Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 7/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Velký test naked biků
Rozhovor: Projdu STK?
500 mil s Harleyem

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Harley-Davidson vs. Indian: Kdo z koho?

Srovnávací test

Za fazonou klidu a pohody ožívá více než stoletá rivalita mezi kultovními značkami Harley-Davidson a Indian. Kdo ze souboje nakonec vyjde úspěšněji?

Harley-Davidson Heritage Softail Classic
vs.
Indian Chief Vintage


Harley-Davidson Heritage Softail a nový Indian Chief Vintage se klidně opírají o své boční stojánky, dávné soupeření tradičních amerických značek je však zpět. Indian se stal roku 1901 vůbec prvním americkým výrobcem motocyklů, Harley-Davidson vstoupil na trh až v roce 1903, má však za sebou 110letou zkušenost nepřetržité výroby. Ne nadarmo tak Softail Classic nese přídomek „Heritage“, tedy dědictví. Když jemu podobné policejní stroje eskortovaly na podzim 1963 Johna F. Kennedyho z místa dallaského atentátu, byl Indian už deset let mrtev. Jeho legenda však žije dodnes.

Harley-Davidson se mezitím stal americkým masovým výrobcem, který ale dokáže s každým strojem prodat i určitý pocit jedinečnosti. Oba stroje spojuje podobná filozofie – jejich hlavní charakteristikou jsou tradičně vzduchem chlazené, mohutné motory – technika jde ruku v ruce s estetikou. Příkladem mohou být čtyři dominantní vpravo umístěné chromované trubky zdvihacích tyček dvouventilového rozvodu Indianu. Ventily jsou ovládány přes bezúdržbová hydraulická zdvihátka, která pohání v bloku uložené vačkové hřídele – dvě u Harleye, tři u Indianu. Harley rozevírá své válce, které působí docela úzce, už od roku 1909 v úhlu 45 stupňů – o čtyři méně než u Indianu. Jeho dřívější verze (od roku 1905) používaly dvouválce s úhlem dokonce jen 42 stupňů. Chief se však i s novým motorem hlásí ke svým kořenům; zaoblené hlavy válců a charakteristické, dolů vedené svody vyjadřují úctu k minulosti. Kompletně nový motor má objem 1811 cm3 a jeho označení „Thunder Stroke 111“ vyjadřuje objem v kubických palcích. Harley disponuje také úctyhodným objemem 1690 cm3.

Oba stroje je možné díky imobilizéru nastartovat i bez klíčku. Jdeme na to! Ocelový tep rozezvučí mechanická srdce obou agregátů. Indian se projevuje spíš tlumeně, díky postranním, velmi dlouhým tlumičům si spokojeně brumlá, jeho zvuk je hluboký a hutný. Na volnoběh běží velmi pravidelně a jednotvárný projev motoru lehce akusticky narušuje nepravidelné zapalování. Volnoběžný tep ukazuje na LCD otáčkoměru zabudovaném v obrovském kulatém tachometru suverénních 750 otáček za minutu. Tady je vám hned jasné, že objem ničím nenahradíš. Velké písty o průměru 101 mm totiž mezi dolní a horní úvratí urazí cestu dlouhou celých 113 mm. Motor vnímáte úplně bezprostředně, zdá se vám, že cítíte každý zdvih, každou otáčku klikovky – skoro jako u dieselového lodního motoru. Při tom není nouze o vibrace, ty eliminuje vyvažovací hřídel o hmotnosti 1,7 kg.

Pořádnou porci vibrací nabízí i Harley. Jeho volnoběh je živější a impozantní dusot otřásá celým strojem. Volnoběžné otáčky jsou ovšem vyšší a motor díky tomu působí dynamičtěji. Všechny Softaily jsou vybaveny dvěma vyvažovacími hřídelemi, a motor proto může být napevno přišroubován k rámu. Twin Cam 103 B znamená 103 kubických palců, dvě vačkové i vyvažovací hřídele (nazvané „balancers“). Písty o průměru 98,4 mm se pohybují ve 111,1 mm dlouhém zdvihu. Na volnoběh je zvuk Softailu spíš decentní, během jízdy si příjemně brumlá. Jeho projev zůstává kultivovaný, i když otevřete všechny klapky vzduchového filtru i vespod ukrytého výfuku.

V otevřené helmě vás lechtají sluneční paprsky, jízdu po francouzském pobřeží doprovází slaná příchuť vzduchu. Spolupráce mezi plynem, bovdenem ovládanou spojkou a převodovkou funguje u Harleye bez jakýchkoli obtíží; ostatně díky dobrému brzdnému momentu motoru není třeba ani příliš řadit. Big Twin reaguje na povely plynu se skvělou jemností. Dvouválec Indian jde za plynem o něco razantněji a na změny zatížení reaguje o trošku drsněji. Oba dva stroje jsou moderně vybaveny elektronicky ovládanými škrticími klapkami – u Harleye mají průměr 46 mm, u Indianu 54 mm. Chief zrychluje s větším nadšením, křivka průběhu točivého momentu je posazena výše a má výraznější vrchol než u Harleye. Při stejných otáčkách 2900 1/min dosahuje Indian 154 Nm, zatímco jeho konkurent jen 132 Nm. I když je pravda, že námi testovaný Indian prodělal lehký tuning – z nalevo uloženého airboxu byla odstraněna jedna vzduchová klapka. Podle „papírových“ údajů by to mělo zvýšit výkon z 75 na 84 koní, naše měření ovšem po několika málo kilometrech zajíždění ukázalo 78 koní.

Otáčky si nejvíce vychutnáte pod hranicí 3000, oba motory se na šestku při rychlosti 100 km/h převalují tempem nižším než 2500 1/min. V rychlosti 50 km/h Harley už trochu cuká, zatímco Indian běží pěkně plynule. Jeho motor je pružnější. Harley má zase delší převod, a to až na maximální rychlost 165 km/h. Co nás rozčilovalo, bylo podivné cvakání ozývající se z útrob agregátu Indianu. Při volbě rychlostí je potřeba vyvinout trochu úsilí a jen nekompromisní řazení zajistí, že do sebe převodová kola zapadnou požadovaným způsobem.

Oba stroje pohání na údržbu nenáročný řemen a silnice brázdí na 16palcových kolech. Bílé boky pneumatik a drátový výplet jsou samozřejmostí. Na obou korábech najdete dostatek chromu, třásní a nýtů – k tomu navíc jeden pár přídavných světlometů, plotny a kožené brašny s ukrytými klipy na zapínání. Tato výbava tvoří spolu s plexištítem hlavní poznávací znamení verze Vintage Indianu Chief. Styl je u těchto strojů na prvním místě a i obyčejné zastavení u cesty se stává slavnostní ceremonií.

Kdejaká pětistovka je ve zrychlení jasně lepší a navrch má i v elasticitě. Heritage Softail zrychlí z 60 na 140 km/h za 21,6 sekundy, takže mu ujede i VW Golf. No a? Přesně to je to, co tyto stroje umějí – zprostředkovat radost z toho, že vás předjede kdekdo. Pohodlí se tu snoubí se silou mohutného dvouválcového srdce obou strojů. Na Indianu dokonce můžete zapnout „cruise control“, což je sériově dodávaný tempomat, a jen tak si uvolněně proplouvat krajinou. Pokud chce někdo závodit, jen ať si jede. V hlubokém sedle cruiseru platí heslo: víc vidět, víc zažít. Takhle můžete jezdit jednoduše pořád, s pocitem, že vás nic nevyvede z míry a že sedláte výjimečný stroj.

Hmotnost 390 kg Indianu výrazně převyšuje váhu Harleye (347 kg), takže strojem jen trochu pohnout na místě je dost obtížné, navíc je o něco širší, vyšší i delší (o 20 cm), takže třeba při otáčení si moc pohody neužijete – k otočení je třeba sedm metrů. H-D se otočí na vcelku rozumných 5,7 metru. V oblasti nejnižších rychlostí se ovládá lépe, i když Indian po rozjezdu rychle získá svoji stabilitu. Podvozek Indianu je celkově modernější, během jízdy je přesnější a stabilnější. Pomáhá tomu jistě i hliníkový rám, progresivní pružicí jednotka a vidlice o průměru 46 mm (Harley má 41mm vidlice). Silniční křižníky sice obecně upřednostňují delší stopu, ale v úzkých zatáčkách se lépe cítí Indian – a to navzdory o téměř deset centimetrů delšímu rozvoru. Softail působí při zatáčení trochu těžkopádně a strnule. Indian se naproti tomu sklápí zřetelně snadněji a příplatkovými třásněmi na plotnách si tak umetá cestu ven ze zatáčky. Plotny Harleye ale škrtají o asfalt daleko dříve, nepříjemný zvuk se ozývá třeba už na kruhovém objezdu. Ať už je vám to nepříjemné, nebo sedřené plotny považujete za cool, jedno je jasné – precizní zacílenost neznamená u podvozku H-D vždy stoprocentní opis poloměru zatáčky, jízda vás však bude přesto zaručeně bavit.

Jinak ale Heritage Softail pohodlně ukrajuje kilometry, a to hlavně na dobré silnici. Jezdec se cítí jako v bavlnce, i když zpětná vazba podvozku je velmi slabá a pohodlí vezme za své, jakmile se zhorší kvalita povrchu. Zvláště odezva přední vidlice by mohla být lepší a tahově přetížené zadní pružicí jednotky jsou navíc podtlumené. V porovnání s Indianem je šasi měkčí, ale i méně čitelné a méně přesné. Na nerovném povrchu Softail trochu plave. Indian je lepší – pružení, filtrování nerovností i tlumení zvládne horší povrch a přitom poskytuje lepší zpětnou vazbu. V porovnání s Harleyem je tak Indian v zatáčkách suverénní.

V kombinaci se silným dvouválcem může být však jízda s Chief Vintage až nepřiměřeně rychlá, což se ukáže zvlášť na výjezdu ze zatáčky. Rozvor 1,73 metru se musí někde projevit a svižný průjezd zatáčkou vás může rychle vynést nebezpečně blízko jejímu vnějšímu okraji. V tu chvíli je potřeba za to pořádně vzít a vrátit „indiána“, kam patří. Zvlášť na mokru je třeba dávat pozor, neboť zkrotit obří cruiser není žádná legrace.
Osmnáctistovka Indianu má velmi malý brzdný moment, takže musíte častěji podřazovat – nebo rovnou vzít za brzdu. Přední dvojitá kotoučová brzda se čtyřpístkovým třmenem a solidním ABS Bosch brzdí nejen na poměry cruiseru velmi účinně. Sama o sobě by brzda Indianu byla dobře dávkovatelná, kdybyste ji ovšem nemuseli ovládat pomocí neergonomicky zahnuté brzdové páčky. Při brzdění zadní brzdou je zase nutné zvednout patu, abyste dosáhli na strmou brzdovou páku. Trochu riskantní se nám také zdá boční stojan u Indianu: při jízdě zůstává v napůl vyklopené poloze.

Jednoduchá kotoučová brzda Harleye nereaguje nijak zvlášť razantně a poskytuje jen málo zpětné vazby, přesto jsou ale čisté hodnoty brzdného účinku vesměs v pořádku. Kvůli vyššímu zatížení zadního kola musíte na zadní brzdu pořádně zatlačit. Polovysoká řídítka Harleye ve stylu „ape hanger“ způsobují trochu rozpačitou jezdeckou pozici. Široká, v pryžovém uložení uchycená řídítka Indianu se natahují k jezdci, takže sedíte trochu vzadu a například při otáčení je třeba se pořádně natáhnout. Zato si hovíte v pohodlném sedle z hnědé buvolí kůže a připadáte si jako nefalšovaný cowboy.
Heritage Softail rovněž sází na pravou kůži, jenže vyšší jezdci se kostrčí nepříjemně opírají o přední hranu sedla spolujezdce. Harley není dvakrát komfortní ani pro pasažéry a nabízí jen málo místa mezi sedlem řidiče a sériově dodávanou opěrkou spolujezdce. Sedlo je tvrdší, stupačky spolujezdce jsou v lepší pozici než u Indianu. Chiefovo sedlo je pro spolujezdce velmi pohodlné, ale klouže.

Indian se pyšní svislým plexištítkem, za který se spolehlivě schováte. Je tak velký, že při dešti by se hodil stěrač. Štítek na Harleyi je menší a jízda je kvůli němu hlučnější. Bohužel horní hrana štítku nepříjemně zasahuje do zorného pole. Obě plexi lze demontovat bez použití nářadí, stroje pak působí trochu čistějším dojmem.

Znovu zastavujeme a vypínáme motory – ještě dlouho poté se z nich ozývá charakteristické praskání. Přichází Thierry, místní šerif. O novém Indianu ví všechno a chce jej vyměnit za svůj Harley Street Glide. Jenže nový Indian je o 3500 eur dražší a částka těsně pod hranicí 700 000 Kč ukazuje vysoké sebevědomí staronové americké alternativy, která má výrazný charakter a šarmu na rozdávání. Oba cruisery jsou pro fajnšmekry, pro jezdce, kteří mají rádi dobře udělané, kvalitní a exkluzivní stroje.

Závěr

Oba dva motocykly jsou skvělými stroji pro únik z šedi každodennosti. Indian představuje skutečné obohacení třídy. Oldschoolový vzhled byl pro Harley vždy devízou, takže třeba Victory vedle něj vypadá trochu divně, nyní ale cruiserovými kartami výrazně zamíchal právě Indian. I když je jasné, že se co do počtu prodaných kusů zavedené značce H-D asi jen tak nevyrovná. V případě exkluzivity a funkčnosti je tomu ale naopak – Chief je v našem duelu tím, který je lepší, modernější a dražší. A pokud máte velkou postavu, bude pro vás i komfortnější. Softail je zase levnější, stejně uvolněný jako Indian, přičemž jízda na něm se může zdát díky méně zavalitým rozměrům o něco jednodušší. Indian Chief se ale víc hodí k image drsných chlapů, takže jej musíme prohlásit za nového vůdce flotily silničních křižníků. Howgh!






Komentáře

Motokatalog
Harley-Davidson Heritage Softail Classic (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1690 cm3
Výkon 55 kW při 5010 ot/min
Točivý moment 130 Nm při 3000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Indian Chief Vintage
Technické informace:
Objem motoru 1811 cm3
Výkon 62 kW při 4500 ot/min
Točivý moment 136 Nm při 2600 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Jedni ho milují, druzí nenávidí, třetí na něj nemají, a tak ho buď milují, nebo nenávidí. BMW R 1200…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: