Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 8/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Nejlepší cestovní enduro?
Test sportovních pneu
TT Isle of Man 2016

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Endura Beta RR 2015: Ostře nabito

Představení

Po loňské oddechové pauze přichází letos toskánský výrobce s pořádnou endurovou náloží – kompletní modernizací řady RR. Hesly sezony 2015 budou downsizing, shazovaní kil a snaha o co nejefektivnější využití výkonu. Byli jsme při tom!

O endurech řady RR rodinné firmy Bianchiů se mezi jezdci (závodníky i hobíky) mluví s velkým respektem především v souvislosti s jejich jinakostí – jsou ostrá a výbušná, ale prý také mnohem hravější než konkurence. Ne zcela náhodou vyhrál extrémní Drapák Rodeo Martin Volný, jeden z našich nejúspěšnějších jezdců hardendura, právě na Betě 450 RR Factory 2014. A zřejmě ne náhodou dojíždějí jezdci továrního endurotýmu, které jsme měli možnost osobně vidět v akci (Johnny Aubert, Luis Correia a Giacomo Redondi), pravidelně na prvních místech světového endurošampionátu. Jenže stavět dobré motocykly a vyhrávat na nich je bohužel něco jiného než dělat dobrý marketing, bez kterého dnes neprodáte ani rohlík – natož své úspěchy. A který jde konkurenci o poznání lépe. O to více jsem se ale na první svezení ve stupačkách vyšlechtěných, a jak se zdá, také dosti neprávem opomíjených Italek těšil!

Na ranní prezentaci náš čekal bílý stůl posetý součástkami rozložených motorů 2015 a skvadra inženýrů: zlé jazyky tvrdí, že rakouských… Pravda je, že Beta a KTM spolu do roku 2010 velmi úzce spolupracovaly a poté, co se Beta rozhodla zcela změnit strategii a vyrábět agregáty vlastní, zde prý ti nejlepší vývojáři zůstali. Něco na tom bude, vždyť některé motory či součástky do nich Beta pro Husqvarnu i KTM vyrábí dodnes. A i na motocyklech bychom pár shodných konstrukčních rysů nalezli (např. plastový podsedlový rám). Filozofie Bety má však být odlišná: stavět špičkové motocykly, které svou ovladatelností a nástupem výkonu potěší jak závodníka, tak běžného hobby jezdce. Jiným slovy, Beta chce být „the play bike“, motocykl na hraní, bike pro radost z jízdy. Právě toto téma zaznívalo při prezentaci nejčastěji a právě kolem něho se točily ty největší inovace pro následující rok. Vezměme to pěkně popořadě.

Dvoutakty RR 250/300

S prvními vlastními dvoudobými motory přišla Beta už v roce 2012. Od té doby zapracovala na lineárním průběhu výkonu, a tedy možnosti jeho maximálního využití a rovněž na snížení hmotnosti jak agregátů samotných, tak celých motocyklů. Nejzásadnější změnou verze 250 2T je zdvojená pružina ovládající výfukový ventil, jež optimalizuje nárůst výkonu. Ten má být homogennější, lineárnější a umožňovat lepší využití potenciálu motoru. Uvedená změna byla po pozitivních zkušenostech ze závodů přejata z objemové varianty RR 300. Co se té týče, pro rok 2015 byla kompletně převzata závodní technika verze RR 300 Factory letošního roku. Celý paket (hlava, píst a spalovací prostory i řídicí jednotka) včetně výfukové soustavy prošel naladěním, jehož výsledkem nemá být ostrá reakce na plyn, tzv. režim on/off, tolik typický pro dvoutakty staré generace, ale motor měkký, s jasnou odezvou a dobrou dávkovatelností plynu v celém spektru otáček. Také podvozek vychází z impulzů po ostrém závodním nasazení: byl vyvinut v těsné spolupráci s firmou Sachs. Jak přední (vidlice USD o průměru 48 mm), tak zadní jednotka mají „nové vnitřnosti“, jež zajišťují optimální cirkulaci oleje a tím správnou odezvu podvozku a trakci za všech podmínek. Přehřívání zadní jednotky s přepákováním v extrémních závodech by tak již mělo být minulostí. Podvozek je plně nastavitelný (totožný také pro čtyřdobé verze), suchá hmotnost obou dvoutaktů činí nyní 104 kg.

Seznam kapitol

Čtyřtakty RR 350/390/430/480

Opravdu zásadní změny se v modelové řadě pro příští sezonu ale odehrály ve čtyřech dobách. První čtyřtakty představila Beta veřejnosti v roce 2010, od té doby na jejich konkurenceschopnosti neustále pracuje. Motory celé řady jsou nyní zcela nové a stejně jako v případě dvoutaktů vycházejí změny z verzí Factory – tedy závodního náčiní. Kliky, ojnice jsou lehčí a jinak designované, odlehčené jsou také kartery a vyvažovací hřídele, hlavním tématem se stal downsizing (snižování objemů) a centralizace hmot. Z varianty „498“ se nyní stala „480“, ze čtyřistapadesátky je čtyřistatřicítka a objem 400 je zmenšen na 390. Možná to zní bláznivě, ale logiku to má. Válce jsou více zapuštěny do bloků, motory jsou menší, kompaktnější, systém mazání i převodovka jsou kompletně přepracovány, stejně jako zapalování či startér nebo airboxy. Bylo dbáno na maximální využití moderních materiálů (titanové ventily, potažení pístů vrstvou DLC eliminující tření a jejich konstrukce „box in box“ shodná s technikou F1 atd.). Vše s ohledem na co nejspontánnější odezvu na plyn, minimalizaci rotujících mas, a tedy ještě lepší ovladatelnost motocyklu při zachování stejného výkonu či jeho zvýšení. Hmotnost čtyřtaktů byla snížena až o 1,5 kg – nejmenší třistapadesátka váží 111,5 kg, nejsilnější RR 480 pouze o jeden kilogram více.

A teď to nejdůležitější: Beta vkročila se čtyřtakty do následující sezony se vstřikováním – jednotku vyvinula spolu s francouzským specialistou Synerject. O správný poměr směsi se starají teplotní senzory a krokovým motorkem ovládaná škrticí klapka o průměru 42 mm. Vedle zabezpečení správné odezvy motoru na aktuální podmínky má jednotka také eliminovat brzdný moment motoru a jeho reakci na změnu zatížení. A samozřejmě ulehčit startování v chladném počasí. Mělo by se jednat o techniku vyzrálou, protože právě těmito motory jsou osazeny verze Factory 2014, jež dosud procházejí šampionátem bez ztráty kytičky. A v rukavičkách se s nimi rozhodně nezachází.

Seznam kapitol

Za řídítky

Přináším vám své první postřehy z mého vůbec prvního svezení na motocyklech této značky. Kdo mne znáte nebo jste sledovali naše Endurotréninky, víte, že vše vidím a popisuji optikou nadšeného hobíka, který se v terénu umí hodně potrápit – ale dělá to moc rád! Právě to prý bylo hlavním důvodem, proč importér poslal na testování Betek jako jediného českého novináře právě mne… Kdyby stál vedle mne, býval bych mu pěkně poděkoval hned toho rána: italská organizace je totiž, kulantně řečeno, velmi spontánní. O nějakém systematickém střídání strojů, natož časovém harmonogramu jízd nebylo mezi letními přeháňkami, neustálým telefonováním a gestikulací organizátorů snad všemi končetinami ani řeči. A tak jsem se po vzoru britského kolegy Martina Cravena (v roce 2008 dojel na Erzbergu 17.!) rychle rozkoukal a počal se řídit heslem „uzmi, jeď a dlouho se nevracej!“

A na první dobrou to je hned RR 350 – živelná, spontánní, přesná. Do výjezdů se drala se zdviženým předním kolem a nenechala mne chvilku vydechnout. Už v první jízdě mě doslova fascinovala ovladatelnost Bety. Jako by v ní něco z trialového podhoubí značky pořád zůstávalo, jak samozřejmě se sklápí kolem nohy a dere se přes kořeny – fascinující! Stříkačka fungovala skvěle, jak jsme zvyklí u konkurence, při sjezdech možná ještě lépe – brzdný moment motoru tady dokázala jednotka eliminovat tak, že jsem měl pocit, jako bych ani nejel na čtyřtaktu! Jízda ve stupačkách třistapadesátky byla sportovní, důrazná a rychlá. A strašně zábavná!

Verze 390 je ve srovnání s ní vysloveně „gentlemanským“ motocyklem, jak ji trefně označil britský kolega Martin. Třistadevadesátka je díky svým podvozkovým kvalitám a geometrii neméně agilní (pocit hravého ovládání ve mně evokovala celá řada RR bez výjimky), ale svým motorem vláčnější a dobromyslnější – do jílovitých strání mezi hlavami ještě zelených bobulí Sangiovese šplhala tiše, elegantně a s velkou mírou tolerance vůči svému jezdci. Už teď mám jasno, tohle je pro mě ideální motocykl!

Další runda na sedmikilometrovém trailu mezi vinicemi a přilehlými cypřišovými roklemi v sedle objemu 430 cm3 mne v tom jenom utvrdila. Opět velmi příjemný měkčí podvozek a skvělé ovládání, nicméně také výkon, který mne chvílemi děsil, chvílemi fascinoval a vzápětí opět děsil. Tohle je nástroj pro člověka, který má už něco odjeto a dokáže potenciál motoru využít ve svůj prospěch – ve srovnání s rakouskou 450 se mi ale výkon lépe dávkoval, motorka šla za plynem dole jemněji a měla ostřejší špičku. Velmi živelná, ale přitom stále dobře kontrolovatelná záležitost.

Což o RR 250 říci nemohu. Nevím, jak italské dvoutakty fungovaly před optimalizací, ale na mě je tohle příliš i nyní – podřadíte a do „dvěpade“ jako když střelí, na kopec doslova vylétnete. Nepodřadíte, budete trápit sebe i spojku. Zkrátka to tu mají rádi pořád hodně zostra, RR 250 je nefalšované závodní náčiní. Pro hobíka, jako jsem já, až příliš nekompromisní. Při focení zatáčky jsem se s ní nemohl popasovat, buď jsem nepodřadil a z výjezdu se odplížil jako zmoklý pes, nebo naopak podřadil a vylétl driftem kamsi mezi cypřiše. „Na, vem si tuhle, ta je hodnější,“ podává mi v dalším kole Martin Craven řídítka od RR 300. No, nevím, jestli hodnější, „tříkilo“ se nechalo každopádně podtáčet až do bezvědomí a drželo dobrácky jako retrívr dětské tahání za uši… a nekouslo, ani když jsem zatáhl více. Paradoxně mnohem radostnější svezení než na RR 250. Vše se dělo s neuvěřitelnou lehkostí, ba až elegancí: výjezdy, sjezdy, přejezdy přes klády – třístovka fungovala jako horské kolo, měkce, přesně, dynamicky. Jediné, co mne štvalo a zároveň naplňovalo zvědavostí, byla ohromná výkonová rezerva ve vyšších otáčkách. Využiju ji beze zbytku?

Kterou bych si vybral? Dvoutakty mě strašně baví, ale po svezení se čtyřdobou třistapadesátkou bych emoce tohoto rázu už neřešil. Dala by mi nejvíce radosti a v jejím sedle bych se momentálně nejvíce posunul jezdecky dopředu. A na pomyslném stupínku vítězů by hned vedle ní stál další čtyřtakt, RR 390 se svým silným, ale měkkým motorem a famózní ovladatelností.

Seznam kapitol

Závěr

Ještě před rokem mi přišla všechna ostrá endura stejná. Seznámení s řadou Beta RR je tak pro mne velkou zkušeností a poučením. Rozdíly mezi nimi jsou obrovské, Bety jsou jiné. Fascinují svou ovladatelností, živelnými motory, kvalitním zpracováním i designem. Beta je zcela rovnocenným hráčem na trhu a svou řadou pro sezonu 2015 jednoznačně potvrzuje, že má opravdu ostře nabito. Běžte je vyzkoušet!






Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Beta RR 350 4T
Technické informace:
Objem motoru 349 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta RR 400 4T
Technické informace:
Objem motoru 407 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta RR 450 4T
Technické informace:
Objem motoru 449 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta RR 498 4T
Technické informace:
Objem motoru 498 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta RR Enduro 125 4T LC
Technické informace:
Objem motoru 124 cm3
Výkon 11 kW při 8100 ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta RR Enduro 125/SM
Technické informace:
Objem motoru 124 cm3
Výkon 8,3 kW při 7500 ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta RR Enduro 250 2T
Technické informace:
Objem motoru 249 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta RR Enduro 300 2T
Technické informace:
Objem motoru 293 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Beta RR Motard 125 4T LC
Technické informace:
Objem motoru 124 cm3
Výkon 11 kW při 8100 ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Každý týden přináší exploze teroristických útoků ve světě. Jaká je situace v exotických zemích? Je v…

Neortodoxní přístup k vývoji motocyklů má Yamaha v krvi. dokládá to již druhý přírůstek do rodové…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: