Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 6/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Suzuki V-Strom po 50 000 km
Abaja: MotoGP vs. WSBK
Rozhovor: šéfdesignér KTM

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Gas Gas EC 300 R vs. KTM 300 EXC SD Sardegna

Srovnávací test

Postavili jsme proti sobě dva stroje evropské výroby – Gas Gas EC 300 Racing a KTM 300 EXC Six Days. Který je lepší?

Jak už vyplývá z přívlastků za jménem, jednalo se o motorky s lepší výbavou, obě z modelové řady pro rok 2014, takže jsme je mohli zodpovědně porovnat. Od sériovek se ostřejší verze liší hlavně lepšími tlumiči, silnějšími brýlemi, grafikou a u „Gazika“ ještě třeba výfukem FMF racing. Co se týče zbytku výbavy, je prakticky stejná jako u motorek bez onoho šlechtického titulu. Dost už ale statického poznávání, jdeme potrénovat!

 

 

 

První doteky

Když přijdeme k motorce, první, co uvidíme, je zpracování plastů a detailů. Co se týče designu a grafiky plastů, je na Gas Gasu vidět španělská krev a temperament, poměrně konzervativní KTM má v tomto ohledu co dohánět. U KTM dávají větší důraz na trvanlivost a praktičnost, což je vidět na silnějších plastech, jejich uchycení k rámu a vůbec celkovém zpracování. Zkrátka utrhnout plast na Gasu je lehčí než na KTM. KTM má navíc ještě tu báječnou vlastnost, že třeba výměnu filtru lze udělat bez nářadí, což je na závodech obrovská výhoda. Na druhou stranu je potřeba říci, že ona rakouská invence a větší preciznost se někde projevit musí, a tak je oranžová holka o pár desítek tisíc dražší než její červená kolegyně. Teď už ale něco k technice, abychom nehráli jen na krásu a upravenost, nejsme přece fotbalisti.

Seznam kapitol

Ready to test!

Posaz na „Gaziku“ je o něco tvrdší než na KTM, což je způsobeno tvrdostí sedla, ale také nastavením tlumičů. Velké rozdíly jsou však v ergonomii a obsluze ovládacích prvků. U obou motocyklů lze seřídit polohu páčky spojky i přední brzdy. Co se týče brzdy zadní, její polohu a krok lze seřídit jak na KTM, tak na Gas Gasu. Přední brzda i spojka jdou snáze umáčknout na rakouském motocyklu, který navíc, jak se ukáže i při jízdě, umožňuje citlivěji ovládat oba systémy. Šířka motorky v oblasti nádrže i chladičů je přibližně srovnatelná a dle mého názoru optimální.

Hlavní devízou těchto strojů jsou jejich motory. Ty je však nutné nejprve oživit, což je u KTM možné provést elektrickým startérem nebo klasickou našlapovačkou. Gas Gas nabízí možnost volby modelu bez startéru a případné ušetření nějaké té tisícovky. Dvoutaktní srdce o objemu 300 kubíků bije u obou účastníků testu skutečně silně a jednat se s nimi musí s rozvahou. Z pohledu hobby jezdce je na tom možná o něco lépe Gas Gas, který ani na aktivovanou ostřejší mapu nepřinese žádné větší překvapení v podobě nepravidelnosti v průběhu výkonu. Nevýhodou ovšem je, že se jezdec musí spokojit pouze s dvěma režimy, mezi kterými si může vybrat. U KTM lze také přepínat mezi dvěma zapalovacími mapami, navíc však ještě můžeme volbou tvrdosti pružiny a jejího předpětí nastavit výfukovou přívěru, což umožní větší individualizaci průběhu podle vkusu každého jezdce a precizní vyladění. Upravit si průběh na sebe je bezesporu výhoda, ale je potřeba říci, že spousta nezávodních jezdců tuto volbu prostě a jednoduše nevyužije. Gasovský motor působí oproti KTM sice o něco těžkopádněji a podle mého názoru má také menší ochotu se v zápřahu dostat z nízkých otáček, ale možná právě proto by mohl být mezi hobby jezdci oblíben. Po přidání plynu totiž nepřekvapí a pojede neohroženě „hore kopcom“. Pružnější a k vytáčení ochotnější motor KTM bude naopak příjemnější v techničtějších pasážích, kde je potřeba měnit rychlost. Na zařazenou dvojku si motor se správně nastavenou přívěrou nechá hodně líbit a při otočení rukojeti bez okolků v klidu akceleruje.

Když už motorku rozjedeme, musíme ji také dokázat zastavit. A to umí jednoznačně lépe KTM. Oba stroje mají, co se týče brzd, stejné parametry, ale ne nadarmo je Brembo špičkou ve svém oboru. Brzdný účinek lze výborně dávkovat a seřizovací šrouby na obou brzdách mají dostatečný rozsah. Gas Gas umožňuje seřídit pouze přední brzdu, která je navíc trochu gumová, a její brzdný účinek mě moc nepřesvědčil. K brzdění jsem musel použít dva prsty a pořád to nebylo ono. Nicméně pro běžné používání to rozhodně stačí. Co se týče ovládání spojky, tak na to, kolik měla testovaná motorka najeto motohodin, mě její chod příliš nezaujal. Navzdory hydraulickému ovládání šla páčka docela ztěžka a hlavně dávkování bylo celkem nepřesné. Spojka fungovala takzvaně on/off a v trialovějších sekcích bylo mnohem těžší ji používat. Je však možné, že by stačilo pouze vyměnit kapalinu.

Obě motorky jsou osazeny lepšími tlumiči než jejich standardní sestry, což je znát jak na ceně motocyklu, tak na jízdních vlastnostech. Motorky jsem kvůli mrazu netestoval na trati, takže nemohu hodnotit, jak se tlumiče chovají při rychlé jízdě, ale bylo znát, že se Španělé snažili naplnit podstatu slova racing v názvu svého motocyklu a tlumiče nastavili spíše pro rychlejší střelce. Začátek byl oproti KTM možná až moc tvrdý, ale při větším propružení se motorka nenořila a tlumení probíhalo příjemně v celém rozsahu, který jsem v testovacích podmínkách dokázal využít. Věřím, že ve větších rychlostech bude podvozek fungovat více než slušně. Oproti tomu je nastavení tlumičů WP na rakouském stroji o něco měkčí, což může být výhodou na kamenech v lomu, ale už ne tolik při výletu na motokrosovou trať, i když na nezávodní ježdění bude pravděpodobně i sériové nastavení stačit.

Seznam kapitol

Na čem do kopce?

Tímto jsem asi vyčerpal všechny oblasti, které lze objektivně u obou motocyklů porovnávat, a na závěr si tedy dovolím přidat ještě svoje subjektivní pocity z ježdění výjezdů, které byly jednou z hlavních částí našeho testu. Do výjezdů se mi jelo jednoznačně lépe na KTM. Její motor a dávkování spojky byly v techničtějších částech příjemnější a přenášení váhy bylo snadnější než na Gasu, kde byla řídítka umístěna příliš vzadu a jejich úhel otevření byl malý. Při pokusu o to, jet výjezd vestoje, jsem si musel neustále sedat, protože jsem nemohl dostat těžiště více dopředu, kvůli čemuž bylo mnohem těžší poslat motorku tam, kam jsem chtěl. Věřím ale, že tento problém vyřeší výměna řídítek a jejich posunutí vpřed, což je možné díky připraveným dírám v brýlích.


 

Seznam kapitol

Testoval pro vás

Jakub Horák, 26 let, Mistr ČR v enduru

Kromě toho, že se Jakub stal naším specialistou a stálým testovacím jezdcem na off-roadové motocykly, studuje poslední ročník magisterského studia dopravní fakulty ČVUT a závodí. Závodí v disciplíně enduro a od roku 2002 jezdí za tým KBS ÚAMK Unhošť. V letech 2005 – 2010 byl Jakub účastníkem seriálu MS a pětkrát se stal mistrem ČR. V příští sezoně pojede na stroji Husqvarna TE 300 v MMČR Enduro a MMČR Endurosprint a pokud vše dopadne, bude se připravovat na Rallye Dakar 2015. Kubo, budeme ti držet palce! Více na www.jakubhorak.eu

Seznam kapitol

Pohledem hobíka

Martin Oulický, 34 let, absolvent endurotréninků časopisu Motocykl

Gas Gas má v porovnání s KTM výrazně měkčí chod motoru, bez ohledu na právě zvolenou palivovou mapu. Celkově se motor zdá být jakoby hodnější, s menším využitelným spektrem otáček ve spodku. Tyto vlastnosti jen podtrhuje i odlišný akustický projev. Brzdy mají pocitově méně síly a razance. Podvozek je srovnatelný, bez větších rozdílů. Gas Gas by určitě bylo možné naladit trochu ostřeji a pomocí úprav tak dosáhnout drsnějšího projevu. Je ovšem otázka, zdali je to potřeba. Ve standardním nastavení může pro hobby účely velmi dobře posloužit i bez úprav, jak nám s Martinem (který si měkký motor Gaze doslova zamiloval) při našem endurotréninku Jakub názorně předvedl.

Seznam kapitol

Závěr

Je načase udělat resumé. KTM má proti Gas Gasu lepší brzdy, nastavitelnou výfukovou přívěru, hravější motor, vyšší světlou výšku a celkově lepší zpracování. Gas Gas zase nabízí volbu druhu startéru, o trochu lepší výbavu v podobě výfuku FMF, větší rejd a hlavně o desítky tisíc korun nižší cenu. Volba už není tak jednoduchá, jak se zdála být na začátku, že ne?






Nahoru

Komentáře

Motokatalog
KTM 300 EXC
Technické informace:
Objem motoru 293 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Gas Gas EC 300 E
Technické informace:
Objem motoru 299 cm3
Výkon kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Je asi nejobletovanějším jezdcem současnosti. Mistr světa, elitní spurter a bavič davů. To je Peter…

Africa Twin, kam se podíváš. I tak bychom mohli charakterizovat mediální vřavu kolem jedné z…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: