Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 7/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Velký test naked biků
Rozhovor: Projdu STK?
500 mil s Harleyem

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda CB650F: Hravá lady

Představení

Myšlence, že se v případě této novinky jedná o nástupce Horneta, se vyhne málokdo. No a proč ne? Kvality, aby této legendě zdatně sekundovala, CB650F jednoznačně má. Předvedla nám je na španělských klikaticích.

Všechna čest. Na to, že inženýři, kteří „cébéčko“ připravovali, nejsou z většiny žádní ostřílení borci, ale mladí lidé s čerstvými (někdy možná trochu bláznivými) nápady, přivezli na představení v Alicante bike s plnohodnotným balíčkem schopností. Tím, že CB650F nemá ambice být „novým Hornetem“, se lidé z Hondy rozhodně netajili. Nijak to ale novinku neshodilo, ba naopak, dalo jí to prostor vyniknout v jiném světle.

Už když ke stojící CB650F přijdete a prohlížíte si ji, převažuje pocit, že je to poctivě udělaný stroj, který jako by říkal: „No co, stojím si tady a na nic si nehraju.“ A má pravdu. Přesvědčí vás o tom nejprve řada opravdu precizně vyhotovených detailů, jako je zadní kyvná vidlice, úchyty stupaček spolujezdce a motoru či zbrusu nový agregát samotný (vzhled při jeho vývoji hrál důležitou roli – změť hadic a drátů rozhodně nečekejte). A v neposlední řadě oko potěší geniálně srovnané výfukové svody, evokující legendární model CB400 Four z roku 1974. Samozřejmě, najde se i pár drobných detailů, které by mohly vypadat lépe. Například pedály brzdy a řadičky či lícování ochranné pryže na nádrži. Ale vzhledem ke kvalitě zbytku tyto malichernosti Hondě rádi odpustíte. Minusové body se však připisují na adresu přístrojového panelu. Přiznávám se, že je toto hodnocení poznamenáno mojí zálibou v ručičkových přístrojích a zrovna CB by pěkný ručičkový otáčkoměr seknul mnohem více. Údaje se sice dobře odečítají i na přímém slunci, ale digitální stupnice mohla být zřetelnější a celý panel více v zorném poli. Nicméně: nijak nepřekáží ve výhledu. Zároveň na budících schází ukazatel zařazené rychlosti, který se v dnešní době (a zvlášť na motocyklech určených pro začínající jezdce) stává standardem. Přístroje však jízdu zase tolik neovlivňují.

V pohybu je nejsilnější stránkou nové CB její ovladatelnost, neutralita a lineární nástup motoru. Asi se ptáte, proč Honda „šetří“ a nepoužije USD vidlice. Zasvěcenou odpověď hledejte v rozhovoru s projektovým manažerem dále. Já k tomu mohu dodat pouze to, že USD vidlice na tomto biku opravdu není třeba. Možná lépe vypadá, ale použitá konvenční bez možnosti nastavení zvládá svou práci na jedničku. Nebál bych se říci, že jde (v této třídě rozhodně) o jeden z nejlepších továrních setupů podvozku vůbec. Zapomeňte na naladění jako na padesátikilového Japonce. Komponenty jsou přitvrzeny naprosto adekvátně (a to byl věnec předpětí zadní pružiny na druhém stupni ze sedmi!), odezva je v mezích běžného použití naprosto v pořádku a o nepohodlí nemůže být řeč. Nervózní situace nastává až za hranou únosného chování v běžném provozu, kam byste se ale měli dostat zřídkakdy. I tehdy pořád platí, že podvozek dává citelnou odezvu, tempu však přestanou stačit použité tvrdé Dunlopy D222. Jejich pravděpodobně největší devízou bude kilometrový nájezd. Dobrý dojem ze šasi Hondy jenom potvrzuje její brzdová soustava. Dvojice předních dvoupístků si s brzděním poradí s grácií u této technické koncepce nevídanou. Neruší ani dvoukilové ABS, které když už, tak reguluje velmi jemně a jehož práh citlivosti je posunut až na tu nejzazší mez.

Řadovým čtyřválcem vzdali motoráři v Hondě čest této koncepci. Jak jeho vzhledem a nebývalou kompaktností, tak zejména jeho chováním. Klasický projev, který vás nechá si na tu hlavní show chvíli počkat, je všudypřítomný. Vypovídají o tom i výkonové parametry – 87 koní na 11 000 a 63 newtonmetrů na 8000 otáčkách. Nic, co by vám vyrazilo dech. Zároveň však nic, co by nešlo plně využít v praxi. Pomáhá tomu zejména vzorně vyhlazená výkonová křivka a tím pádem i „hodný“ projev. Na výkonové kopance a cik cak průběhy se u Hondy zkrátka nehraje. Ve spojení s precizně pracující a dobře poskládanou převodovkou (konstruktéři počítali s nejčastějším využitím třetí a čtvrté rychlosti) se pohonné soustavě v rámci její koncepce jen těžko něco vytýká. Snad kromě lehkých vibrací do stupaček a řídítek okolo 7000 otáček. I v ilegálním tempu stanoveném britskými průvodci, kteří se s tím jak známo moc „nemažou“, se motor spokojil s přátelskou dávkou paliva. Palubní počítač po divoké přestřelce plynových rukojetí ve španělských kopcích plných zatáček ukázal hodnotu pod hranicí 6,5 l/100 km. Normální jízda a 17litrová nádrž tak dávají vytušit slušný dojezd – více než 360 km.

Honda v několika materiálech označila CB650F jako street fighter, což je možná zbytečně troufalé. Žádné neurvalé chování nečekejte, pouliční boje pro „cébéčko“ nejsou, raději se jim elegantním a hbitým manévrem vyhne. Daleko více jí sedí označení, které potvrdili samotní vývojáři – „step-up bike“ nebo, chcete-li, „přestupní bike“, na kterém se nenásilně zdokonalíte předtím, než skočíte na silnější stroje typu CB1000R nebo Fireblada. Honda zkrátka razí přístup typu „sedni, jeď a neřeš“. A v případě CB650F se jí to podařilo. Těžší pozici proti některým zástupcům z řad své konkurence bude „cébéčko“ mít zejména kvůli své ceně. Je ale nutné dodat, že za svých 189 900 Kč (bez ABS) dostanete kus poctivého klasického čtyřválcového naháče.



Rozhovor

Jošijuki Kurajoši, Large Project Leader

Aby vedle vás na večeři seděl mlčenlivý pán, který přivedl na svět motocykly jako Fireblade z roku 1992 nebo závodní lehkotonážní střelu pro Moto3, se nestává zrovna často. Proto by byla velká chyba nezkusit ho trochu rozpovídat a nezeptat se na pár věcí ohledně nového „cébéčka“, za jehož vývoj je zodpovědný.

Jošijuki, řekni mi, jak dlouho vlastně tobě a tvému týmu trvá postavit takový motocykl na kola?
Vyvinout CB650F nám zabralo něco málo přes dva roky práce. Dalo by se říct, že nám to šlo docela od ruky.

Čtenáři se nás neustále ptají, proč jste použili konvenční vidlici místo moderní USD.
Chtěli jsme, aby byl bike co nejkompaktnější a velmi lehce ovladatelný. Díky konvenční vidlici ušetříte spoustu materiálu okolo hlavy řízení a můstků vidlice a tím docílíte větší centralizace hmotnosti. A jak jste se mohli přesvědčit, i konvenční vidlice odvede svou práci dobře.

Uvažovali jste mimo ABS nad jinou elektronikou – palivovými mapami, kontrolou trakce?
CB650F je takovou přestupní stanicí mezi dvouválcovými pětistovkami a velkými biky nad 100 koní. Naším cílem je dát lidem jednoduchou a ovladatelnou motorku, na které se naučí jezdit a zlepší svoje schopnosti, a ne jim pomáhat elektronickými asistenty, které jejich „umění“ výrazně zkreslí. Takže ne, o tomto jsme neuvažovali.

A co ostřejší verze, podobně jako Fireblade SP, nenapadlo tě to zkusit?
Obávám se, že ne. Ale rozhodně bych se podobné výzvě nebránil…

A jak by taková výzva vypadala?
Spíš než na SP a použití jednotlivých drahých komponentů bych se asi spíš chtěl zaměřit na nějakou opravdu extrémně odlehčenou verzi, aby bylo možné si ještě více užít ovladatelnost a výkon.


 

Závěr

CB může do segmentu šestkových nahotin vkráčet s hlavou hodně vzhůru. Je to poctivě udělaný bike, který hraje na elementární motocyklovou notu – ovladatelnost a požitek z jízdy v každé situaci bez nutnosti cokoliv řešit. Spolu s ní dostanete pohledný design (na svody se nelze vynadívat) a točivý, nádherně zpracovaný agregát, ze kterého lze spolehlivost přímo cítit. Chcete se zdokonalit v používání motocyklu? CB650F vám s tím mileráda pomůže…

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 189 900,- Kč
Cena testovaného modelu 204 900,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Honda CB 650 F
Technické informace:
Objem motoru 649 cm3
Výkon 64 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 63 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Jedni ho milují, druzí nenávidí, třetí na něj nemají, a tak ho buď milují, nebo nenávidí. BMW R 1200…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: