MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Harley-Davidson Ultra Limited: Turbolet

Test

Díky projektu s trochu poetickým názvem Rushmore mohli majitelé a zákazníci svými přáními a připomínkami přímo ovlivnit vývoj celé touringové řady H-D. Jak se americkým konstruktérům podařilo naplnit sny lidí, kteří na motorkách opravdu jezdí, jsme si mohli ověřit při jízdním testu H-D Ultra Limited, vrcholného modelu touringové řady.

Idea oslovit stávající zákazníky H-D a požádat je o jejich připomínky k výrobní řadě vznikla v létě roku 2010 na pravidelném setkání dealerů v Denveru ve státě Colorado. Je to myšlenka přesně v duchu Willieho G. Davidsona, který sám na motorkách aktivně jezdí a rád se setkává s ostatními motorkáři. Sbíráním informací od majitelů H-D na srazech, u benzinek i při náhodných setkáních vyvstaly hlavní požadavky: vyšší rychlost, lepší brzdy, větší komfort a kvalitní multimediální vybavení. Ultra Limited je reprezentativní vlajkovou lodí firmy, a tak do vínku dostala nejvíce změn.

Tradičně dlouhozdvihový motor Twin Cooled High Output Twin Cam 103 je chráněná obchodní značka 103palcového motoru s novou vačkou, přepracovaným airboxem a kapalinou chlazenými hlavami válců. Chladicí kapalina je hnána z horkem sužovaných oblastí hlav okolo výfukových ventilů elektrickým čerpadlem, schovaným dole před motorovou skříní, nejprve do levého a potom do pravého chladiče. Odtud se vrací zpět, splnit svůj úkol. Minichladiče jsou ukryty v bočních kapotážích před koleny jezdce. Každý chladič má svůj nezávislý větrák, který odvádí horký vzduch výdechy do boku mimo nohy.

Díky kapalinovému chlazení mohl být kompresní poměr zvětšen na 10:1. Motor je celkově laděn na silnější točivý moment v nízkých otáčkách. Při jízdě vůbec není nutné hnát otáčky výše než ke 3000 1/min. Bohatě to stačí k tomu, abyste si mohli užívat vzrušující dynamiky umocněné divokým chrochtáním z airboxu. Svůj podíl na tom má také perfektně fungující šestistupňová převodovka, která však stále při řazení vydává zvuky kovadliny. Důvěrně známé zůstávají i vibrace motoru netlumené žádnou vyvažovací hřídelí. Chytře vyřešeným zavěšením do silentbloků se podařilo vibrace odstínit z řídítek i stupaček. Při akceleraci v rozmezí 2000 až 3000 1/min vyvolávají vibrace zvláštní pocit. Jako kdybyste na motorce poskakovali nahoru a dolů, stejně jako při jízdě na cválajícím koni. Větší síla motoru si vynutila zesílení pružin ve spojce, proto bylo použito hydraulické ovládání. S jeho pomocí se spojková páčka ovládá stále stejnou silou a vyšší tuhost spojkových pružin jezdec vůbec nezaznamená. V pohodě se dá spojkovat i při proplétání se zácpami naší stověžaté matičky Prahy, kdy obrovský točivý moment zařídí prvenství při každém rozjezdu ze semaforů.

Na rámu se toho moc nezměnilo. Stejné (bohužel) zůstaly zadní tlumiče, ale malá bouře se odehrála v předním uchycení. Původní, 43 mm silné vidlice nahradily mnohem tužší o průměru 49 mm (!). Zároveň byla zvětšena i ložiska v krku řízení a nastavení tlumení je více komfortní. V porovnání s Electrou z roku 2012, kterou mám stále v paměti, jde o „obrovský skok pro Harley“, mohu-li volně parafrázovat jeden slavný výrok. To tam je vágní kroucení a hadovité vlnění ve vyšších rychlostech. Limited se nenechá výrazněji rozhodit ani podélnými nerovnostmi a klidně drží stopu, kterou mu určíte. Větší jsou také možnosti náklonu a tím i vyšší rychlost při průjezdu zatáčkami. Už se tak často nestane, aby se stupačky v zatáčce brousily o asfalt. Jenže 414 kg pohotovostní hmotnosti je přece jen občas na pružiny a tlumiče prostě moc. Při prudkém brzdění z nižších rychlostí se předek opravdu hodně potápí. Zadek jde, díky krátkým pracovním zdvihům, při zatížení dvěma lidmi občas až na doraz. Ve většině jízdních situací je však podvozek opravdu komfortní a neztrácí jistotu ani špetku dovádivosti. Ke snazší ovladatelnosti zejména při změnách směru přispívají také nová, lehčí litá hliníková kola Impeller.

Inteligentní duální brzdový systém ABS Reflex Linked Brakes ovládá každé kolo zvlášť a začíná zasahovat až při rychlostech překračujících 35 km/h. Do té doby se brzdy chovají naprosto konvenčně. Potom se přibrzďují obě kola současně nehledě na to, jestli zrovna mačkáte brzdovou páčku, nebo šlapete na pedál. To pomáhá částečně odstranit výše zmíněné potápění přední vidlice v nižších rychlostech a stabilizuje rozložení váhy při nájezdu do zatáčky. Riziko smyku předního kola, nejčastější příčiny pádů při brzdění, je téměř odstraněno. Díky popsaným změnám na podvozku se dá opravdu ladně proplouvat krajinou. Nejste při tom ani ochuzeni o odezvu od podvozku, a s jistotou vlády nad hodně těžkým „drobečkem“ tedy můžete řešit vzniklé dopravní situace.

K pocitu pohody přispívá také nově tvarovaná kapotáž Batwing s uzavíratelným průduchem pro lepší usměrnění proudění vzduchu za plexisklem. Opticky se toho tolik nezměnilo, ale designéři strávili hodně času zkouškami v aerodynamickém tunelu a nepříjemné turbulence, nadměrně zatěžující řidičův krk, jsou někde v propadlišti dějin. Funkčním detailem jsou nastavitelné svislé žaluzie v kapotážích nohou, které se při nepřízni počasí dají zcela uzavřít, nohy tak zůstanou hezky v suchu a nohavice širokých džínsů nefackují lýtka. Sedadlo, nebo spíš křeslo spolujezdce je o pár centimetrů delší i širší a mezi reproduktory o výkonu 25 W je dokonce o 5 cm více místa. Kvůli optimálnímu nastavení zádové opěrky je horní kufr možné posunout v rozmezí 2,5 cm dopředu nebo dozadu.

Tak pohodlné sezení nemá mnoho lidí ani doma! Jen čekám, kdy se bude nabízet masážní sedačka jako v luxusních autech… Boční kufry nově drží hliníková konstrukce místo ocelové. Padací rám před nimi má modifikovaný tvar, čímž bylo dosaženo většího prostoru pro nohy spolujezdce. V evropském podnebí možná občas budete postrádat vyhřívání sedaček, ale vyhřívání rukojetí s vtipně řešeným ovládáním v závažíčku levého řídítka je standardní výbavou. Řidičovo sedlo sice není tak luxusní jako spolujezdcovo, ale pohodlné je více než dostatečně a ani po několika hodinách jízdy neunavuje sedací svalstvo a neprovokuje k hledání jiného posazu. Je to dáno též optimálním vyřešením trojúhelníku řídítka-stupačky-sedlo. Nohy odpočívají na širokých plotnách naprosto přirozeně a posaz je velmi uvolněný. Jezdci mé postavy (do 170 cm) by jistě ocenili užší sedlo pro lehčí manipulaci na místě. Rozhodně bych také dal hlas jakémukoliv systému, který by s tak těžkou motorkou ulehčil pohyb vzad.

Ultra Limited je napěchován elektronikou. Kromě zásuvek interkomu máte možnost připojit třeba iPod přes USB kabel ukrytý v kastlíku před pravým řídítkem. Kdo nemá rád kabely, ocení fungující technologii Bluetooth. Zdokonalený info a multimediální systém Boom! Box lze ovládat pětistrannými joysticky, přes 6,5palcový barevný dotykový displej s vysokým rozlišením, nebo dokonce jen hlasovými příkazy. Kromě tempomatu a GPS navigace je pro cestování velmi užitečnou funkcí možnost vyhledat nejbližší čerpací stanici, která je nabízena automaticky při nízkém stavu paliva. Kdo zkusil za jízdy poslouchat muziku ze čtyř výkonných reproduktorů a bavil se reakcemi lidí, snadno propadl na motorku tak luxusnímu způsobu cestování. K dokonalosti chybí už jen centrální bezklíčkové zamykání nádrže, řízení a kufrů, které nabízí japonská i evropská konkurence.

Závěr

Harley-Davidson pozvolna vpašovává do svých klasických strojů nové technologie. Přestože jeho zákazníci oceňují právě tradici a solidnost, je tlak na snazší ovladatelnost a nižší hmotnost cítit i v Milwaukee. A je moc dobře, že se americký výrobce snaží mezi klasikou a funkční modernou hledat kompromisy. V modelu Ultra Limited se mu to rozhodně podařilo, hlavně díky markantně zlepšeným jízdním vlastnostem, o čemž svědčí i prodejní úspěchy po celém světě.

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 785 500,- Kč
Cena testovaného modelu 0,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1690 cm3
Výkon 64 kW při 5010 ot/min
Točivý moment 138 Nm při 3750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited 110th Ann.
Technické informace:
Objem motoru 1690 cm3
Výkon 62 kW při 5010 ot/min
Točivý moment 134 Nm při 3500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Harley-Davidson Screamin Eagle Ultra Classic Electra Glide
Technické informace:
Objem motoru 1800 cm3
Výkon 69 kW při 5000 ot/min
Točivý moment 140 Nm při 4200 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Harley-Davidson Ultra Classic Electra Glide (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1690 cm3
Výkon 64 kW při 5010 ot/min
Točivý moment 138 Nm při 3750 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: