 100 koní málo. Udělali jsme si v redakci malý test elasticity a postavili Suzuki vedle vzduchem chlazeného BMW R 1200 GS MY2013. Ke zrychlení z 60 km/h na 140 km/h na šestý rychlostní stupeň nepotřebuje V-Strom ani celých osm vteřin. GS to nesvede lépe. V čem bavorský cestovatel dříve bodoval, byly dlouhé servisní intervaly – Suzuki má nyní protizbraň v podobě termínů po 12 000 km. Poměr výkon a servisní náklady tu sedí. Další otázky?

Neméně úsilí věnovali inženýři také rámu a podvozku. Hliníkový mostový rám je doplněn podsedlovou příhradovou konstrukcí z ocelových trubek, je o 13 procent lehčí než ten předchozí a o třetinu pevnější. Ostatně úspora hmotnosti je u Stromu tématem – se svými 229 kg s plnou nádrží je to nejlehčí velké cestovní enduro – váží o pouhých 15 kg více než jeho malý sourozenec V-Strom 650. A co je lepší – nízká hmotnost v porovnání s konkurencí je opravdu znát! Bike se vodí s lehkostí také v terénu a technických pasážích supermoto tratě. Jeho jediným skutečně limitujícím faktorem je sériové silniční obutí Bridgestone Battle Wing. Do terénu přezujte, na silnici stejně tak.

Suverénní jízdní vlastnosti by se nemohly stát realitou, nebýt podvozku. Skvělého podvozku. S kolegy z Motorradu jsme se nyní na veletrhu Intermot shodli na jedné věci: pokud budou všechny podvozky fungovat jako tento, nikdo si futuristické elektronické vychytávky kupovat nebude. Přitom se jedná o zcela standardní, ale velmi kvalitní a plně nastavitelnou vidlici USD Kayaba a zadní jednotku rovněž s možností individuálního nastavení a regulací předpětí pružiny kolečkem pod sedlem. Je pozoruhodné, s jakou suverenitou nás podvozek provedl po šotolinách i milovických panelových cestách, jež můžeme v současnosti považovat za ekvivalent D1. S veškerým pohodlím, ale přitom jasnou odezvou od obou kol. Skvělé!

A ještě příjemnější zprávou je, že žádná z uvedených změn neohrozila disciplínu, ve které V-Stromy odnepaměti dominovaly: komfort. Jízdní pozice je aktivní, jednodílné sedlo příjemně střižené pro oba členy posádky, skvělá jsou madla, ergonomie i ochrana proti počasí. Nastavení čelního štítu je řešeno velmi neotřelým způsobem, stačí jemný tlak na plexi a do jedné ze tří poloh jej můžete uvést během vteřiny i při jízdě. Co se funkčnosti týče, nezadá si s králem cestovatelů BMW GSA. Kritiku si vyslouží tradičně příliš úzká řídítka z tenkých trubek a finiš některých partií kapotáže a neupravené kabeláže. Intuitivní ovládání budíků na levém řídítku naopak chválíme. Brzdy s „bošáckým“ ABS poslední generace jsou přesně dávkovatelné – vpředu pracují radiální čtyřpístky odlité z jednoho kusu, systém reguluje jemně, jeho jedinou vadou je, že jej nelze deaktivovat.

Závěr

V úvodu jsme naznačili, že nás nový V-Strom velmi mile překvapil. Po 14denním testu, kdy jsme se Suzuki absolvovali delší cesty, terén i okruh, musíme smeknout – jedná se o nekomplikovaný, uživatelsky vstřícný a poctivě řešený motocykl, který vás bude provázet dlouho. Podobný dojem v nás v minulosti dokázala vzbudit během ročního testu pouze Yamaha Super Ténéré, ta však za Suzuki nyní pokulhává nejen svými jízdními vlastnostmi, ale také cenou. Vzhledem k avizovaným kvalitám a pořizovací částce 314 900 Kč je litrový V-Strom pro cestovatele jednoduše dobrou volbou.

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 314 900,- Kč
Cena testovaného modelu 443 900,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Suzuki V-Strom 1000 (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1037 cm3
Výkon 74 kW při 8000 ot/min
Točivý moment 103 Nm při 4000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: