MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Známe nejlepší integrálku se sluneční clonou! Která to je?

Příslušenství

Otestovali jsme osm integrálek v cenovém rozpětí od 3000 do 15 000 Kč. Nejdůležitějším požadavkem byla zabudovaná ochrana zraku před ostrými slunečními paprsky. Zjistili jsme, jak souvisí kvalita s cenou a se kterou přilbou můžete nechat sluneční brýle bez obav doma.

Možná se vám již stalo, že jste v Alpách se slunečními brýlemi v přilbě jeli proti ostrému slunci a najednou vás za zatáčkou překvapila mokrá silnice schovaná ve stínu nebo špatně osvětlený tunel. Nemusí se ale jednat hned o tak nebezpečnou situaci, měnící se světelné podmínky třeba na začátku sezony nebo na podzim vyžadují, aby bylo možné snadno a rychle volit mezi jasným výhledem a dobře fungujícím cloněním. Na tuto potřebu zareagovali takřka všichni výrobci přileb a ve svém portfoliu obvykle nabízí přinejmenším jeden model vybavený integrovanou sluneční clonou (výjimkou zůstává Arai, který používá systém PRO Shade, což je vnější, na hledí umístěný sklopný zatmavený štítek).

Prodejní čísla ukazují, že přilby s clonou jsou čím dál oblíbenější, a výrobci jimi vybavují stále více silničních helem. Principiálně clony nenajdete buď u přileb závodních (používají se zatmavená hledí), nebo u těch z úplně nejnižší cenové kategorie, kde se počítá každá koruna. Proto jsme při testování předem nestanovili žádné cenové rozpětí, a tak nabídku k testu obdrželo 23 prodejců motocyklového vybavení. Bylo jasné, že vyzkoušíme přilby, jejichž cena se výrazně odlišuje, tím jsme chtěli zároveň zjistit, jak souvisí kvalita a výbava s cenou. I další parametry testu jsme ponechali záměrně volné: Každá testovaná přilba musela být sériovým produktem v aktuální nabídce a splnit bezpečnostní normu ECE-R 22.05. Cílovou skupinou testovaných přileb jsou jezdci, kteří vlastní sportovně-cestovní motocykly.

Do testu dorazilo osm helem, což sice není nijak závratné číslo, ale pokrývá široké cenové rozpětí od částky lehce přesahující 3000 až po hranici 13 000 Kč. Starší osvědčené modely (Schuberth S2, Held Brave) se tak sešly s úplnými novinkami, které právě přišly na trh (HJC RPHA ST). Testování probíhalo jak na motocyklech, tak v laboratoři německého TÜV v Kolíně nad Rýnem. Laboratorní výsledky ukázaly, že výrobci si v posledních letech dali velkou práci se zlepšením výsledků nárazových zkoušek. Když jsme před čtyřmi lety testovali poprvé podle nové metodiky, dosahovaly mnohé testované exempláře zrychlení výrazně překračujících hodnotu 200 g (ECE norma předepisuje max. 275 g), nyní všechny přilby dosáhly výsledku pod 200 g (s malou odchylkou u Sharku – 202 g).

Důležitá je také hodnota HIC (Head Injury Criterion) vyjadřující skutečný vliv nárazu na poranění hlavy. Stanovili jsme přísné měřítko HIC 1000 (průměr HIC hodnoty při nárazu přilby na kovadlinu na pravou i levou stranu různou rychlostí – viz tab. na konci testu) jako ideálně dosažitelný průměrný výsledek obou zkoušek. V prvních testech před lety se dosažení tak nízkého faktoru poranění zdálo být naprosto utopické. V  nynějším testu se ale např. Airoh a HJC této hodnotě významně přiblížily (1041 a 1030). Zbytek pole však zaostal jen málo a dobré výsledky byly dosaženy i v nárazech na bradovou partii přilby. V hodnocení bezpečnosti se tak všechny testované exempláře vešly do rozpětí 17 až 20 bodů, což jasně ukazuje, že vysoká úroveň bezpečnosti nemusí být vykoupena vysokou cenou.

O vítězství a porážce tak rozhodovaly testy v praxi. Tady se ale už ukázalo, že cena hraje důležitou roli. Nejlevnější modely v cenové relaci do 4000 Kč těžko mohou být vybaveny např. praktickým nemlžícím Pinlockem v ceně několika set korun, nicméně jak Held, tak Caberg jsou pro něj připraveny a je možno jej dokoupit (pro Caberg za 473 Kč, pro Held za 799 Kč). Bez ohledu na nízkou cenu mají i nejlacinější helmy technická řešení, která byla před pár lety myslitelná pouze u nejdražších modelů. Jednoduchá a rychlá výměna hledí bez nářadí je samozřejmostí u všech testovaných přileb. Drobné zadrhnutí jsme zaznamenali jen u Rocc 550 Full Carbon, a to pouze z toho důvodu, že nebyl přiložen návod pro přesně tento typ a s výměnou jsme se tak museli poprat bez náležité instruktáže.

Některé věci se rozhodně nezlepšily. Jak bylo možné navrhnout tak malý výstupek pro otevírání hledí Shark, zůstává záhadou. I tento drobný detail zásadním způsobem pokazil dojem z používání přilby. Samostatnou kapitolou jsou pak ovládací mechanismy nastavení odvětrání. Některé patrně mnohdy vymýšleli inženýři, kteří si nikdy nevyzkoušeli jejich ovládání v motocyklových rukavicích. Nezřídka se také stalo, že když už se podařilo odvětrání otevřít či zavřít požadovaným způsobem, nebyla změna nastavení ve funkci odvětrání vůbec poznat.

Slabé a silné stránky jsou patrné z tabulky konečného hodnocení. I u helem platí, že trpělivé sbírání bodů ve všech hodnocených oblastech vede nakonec k triumfu. Vítězem se proto stala přilba HJC RPHA ST a jihokorejský výrobce tak ukazuje nejen to, že je ve výborné formě (v našem posledním testu přileb střední třídy uniklo modelu HJC IS-17 vítězství pouze o jediný bod – viz MC 6/2013), ale i fakt, že umí vyrábět kvalitní přilby za rozumné peníze. Skutečným překvapením tohoto testu je ovšem Airoh. Italský výrobce v našich dosavadních testech dokázal vždy dosáhnout solidního, avšak nanejvýš průměrného výsledku. Airoh Movement je ale o třídu lepší, takže všechna čest. To ale nic nemění na tom, že vaším favoritem se může stát i úplně jiná přilba. Výběrem z osmi testovaných výrobků určitě velkou chybu neuděláte – přinejmenším co se týče bezpečnosti.


HJC RPHA ST

TIP NA PROVĚŘENÉHO PRODEJCE: BONMOTO tel. +420 602 588 148

CENA:
momentálně v akci od 7416 Kč; VELIKOSTI: XS až XXL; HMOTNOST: 1518 g/1573 g (údaj výrobce/zvážená vel. XL); BARVY: bílá i černá metalíza, matná černá, jedenáct barevných dekorů; SKOŘEPINA: sklolaminát; ZAPÍNÁNÍ: dvojitý D-kroužek; ZEMĚ VÝROBY: Jižní Korea; kontrolní známka ECE: E 1 (Německo); NÁHRADNÍ HLEDÍ: čiré/černé/zrcadlové 1450 Kč; VÝBAVA: Pinlock, bradový deflektor, nosní deflektor, vak na helmu (nadstandardní); HIC: 1030

PLUS
Snadné nasazování; výborně a pevně sedí, přesto zůstává pohodlná, příjemná výstelka; dobrá aerodynamika; nízká hladina hluku; obě odvětrání fungují velmi dobře a snadno se ovládají; praktická a přesná aretace hledí; dostatečně široké zorné pole, perfektní zajištění hledí a jeho jednoduchá výměna; velmi snadné ovládání sluneční clony; bezproblémové použití s brýlemi, bezchybné zpracování; velmi dobré výsledky nárazových testů

MINUS
Obtížnější sundávání, polstrování řemínku příliš krátké; nová je trochu cítit

Zajištění hledí funguje na jedničku a snadno se ovládá (vlevo) – stejně jako obsluha clony.  Výměna hledí je hračka.





 

 

ZÁVĚR
Podává přesvědčivý výkon jak v praxi, tak ve zkušební laboratoři. Pyšní se velmi dobrým zpracováním a cena je zcela odpovídající. RPHA ST je zaslouženým vítězem testu a ukazuje, že HJC je ve formě.

Seznam kapitol

AIROH Movement

CENA: jednobarevná 4900 Kč, dekor 5300 Kč; VELIKOSTI:  XS až XL; HMOTNOST: 1420 ± 50 g/1446 g (údaj výrobce/zvážená vel. XL); BARVY: matná černá, devět barevných dekorů; SKOŘEPINA: polykarbonát; ZAPÍNÁNÍ: rychlospona se západkou; ZEMĚ VÝROBY: Itálie; kontrolní známka ECE: E3 (Itálie); NÁHRADNÍ HLEDÍ: čiré/tmavé 850 Kč; VÝBAVA: Pinlock, bradový deflektor, vak na helmu (jednoduchý); HIC: 1041

PLUS
Snadné nasazování a sundávání, dobře a pevně sedí na hlavě, příjemná výstelka; dobrá aerodynamika; velmi dobré odvětrání v horní části hlavy i bradové partii; snadno ovladatelná a přesná aretace hledí, snadná výměna; netradiční ovládání sluneční clony (tlačítko a páčka), když si ale zvyknete, je velmi praktické; velmi dobré hodnoty v nárazovém testu

MINUS
Přes clonu je v její střední části trochu hůře vidět, ve vyklopené poloze příliš těsně doléhá k brýlím s masivnějšími obroučkami (jinak ale lze nosit brýle bez problémů); relativně vysoká hladina hluku; nepřesné ovládání odvětrání v oblasti brady

Nekonvenční ovládání sluneční clony (vlevo dole); dobře fungující odvětrání bradové partie, ovládá se ovšem obtížně

 

 

 

 

 
ZÁVĚR
Airoh v tomto testu překvapil a nabízí velmi dobrý výkon za relativně málo peněz. Když odhlédneme od vyšší úrovně hluku, boduje italský výrobce ve všech kategoriích.

Seznam kapitol

CABERG Vox

TIP NA PROVĚŘENÉHO PRODEJCE: BIKERS CROWN tel. +420 495 484 255

CENA: AKČNÍ CENA 1990 Kč; VELIKOSTI: XS až XL; HMOTNOST: 1450 g ± 50 g/1635 g (údaj výrobce/zvážená vel. XL); BARVY: bílá, matná černá, sedm barevných dekorů; SKOŘEPINA: polykarbonát; ZAPÍNÁNÍ: rychlospona se západkou; ZEMĚ VÝROBY: Itále; kontrolní známka ECE: E3 (Itálie); NÁHRADNÍ HLEDÍ: čiré (583 Kč), tmavé (790 Kč), zrcadlové (1050 Kč); VÝBAVA: příprava pro Pinlock, bradový deflektor, odnímatelný nosní deflektor, vak na helmu (standardní); HIC: 1191

PLUS
Snadné nasazování; komfortní výstelka; dobrá aerodynamika; přesná aretace hledí, praktické nastavení odvětrání, jednoduchá výměna; relativně nízká hladina hluku; jednoduché ovládání sluneční clony, která je dostatečně velká; bezproblémové použití s brýlemi; cena

MINUS
Trochu obtížnější sundávání; špatně sedí na hlavě; řemínek je hodně vzadu a může tlačit do krku; omezený výhled z helmy; nepřesné ovládání odvětrání (zvlášť v oblasti brady), funkce odvětrání je sotva znatelná

Odvětrání bradové partie se ovládá velmi obtížně (vlevo); výměna sluneční clony vyžaduje křížový šroubovák

 

 

 

 

ZÁVĚR
Helma nemusí dobře sedět, stížnosti přišly od všech tří testovacích jezdců (s odlišným tvarem a velikostí hlavy). V nárazovém testu ale helma obstála a cena je velmi atraktivní.

Seznam kapitol

HELD Brave

TIP NA PROVĚŘENÉHO PRODEJCE: A SPIRIT tel. +420 225 110 111

CENA: jednobarevná 3990 Kč, dekor 4390 Kč; VELIKOSTI: XS až XXL; HMOTNOST: 1530 g ± 50 g/1555 g (údaj výrobce/zvážená vel. XL); BARVY: černá, matná černá, pět barevných dekorů; SKOŘEPINA: sklolaminát; ZAPÍNÁNÍ: rychlospona se západkou; ZEMĚ VÝROBY: Vietnam; kontrolní známka ECE: E 13 (Lucembursko); NÁHRADNÍ HLEDÍ: čiré/tmavé (549 Kč), zrcadlové (690 Kč); VÝBAVA: příprava pro Pinlock, bradový deflektor, nosní deflektor, vak na helmu (jednoduchý); HIC: 1120

PLUS
Relativně snadné nasazování a sundávání; na hlavě ale nesedí příliš dobře, výstelka je nicméně příjemná; dobrá aretace hledí; praktické fungování nastavení odvětrání; výměna hledí je (ještě) relativně jednoduchá; snadné ovládání sluneční clony a její velmi dobrá velikost; bezproblémové použití s brýlemi; cena

MINUS
Mechanismus odvětrání se sice snadno ovládá, změnu funkce odvětrání ale prakticky nelze poznat; neustálý průvan ve spodní obličejové části; velmi vysoká hladina hluku; drobné nedostatky v aerodynamice při vyšších rychlostech (pohled do strany při rychlosti přes 130 km/h); částečně poněkud nedbalé zpracování

Sluneční clona se ovládá pomocí tlačítek na boku, hledí se zajišťuje páčkou (vlevo); barevné polepy nelícují


 

 

 


ZÁVĚR

Polstrování je velkorysé, velmi měkké a komfortní. Dobrá cena je vykoupena poněkud staromódním vzhledem – což ale nemusí vadit. Problémem tak zůstávají funkce odvětrání a vysoký hluk.

Seznam kapitol

ROCC 550 Full Carbon

CENA: 7018 Kč; VELIKOSTI: XS až XL; HMOTNOST: 1300 ± 50 g/1340 g (údaj výrobce/zvážená vel. XL); BARVY: carbon; SKOŘEPINA: uhlíkový kompozit; ZAPÍNÁNÍ: rychlospona se západkou; ZEMĚ VÝROBY: Čína; kontrolní známka ECE: E 1 (Německo); NÁHRADNÍ HLEDÍ: čiré (538 Kč), čiré nemlžící (808 Kč); VÝBAVA: hledí odolné proti poškrábání, Pinlock, bradový deflektor, nosní deflektor, vak na helmu (standardní); HIC: 1094

PLUS
Snadné nasazování a sundávání; dobře a pevně sedí, na hlavě ji přitom skoro necítíte; dobrá aerodynamika; velmi široké zorné pole; hledí se většinou nemlží i bez Pinlocku; lze použít s brýlemi; dobré výsledky nárazových testů

MINUS
Polstrování řemínku nedrží; vnitřní výstelka trochu škrábe; mechanismus odvětrání se sice snadno ovládá, změnu funkce odvětrání ale prakticky nelze poznat; navíc horní mechanismus je poměrně vzadu; lehký průvan ve spodní obličejové části; nedostatečný rozsah aretace hledí (jen čtyři polohy); těžkopádná výměna hledí; vysoká hladina hluku; ovládání sluneční clony spíše nepraktické

Ovládání clony je trochu nepřesné a zároveň je lze jen těžko nahmatat (vlevo); výměna hledí vyžaduje zručnost.


 

 

 

 
ZÁVĚR
Silnou stránkou je nízká hmotnost (nejlehčí přilba v testu), výsledek ale kazí drobné nedostatky při ovládání. Zpracování je však v pořádku a výsledky bezpečnostních zkoušek jsou dobré.

Seznam kapitol

SCHUBERTH S2

TIP NA PROVĚŘENÉHO PRODEJCE: GENEZE tel. +420 577 102 200

CENA: jednobarevná 12 990 Kč, fluo yellow 13 500 Kč, dekor 14 550/15 550 Kč; VELIKOSTI: 52/53 až 64/65; HMOTNOST: 1590 ± 50 g/1638 g (údaj výrobce/zvážená vel. 60/61); BARVY: bílá, černá, matná černá, osm barevných dekorů; SKOŘEPINA: sklolaminát; ZAPÍNÁNÍ: rychlospona se západkou; ZEMĚ VÝROBY: Německo; kontrolní známka ECE: E 13 (Lucembursko); NÁHRADNÍ HLEDÍ: čiré 1540 Kč, tmavé/polotmavé 1960 Kč, zrcadlové 2100 Kč; VÝBAVA: Pinlock, bradový deflektor s odnímatelným prodloužením (připevněno na suchý zip), integrovaná anténa pro komunikační systém (Bluetooth a rádio), vak na helmu (nadstandardní); HIC: 1127

PLUS
Snadné nasazování a sundávání; sedí velmi dobře a pevně; příjemná výstelka; nízká hladina hluku; velmi dobré horní odvětrání, dobré odvětrání bradové partie; snadno ovladatelný nastavovací mechanismus odvětrání; praktická a přesná aretace a dobré zajištění hledí, které se lehko vyměňuje; velmi snadné ovládání sluneční clony; vhodné pro použití s brýlemi; bezchybné zpracování

MINUS
Řemínek je příliš vzadu a může tlačit na krk; drobné nedostatky v aerodynamice (pohled do strany při rychlosti přes 130 km/h); cena

Snadné ovládání sluneční clony (vlevo); horní rozebíratelné odvětrání oceníte při čištění

 

 

 

 

ZÁVĚR
Dobře sedí, má bohatou výbavu, skvěle se ovládá a pyšní se prvotřídním zpracováním – S2 nabízí, na co jsme od Schuberthu zvyklí. I to, že je těžší a její cena je vysoká.

Seznam kapitol

SHARK Speed-R

TIP NA PROVĚŘENÉHO PRODEJCE: NOKAMOTO tel. +420 495 401 015

CENA: jednobarevná 7790 Kč, dekor 8870 Kč, replica 9290 Kč, carbon skin 10 390 Kč; VELIKOSTI: XS až XL; HMOTNOST: 1590 ± 50 g/1696 g (údaj výrobce/zvážená vel. XL); BARVY: bílá, černá, matná černá, osm barevných dekorů, replica Redding, replica Sykes, carbon skin; SKOŘEPINA: sklolaminát; ZAPÍNÁNÍ: dvojitý D-kroužek; ZEMĚ VÝROBY: Thajsko; kontrolní známka ECE:  E 11 (Velká Británie); NÁHRADNÍ HLEDÍ: čiré/polotmavé/tmavé/žluté 1875 Kč, zrcadlové/modré 1925 Kč; VÝBAVA: Pinlock, bradový deflektor, nosní deflektor, příprava na Bluetooth, vak na helmu (nadstandardní); HIC: 1226

PLUS
Snadné nasazování, dobře sedí – pevně, ale přesto pohodlně; velmi dobré umístění řemínku; nízká hladina hluku; dobrá funkce odvětrání; snadné ovládání sluneční clony; vhodné pro použití s brýlemi, zpracování

MINUS
Obtížnější sundávání; těžká, na hlavě ji opravdu cítíte; chybí aretace hledí; ovládání a zajištění hledí komplikované; výstupek na hledí pro otevření téměř nelze nahmatat; omezený výhled dolů; tendence k zamlžování

Obtížné otevírání hledí je jednoznačně konstrukční chybou (vlevo); ovládání sluneční clony je podstatně lepší.

 

 

 

 

ZÁVĚR
Dobře sedí a je solidně zpracovaná – Shark má své přednosti. Některé detaily jsou ale opravdu špatné – otevírání hledí je nepoužitelné. Hmotnost by také mohla být menší.

Seznam kapitol

X-LITE X-702GT

CENA: jednobarevná 10 300 Kč, fluo yellow/orange 11 300 Kč, dekor 12 300 Kč; VELIKOSTI: XXS až XXL; HMOTNOST: 1510–1560 g/1614 g (údaj výrobce/zvážená vel. XL); BARVY: bílá, černá, matná černá, fluo yellow/orange, sedm barevných dekorů; SKOŘEPINA: sklolaminát; ZAPÍNÁNÍ: dvojitý D-kroužek; ZEMĚ VÝROBY: Itálie; kontrolní známka ECE: E 3 (Itálie); NÁHRADNÍ HLEDÍ: čiré/tmavé 1000 Kč, zrcadlové 1500–1800 Kč; VÝBAVA: Pinlock, bradový deflektor, příprava na komunikační systém N-Com, vak na helmu (nadstandardní); HIC: 1088

PLUS
Snadné nasazování a sundávání; velmi dobře a pevně sedí; výstelka je velmi příjemná; dobrá aerodynamika; nízká úroveň hluku; dobře fungující odvětrání; přesná aretace hledí; velmi jednoduchá výměna; bezproblémové použití s brýlemi; zpracování (až na zajištění hledí); dobré výsledky nárazových zkoušek

MINUS
Zajištění hledí nefunkční; obtížné nastavení mechanismu odvětrání; ovládání sluneční clony hlučné a těžkopádné; relativně malé zorné pole

Zajištění hledí a odvětrání (vlevo) se těžko ovládají; klapky větrání v bradové partii jsou příliš malé.

 

 

 

 

ZÁVĚR
Co se týče ovladatelnosti a hmotnosti, mohlo by to být lepší. X-LITE ale boduje výsledky nárazových zkoušek a také tím, jak sedí na hlavě. Solidní přilba, nebýt drobných nedostatků, byl by výsledek podstatně lepší.


Seznam kapitol

 Výsledky tlumení nárazu a HIC

Seznam kapitol

Konečné hodnocení

HJC opět dokazuje, že helmy umí. Překvapením je ale druhé místo – Airoh prodává kvalitní přilbu za málo peněz a získává body hlavně při každodenním použití. Další pozice nicméně rovněž nabízejí dobrou kvalitu a vyloženou chybou není výběr žádné z testovaných helem. Nejvíce potěšující je výsledek zkoušek bezpečnosti – všechny přilby dosáhly relativně vysokého bodového hodnocení. Vzhledem k širokému cenovému rozpětí bude nejspíš důležitým kritériem pro koupi i cena.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5





Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: