Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 9/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Pneumatiky na cestovní endura
Bety RR 2017
Testy, rozhovory, reportáže

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Ducati Monster 1200 S: Rudá divočina

Představení

Divoký, silný a v agresivní rudé – tak prezentovala Ducati v roce 1993 prvního Monstera. Nyní přichází nová generace využívající monstrózních ingrediencí v novém kabátě a s nejmodernější technikou.

Ducati nazývá své příznivce „ducatisti“ a je jasné, že motocykloví italofilové nechtějí o jiném biku ani slyšet. Mezi nimi se ovšem od dob prvního Monsteru vytvořila skupina, která se chce odlišit i od „běžných“ fanoušků boloňské značky. „monsteristi“ jsou sportovně orientovaní jezdci, kteří mají rádi čistou estetiku technicky vytříbených dvouválců. A že jich je. Ducati za 20 let vyrobila na 275 tisíc Monsterů v nejrůznějších variantách, jak designových, tak objemových, a pro ně všechny je nyní připraveno nové nářadí: rudý svalovec, jaký tu ještě nebyl. Nový model navazuje už třeba tvarem nádrže na své předchůdce, v jeho útrobách se však skrývá úplně nová technika.

Upravený příhradový rám a krátká záď dávají tušit, že designéři se ohlíželi nejen zpět do minulosti, ale inspirovali se i nejnovějšími modely Diavel a Panigale. Nástupce jedenáctistovky je nyní vybaven kapalinou chlazeným agregátem Testastretta, což byla dříve výsada pouze speciálního modelu S4R. Motor byl převzat z Multistrady, ten byl v roce 2013 modifikován pomocí dvojitého zapalování (dvě svíčky na válec). Konstruktéři se soustředili ani ne tak na špičkový výkon, jako spíše na točivý moment: překrytí ventilů bylo sníženo z 41 na 11 stupňů, vstřikovací trysky míří nyní rovnou do otvoru sacího ventilu a systém sekundárního vzduchu pomohl vyhladit reakce na plyn a zároveň zachovat nízký obsah škodlivin ve výfukových plynech. Další úpravy zahrnují zvýšení kompresního poměru a úpravu tvaru škrticích klapek z oválných na kulaté, což by mělo přinést zvýšení točivého momentu. Modifikace motoru se týká i jeho upevnění – zesílení bodů, kde je agregát uchycen k rámu, přineslo úsporu hmotnosti – nový přední rám je nyní o jeden kilogram lehčí a zadní centrální pružicí jednotka může být přímo přikloubena k motoru. Oproti jedenáctistovce se snížila hmotnost, zároveň se ale dvakrát zvýšila torzní tuhost celku motoru s rámem a současně se podařilo dosáhnout lepší centralizace hmoty.

Velké změny se odehrály i v ergonomii – nový Monster je podstatně lidštější, řídítka jsou výše a blíže k jezdci, stupačky nejsou tak vzadu, jak byste u Ducati očekávali, takže ani při vyšší postavě není posaz nijak křečovitý. Na to, že se patou opíráte o držák stupaček spolujezdce, resp. na pravé straně o kryt výfuku, si zvyknete.

Sedlo je širší a komfortnější, navíc výškově nastavitelné. Výšku je možné pomocí alternativních sedel nastavit od 745 až na 830 mm. Kryt sedla spolujezdce je dodáván sériově. Abyste si mohli pohodlného sedla náležitě užít, byl objem nádrže zvětšen z 13,5 na 17,5 litru, přesto je ale díky prolisům nádrž v místě kolen pěkně úzká.

Se špičkovým výkonem 145 koní se nový Monster S drží s odstupem za letošními novinkami z Mattighofenu i Mnichova, ale i tak si umí agregát zjednat svojí silou náležitý respekt. Verze „S“ má o 10 koní větší výkon než standardní provedení, což je ale zásluhou pouze pozměněných map řídicí jednotky. Cílem vývojářů ovšem nebylo dosáhnout co nejvyššího výkonu. V Boloni zvolili odlišný přístup – maximální výkony už nehrají hlavní roli a do popředí zájmu vývojového týmu se dostává ovladatelnost a uživatelská přívětivost. Ostatně ne náhodou zmizel z letošní modelové nabídky 155koňový Streetfighter, který byl svým svéhlavým charakterem pověstný.

Ale žádný strach, výkonu máte k dispozici ažaž. Oceníte jeho pravidelný průběh v nízkých a středních otáčkách (pod 3000 to ale ani nezkoušejte) a Monster se žene kupředu s nekompromisní silou. Na dvojku můžete mít přední kolo takřka pořád ve vzduchu – pokud pro tento účel nastavíte asistenční systémy. Možnosti nastavení jsou opravdu bohaté, takže projít všechny možnosti palubního počítače chvíli zabere. Tři hlavní jízdní režimy je možné měnit rovnou za jízdy, takže podobně jako u Panigale, Multistrady a Diavelu můžete okamžitě změnit charakter stroje. V režimu Sport jsou reakce motoru zcela bezprostřední a pohybuje se na hranici agresivity. Kontrola trakce zabírá opravdu pozdě a ABS vám klidně dovolí efektní stoppie. Mód Touring je o něco decentnější, ABS zasahuje dříve, výkon motoru zůstává beze změny. Ten je teprve v režimu Urban snížen na 100 koní, kontrola trakce i ABS poměrně přísně dohlížejí na vaši bezpečnost.

O právě zvoleném módu vás informuje TFT displej, kdy každý jízdní režim má svůj vzhled displeje. Běžné displeje vedle něj vypadají dost zastarale a kokpit nového Monsteru tak připomíná spíš moderní smartphone. Informací na displeji sice najdete nepřeberné množství, přesto dva důležité údaje chybí: ukazatel zařazené rychlosti budete hledat marně a o stavu paliva informuje pouze indikace rezervy a číselný údaj s kilometry zbývajícího dojezdu. Vedle třech jízdních režimů máte také možnost jednotlivé módy individuálně upravovat. Všechna nastavení zůstanou uložena, takže je nemusíte po vypnutí zapalování znovu složitě zadávat.

Sice můžete říct, že jízdní režimy jsou dobré leda tak pro technologické hračičky, ale nakonec jsme museli uznat, že mají smysl. Skutečné nadšení ve vás ale vzbudí pulz vidlicového dvouválce. Jeho nezaměnitelný charakter si budete připomínat při každém výjezdu ze zatáčky, kdy lehký, 209kilový Monster zrychluje takovým způsobem, že těžko budete postrádat byť jen jediný koník špičkového výkonu. Celý rozsah otáček nevykazuje nejmenší propad výkonu a zátah nastupuje naprosto pravidelně. Svojí elasticitou dokáže Testastretta držet krok s agregáty S 1000 R i Super Duka R, dobrý jízdní projev je navíc okořeněn dominantním a hlasitým zvukem.

Jízdní projev ale nezávisí jen na motoru a právě podvozek byl u předchozí generace často terčem kritiky. Nový model se znatelně zlepšil – neřídí se jako odstrojený superbike, jeho projev je neutrální a citelně se zlepšila celková jízdní stabilita (avšak na úkor hbitosti v nízkých rychlostech). To se podařilo jak díky o šest centimetrů delšímu rozvoru, tak kvůli optimalizovanému rozložení hmotnosti, kdy zadní kolo je zatíženo o 2,5 % hmotnosti více než přední.

Neutrální a čitelné chování během jízdy má jistě na svědomí i skvěle reagující pérování Öhlins a na rozdíl od svého předchůdce není podvozek přespříliš tvrdý. Dvanáctistovka je překvapivě komfortní, dokud nenarazíte na rychle po sobě následující sérii nerovností. Funkční celek skvěle doplňují Bremba M50, která najdete i na Panigale. Odlišná je ale směs destiček, takže brzdy působí podstatně decentněji. V každém případě ale platí, že brzdná síla zůstává impozantní.


Čím se liší základní Monster 1200 od verze 1200 S

  • O 10 koní nižší výkon, o 6,5 Nm nižší točivý moment kvůli odlišnému mappingu
  • plně nastavitelná obrácená vidlice Kayaba namísto Öhlins
  • přímo přikloubená pružicí jednotka Sachs bez nastavitelného tlakového útlumu namísto plně nastavitelného tlumiče Öhlins
  • přední monobloky Brembo M4-32 namísto lehčích M50, kotouč o průměru 320 mm místo 330 mm
  • 13 490 eur namísto 15 890 eur a další...

Závěr

Nový dvanáctkový Monster do nabídky Boloňské legendy vyloženě zapadá. Svými vlastnostmi uzavírá pomyslné modelové nůžky mezi „malými“ Monstery a zběsilým velkým fighterem, jehož doba je podle Ducati sečtena (ale kdo ví, co se chystá). Přesvědčivý dojem z celku místy kazí pouze estetika v podobě některých povrchových finišů, plastů, hadic a drátů – vyteklé těsnění bloku motoru by u biku za více jak 400 tisíc opravdu být nemělo. Nudit se s Monsterem ale rozhodně nebudete jak vy, tak ani okolí, pro které je rudá bestie nepřehlédnutelnou atrakcí…

Celkové hodnocení

3.5
Cena základního modelu 435 000,- Kč
Cena testovaného modelu 435 000,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Ducati Monster 1200 S
Technické informace:
Objem motoru 1198 cm3
Výkon 107 kW při 8750 ot/min
Točivý moment 125 Nm při 7250 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Má 160 koní v cestovním enduru opravdu smysl? Vlajkovou loď z Mattighofenu jsme otestovali na české…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: