Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 8/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Nejlepší cestovní enduro?
Test sportovních pneu
TT Isle of Man 2016

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Žihadlo pro náctileté: Yamaha MT-125 + Fotky, které jinde nenajdete!

Představení

Temná rodinka MT se rozrůstá o dalšího člena, a tentokrát míří na mladé bikery. Novou stopětadvacítku jsme vyzkoušeli v ulicích Barcelony. Jak funguje 15koňový streetfighter?

Jízdní dojmy

Pokud je vám šestnáct a chcete nový bike, určitě jste už byli v showroomu Yamahy. Ta totiž patří k výrobcům s nejširší modelovou nabídkou této kategorie. Jenže pokud vás neoslovila endurová nebo supermotardová WR125 ani supersportovní YZF-R125, zbyla v nabídce jen velmi konzervativní YBR125. Takže výběr široký, ale zlatá střední cesta nikde. Na začátku června byl však představen zcela nový naked bike, který modelovou mezeru vyplňuje. A rovnou pěkně zostra – MT-125 se designově hlásí k bestselleru MT-07 a vychvalované MT-09, takže nejspíš pořádně zamíchá „dvácovými“ kartami na trhu.

Slogan „Dark Side of Japan“ je tu ovšem trochu zavádějící, protože MT je víceméně evropským projektem. Motocykl vznikl ve spolupráci nizozemského, francouzského a italského týmu pod japonským dohledem. Designová příslušnost k rodině MT je nicméně jasná na první pohled – masivní přední partie s velkým světlem (LED pro denní svícení) a obrácenými vidlicemi hned upoutá vaši pozornost. Agresivní siluetu pak doplňují dva boční otvory pro přívod vzduchu do airboxu a relativně vysoká a štíhlá zadní partie.

Když na malou MT nasednete, překvapí vás její dospělá stavba. Motocykl je relativně velký, už z dálky budí dojem spíš dospělého stroje než nářadí pro začínající bikery. Sedlo je výš, než byste čekali (810 mm – o 10  mm vyšší než u KTM 125 Duke a o 18 více než u Hondy CBF125). Díky vzpřímené jízdní pozici máte ve městě dobrý přehled o provozu kolem sebe. Ergonomicky vše dobře padne do ruky, za řídítky jste hned jako doma, zároveň pozice není tak únavná jako na YZF-R125 se stejným rámem. Podvozek si vás získá také na první dobrou – lehkonohou, hravou ovladatelnost výborně podporuje zvlášť přední obrácená vidlice KYB (stejný výrobce jako u vidlic MT-09), která celkově zlepšuje stabilitu a odezvu od předního kola. S čitelným a transparentním podvozkem korespondují i brzdy – přední radiálně uchycený pevný čtyřpístek je dobře dávkovatelný, i když páčku si nenastavíte a ABS tu také nenajdete (na rozdíl třeba od oranžové konkurence).

Jednoválec pochází z modelu YZF-R125 specifikace 2008, po šesti letech však byl výrazně přepracován (inovována je celá pístní skupina, válec, hlava i s vačkou, řídicí jednotka – celkem bylo použito přes 70 nových dílů). Vylepšení se projevila hlavně ve střední oblasti otáček, kde byl optimalizován průběh výkonu pro plynulejší zátah. Šestistupňová převodovka má trochu delší převody, než byste čekali, což je na „dvácu“ příjemná charakteristika. Řekl bych navíc, že jak zpřevodování, tak celý agregát se hodí lépe spíš k charakteru MT než k YZF-R, která je vybavena totožným motorem. Teenagery určitě potěší i nízká spotřeba, která rozhodně nepřesáhne tři litry (během testu ve městě i mimo něj se u všech testovacích strojů pohybovala mezi 2,2 a 2,7 l/100 km). O ní vás informuje levá část trojdílného velkého displeje, kterému uprostřed dominuje digitální sloupcový otáčkoměr s rychloměrem (údaj o rychlosti je ale pro pohodlné čtení příliš nízko), napravo vyčerpávající informace doplňuje ukazatel stavu paliva.


 Plánujete pořízení bazarové stopětadvacítky? Zde vám poradíme, kterou vybrat!


 

Na mrštných „dvácách“ se proplétám houštím barcelonských ulic a zapomínám, že se jedná o tak objemově malý motocykl. MT-125 je co do jízdních vlastností i použité techniky na úrovni i podstatně objemnějších strojů. V 16 letech vám tak poskytne pocit, který patří v tomto věku k nejžádanějším – pocit dospělosti.

Seznam kapitol

Rozhovor s vývojářem

Oliver Grill, 47, manažer pro plánování a vývoj Yamaha Europe

Olivere, proč jste se rozhodli postavit vedle supersportovní YZF-R i naked bike?
Postupně pozorujeme, že mladí jezdci už nechtějí jen sportovní motocykl, ale stále oblíbenější jsou i naked biky. Proto jsme se rozhodli postavit MT-125. Překvapivé je, že o malé motocykly mají zájem i starší jezdci. To se často podceňuje, není pravda, že stopětadvacítky jsou pro dospělé jezdce nezajímavé.

MT-125 je výsledkem spolupráce čtyř týmů ze tří zemí. Jak těžké bylo řídit celý vývoj?
Jedná se o evropský tým bez přímé účasti japonských inženýrů, takže jsme využili naše dlouholeté zkušenosti z vývoje skútrů a malých motocyklů. Protože se jedná o relativně malý tým, měli jsme víc volnosti hlavně v oblasti designu. Mohli jsme snadněji realizovat naše nápady.

Na co jste se museli při vývoji zvlášť soustředit?
Dali jsme si práci hlavně s ergonomií a jezdeckou pozicí. Použili jsme rám z YZF-R125, takže jsme strávili opravdu dost času tím, abychom dosáhli odlišné jízdní pozice, která by se hodila k charakteru MT. Zaměřili jsme se především na nádrž, sedlo a celou zadní část.

Jak byste popsal charakter modelů MT? Co chcete vlastně celou kampaní „Dark Side of Japan“ říct?
Naším cílem je individualizace. Dřív měly k sobě modely daleko blíž než dnes, v současnosti je ovšem těžké uspokojit zákazníky nějakým běžným motocyklem. Je třeba vyvíjet originální, svébytné stroje. Cílem MT je tedy originalita spojená s hravou ovladatelností a pohodlnou jízdní pozicí.

Rád bych se zeptal na jiného člena rodiny MT, kterého máme v naší redakci. MT-07 trhá prodejní rekordy po celé Evropě. Jak se vůbec podařilo postavit tak dobrý bike za tak příznivou cenu?
MT-07 není laciným ani nijak ošizeným motocyklem. Podařilo se nám totiž celkově snížit výrobní náklady konstrukcí jednoduchého stroje. Paralelní dvouválec má nízké provozní náklady a je konstrukčně jednodušší než tří- nebo čtyřválec. Klíčem k redukci nákladů bylo snížení celkového počtu součástek, třeba v porovnání s XJ6 jsme ušetřili zhruba 20 % dílů. Zefektivnili jsme také proces výroby a kompletaci celého stroje – vše je rychlejší, a tedy méně nákladné.


Seznam kapitol

Technické údaje

MOTOR
Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec, čtyři ventily na válec, jedna vačková hřídel – SOHC, mazání s mokrou klikovou skříní, elektronické vstřikování, mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz
Vrtání × zdvih: 52,0 × 58,6 mm
Zdvihový objem: 124,7 cm³
Stupeň komprese: 11,2:1
Jmenovitý výkon: 11 kW (15 k) při 9000 1/min
Max. točivý moment: 12,4 Nm při 8000 1/min

RÁM A PODVOZEK
Ocelový rám typu deltabox, obrácená vidlice
Ø 41 mm, dvouramenná kyvná vidlice s centrální pružicí jednotkou monoshock, jednoduchá kotoučová brzda vpředu Ø 292 mm, čtyřpístkový radiálně uchycený pevný třmen, kotoučová brzda vzadu Ø 230 mm, jednopístkový brzdič s plovoucím třmenem.
Litá hliníková kola: 2,75 × 17; 3,75 × 17
Pneumatiky: 100/80 R 17; 130/70 R 17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1355 mm, úhel hlavy řízení 75 stupňů, dráha odpružení vpředu/vzadu 130/114 mm, výška sedla 810 mm, hmotnost s plnou nádrží 138 kg, objem nádrže 11,5 litru
Záruka: dva roky
Barvy: červená, šedá, bílá

Seznam kapitol

Závěr

Obratná, hravá, kvalitně zpracovaná s top komponenty – nová MT dokázala, že do exkluzivního „temného“ klubu právem patří. Výborná jízdní pozice a vzhled dospělého biku osloví nejen teenagery.

Celkové hodnocení

4





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Yamaha MT-01
Technické informace:
Objem motoru 1670 cm3
Výkon 69 kW při 4750 ot/min
Točivý moment 150,4 Nm při 3750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-03 (2013)
Technické informace:
Objem motoru 660 cm3
Výkon 35 kW při 6250 ot/min
Točivý moment 56 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-07
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 55 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-09
Technické informace:
Objem motoru 847 cm3
Výkon 85 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 87 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

H AMR pro cestovatele, špičkový Pathriot, dětský Lector, více pružinových tlumičů, oddělená ženská…

Suzuki inovovala oblíbené malé cestovní enduro a V-Strom se nyní podobá svému většímu sourozenci.…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: