MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Radíme při koupi Yamahy Super Ténéré!

Ojetina

Svět je nespravedlivý, a o tom motocyklovém to platí obzvlášť. Pomoci tomu lze třeba tak, že dáme šanci zneuznanému géniu. Yamaha totiž mnohde svede daleko více než bestseller v dané třídě – BMW.

Vdobě, kdy se o ni každý zajímal, nebyla k mání. Ale když se v květnu roku 2010 objevila v showroomech dealerů, skoro nikdo ji nechtěl. Zavinily to pravděpodobně pozdní příchod a příliš vysoká cena. Ještě rok po jejím uvedení stála v dealerstvích spousta neprodaných plně vybavených modelů „First Edition“, které svého kupce našly jen v případě zavedení dumpingových cen. Z jakých důvodů si osud takto nemile s velkým XT pohrál? Bylo to jenom proto, že plně natankovaná Ténéré vážící 267 kilogramů byla o celých 20 kg těžší než bavorský ničitel prodejních statistik BMW GS? Nebo japonští konstruktéři tušili, že se u BMW chystá sice o 15 koní výkonnější, ale logicky také těžší kapalinou chlazené GS, proto si s hmotností tolik starostí nedělali? Nebo to bylo proto, že první testy vyřkly soudy typu: „má lenivější motor“ apod.?

Těžko říct, jedno však bylo naprosto jisté: s ohledem na prodejní statistiky neměla Super Ténéré nejmenší šanci zlomit nadvládu BMW GS. V čem ale „Tenerka“ šanci přimět GS ke kapitulaci měla, byl komfort a skvělá kvalita zpracování! Že byla příliš těžká? Nesmysl. Když jste se s precizně vyváženým strojem rozjeli, pocit velké hmotnosti byl pryč. XT mimo jiné vynikalo také v ovladatelnosti a stabilitě ve vysokých rychlostech. To, že mělo málo síly ve vysokých otáčkách, šlo také stranou. V oblasti otáček vhodných pro každodenní použití se totiž jeho motor choval doslova příkladně a mimo to se pyšnil také vynikající odezvou na práci s plynovou rukojetí. Tyto schopnosti jenom umocnil špičkový bezúdržbový kardan, absolutně pohodlný pracovní prostor pilota a perfektní výbava. Kdo nevěří, ať se zeptá těch, kdo na Ténéré brázdí cesty necesty. Zaručeně ho to přiměje zhlédnout nabídku ojetin…

Servis a údržba

Dokonce i dealeři Yamahy, kteří neřadí XT1200Z mezi své nejoblíbenější modely (zejména z důvodu jeho prodejního „úspěchu“), se shodují na jednom: Co se spolehlivosti týká, je to zcela bezproblémový stroj. Při prohlídce vyhlídnuté ojetiny je tak třeba dávat si pozor zejména na drobnosti. Například na zámky kufrů, které se rády zasekávají, či na jejich uchycení, které se postupem času může uvolňovat. Prázdné okénko olejové hladiny při kontrole za studena také není ničím dramatickým. Vzhledem k tomu, že je Ténéré vybavena mazáním se suchou klikovou skříní, je třeba hladinu oleje kontrolovat při zahřátém motoru a po několikaminutové odstávce. Pravidelně je nutné kontrolovat dotažení drátů výpletů kol, které jsou často povoleny. Zapalování používající dvousvíčkovou techniku nemá také příliš v lásce, když je motor opakovaně startován na  velmi krátkou dobu.

Seznam kapitol

Situace na trhu

Velmi jemně řečeno: Super Ténéré nejde zrovna na dračku ani jako ojetina. Na inzertních portálech tak narazíte na převahu nabídek nových strojů za zvýhodněné ceny či s různými balíčky příslušenství navíc. Pro ojetiny v zásadě platí, že jich není mnoho a jejich cena se pohybuje v poměrně úzkém intervalu. Ojetou Ténéré pořídíte mezi 229 000 a 259 000 Kč. Nejčastěji se v nabídce objevují modelové ročníky 2010 a 2011, zřídka 2012. Rozhodně však nenajdete téměř neojeté exempláře jako u jiných typů motocyklů. Z toho vyplývá, že kdo si Tenerku pořídil, ten u ní nějaký čas vydržel. V nabídce tak najdete kusy s minimálním nájezdem 18 000 km a s maximem na hranici 42 000 km. Což pro Yamahu nepředstavuje žádnou závratnou porci (viz Servis a údržba).

Cena ojetin (tis. Kč) Rok výroby Stav km
Nízká 229-239 2010-2011 18 000-41 000
Střední 240-249 2012 12 000
Vysoká 250-259 2010-2011 32 000-33 000
Typ Ve výrobě Prodáno v ČR (ks)
DP01 od 2010 128

 

 

 

 

Dostupnost na trhu: nízká

Seznam kapitol

Historie modelu

2010 Na trh byla uvedena první generace „First Edition Model“ včetně hliníkových kufrů, ochrany světlometu a plechu pod motorem. Barvy: modrá, stříbrná. Cena: 14 750 eur
2011 Doplňková výbava za příplatek, nová barevná varianta: černá. Cena: 359 990 Kč
2012 Představen paket příslušenství „Super Ténéré Worldcrosser“, který obsahoval karbonové doplňky (boční panely, protektory vidlice a rámu), dále kryt motoru, kryt kardanu a kryty brzd. Barvy: černá, bílá, šedá. Cena: 359 990 Kč
2013 Super Ténéré Worldcrosser ABS jako samostatný model, kit Worldcrosser stále v nabídce, nová modrá barva. Cena: 369 990 Kč
2014 Představení modelu XT1200ZE s elektronicky nastavitelným podvozkem a několika dalšími doplňky. Všechny modely vybaveny motorem se 112 k a 117 Nm, přepracováním prošlo: přední plexi, tempomat, výfuk, přístrojový panel, řídítka, sedlo, zadní kryty a stojánek. Cena: 399 990 Kč, 429 990 Kč (XT1200ZE)

 


Seznam kapitol

Stránky příznivců

www.supertenere.cz
www.xt1200z-forum.de

Seznam kapitol
+
Spolehlivá technika
Ovladatelnost a stabilita
-
Zámky a uchycení bočních kufrů dokáží někdy pozlobit.





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Yamaha XT 1200 Z Ténéré/Worldcrosser
Technické informace:
Objem motoru 1199 cm3
Výkon 81 kW při 7250 ot/min
Točivý moment 114 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha XT 1200 ZE Super Ténéré
Technické informace:
Objem motoru 1199 cm3
Výkon 82 kW při 7250 ot/min
Točivý moment 117 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha XT1200Z Super Ténéré
Technické informace:
Objem motoru 1199 cm3
Výkon 80,9 kW při 7250 ot/min
Točivý moment 114 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: