Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 6/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Suzuki V-Strom po 50 000 km
Abaja: MotoGP vs. WSBK
Rozhovor: šéfdesignér KTM

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Beta Alp 4.0: Kamarád do deště

Dlouhodobý test

Beta Alp 4.0 patří k oblíbeným lehkým endurkům a zájem o ni potvrdily i zvědavé pohledy namířené na italský stroj na našem stánku na brněnském Motosalonu. Tehdy byl úplně nový, nyní už má za sebou několik stovek kilometrů, a proto vám můžeme přinést první část našeho dlouhodobého testu.

Nejmodernější motocykly vás často oslní závratnými výkony, naloží na vás zátěž svých ambicí a chtějí po vás přepisovat všechny možné výkonnostní tabulky. Pak ale existují i stroje, které postávají nenápadně v jejich stínu. Nepyšní se nejnovější technikou ani parametry, z nichž jde strach, ale chtějí si vás získat svojí každodenní poctivou prací a nekomplikovaným charakterem. Beta Alp chce být přesně tímto parťákem. Přesvědčit o svých kvalitách nás bude moci během dlouhodobého redakčního testu, z něhož vám nyní přinášíme první dojmy.

Alp 4.0 se poprvé objevil v nabídce v roce 2003, kdy Italové chtěli na silnici zúročit své zkušenosti z trialu. Silniční Beta má ale do soutěžních strojů velmi daleko, už na bočním stojánku vypadá vlídně a vstřícně. A tělem rozhodně neklame. Když usednete za široká řídítka, máte všechno hned po ruce a první, co vás překvapí, je snadná ovladatelnost stroje. Motocykl je velmi štíhlý a výborně se s ním manévruje, takže alpinistické dovednosti oceníte i při zdolávání vrcholu ranní dopravní špičky. Posaz je uvolněný, sedlo úzké, ale svým vykrojením relativně pohodlné, takže ani delší silniční přesuny (bez problému překonáte hranici dvou stovek kilometrů za den) vás nepošlou k fyzioterapeutovi.

Beta si na nic nehraje, technika, kterou máte pod sebou, a ovladače u vašich rukou jsou jednoduché, páčky nenastavitelné a to vše drží trochu obyčejně vypadající řídítka. Nicméně komponenty působí solidně a přirozeně hned po prvním osahání. Jednoválcová, vzduchem chlazená 350, koncepčně stará přes 10 let, ve vás zprvu vzbudí pochybnosti o svých schopnostech. Když ale Betu probudíte pomocí startéru k životu (což funguje za studena i za tepla naprosto bezchybně), máte k dispozici slušných 27 koní. Agregát není žádným nervním závoďákem, takže proplétání kolonou na dvojku zvládá ochotně bez cukání. Reakcí na plyn se bát nemusíte, motor je naprosto nezáludný, velmi přesně lze využívat celé spektrum výkonu bez strachu z nadměrné porce síly na zadním kole. Když ale potřebujete zrychlit, tak i při 90 km/h na šestku ucítíte, že motor s chutí zabere a na silnici je schopen lehce přesáhnout 120km hranici. Sice strpí vaše sprinterské ambice, na asfaltu se ale cítí dobře spíš v uvolněném tempu kolem 80–90 km/h. Italové se spolehli na osvědčenou japonskou techniku, kterou Suzuki v 90. letech válcovala konkurenci, a udělali dobře. Motor původně pochází ze Suzuki DR350 a vytváří poctivý dojem. Hned mu věříte a nemáte problém se na něj spolehnout. Jde to snadno, nic po vás totiž nechce, nevnucuje vám své představy o rychlosti či otáčkách, namísto toho trpělivě, čitelně a poslušně reaguje na vaše pokyny. Dalším příjemným povahovým rysem Bety je skromnost, neboť ani při svižném stylu jízdy si neřekne o víc než 3,7 litru na 100 km.

Pozitivně nás překvapila také šestistupňová převodovka, i u zcela nového, doposud nezajetého stroje funguje přesně. Spojka se snadno ovládá, dobře se dávkuje a rychlosti lze měnit s naprostou lehkostí. Na jednoduché digitální přístrojovce máte signalizaci neutrálu, ale snad to ani není třeba. Podobně nadbytečný je ukazatel stavu dobíjení, hodiny ale už oceníte. Informace o otáčkách motoru nebo stavu paliva budete nicméně hledat marně. O jízdě na třílitrovou rezervu vás informuje jen kontrolka, která je – jako všechny ostatní – dobře čitelná i na ostrém slunci. Při zajíždění jsme se povětšinou pohybovali v městském provozu či na okreskách, kde se Betka překvapivě cítí díky výborné ovladatelnosti jako doma. Přední „motokrosová“ jednadvacítka a drapáky Pirelli slibují solidní použitelnost mimo asfalt, ale skutečně důkladný test v terénu ji teprve čeká. Vlídnému charakteru stroje a jeho nezáludné povaze odpovídají i brzdy, i když přední jednoduchý kotouč s dvoupístkovým třmenem se jeví nyní při zajíždění trochu mdle. Brzda by měla zabírat s větší razancí. Celkově přívětivý první dojem ze stroje trochu kazí mnohdy nepřesné lícování některých dílů. Beta si vás ale nechce získat prvoplánově svým vzhledem, nýbrž charakterem. Je prostě jako dobrý přítel – působí důvěryhodně, je nezákeřná, jedná s vámi férově a na nic si nehraje. Co si přát víc?

Očima jiného jezdce:
Martin Tománek, 36 let, šéfredaktor: "Nenáročný pracant, nebo playbike?"
Na rozdíl od rakouského výrobce označuje italská Beta své motocykly ráda a často jako „play biky“ – motorky na hraní, chcete-li, pro radost. To určitě neznamená, že s nimi nelze vítězit, i když zrovna toto téma se asi „našeho“ dlouhodobého Alpu 4.0 týkat nebude. Vybrali jsme si jej kvůli jiným hodnotám, některé z nich vám už Tomáš naznačil po prvním svezení. Alp je průkopníkem na poli tzv. alpinbiků, uživatelsky nenáročných, odolných a vůči přírodě šetrných motocyklů do luhů a hájů, a právě tím je nám nesmírně sympatický. Šetřit ho ale nebudeme. V tomto případě nám nepůjde o to, najet co nejvíce kilometrů za co nejkratší dobu, ale vystavit ho co nejširšímu spektru podmínek, na které tuzemský kolega motorkář může narazit: tréninky v lomu počínaje a motoslalomem či účastí na rumunské Enduromanii konče. S Alpem se budeme potkávat v každém čísle MC a řekneme vám, zda jeho cena odpovídá nabízené užitné hodnotě. Máme se nač těšit – a Beta Alp bezesporu také…


 

Cena základního modelu 133 900,- Kč
Cena testovaného modelu 133 900,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Beta Alp 4.0 (2013)
Technické informace:
Objem motoru 349 cm3
Výkon 20 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 28 Nm při 6250 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Prověřit si výkonnost v kopcích, ale taky získat další znalosti o běhání v horách můžete v neděli na…

Africa Twin, kam se podíváš. I tak bychom mohli charakterizovat mediální vřavu kolem jedné z…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: