Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 9/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Pneumatiky na cestovní endura
Bety RR 2017
Testy, rozhovory, reportáže

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

6 japonských ojetin, které budete chtít i dnes!

Ojetina

Žádný jiný národ v historii tolik nepiplal kombinaci síly a hmotnosti, jako tomu bylo a je v Japonsku. Zápasníci sumó jsou tam považováni za hrdiny a pravidelně dokazují, že těžká váha a obratnost se vzájemně nevylučují. Není tedy divu, že se i mezi motocykly ze země vycházejícího slunce čas od času objeví pořádní plnoštíhlí siláci...

Japonští inženýři ale velmi dobře zvládají také úlohy na téma dieta. Je to vidět pokaždé, když spatří světlo světa nějaký nový supersportovní bike. Jenže ne vždy je anorektická stavba stroje a řešení každého gramu navíc věcí prospěšnou. Je třeba si uvědomit, že například jízdní stabilita má hodně co do činění právě s hmotností.

Proto u asijských výrobců ve všech kategoriích vyjma supersportů a superbiků řešení problémů s nadváhou nikdy nehrálo hlavní roli. Velký objem, uhlazený výkon, pohodlí, jízdní zážitek a hlavně perfektní vzhled a široká škála použitelnosti jsou atributy, které konstruktéři u silných naked biků a jejich o kapku více oblečených sesterských modelů nabízí. Přesně takové stroje mají na trhu stále lví podíl a to je dobře. Tak například svého času bestsellery jako Suzuki Bandit nebo Kawasaki Z1000 jsou i dnes jedněmi z nejvyhledávanějších ojetin. V kontrastu s těmito modely zde jsou například Suzuki SV1000S nebo Yamaha FZ1 (stále je k mání i jako nový motocykl), které byly v době svého vzniku trochu nepochopeny, ale které v současnosti vzhledem k atraktivním cenám do situace na trhu ojetin hlasitě promlouvají. Dalším faktorem hrajícím ve prospěch těchto biků mezi ojetinami je jejich spolehlivost. Ta je často dána právě použitou, zbytečně do extrému nehnanou technikou. Uvážíme-li navíc, že jejich bývalými majiteli byli v hodně případech motocykloví znalci, kteří se o své miláčky láskyplně a zodpovědně starali a pečlivě je servisovali, není téměř co řešit. Ale! V zásadě to platí pouze tehdy, kupujete-li motocykl z první ruky, jakmile je z druhé, nebo dokonce třetí, je možné, že ho potkalo neštěstí v podobě nějaké „samodomo“ úpravy ve stylu streetfighter a podobně. Nemusí jít o nic zásadního, ale posuďte sami – zápasník sumó v šortkách a tílku přece jen není to pravé ořechové!


 

Suzuki Bandit 1200S

 

Hodně motorky za relativně málo peněz. V letech 1996 až 2006 představoval velmi dobře prodávaný dvanáctistovkový Bandit veškeré ctnosti Suzuki. Silný zátah vzduchem a olejem chlazeného agregátu, ovladatelný podvozek, vzorný dostatek místa jak pro řidiče, tak i pro spolujezdce, kteří oba nemuseli být zrovna typické japonské postavy, a příjemný vzhled – to jsou jednoduše vlastnosti, které se počítají. Bandit je i sedmnáct let po svém uvedení na trh stále atraktivní. Polokapotovaná verze byla navíc ve většině případů ušetřena pochybného tuningu. To se nedá říci o její nahaté sestřičce, ze které se často stalo něco, co mělo připomínat streetfighter. Proto je také polokapota na trhu ojetin vyhledávanějším artiklem. V současnosti jsou k dispozici tři generace Banditu: Ta do roku 2000, která už v roce 1997 mohla být vybavena ABS (GV 75 A), další s nově stylizovanými kapotami a změněným rámem pro lepší ovladatelnost z let 2001 až 2005 (WV A 9) a „mezimodel“ WV CB z roku 2006 se sériovým ABS a kompletně přepracovaným podvozkem. Poslední zmíněná generace posloužila jako šablona pro Bandit 1250 se vstřikováním, který je v nabídce od roku 2007. Za exempláře s notnou dávkou kilometrů na počítadle zaplatíte od 45 000 Kč, za téměř netknuté stroje posledních let výroby pak cca 100 000 Kč.

+
Silný motor, dobrá ovladatelnost, vysoká spolehlivost, cestovní vlohy (model S), široká nabídka, dění okolo modelu

-
Rychle se opotřebovávající ložiska v krku řízení, vyšší spotřeba oleje (problémy s těsností pístů, rok 2001), ojetiny často s řadou domácích úprav

Technické údaje (2004): Vzduchem a olejem chlazený čtyřtaktní řadový čtyřválec, 1157 cm3, 72 kW (98 k) při 8500 1/min, 92 Nm při 6500 1/min, čtyři ventily na válec, dvojitý kolébkový ocelový rám, teleskopická vidlice, hliníková kyvná vidlice, pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17; provozní hmotnost 246 kg, náklad 208 kg, objem nádrže 20 litrů, výška sedla 810 mm, nejvyšší rychlost 230 km/h, zrychlení z 0–100 km/h 3,3 s, spotřeba 5,1 až 5,4 l/100 km.


 

Seznam kapitol

Suzuki SV1000S

Obecně se počítalo s tím, že jakmile japonský výrobce nabídne v litrové třídě i něco jiného než typický řadový čtyřválec, věci nepůjdou tak, jak měl v plánu. Ale zatímco malý sesterský model SV650 doslova budoval střední kategorii naked biků, Suzuki představila jeho litrovou mutaci včetně polokapotované verze S a nebylo to tak zlé. Nicméně na trhu se příliš dlouho neohřála – nabízena byla mezi lety 2003 až 2005, tedy hubené tři roky. Famózním V-twinem, který díky svému sportovnímu talentu vykouzlil nejednomu pilotovi úsměv na tváři, to ale přes vší pochybnost určitě nebylo. Podvozek, který byl charakteristický svým osvěžujícím až drzým projevem (zejména u SV1000), ale nesednul každému. Výhodou může být, že si „esko“ pořizovali spíše klidnější bikeři, proto nezáleží tolik na tom, kolik kilometrů má najeto, a pořád zůstává „tajným“ tipem na ojetinu. Od prvního roku výroby se od sebe 1000 a 1000S lišily ergonomií posazu. Překvapivě právě verze bez kapot ale poskytovala největší pohodlí i pro vytáhlejší jezdce. Až do roku 2004, kdy se verze S dočkala vylepšení. Ojetou SV1000S v ČR pořídíte za cenu v rozmezí od 50 000 do 100 000 Kč.

+
Silný točivý motor, dobré zpracování, sportovně naladěný podvozek, starostliví předchozí majitelé

-
Chladič ohrožený pádem, tuhý tlumič řízení, méně pohodlí pro vyšší jezdce (model S 2003)

Technické údaje (2004): Kapalinou chlazený čtyřtaktní dvouválec do V 90°, 996 cm3, 88 kW (120 k) při 8500 1/min, 102 Nm při 7200 1/min, čtyři ventily na válec, mostový hliníkový rám, teleskopická vidlice, hliníková kyvná vidlice, pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17; provozní hmotnost 217 kg, náklad 198 kg, objem nádrže 17 litrů, výška sedla 840 mm, nejvyšší rychlost 235 km/h, zrychlení 0–100 km/h 3,2 s, spotřeba 4,8 až 5,5 l/100 km.


 

Seznam kapitol

Yamaha BT1100

Raritních 65 koní za slušnou cenu. Pravda, výkon kusy asfaltu ze země netrhá, ale to ani Yamaha BT1100 Bulldog (ve výrobě mezi lety 2001 až 2006) neměla nikdy v plánu. Jejím úkolem bylo nabídnout alternativu spíše vyznavačům cruiserů. A i přes svou lehkou flegmatičnost a nepraktičnost se ukázala být zajímavým protipólem (i vzhledem ke svému designu) pro vrtošivou a hektičtější Ducati Monster. Pro vyznavače klidné a pohodové jízdy je Bulldog dobrou volbou i díky dvouválci do V, tisíckrát prověřenému v modelech jako TR1 a řadě XV. Tu nejlepší práci vzduchem chlazený motor s dvouventilovou technikou odvede už pod hranicí 3000 otáček. Ve spojení s velmi pohodlnou ergonomií stroje a téměř bezúdržbovým kardanem tak dělá z Bulldoga příjemný cestovní koráb. Nic naplat, ve své době drahý motocykl vyráběný v Itálii si však nedokázal získat širokou kupeckou základnu, a tak zůstal spíše raritou. Raritou, kterou ale ojetou pořídíte už za cenu okolo 70 000 Kč. Za zachovalejší udržované kusy s menším kilometrovým nájezdem dáte až 100 000 Kč. Dostanete za ně ale něco, co nepotkáte na každém rohu.

+
Na údržbu nenáročná technika, špičkové brzdy z R1/R6, pohodlný posaz, dobré zpracování

-
Příliš měkká přední vidlice, netěsnící přístroje (odstraněno v roce 2005), volnoběžka startéru občas náchylná k poruchám.

Technické údaje (2002): Vzduchem chlazený čtyřtaktní dvouválec do V 75°, 1063 cm3, 48 kW (65 k) při 5500 1/min, 88 Nm při 4500 1/min, dva ventily na válec, mostový rám z ocelových trubek, teleskopická vidlice, hliníková kyvná vidlice, pneumatiky 120/70 ZR 17; 170/60 ZR 17; provozní hmotnost 251 kg, náklad 199 kg, objem nádrže 20 litrů, výška sedla 812 mm, nejvyšší rychlost 174 km/h, zrychlení 0–100 km/h 4,9 s, spotřeba 5,1 až 5,7 l/100 km.


 

Seznam kapitol

Yamaha FZ1

V nízkých otáčkách málo, ve středních ne dost, nad 7000 všechno. Někdo tomu říká výkonový propad, pro jiné je to zkrátka radikální nekompromisní sportovní výkonová charakteristika. Neulehčuje to ani hrubá reakce při přechodu ze zavřeného do otevřeného plynu (zejména rok 2006). Streetfighter od Yamahy bez milosti vyžaduje precizní a jemnou práci s plynovou rukojetí. Řečeno ve zkratce, už od svého příchodu na scénu (2006) se FZ1 postavila do dvojí role: příjemného kultivovaného naháče, ale i nekompromisně výkonné zbraně. Její motor je impozantní, jeho původ není nikde jinde než ve 175k R1, pro FZ1 byl ale zkrocen na 150 k. Změny se dotkly také komprese, vaček, setrvačníku a samozřejmě mapování. Solidní podvozek FZ1 sice nedosáhl úrovně zmíněné R1, ale ve spojení s výkonnými a dobře dávkovatelnými brzdami (od roku 2008 s volitelným ABS) a v rukou zkušeného jezdce rozhodně oproti konkurenci nezaostával. O jejích kvalitách svědčí i to, že ji Yamaha stále nabízí jako nový stroj – v současnosti za FZ1 bez ABS dáte 209 990 Kč. Ceny ojetin se pohybují od 100 000 Kč za unavenější stroje do 160 000 Kč za kousky ve špičkovém stavu. Pro vyznavače radikálnějších řešení je to nabídka, která si nepochybně zaslouží pozornost.

+
Působivý výkon ve vysokých otáčkách, excelentní brzdy, vysoká spolehlivost, dobré zpracování, přehledné přístroje

-
Výkonový propad, hrubá reakce při změně zatížení, zpětné rázy od řídítek, nepohodlné sedlo spolujezdce

Technické údaje (2006): Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový čtyřválec, 998 cm3, 110 kW (150 k) při 11 000 1/min, 106 Nm při 8000 1/min, pět ventilů na válec, mostový hliníkový rám, USD vidlice, hliníková kyvná vidlice, pneumatiky 120/70 ZR 17; 190/50 ZR 17; provozní hmotnost 215 kg, náklad 195 kg, objem nádrže 18 litrů, výška sedla 800 mm, nejvyšší rychlost 252 km/h, zrychlení 0–100 km/h 3,6 s, spotřeba 6,1 l/100 km.


 

Seznam kapitol

Honda CB1000

Okolo dvaceti let starý motocykl jako horký tip na ojetinu? V případě CB s klidným svědomím říkáme: „Proč ne!“ Protože to, co Honda na podzim roku 1992 představila, bylo mezi tehdejšími japonskými nakedy z hlediska kvality a detailu něco nevídaného. CB1000 (svými fanoušky označována jako „Big One“) se prezentovala krásnými svary, několika součástkami z kartáčovaného hliníku, kovanými můstky vidlice a stupačkami, kvalitním lakováním a řadou dalších pěkných detailů. Vypadat dobře je jedna věc, jezdit tak věc druhá. I v tomto ohledu ale CB1000 navzdory své nadváze a velkému rozvoru zabodovala. Dokonce je i při proplétání se zatáčkami nezvykle hbitá. A piloty vyšších postav si díky své ergonomii doslova hýčká. I to byl jeden z důvodů, proč k ní v její době hodně bikerů vzhlíželo a chtělo ji mít ve své garáži. Vyznavačům tradičních japonských biků překážel pouze motor postrádající chladicí žebra. Poměrně vysoká pořizovací cena se také na prodejních úspěších CB1000 nepodepsala zrovna v pozitivně. Ojetou CB1000 dnes pořídíte za cenu od 60 000 do 90 000 Kč.

+
Perfektní zpracování, spolehlivost, kultivovaný motor, překvapivě dobrá ovladatelnost, pohodlí i pro vyšší postavy

-
Slabší zátah v nižších otáčkách, stupačky spolujezdce příliš vysoko, exotický rozměr pneumatik, ojetiny často s řadou domácích úprav

Technické údaje (1993): Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový čtyřválec, 998 cm3, 72 kW (98 k) při 8500 1/min, 87 Nm při 6000 1/min, čtyři ventily na válec, dvojitý trubkový rám z oceli, teleskopická vidlice, hliníková kyvná vidlice, pneumatiky 120/70 ZR 18; 170/60 ZR 18; provozní hmotnost 263 kg, náklad 187 kg, objem nádrže 22 litrů, výška sedla 800 mm, nejvyšší rychlost 217 km/h, zrychlení 0–100 km/h 4,1 s, spotřeba 4,7 až 9,6 l/100 km.


 

Seznam kapitol

Kawasaki Z1000

Modely Zephyr ukončily u Kawasaki rokem 1999 retrodobu. Poté v jejím portfoliu přetrvávaly konvenční modely jako ZR-7, pryč byly časy Z1 a Z900. A to až do roku 2003, kdy zelení představili své želízko v ohni – Kawasaki Z1000, která dala (i bez retro či neoklasického nádechu) vzpomenout na dobu „zlobivých“ modelů. V továrně dobře věděli, že moderní a prověřená technika (převrtaný motor ze ZX-9R, stejně tak brzdy a USD vidlice) ve svěžím balení bude mít úspěch. Z1000 je ale také částečně mistrem iluze, plastové atrapy hliníku totiž schovávají nevzhledný trubkový rám. Bez ohledu na to je motor Z1000 velmi schopný, v nízkých a středních otáčkách je velmi měkce naladěn a má příjemný průběh výkonu. Ve vyšších otáčkách (nad 6000) teprve ukáže, zač je toho „zed“, a dá vám pocítit svých 127 koní. Vytáhne vám pořádně ruce a hlasitě si u toho odfrkne. V současné době je v oběhu již třetí generace tohoto modelu (změny proběhly v letech 2007 a 2010), čtvrtá se představila letos v Miláně. I přes svůj věk jsou však „zedové“ na trhu ojetin stále velmi populární. Hodně ojeté kousky pořídíte od 60 000 Kč, za částku okolo 100 000 Kč pak dostanete stroje v top stavu.

+
Živý motor ve vyšších otáčkách, hezký zvuk, dobré brzdy, široká škála příslušenství

-
Línější nástup motoru, místy horší kvalita zpracování (lak), silné vibrace

Technické údaje (2005): Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový čtyřválec, 953 cm3, 93,4 kW (127 k) při 10 000 1/min, 96 Nm při 8000 1/min, čtyři ventily na válec, páteřový ocelový rám, USD vidlice, hliníková kyvná vidlice, pneumatiky 120/70 ZR 17; 190/50 ZR 17; provozní hmotnost 221 kg, náklad 180 kg, objem nádrže 18 litrů, výška sedla 820 mm, nejvyšší rychlost 245 km/h, zrychlení 0–100 km/h 3,4 s, spotřeba 5,5 až 6,3 l/100 km.

 

 

Seznam kapitol





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Yamaha FZ1
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 110 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 106 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Suzuki GSF 1200 S Bandit
Technické informace:
Objem motoru 1157 cm3
Výkon 74 kW při 8500 ot/min
Točivý moment 93 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha BT1100 Bulldog
Technické informace:
Objem motoru 1063 cm3
Výkon 47,8 kW při 5500 ot/min
Točivý moment 88,3 Nm při 4500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Kawasaki Z1000 2003-
Technické informace:
Objem motoru 953 cm3
Výkon 92 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 99 Nm při 8200 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Má 160 koní v cestovním enduru opravdu smysl? Vlajkovou loď z Mattighofenu jsme otestovali na české…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: