Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 9/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Pneumatiky na cestovní endura
Bety RR 2017
Testy, rozhovory, reportáže

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Pro náročné cestovatele: BMW R 1200 RT

Představení

„Ertéčko“ se stalo mezi cestovateli synonymem pro ovladatelnost, komfort a vysokou kvalitu už od příchodu prvního modelu na trh v pozdních 70. letech. Letos jej Mnichované posunuli zase o pořádný krok dopředu.

Ano, je to „vodník“. Stejně jako jeho sourozenci s přídomkem GS letos německý král turistů obdržel kapalinou chlazený agregát. Díky přítomnosti žebrování a dvojici chladičů umně ukryté pod plastovými „žábrami“ stroje si tohoto faktu na pohled ani nevšimnete. První otočení plynové rukojeti vás ale donutí konstatovat, že něco tu bude jinak – máte pravdu. Oproti vzduchem chlazené verzi má 125koňový vodník 15 koní a pět newtonmetrů navíc. A ty o sobě dávají setsakramentsky vědět. Vrnící boxer zatahuje jemně odspodu a v 6000 1/min vám dokáže uštědřit akcelerační kopanec provázený typickým zvukem boxeru, který byste právě od tohoto typu motocyklu asi nečekali. Díky větším setrvačným hmotám (oproti řadě GS) jsou reakce motoru na změnu zatížení malé, reakce na plyn překvapivě ostrá.

I proto je motocykl osazen spoustou elektroniky, která vám bude na dlouhých cestách „krýt záda“ – hlídat vás před vlastní chybou. K dispozici jsou nám tři jízdní režimy – Dynamic s rychlou reakcí na plyn, Road s přímou, ale méně ostrou reakcí a klasický mokrý režim Rain. My jsme při jízdě ve dvou nejčastěji využívali příjemného a komfortního charakteru režimu Road, Dynamic nám se svým ostrým plynem připadal na cestách spíš jako bonus navíc. S jízdními režimy je také spojena kontrola trakce, respektive její nastavení – při zvolení nejsportovnějšího nastavení vám tak systém dovolí jemný prokluz zadního kola. Mnohem více ale asi oceníte jinou zajímavost a novinku v jednostopém segmentu značky – parkovací brzdu Hill Start Control. Popojíždění s naloženým strojem v prudkém kopci je najednou stejně jednoduché jako v moderním osobním voze. To ale neznamená, že bychom neměli chtít umět náš motocykl ovládat i bez těchto chytrých asistentů. Třeba jako je další z nich: příplatkový asistent řazení „Pro“. Nahoru bez spojky už to uměla „kývačka“, ale dolů? Stačí zavřít plyn a klapnout rychlost, systém už si meziplyn do procesu zařadí sám. Zkrátka a dobře, RT se snaží – stejně jako kdykoli v minulosti – své posádce cestu v jedné stopě v nejvyšší možné míře zjednodušit. Komfort, rychlost, bezpečí. Proč ne?

Co se jízdních vlastností týče, navazuje „vodník“ na tradici skvěle ovladatelných vzduchem chlazených modelů. Z náklonu do náklonu se překlápí s lehkostí, pouhým pomyšlením chtělo by se říct, ačkoli váží solidních 274 kilogramů. Vynikající je rovněž stabilita v přímém směru – vyzkoušeli jsme ji na německé dálnici a při tachometrových 240 km/h (tedy reálných 225 km/h) není po kývání či jiných typických nešvarech ani stopy. Do balíčku příslušenství si můžete navolit také semiaktivní podvozek ESA, jejž známe i z cestovně-endurové řady GS. Chytrá a především velmi komfortní technologie vám umožní nešpinit si ruce s nastavováním podvozku a najít vždy to správné nastavení během pár vteřin díky promptně reagujícím změnám tlumení. Jak ukazují některé problémy s trvanlivostí systému u expedicemi často prověřované řady GS, může být tento komfort vykoupen většími náklady na servis. Dětským nemocem se nevyhnul ani systém v šasi R 1200 RT.

Ergonomie je na vysoké úrovni. Čelní štít a kapotáž byly vyvíjeny ve větrném tunelu, posádka je před turbulencemi a přeháňkami dokonale chráněna. Celý trojúhelník řídítka – sedlo – stupačky byl posunut o dva centimetry níže, což asi ocení každý. Tím spíše, že volnost náklonu zůstává i nadále příjemně zarážející a zcela dostatečná. Sedlo pro jezdce a spolujezdce je nekonečně dlouhé a tuhé – což třetí den v sedle rozhodně oceníte. A za příplatek samozřejmě plně vyhřívané. Velmi výkonný světlomet LED je naopak součástí standardní nabídky a funguje rozhodně na jedničku. Nebýt zvěře na cestách, neměli bychom už žádný důvod k obavám z nočních dojezdů.

Závěr

Evoluce, která nepostrádá smysl. Dokonale vyvážené, skvěle vybavené a překvapivě úsporné R 1200 RT rozmazluje svou posádku v nejvyšší možné míře – nikdo to nedokáže lépe. Prémiový motocykl za prémiovou cenu - RT je etalonem třídy tourerů.

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 447 000,- Kč
Cena testovaného modelu 542 575,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
BMW R 1200 RT (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 92 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 125 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R 1200 RT (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Má 160 koní v cestovním enduru opravdu smysl? Vlajkovou loď z Mattighofenu jsme otestovali na české…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: