Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 10/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Vybíráme naked do 200 000 Kč
Rozhovory: Marquez, Staša
Test sportovně-cestovních pneu

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda NC750X: Z deníku zvěrolékaře

Představení

Možná si vzpomenete na humorné příběhy doktora Wighta, který v předválečné Anglii objížděl své zvířecí pacienty ve stařičkém automobilu. Dnes by na 99 procent sedlal Hondu NC.

Smozřejmě že v provedení s dvouspojkovou převodovkou DCT a s trojicí zavazadel, do kterých by mohl uložit své medikamenty i holínky do chléva. Zapadlé silničky okolo Glasgow by brázdil s veškerým komfortem a navíc se spotřebou do 4 l/100 km. A nad účinností systému ABS by, nejen při přibrzdění na kravském lejnu, jen nevěřícně kroutil hlavou.

New Concept, zkratkou NC, je platforma šetřící výrobní náklady a naši peněženku – podvozkové komponenty i agregát společný celé řadě modelů (NC750S, NC750X a Integra) prošel na tuto sezonu zásadní inovací. Motor obdržel – kromě nárůstu zdvihového objemu na 745 cm3 a tím pádem také výkonu a točivého momentu (40,3 kW při 6250 1/min oproti 35 kW) – druhou vyvažovací hřídel, jiné časování a kvalitnější povrchovou úpravu útrob válců. Všechny převodové stupně byly prodlouženy o 6 %, ve verzi DCT byla prodloužena pouze šestka o procenta tři. Samotná dvouspojková předovka obdržela nový software, jenž zaručuje rychlejší a především plynulejší řazení. Chytrý systém dokonce jezdci umožňuje měnit rychlost pomocí tlačítek na levé rukojeti také v automatickém režimu: lehkým ťuknutím palce automat plynule podřadí a za zatáčkou opět najede na samostatný režim, který jste si předtím na pravé rukojeti zvolili. Stejně jako v minulosti jsou nám k dispozici režim turistický (D) a sportovní (S), umožňující stroji dosažení vyšších otáček. Na rozdíl od Integry zůstal crossover s „ixkem“ v označení beze změn na podvozku. To mimo jiné znamená, že si zadní pružinu budeme muset i nadále před dovolenou přitvrzovat klíčem. Vzhledem k pořizovací ceně 179 900 Kč včetně ABS se ale jedná o škrt červenou tužkou, nad nímž lze přimhouřit oko.

Náš test probíhal v polovině února v nezvykle studeném a větrném Řecku a k dispozici jsme měli pouze modely s automatickou převodovkou. Těžko říci, zda se jednalo o promyšlený marketingový tah prodejního oddělení či náhodu – tím nemám na mysli nepříjemné počasí, jež mělo otestovat naši odolnost, spíše přítomnost pouze verzí DCT. V Čechách totiž dává spousta zákazníků stále přednost klasickému manuálnímu řazení, a to navzdory brzkému a necitlivému zásahu omezovače již kolem 6500 1/min. Na západě však letí automaty a Honda je samozřejmě ráda podpoří. Třeba zrovna jejich přítomností na novinářské prezentaci. Je pravda, že právě díky skvěle vyladěné šestirychlostní zdvojené převodovce si nikdo na nízkotočivý agregát nestěžoval – rychlosti jdou za sebou jako po másle a motor má stále chuť do práce. Při dojezdu ke světlům hladce podřazuje a od nich pak se zvoleným režimem S akceleruje až překvapivě hbitě (průvodce na Crosstoureru nám ujížděl až s přeřazením na čtvrtou rychlost). Na pobřežních vlásenkách jsme se s „ixkem“ pohybovali rychlostí kolem 120 km/h, na dálnici maximální rychlostí lehce přesahující 160 km/h – i tak se spotřeba mého exempláře držela na zajímavé hodnotě do 4,3 l/100 km.

Podvozek, jak už bylo řečeno, žádnými specialitami osazen není, nicméně funguje velmi dobře. Nerovnosti nepříliš kvalitních řeckých silnic filtruje uvolněně, jeho nastavení je spíše komfortní, což v případě prakticky založeného stroje jenom vítám. Brzdy jsou standardně osazeny systémem ABS, ale přiznám se, že v běžném režimu do jízdy vůbec nezasahoval – před zatáčkou či při dojezdu na křižovatku stačilo pouze palcem lehce podřadit a silný brzdný moment motoru už se o zbytek postaral. Vpředu pracuje jednokotoučová brzda, její ovládací páčka je konečně nastavitelná, její účinek zcela dostatečný. Navzdory své hmotnosti necelých 230 kg (verze s DCT) se stroj chová v náklonech velmi hbitě, jeho ovládání je vysloveně intuitivní – také díky zmíněnému automatu. Na stroji byly obuty cestovní pneumatiky s hrubším vzorkem Dunlop Trailmax, a jak jsme si mohli vyzkoušet, na pláž či do horského kempu vás NC spolehlivě vyveze. S adrenalinovějšími aktivitami (drifty, výjezdy) je to právě vzhledem k absenci spojkové páčky problematičtější. Motor je silný a zábavný, ale jeho potenciál můžete dávkovat pouze plynem. Možná je to věc zvyku, já jsem nicméně po jednom přetočeném driftu skončil i s NC v roští hned za zmíněnou pláží. Pro dobrodruhy doporučujeme manuál.

Že se takový motocykl na cestování nehodí? Nevěřte tomu, NC750X je sice levným, chcete-li, obyčejným motocyklem, ale v tom je jeho síla. Pomineme-li starou gardu Transalpů a „Afrik“, je v současnosti NC jediným alespoň trošku off-roadově zaměřeným strojem středního objemu tohoto japonského výrobce. Na rozdíl od evropské konkurence však nemíří na hardcore adventuristy, nýbrž na vyzrálé jezdce poklidnějších povah, kteří hledají lehký, ovladatelný a úsporný motocykl. A přesně tito zákazníci si v Čechách Hondu NC700X (jež dosud zůstává ve výrobě vzhledem k jejímu zvýhodnění ŘP A2 do 35 kW) pro své každodenní jízdy a občasné dovolené v jedné stopě kupovali. A nemuseli to být jenom venkovští veterináři, jako byl doktor Wight nebo třeba můj táta. Právě pro ně je NC750X s příplatkovým vysokým štítem, padáky a trojicí praktických kufrů ztělesněním dokonalého motocyklu pro venkovský život. Proč ne?!



Koki Kobajaši, Large Project Leader, zodpovědný vedoucí New Concept: "Pracujeme na tom."

Když si vedle mne u obligatorní večeře, trvající řádově pár hodin, přisedl padesátník Koki, měl jsem trošku obavu, zda si budeme mít po celou dobu co říct. Pravda je, že spousta inženýrů z Japonska je s angličtinou a vlastně komunikací s námi novináři trochu na štíru. Velmi často nám nic říct raději nechtějí, a pokud chtějí, mnohdy to říct neumějí – občas se jedná o vtipnou komunikaci plnou zápletek a vzájemných nedorozumění. Tentokrát to byl opačný případ, a tak jsem šel rovnou na věc.

Koki, dokážeš si představit, že postavíte na bázi NC více off-roadovou motorku, třeba novou Africu Twin?
Ne, je to vyloučené už vzhledem k nízko uloženému motoru, jeho sklonu a konstrukci rámu vůbec. Nefungovalo by to. Muselo by se to udělat celé znovu.

Tak proč to celé znovu neuděláte?
Kdo ti řekl, že na něčem takovém nepracujeme? (Usmívá se, což u Japonců mimo jiné znamená, že jsou v rozpacích. Pro novináře taktní signál ke změně tématu.)

Kdy ji tedy uvidíme?
Neboj, dočkáš se, bude to brzo. A budeš překvapen, něco takového bys od Hondy nečekal. (Nyní se již neusmívá.)

Dobře, a ty sám jezdíš na jakém stroji?
(Koki si viditelně oddechl.) Podílel jsem se na vývoji Hondy CB1000R. Mám tu motorku moc rád, dřív jsem jezdil na supersportech, ale teď už po rychlosti tolik netoužím. A občas se svezu na synově Estrelle 250. Pěkný klasik do 500 cm3 nám v portfoliu ještě chybí… Doufám, že ne nadlouho.


 

Závěr

Robustní, jednoduše řešený praktický motocykl s nízkootáčkovým dvouválcem takřka dieselového charakteru vám bude sloužit do roztrhání těla. Pokud po něm nebudete chtít sportovní výkony, budete se v jeho sedle cítit dobře jak na cestách, tak při denním dojíždění do práce.

Cena základního modelu 179 900,- Kč
Cena testovaného modelu 199 900,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Honda NC 750 X
Technické informace:
Objem motoru 745 cm3
Výkon 40 kW při 6250 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 4750 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Africa Twin sklidila v prvních testech výhradně pozitivní recenze, až to vypadalo, jako kdyby neměla…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: