MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Připravena na souboj: KTM RC 125

Představení

KTM představuje svoji vůbec první kapotovanou stopětadvacítku. Nová RC 125 se sebevědomě odvolává na „závodní DNA“ větší cupové RC 390 a při testování nedaleko Mattighofenu jsme tak mohli zjistit, jak se podařilo sportovní ambice přenést do patnáctikoňového biku pro začínající piloty.

Jízdní dojmy

Rakušané prezentují nejen modelovou řadu RC, ale vlastně všechny své stroje jako „ready to race“, tedy připravené na závod. Na startovním roštu závodu stopětadvacítek je ale pořádně nabito – Yamaha před dvěma měsíci představila inovovanou YZF-R125 a pozadu nechce zůstat ani horkokrevná Aprilia RS4 125.

KTM se snaží vyzrát na konkurenci tak, že Dukem osvědčenou čtyřtaktní stopětadvacítku zabudovala do rámu, který má stejnou geometrii jako RC 390. Zajímavostí je, že v ostré konkurenci dokázala do segmentu malorážek přinést několik inovativních technických řešení, které nikdo jiný nenabízí.

Ačkoli se RC 125 vyrábí v indickém závodě Bajaj, už na první pohled poznáte jeho rakouský původ. Úzké stavbě stroje dominuje krásný oranžový příhradový rám a štíhlá kapotáž, kterou zepředu charakterizují dvě nezaměnitelné čočky a originální vysuté obrysovky ve tvaru zobáku. Štíhlé linie se podařilo dosáhnout úzkým větrným štítkem, ergonomicky tvarovanou nádrží a třeba i předními blinkry, které jsou šikovně umístěné na zpětných zrcátkách. Pokud má RC 125 soupeřit s konkurencí svým vzhledem, působí rozhodně jedinečně. Design je jistě nejen pro omladinu důležitým faktorem, rozhodující jsou ale jízdní schopnosti.

Závodní ambice ale kupodivu nejsou na obtíž, čekal jsem radikální jízdní pozici, namísto toho jsou řídítka celkem pohodlně vysoko a nejsou nijak nadměrně zalomená, takže na RC se dá v pohodě korzovat městem. Na závodnické ambice KTM si ale určitě mnohokrát vzpomenete, když se zaměříte na podvozek. Přední obrácená vidlice i zadní přímo přikloubená pružicí jednotka WP (tedy stejný dodavatel jako u RC 390 i 1190 RC8 R) poskytují výbornou zpětnou vazbu a motocykl zůstává skvěle stabilní i na horším povrchu. I přes relativně kratší rozvor mne překvapila stabilita v přímém směru při maximální rychlosti (téměř 130 km/h). Skvělou ovladatelnost v zatáčkách zajišťuje vedle rozvoru i v porovnání s Dukem o 1,5 stupně strmější úhel hlavy řízení, který je totožný s RC 390 (tedy 66,5 stupně). Kupodivu vcelku dobře fungují i indické pneumatiky MRF G4, testovali jsme však pouze za pěkného slunečného počasí (stejné pneumatiky obouvá i Duke a slyšel jsem již několik nepěkných poznámek o přilnavosti MRF na morku). Skvělému podvozku zdatně sekunduje patnáctikoňový jednoválec DOHC se vstřikováním Dell’Orto. Dvácu je samozřejmě potřeba točit, v 7500 1/min ucítíte, že je motor ve svém živlu a s chutí se vytáčí až na hranici 10 000 otáček, nicméně výkonová špička se nachází už v 9500 1/min, na což vás upozorní světelná signalizace řazení v kokpitu.

Ten je stejný jako u malého Duka se všemi jeho digitálními výhodami (poskytuje veškeré informace vč. stavu paliva, zařazené rychlosti nebo venkovní teploty) i slabinami (písmena a číslice jsou celkem drobná, informace proto nejsou tak snadno čitelné – to se týká hlavně otáčkoměru). Velmi dobře funguje již zmiňovaná kapotáž, kdy se i za menší štítek snadno schováte. Technické řešení kapotáže je ovšem poněkud nepraktické, protože štítek je součástí průhledného krytu celé přední části, kdy je mezi hlavní kapotáží mezera, kudy se pod průhledný kryt snadno dostanou nečistoty, což nebude možné vyčistit bez demontáže. V krytu jsou integrovány držáky velkých zpětných zrcátek, které se ovšem velmi obtížně nastavují. Jedním z nejzajímavějších technických řešení je sedlo spolujezdce, které vypadá jako supersportovní krovka exkluzivního monoposta, ve skutečnosti je to ale vcelku pohodlné sedlo z měkké pěny. Spolujezdec má k dispozici i prolisy vespod kapotáže podsedlového rámu, za které se lze chytit. Sedlo ve tvaru krovky tak dotváří štíhlou a dynamickou siluetu stroje, což ještě podtrhuje esteticky citlivě integrované koncové a brzdové světlo.

Na nové RC mě zklamaly dvě věci – první najdeme v kokpitu. Rukojeti, ovladače a páčky vypadají dost lacině. Rukojeti např. nemají charakteristická závažíčka, která sice nejsou funkčně potřeba, bez nich ale vypadá celý kokpit poněkud levně. Stejně tak rukojeti působí na omak méně hodnotně než třeba u japonské konkurence. Dalším slabým místem jsou brzdy. Bezesporu oceňuji standardně dodávané ABS Bosch, které dobře, tedy sportovně, eliminuje případné jezdecké chyby ve chvíli, kdy to skutečně potřebujete.

ABS lze navíc deaktivovat skrytým tlačítkem (pod tlačítkem SET nalevo u displeje je místo bez označení – když je dlouze podržíte, ABS se vypne). Přední čtyřpístkový radiálně uchycený brzdič Bybre se zakusuje do úctyhodného 300mm kotouče, jenže brzdný účinek není při velkém zatížení nijak oslnivý. Při běžné jízdě není problém, při razantním tempu na testovacím okruhu se ale projevoval fading, kdy se nenastavitelná páčka postupně téměř dotýkala plynové rukojeti. Možná bychom tak oželeli ABS ve prospěch nastavitelné páčky ovládající přesnější brzdu s ostřejším nástupem a větší účinností. Řešením je však koupě alternativy z nabídky Power Parts („Brake lever articulated and adjustable“). Ta sestává – jak je u KTM zvykem – z nepřeberného množství dalších tuningových dílů (vyšší čelní štítek, zavazadla, laděná koncovka Akrapovič), kterými si můžete vylepšit už v základu velmi dobře fungující stroj.

Seznam kapitol

Rozhovor s vývojářem

Dominik Reitbauer, vedoucí projektu RC 125

Dominiku, každého napadne, že RC 125 vychází z úspěšného Duka. Jak blízko ale má k větší sestře RC 390?

Při konstrukci jsme samozřejmě použili řadu technických řešení z Duka 125, hlavně co se týče agregátu, zároveň jsme se ale snažili jít jinou, sportovní cestou. Proto jsou obě RC dost podobné hlavně svým podvozkem (mají například stejný rozvor, úhel hlavy řízení nebo výšku sedla – pozn. aut.). Nakonec bych řekl, že RC 125 má spíš blíž k RC 390 než k Duku 125.

KTM se pyšní „závodním DNA“ – co je na patnáctikoňové stopětadvacítce pro běžný provoz závodního?
Tím narážíme hlavně na ADAC Cup, který jsme připravili přímo na míru RC 390. Třistadevadesátku jsme pak dodatečně opatřili homologační sadou. Zkušenosti ze stavby závodního motocyklu jsme se snažili využít i u RC 125.

Můžeš nám prozradit, jak dlouho trval vývoj a na co jste se museli zvlášť soustředit?
Celý vývoj trval necelé tři roky. Zaměřili jsme se především na co možná největší ovladatelnost. Nechtěli jsme jen vyladit podvozek z Duka, ale postavit skutečně supersportovní šasi. Docela těžké bylo i sladit různé technické nároky s designem studia Kiska. Když volíš kompromisní řešení, nejsou úkoly ve vývoji zas až tak obtížné. My jsme ale chtěli najít prostě to nejlepší.

Co tobě osobně přišlo během vývoje nejzajímavější?
Největší radost mi dělá to, když dokážeme přece jen vylepšit nějaký detail nebo najít o něco málo lepší technické řešení. Neustálé zlepšování je hodně motivující.

Seznam kapitol

Závěr

KTM RC 125 je inovativní a nezaměnitelná, má výborný agregát i podvozek, který snese mnohem silnější motor. Horší brzdy a některé lacině vypadající detaily ale trochu kazí celkový dojem. Řešením jsou díly Power Parts, se kterými bude RC jen těžko porazitelnou stopětadvacítkou.

Celkové hodnocení

3.5
Cena základního modelu 127 000,- Kč
Cena testovaného modelu 127 000,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
KTM 1190 RC8 R (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1195 cm3
Výkon 129 kW při 10250 ot/min
Točivý moment 127 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM RC 125
Technické informace:
Objem motoru 124 cm3
Výkon 11 kW při 9500 ot/min
Točivý moment 12 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM RC 390
Technické informace:
Objem motoru 373 cm3
Výkon 32 kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: