Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 7/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Velký test naked biků
Rozhovor: Projdu STK?
500 mil s Harleyem

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW, Moto Guzzi, Yamaha a Honda: Hra na city

Srovnávací test

Znáte to: když jdete ráno do práce, těšíte na odpolední projížďku a doufáte, že do té doby náročný den nějak přečkáte. Jenže problémy pracovního dne vás přemůžou natolik, že nakonec začnete zvažovat, jestli vůbec vyjet. To je pak třeba opravdu výjimečný motocykl, aby vás přiměl přece jen namířit do garáže. Jako třeba nineT, Griso, XJR1300, nebo CB1100...

Ačkoli zjara na Azurovém pobřeží ještě nepotkáte davy turistů, zastavuje před kavárnou v jihofrancouzském Cassis stále více lidí. Lákadlem však nejsou zdejší elegantně a úsporně oblečené dámy, nýbrž čtyři nahé retrobiky, jejichž motory se právě s charakteristickým praskáním zotavují ze svižné jízdy. Je to paradox, výrobci se předhání v technologických inovacích – a pak vzbudí největší rozruch jednoduchá včerejší technika. Je jasné, že jezdecké nadšení se asi neměří počtem elektronických vychytávek, ovšem míra pozornosti, kterou na jihofrancouzském pobřeží sklízí BMW R nineT, Moto Guzzi Griso, Yamaha XJR1300 a Honda CB1100, je opravdu zarážející. Ukazuje, co s sebou jízda na motocyklu přináší v první řadě: silné emoce. Zní to sice trochu jako klišé, ale je to zkrátka tak. Každý ze čtyř biků však toto klišé naplňuje jinak a po svém.

BMW R nineT - luxusní roadster

I zapřisáhlí kritici bavorského výrobce při pohledu na nové R nineT nejspíš připustí, že se jedná o doposud nejhezčí BMW. Zlí jazykové tvrdí, že se jedná o vůbec první pěkný motocykl s modrou vrtulí ve znaku; ale to je vedlejší. Důležitější je německá důslednost, která se projevuje ve stavbě stroje. Konečně tak máme vedle závodního superbiku S 1000 RR a pouličního rváče S 1000 R bavorák, který je namísto teleleveru vybaven běžným odpružením. Díky obrácené vidlici dostojí požadavkům všech, pro něž je jasná zpětná vazba od předního kola nepostradatelnou jízdní ingrediencí. Neméně potěšení ve vás vyvolá, když se přiřítíte do úzké zatáčky, s přesnou přední brzdou správně zpomalíte, abyste se s lehkostí vrhli do náklonu a ještě v něm pustili ke slovu silný vzduchem chlazený dvouválec. Je až neuvěřitelné, jak elektrizujícím dojmem na vás tato čitelná technika působí a že se vaše radost  zvětšuje s každou další zatáčkou.

Výbornou zpětnou vazbu podvozku podporují i pneumatiky Continental s duší, které dobře drží i za studena, hned od začátku jízdy proto nemusíte mít starost o dostatek gripu. Dobře drží i zadní kolo, které je tlumeno spíše tužší centrální pružicí jednotkou, jež však nepracuje s úplně jemnou odezvou, takže nerovnosti o sobě dávají vědět. Průměrný komfort odpružení se ale hodí k mechanickému pocitu, který z celého stroje máte, nehledě na to, že z vrcholu zatáčky boxer zabírá s takovou silou, že si na nedostatek pohodlí sotva vzpomenete. Řídítka, která dobře padnou do ruky, a tvrdé sedlo už jen stvrzují čirý požitek z jízdy.

Pocity, které BMW nabízí, jsou opravdu jedinečné: řízení je bezprostřední, poctivé a trochu drsné. Komfort hledejte u jiných modelů bavorské značky, tento bike se jízdním projevem odlišuje. Z řady vystupuje i svým luxusním zpracováním. Dokonce i po třech dnech intenzivního testování 222 kg vážícího boxeru najdete detaily, které vám padnou do oka a u nichž si uvědomíte, s jakou péčí a citem byl postaven. Od hliníkového otočného kolečka pro nastavení zadního odpružení přes kovaný můstek vidlice s uchycením kónusovými šrouby až po sebevědomý emblém BMW v předním světlometu. Hodnotné materiály se tu setkávají s poctivým zpracováním a elegantním designem. Když třeba pohladíte leštěné boky hliníkové nádrže, hned pochopíte ten rozruch před kavárnou v Cassis.

Z ocelového příhradového trubkového rámu ční dominantní boxer, který zároveň plní funkci nosného prvku celé konstrukce. Vzducháč, jehož dny se minulý rok zdály být sečteny kapalinou chlazeným nástupcem, zažívá své znovuzrození, ba dokonce se zdá, že právě v R nineT našel své pravé místo.

Ve chvíli, kdy zmáčknete tlačítko startéru, ucítíte, jak se symbolicky prolne podvozek s motorem. Dominantní projev agregátu s podélně uloženou klikovou hřídelí s velkou setrvačnou hmotou vás hned uchvátí a vše ještě umocňuje pohled na masivní, do stran čnící hlavy válců. Kdo se ještě v životě nezamiloval na první pohled, může si tento pocit dopřát, a to za 385 000 Kč. Jakmile R nineT propadnete, zapomenete i na tvrdé sedlo, nutnost příliš pokrčit nohy, pokud jste vyšší než 185 cm, a na zadní kolo poháněné kardanem, které má při podřazování tendenci k blokování, či ne právě oslnivou ovladatelnost.

Pokud vás design přece jen nechává chladným, dostane vás zcela jistě motor s bleskovým nástupem a zátahem vrcholícím na 115 Nm. Už od 1000 otáček se dvanáctistovka spolehlivě vyrovná se změnou zatížení, takže na šestku můžete jet i 40 km/h. Pokud přidáte, budete odměněni nejen nepolevujícím zátahem, ale i nádhernou zvukovou kulisou, kterou nalevo uchycený dvojitý tlumič rozhodně nedrží zkrátka.

Když slyšíte hluboký basový podkres, ani vás nenapadne pošilhávat po 15 koních, které vzduchem chlazený motor ztrácí na svého kapalinou chlazeného následovníka. Ostatně 110 koní je ažaž. Můžete jet pořádně svižně, nicméně více se k německé dámě hodí uvolněnější tempo. Její šarm vás uchvátí, aniž byste museli závodit. R nineT vás prostě nenechá chladným a i sebekratší projížďka bude malou slavností. Dokáže této náloži emocionality vzdorovat elegantní dvouválcová Italka?

Seznam kapitol

Moto Guzzi Griso - mohutná lehkost

Samozřejmě že dokáže, neboť má náskok. Moto Guzzi se veze na vlně retromanie už od roku 2007, kdežto BMW se snaží zamíchat retrokartami teprve letos. Griso 1200 8V Special Edition pak představuje monumentální umělecké dílo segmentu roadsterů. Jde na to jinak než vzdušně působící BMW. Svého obdivovatele uchvátí svalnatými proporcemi a masivními díly, které se spojují v jednolitou, dlouze působící siluetu.

Celek napříč uloženého vidlicového motoru, spojky, převodovky a masivního kardanu působí neuvěřitelně harmonicky. Každá součástka je pečlivě zpracována a vypadá, jako by byla navržena, aby fungovala celou věčnost. Černé ráfky s drátovým výpletem, černě lakovaný rám a potah sedla odlišují verzi S.E. od základní varianty, která však již od roku 2013 není ve výrobním programu.

Když se na Guzzi podíváte, pokaždé znovu a znovu skončí váš pohled na motoru. Hlavy válců pyšně nesou označení „Quattrovalvole“, což poukazuje na jindy zcela běžnou věc – čtyři ventily na válec. Válce ční sebevědomě pod úhlem 45 stupňů z mostového ocelového rámu. Navzdory vzadu umístěnému sedlu vás mohutný motor nutí mít kolena daleko od sebe a i přesto, že řídítka jsou uchycena relativně vysoko, musíte se k nim pořádně natáhnout. Tradiční vzhled tak stvrzuje klasická jízdní pozice. Přitom jste ale pořád v centru dění, bezprostředně cítíte, jak motor při přidání plynu zakývá celým strojem. Setrvačné hmoty má Guzzi rozhodně dostatek.

Když nastartujete, slyšíte, jak skrze sací trakt lapá po dechu, přičemž za studena jde za plynem trochu nepravidelně. Žádný problém, neboť i sériově dodávané pneumatiky Pilot Road 3 potřebují chvíli ohřát. Můžete se zatím zaposlouchat do hutného zvuku, který je sice o stupínek decentnější než u BMW, rozhodně je však stejně elektrizující. Je to k nevíře, kdo by ještě před pár lety řekl, že BMW přehluší Moto Guzzi. Když už jsme u přímé konfrontace: vyšší hmotnost 248 kg vážícího Grisa je opravdu znát a do zatáčky musíte jít se zřetelně větším důrazem než na BMW. Do náklonu se sice sklápí neutrálně, jemné korekce směru během průjezdu zatáčkou jdou však ztuha.

Příčinou ale nebude naladění přední USD vidlice a zadní pružicí jednotky (obojí Showa), podvozek se totiž dobře hodí jak ke svižné jízdě na okreskách, tak pro pomalejší vyhlídkové tempo. Pérování reaguje v porovnání s BMW o poznání lépe, takže na špatné silnici, kterou Guzzi snadno proplouvá, dostáváte na R nineT jednu ránu za druhou. Griso má sice lepší pérování, kvůli delšímu rozvoru jej však nedokáže zúročit v lepší ovladatelnost. Když ovšem při zatáčení trochu zatlačíte, budete v zatáčkách stejně dost rychlí.

Na první pohled je zřejmé, že v Mandellu vědí, co znamená precizní zpracování – elegantní zadní partie s perfektně zakomponovaným koncovým světlem, frézovaná matka hlavy řízení nebo zpracování deflektoru olejového chladiče jsou toho důkazem. Vše podtrhují mohutné svody, které nejenže skvěle vypadají, ale zároveň připomínají, o jak silný bike se jedná.

Motor se projevuje trochu hrubě a na každý pohyb plynu reaguje citelnými vibracemi. Budete je mít rádi, protože jsou projevem originality tohoto stroje. Zarážející je pouze to, že mezi 3500 a 5000 1/min je ve výkonové křivce znatelný propad točivého momentu. Ale což, mimo tento rozsah vidlicový dvouválec pořádně zatápí a výkonovým vrcholem spolehlivě drží krok s BMW.

Majitelé Grisa mohou být na svůj bike pyšní podobným způsobem jako zákazníci německého výrobce. Moto Guzzi vypadá skvěle, rozmazluje vás svým zvukem a přitom zůstává exkluzivním a precizně zpracovaným strojem. Za BMW bohužel příliš nezaostává ani v ceně, takže částka 354 990 Kč dává jasně najevo, že Griso není pro každého. Ale i to koneckonců posiluje jeho image, a kdo nestojí o exkluzivitu a hledá „jen“ pořádný muscle bike za rozumný peníz, najde své štěstí u Yamahy.

Seznam kapitol

Yamaha XJR1300 – prověřený originál

Je nutno jí hned na začátku vyseknout poklonu. Ne snad proto, že by ztělesňovala nějaké superlativy nebo lámala rekordy, ale zkrátka proto, že se jedná o Yamahu XJR. Ve výrobním programu je už 19 let (z toho 13 let jako třináctistovka), takže když se začne mluvit o retromotocyklech s výrobním datem 2014, může se jim Yamaha suverénně vysmát. Má za sebou velkou a jedinečnou minulost a přitom zůstává originálním strojem.

XJR patří k posledním big bikům svého druhu. 1300 kubíků zdvihového objemu je rozděleno mezi čtyři vzduchem chlazené válce v řadě a celek motoru je uložen v masivním ocelovém trubkovém rámu. Éra silných velkých motocyklů 90. let zde žije dál. A to je dobře, neboť Yamaha ztělesňuje to, co se většině lidí vybaví, když se řekne „motocykl“. Je jasné, že vkus je proměnlivý, jenže XJR dokáže spojit tradiční prvky různých epoch v jeden smyslný celek.

Jen se podívejte na dva zadní tlumiče Öhlins, které jsou nádherně vystaveny na obdiv, zaměřte se na kapkovitou 21litrovou nádrž nebo na chromované analogové ukazatele. Není to nádhera? Motor svým masivním žebrováním jen podtrhuje spojení motocyklové minulosti i budoucnosti do jednoho celku. Máte pocit, že ať už výrobci přijdou v příštích letech s čímkoli, XJR tu nesmí chybět.

Kus nefalšované historie na dvou kolech vidíte na první pohled. Třeba zadní světlo vás hned upomene na první generaci superbiku R1. Tím však sportovní ambice XJR končí, neboť 251 kg hmotnosti je znát. Ale když vás někdo předjede, je to jedno. Jakmile zastavíte, stejně na sebe XJR svými nádherně leštěnými víky ventilů a prvotřídním zpracováním hned strhne pozornost. Yamaha má v sobě také určitý macho faktor, musíte totiž pořádně zabrat, abyste ji svižně protáhli sérií zatáček. Skvěle pracující převodovku při tom moc používat nebudete, prostě se rozjedete, zařadíte pětku a o zbytek se nestaráte. Hlavní devíza Yamahy spočívá v tom, že jejímu motoru je lhostejné, jestli jedete vyhlídkově nebo chcete co nejrychleji předjet třeba dlouhý kamion. V jakékoli oblasti otáček má výkonu na rozdávání a jízdu s ní tak doprovází suverénní sebevědomí.

Přitom zůstává motor od roku 2007 beze změny. Tehdy byl vybaven elektronickým vstřikováním, výfukovým systémem 4 do 1 s přívěrou a třícestným katalyzátorem, který zajistil plnění emisní normy Euro 3. Tyto změny projevu motoru rozhodně neuškodily, což ostatně prokázalo i naše měření, a Yamaha v podstatné části výkonové křivky převyšuje nejen své tři konkurentky, ale i výrobcem udávaný maximální výkon. Kultovní bike si nižší papírovou hodnotu výkonu klidně může dovolit. Kdyby snad někdo měl problém v natažené, přesto však ještě pohodlné jezdecké pozici pevně držet řídítka, stačí, když párkrát pořádně přidá. 115 Nm je dobrým důvodem se pevně držet.

Yamaha má stejně jako Honda litá kola. Pneumatiky Dunlop Roadsmart 2 se k XJR skvěle hodí a lze s nimi zatáčet s naprostou neutralitou. Plně nastavitelná přední vidlice je sériově naladěna spíš komfortně, to však plně odpovídá charakteru stroje. Nepotřebujete bláznit jako na superbiku, jedete svižně, ale zachováváte přitom důstojné dekorum. Pokud v showroomu narazíte na XJR a zvážíte směšnou cenu 249 990 Kč, jen těžko se hledají důvody, proč neinvestovat do motocyklu, který má za sebou tak silnou minulost a zároveň slibuje budoucnost plnou čisté radosti z jízdy. Ledaže byste chtěli japonský stroj, který má ABS. Pak připadá v úvahu Honda CB1100.

Seznam kapitol

Honda CB1100 – uvolněná klasika

Honda vyjádřila úctu legendě CB750 Four nejlepším možným způsobem – postavila retrobike, který vzbudil pořádný rozruch a celosvětový zájem. Původně bylo „cébéčko“ určeno jen pro japonský a australský trh, když se však ozvali koupěchtiví zákazníci a nespokojení importéři ze starého kontinentu, rozhodla se centrála japonského koncernu nabídnout CB1100 i v Evropě. Zprvu se zdálo, že 90 koní bude pro zdejší výkonem rozmazlené zákazníky málo, ti však rychle pochopili, že o špičkové hodnoty tu rozhodně nejde. Dav před kavárnou v Cassis to jen potvrzuje. Z horkého motoru se ozývá charakteristické praskání a jeho chladicí žebra o tloušťce pouhé 2 mm vypadají v porovnání s masivním žebrováním Yamahy téměř křehce. Zatímco Yamaha působí svalnatě a silně, chová se Honda spíše gentlemansky a decentně. Chce si vás získat svojí optickou čistotou a technickou jednoduchostí, která se omezuje jen na to nejnutnější.

CB1100 proto jako retrobike rozhodně nevypadá, namísto toho by mohla být považována za oldtimer ve skvělém stavu. Už zdálky vám padnou do oka designové křivky 70. let, které jen zdůrazňuje klasický kulatý světlomet, plochá nádrž nebo nízké sedlo. Chromované blatníky, stříbrné zadní tlumiče a klasický ocelový trubkový rám jsou jasnou vzpomínkou na CB750. Jasně že to platí jen tehdy, pokud 249kg stroj neprohlížíte zblízka.

Zamaskovanou novinku totiž poznáte podle věnce ABS na předním kole, litých ráfků namísto kol s drátovým výpletem a LCD displeje mezi dvěma analogovými budíky. Možná že si Honda mohla tyto novinky, alespoň co se designu týče, odpustit (pokud ovšem trváte na drátěných kolech, můžete si připlatit 60 000 Kč za letošní verzi EX). Když nasednete, jste hned rádi, že sedláte moderní stroj. CB1100 se totiž prezentuje skvěle propracovanou a komfortní ergonomií, takže jezdecká pozice je téměř ideální. Na stojánku je vidět, že Honda něco váží, v okamžiku, když se rozjedete, jako by se její hmotnost rázem snížila alespoň o půl metráku. Žádný z našich strojů se neřídí tak snadno a hravě. Je jedno, jestli se proplétáte uličkami jihofrancouzského městečka nebo pořádně zatáhnete do vysokého kopce – CB reaguje na všechny vaše povely samozřejmě a s potěšením. Při jízdě nemusíte vůbec myslet na to, jak stroj funguje, a můžete se jen oddávat radosti z jízdy. Velký podíl na tom mají úzká 18palcová kola, která spolu s pneumatikami Bridgestone BT 54 (vzadu o rozměru 140) propůjčují Hondě nejlepší ovladatelnost z testovaných strojů. Podvozek naladěný na pohodlí naráží na své meze teprve za hranicí 120 km/h, do té doby však spolehlivě filtruje veškeré nerovnosti, takže jízdu na CB můžeme s klidným svědomím doporučit jako skvělou relaxaci.

Motor disponující maximálním točivým momentem 96 Nm se k charakteru retrobiku skvěle hodí. Ačkoli má Honda nejnižší výkon z našeho kvarteta, dokáže díky výborné elasticitě držet bez problémů krok se svými konkurentkami. Mezi 2000 a 8000 1/min totiž čtyřválec vykazuje velmi plochou křivku průběhu točivého momentu, takže máte stále k dispozici něco mezi 80 a 96 Nm, což bohatě stačí. Zapomenout nesmíme ani na precizní převodovku a lehko ovladatelnou spojku. Motor zrychluje bez ohledu na otáčky, přičemž na sobě téměř nedává znát změny zatížení a perfektně reaguje na vaše výkonové požadavky. CB1100 vás bude znovu a znovu fascinovat nejen svým krásným designem, ale především nezničitelnou technikou a nenucenou lehkostí, s jakou se řídí. Relax na dvou kolech si můžete pořídit za velmi rozumných (v porovnání s BMW a Moto Guzzi) 264 900 Kč.

U café v Cassis se pomalu stmívá, je třeba vyslovit konečné resumé. Pokud vám jde o ryzí motocyklové emoce, nemůžete se při výběru z našeho kvarteta splést. Testovaná čtveřice se nežene za hi-tech novinkami, namísto toho se prezentuje poctivou technikou a prvotřídním vzhledem. Všichni čtyři výrobci tak dokázali postavit stroj, který vás chytne za srdce. Každý má však svůj osobitý šarm a nabízí svému jezdci trochu odlišný příběh. Stačí si jen vybrat.

Seznam kapitol

Závěr

BMW R nineT
Tak smyslný bike bychom z Mnichova opravdu nečekali. BMW boduje precizním zpracováním detailů a prvotřídním boxerem.

Moto Guzzi Griso 1200 8V S.E.
Italská interpretace roadsteru se podobá velkolepému uměleckému dílu: vše je masivní, hodnotné, jakoby z jednoho odlitku. A ten nezapomenutelný dvouválcový pulz…

Honda CB1100
Jen těžko lze překonat nekomplikovaný charakter Hondy, její tradiční design a snadnou ovladatelnost. Čtyřválec CB navíc krásně přede a potěší i cena.

Yamaha XJR1300
Vedle nejnovějších retrobiků představuje jediná XJR pravověrný originál s dlouhou historií. Legendární big bike vás nadchne spoustou pěkných detailů, silným motorem a atraktivní cenou.






Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Yamaha XJR 1300 (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1298 cm3
Výkon 72 kW při 8000 ot/min
Točivý moment 108 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Moto Guzzi Griso 1200 8V (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1151 cm3
Výkon 78 kW při 7100 ot/min
Točivý moment 107 Nm při 6600 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda CB 1100
Technické informace:
Objem motoru 1140 cm3
Výkon 66 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 93 Nm při 5000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R nineT
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 119 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Jedni ho milují, druzí nenávidí, třetí na něj nemají, a tak ho buď milují, nebo nenávidí. BMW R 1200…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: