Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 7/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Velký test naked biků
Rozhovor: Projdu STK?
500 mil s Harleyem

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM 1290 Super Duke R: Arcivévoda

Jízdní dojmy

Nic naplat, postupně nastává doba, kdy jsou našlapané naked biky schopny s ledovým klidem pobít kapotované motorky. Na cestě určitě, my jsme se ale přesvědčili, že to jde i na území „laminátům“ zaslíbeném – závodní dráze.

Maďarská hranice nás vítá slunečními paprsky, jenže v rukávu si počasí v zemi lázní, tokajského a uzenin všeho druhu schovává nemilosrdné trumfy, kterými s námi hodlá zatočit. O tom ale později. Hlavním důvodem návštěvy dunajských břehů je totiž východoevropské představení oranžové bestie jménem KTM 1290 Super Duke R, které se z větší části nemá odehrát nikde jinde než na legendárním okruhu Hungaroring.

V zatáčkách technického okruhu s řadou převýšení se ale následně ukázalo, že to s označením bestie nebude zas až tak horké. To už však předbíhám podruhé. Na „rozehřátí“ nás totiž čekal stopadesátikilometrový výlet po maďarském venkově. Rozehřátí je v uvozovkách záměrně, jelikož místy ukazatel teploty na přístrojích skrápěných ledovým deštěm padal pod 3 °C a usilovně se rozblikával symbol sněhové vločky na znamení hrozící námrazy (jedna vrstva termoprádla a perforovaná kombinéza se v těchto podmínkách ukázaly být ne zcela dostatečnými, děkujeme konstruktérům za masivní koncovku výfuku, o kterou se v případě nouze snadno ohřejete, pozn. red.). I přes klimatickou torturu tohoto ražení ale Super Duke prokázal, že je zdatným společníkem i v běžném provozu.

Mohutný dvouválec, který na jeden nádech spolkne 1301 cm3 výbušné směsi, která je zažehávána dvěma svíčkami na válec, je hmatatelným důkazem zvládnutí motorařiny. Marně vzpomínám, který jiný dvouválec by s takovou lehkostí letěl do otáček a při popojíždění v zácpě vás při přidání plynu nesežvýkal a nevyplivl. V KTM se inženýrům takový motor vyvinout podařilo (půjčili si i technologie z Formule 1) a za to jim patří hluboká poklona. Možná by se hodilo použít spíše pojem reaktor než motor, protože to, co agregát předvádí ve vyšších otáčkách, je ryzí koncert kultivované síly a disciplíny. Což jsou přesně ty zbraně, které zařinčí, když honíte rychlé časy na závodní trati.

Alespoň na jednu dvacetiminutovku se obloha vybírá a trať ofukuje. Je tedy na čase pobídnout pana vévodu pravým zápěstím, aby předvedl, co dokáže. A není toho málo. Při výjezdu na 788 metrů dlouhou cílovou rovinku dvouválcový naháč zdatně stíhá i „natuněné“ BMW S 1000 RR oděné v laminátech, přiznávám se, že jsem to v tu chvíli moc nechápal… Dojem, jenž vás po rozjetí a prvním manévru napadne (citelné je to ihned také v běžném provozu), je, že ta motorka přece nemůže být třináctistovka a nemůže vážit 189 kg s prázdnou nádrží. Pocitově totiž ze zatáčky do zatáčky překlápíte stopadesátikilovou pětistovkovou koloběžku.

Tenhle pocit vám ale vydrží pouze do následujícího výjezdu, tam vám Duke dá pocítit všech svých 180 plnokrevníků a precizně odladěnou elektroniku, která vás nelimituje, jenom hasí už opravdu velké požáry pod vaší zadnicí. Přední kolo si to vesele míří vzhůru a vy se jenom maniakálně šklebíte do přilby. To samé následuje oblouk za obloukem. Bavit vás to nepřestane, to vám garantuji. Zážitek z civilizované síly motoru je jenom umocněn pohodlným posazem „v motocyklu“, brutálně účinnými brzdami se vzorovým dávkováním a podvozkem, který při zachování vysoké úrovně pohodlí na cestě bez mrknutí snáší okruhovou zátěž. Půjdete-li však do extrému a budete-li Duka chtít používat výhradně na trati, magii s „točítky“ na podvozku se určitě nevyhnete, ale od toho tam jsou.

Další dvacetiminutovka má do idylky hodně daleko. Ve třetím kole začíná poprchávat, ve čtvrtém lít jako z konve, v pátém po mně maďarská mračna začnou metat centimetrové ledové kuličky. Nakonec se z nich na asfaltu vytvoří souvislá vrstva – ani kontrola trakce neví, co si má počít. Než stihnu zatáhnout do boxů, nedobrovolně si z obou stran prohlédnu zadní partii stroje a jednou lovím přední kolo zpod sebe. Traťoví komisaři uzavírají okruh, test končí. Ale obrovský zážitek z univerzálního naháče, který vás snadno přenese kamsi do hyperprostoru, zůstává. Přátelé, stálo to za to. Pokud můžete, vyzkoušejte ho. Pokud nechcete nebo nemůžete mít doma tři až čtyři různé stroje, rádi na motorce cestujete, sportujete či se jenom tak kocháte, nebojte se zařadit nového Super Duka do užšího výběru. Ve všech výše zmíněných ohledech poslouží a rozhodně vás nezklame… Jenom to enduro asi opravdu nezvládne.

Xi6yDQJix_E

Závěr

KTM 1290 Super Duke R nás překvapil svou neuvěřitelnou univerzalitou, aniž by v některé z disciplín, které zvládá, výrazně ztrácel. Proveze vás po rozbitých okreskách, vybavený brašnami vás dostane na dovolenou k moři, na okruhu vás vystřelí k nejrychlejším časům a ve městě z vás nevycuká duši – to vše klidně v jeden jediný den. Vadou na kráse tohoto superschopného biku je, jak se zdá, pouze jeho momentální nedostupnost. Pokud ho objednáte teď, se štěstím jej dostanete na konci sezony… jaká škoda! Nicméně dostanete nejméně tři dobré motocykly v jednom a to rozhodně není k zahození.

Cena základního modelu 403 200,- Kč
Cena testovaného modelu 403 200,- Kč
+
Motor – Nepochopitelně lehce se vytáčející mohutný dvouválec je vrcholem motorářského řemesla.
Brzdy – Monobloky Brembo M50 v naladění pro KTM vás nechají nahlédnout do jiné dimenze zpomalování.
-
Přepínání elektroniky – Při okruhovém tempu je zdlouhavá změna nastavení téměř nepoužitelná. „Race mód“ na jedno kliknutí by se neztratil.





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
KTM 1290 Super Duke R
Technické informace:
Objem motoru 1301 cm3
Výkon 132 kW při 8870 ot/min
Točivý moment 144 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Nová Brutale trochu přibrala a přišla o nějaký ten koník výkonu. Jenže na kráse, efektivnosti a ještě…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: