Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 6/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Suzuki V-Strom po 50 000 km
Abaja: MotoGP vs. WSBK
Rozhovor: šéfdesignér KTM

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda CTX1300: Pan American

Představení

CTX1300 původně Honda zamýšlela vyslat jen na dálkové trasy v USA. Nakonec nástupce legendárního Pan Europeanu můžeme vyzkoušet i v ČR. Jak se kříženec cruiseru, baggeru a toureru osvědčil na tuzemských okreskách?

Neúnavný Pan European se stal od 90. let cestovní legendou, a když Honda v roce 2002 zvýšila objem vidlicového čtyřválce na 1261 cm3, dokázal dalších 11 let plnit cestovatelská přání nejen v Evropě, ale i v dalších koutech světa. Motocykl se osvědčil i svojí praktičností např. ve služebním poměru u policie (vedle ČR jej prožívají sbory např. ve Velké Británii nebo USA), takže o to víc jsem byl zvědavý na jeho nástupce – Hondu CTX1300.

CTX na první pohled designově jakoby opouští segment cestovních motocyklů, integrovanými kufry či nízkým plexi se hlásí ke kategorii bagger (od „bags“ = brašny, kufry) a uvolněným posazem zase ke cruiserům. Ale zdání klame, stupačky nejsou zdaleka tak vepředu jako na menší sestře CTX700, a i když v širokém sedle sedíte velmi pohodlně, jezdecká pozice nepřipomíná cruiser. Jak je u Hondy tradicí, na ovládání si zvyknete velmi rychle a snadno. Podvozek ve vás od první chvíle vzbuzuje důvěru a motor s mamutím zátahem bez jakýchkoli protestů plní vaše rychlostní přání.

Ve městě jste sice trochu limitováni delším rozvorem (1645 mm), ale korzování mezi domy není díky příjemnému motoru žádným utrpením. Cestu vám ukrátí třeba poslech audiosystému, který můžete se svým smartphonem nebo MP3 přehrávačem propojit via Bluetooth nebo USB kabel. Reproduktory sice nejsou nijak oslnivě výkonné, jakmile se ale zvuk hudby ztratí v hukotu proudícího vzduchu, líto vám to nebude. Mimo město totiž budete vnímat hlavně radost z jízdy. Na vyžehlených silnicích je odezva podvozku výborná a v kombinaci s elastickým vidlicovým čtyřválcem (na pětku můžete jet 60 km/h při 2000 1/min a plynule zrychlovat až do maximální rychlosti) se několikrát přistihnete, že vás Honda vybízí běžnou výletní rychlost okořenit několika kilometry v hodině navíc. Svižné tempo podporuje aktivní jezdecká ergonomie, takže můžete uvolněně jet takřka sportovním stylem jízdy. Rychlejšímu tempu kupodivu příliš neodpovídá spotřeba, mimo město si třináctistovka řekne o 5,9 litru na 100 km, ve městě o litr navíc.

Elasticita motoru je obdivuhodná, výkon agregátu byl modifikací časování ventilů záměrně snížen na 84 k, a to ve prospěch točivého momentu v nízké a střední oblasti otáček (106 Nm při 4500 1/min). Na první pohled se zdá být výkon nízký, při jízdě ale rozhodně žádným kilowattovým deficitem netrpíte. CTX se zdaleka nejlépe cítí na dobrých silnicích, na nichž brázdí krajinu s neochvějnou přesností. Přední kapotáž s malým pevným štítkem překvapivě funguje, takže cestovní rychlost je pohodlná až do zhruba 160 km/h.

Podmínky na cestách ale nejsou vždy ideální. Jedna z mých testovacích jízd začala ve čtyřstupňové zimě a dešti, aby pokračovala po rozbitých okreskách. V tu chvíli přijdou vhod rukojeti vyhřívané v pěti stupních a kapotáž, za kterou se relativně dobře schováte. Drobné nerovnosti absorbuje přední 43mm USD vidlice a dvě zadní pružicí jednotky bez problémů, na špatném povrchu se ale zvlášť zadní odpružení dostane při vyšší rychlosti na hranici svých možností. Nejen za mokra pozitivně ohodnotíte ABS, které velmi přesně reguluje brzdný účinek dvou předních a jednoho zadního třípístkového plovoucího třmenu, jistotu jízdy za všech podmínek posiluje také kontrola trakce.

Při delších cestách oceníte i dva zadní kufry (vejde se do nich integrální přilba), dvě praktické přední schránky v kokpitu přijdou vhod i při každodenním provozu. Zadní kufry jsou sice odnímatelné, ale jen tak, že je odšroubujete. Mělká levá schránka v kokpitu slouží jen pro drobnosti, do pravé pak uložíte svůj telefon. Máte-li větší smartphone, schováte jej sice do pravé schránky, s připojeným USB konektorem ji ovšem bohužel o pár milimetrů přesahuje a schránka nejde dovřít. Rovněž mne překvapilo, že na motocyklu nejvyšší cenové kategorie jsou u stupaček v rámu plastové kryty, které jsou lehce ošoupané už po prvních stovkách kilometrů.

Závěr

Honda CTX1300 je motocyklem s nezničitelným motorem, dostatečným výkonem a mamutím zátahem. Svojí jezdeckou ergonomií, komfortním podvozkem a skvělou elasticitou efektivně kombinuje svižný tourer a pohodlný cruiser. Americký expres vás doveze klidně na kraj Evropy. Zda jízdenka s cenovkou 450 000 Kč není přece jen příliš drahá, už musí každý posoudit sám.

Celkové hodnocení

3.5
Cena základního modelu 449 900,- Kč
Cena testovaného modelu 449 900,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Honda CTX 1300 DX
Technické informace:
Objem motoru 1261 cm3
Výkon 62 kW při 6000 ot/min
Točivý moment 106 Nm při 4000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Prověřit si výkonnost v kopcích, ale taky získat další znalosti o běhání v horách můžete v neděli na…

Africa Twin, kam se podíváš. I tak bychom mohli charakterizovat mediální vřavu kolem jedné z…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: