Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 10/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Vybíráme naked do 200 000 Kč
Rozhovory: Marquez, Staša
Test sportovně-cestovních pneu

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Beta Alp 4.0: Parťák do lomu

Dlouhodobý test

Beta Alp je u nás v pořádném zápřahu – vedle běžných pojížděk nyní funguje v naší endurotréninkové škole. A kupodivu vše zvládá s nadhledem sobě vlastním.

V minulém díle jsme si slíbili, že jakmile bude náš Alp zajetý a po výměně oleje, podíváme se mu pořádně na zoubek. Fakt, že servis umí Alp doslova za hubičku, sice vaši peněženku potěší, ale jenom proto si ho přece ještě nekoupíte. Musí s ním být také trochu legrace… Jak je na tom Beta Alp 4.0 s emocemi?

Vydali jsme se to zjistit do lomu, kde jsem prožil nejednu radostnou i pernou chvilku v sedle endurotréninkových motocyklů (KTM 250, 690, 1190 ADV a Freeride 250 R). Zvládneme s Alpem pasáže, které mi dávaly letos v zimě za uši v sedle dvoudobého Freeridu? Nebudu vás napínat, zvládli jsme je. Beta se vyšplhala do nejprudších výjezdů s letargií sobě vlastní – jako dieselový traktůrek. Jednička je relativně krátce zpřevodována, takže to chce za dvě či za tři, držet plný plyn a správně pracovat s tělem. S terénními nerovnostmi si relativně měkce nastavený podvozek dokáže poradit, vzhledem k pohotovostní hmotnosti 144 kg ale hravost trialky čekat nemůžete. Alp 4.0 je však velmi dobře vyvážen, takže při jízdě vyšší hmotnost nevadí, limituje až v těžších pasážích (přejíždění klád, kamenů). Spodní kryt motoru vám dá ale celkem brzo najevo, do čeho se pouštět a co už je za hranou, na trialové skákání přes kameny existují vhodnější nástroje. Běžný tréninkový den v lomu zaměřený na jistotu ovládání stroje, obratnost a dynamiku však zvládne s přehledem, více koní jsem pro tento účel nepostrádal – čistě mezi námi, driftovat lze s Alpem díky jeho čtyřdobému motoru s čitelným nárůstem výkonu lépe než s dvoudobým Freeridem.

V provozu na silnici nám přišla přední brzda málo účinná, v terénu se však ukázala díky své dobré dávkovatelnosti jako ideální společník do začátků – není tak ostrá, abyste se museli bát, že si ji při každém stisknutí zablokujete, ve sjezdech vám navíc pomůže také brzdný moment motoru. Přední vidlice pobírá nerovnosti i při svižné jízdě s lehkostí, ale při dopadech z větších skoků chodí na doraz – majitelé Alpu 4.0 o tomto neduhu vědí a řeší jej použitím oleje s jinou hustotou či jinými planžetami. Chce to trochu laborace, ale vhodné naladění určitě naleznete. Pro běžný provoz si s tím ale každopádně hlavu lámat nemusíte – jak vidíte na fotografiích, podvozek Alpu funguje slušně i v drsnějších podmínkách – dělat z něj ostré závodní enduro či Freerida by bylo zbytečným vyhazováním peněz, k tomuto účelu tato Beta konstruována nebyla.

Doporučujeme ušetřené peníze investovat raději do benzinu a jezdit, jezdit, jezdit. Jako motocykl pro absolvování našich endurotréninků se Alp hodí báječně – nestresuje přebytečným výkonem a je skvěle ovladatelný. Navíc je velmi odolný – i mně se několikrát dost nezadařilo, stroj ale pády a sklouznutí přežil jen s odřenými plasty. Řídítka, páčky a stupačky (ty jediné bych časem vyměnil za širší, endurové) mými nárazy a odhozy nikterak neutrpěly. Příjemným překvapením, co se životnosti a jízdních vlastností v terénu týče, jsou také sériové pneumatiky s hrubým vzorkem Pirelli Rallycross.

Závěr

Také při drsnějším nasazení nás Beta Alp mile překvapila svou ovladatelností a dobromyslným charakterem. Šíře spektra použitelnosti Alpa je podivuhodná: loudání po okreskách, dojíždění do práce, tréninky v lomu, výlety do přírody po polních cestách. To vše za minimální náklady na provoz a servis. Vždyť i spotřeba v terénu se pohybovala do 4,4 l/100 km. Nedoceněný parťák.

Cena základního modelu 133 900,- Kč
Cena testovaného modelu 133 900,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Beta Alp 125
Technické informace:
Objem motoru 124 cm3
Výkon 8 kW při 8750 ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta Alp 200
Technické informace:
Objem motoru 199 cm3
Výkon 11 kW při 7800 ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta Alp 4.0 (2013)
Technické informace:
Objem motoru 349 cm3
Výkon 20 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 28 Nm při 6250 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta RR 350 4T
Technické informace:
Objem motoru 349 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta RR 400 4T
Technické informace:
Objem motoru 407 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta RR 450 4T
Technické informace:
Objem motoru 449 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Africa Twin sklidila v prvních testech výhradně pozitivní recenze, až to vypadalo, jako kdyby neměla…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: