Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 7/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Velký test naked biků
Rozhovor: Projdu STK?
500 mil s Harleyem

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW R nineT: Čistá radost

Představení

BMW R nineT je určitě nejzajímavější z bavorských novinek pro sezonu 2014. Designově čistý retrobike je oslavou devadesátého výročí mnichovské výroby motocyklů. Nabízí ale daleko víc než jen uctivou vzpomínku na minulost.

Na první pohled to vypadá, že BMW si vybírá vedoucí svých projektových týmů podle jejich vzhledu. Nový Adventure se těší péči šlachovitého Floriana Schmida, o vývoj RT se zase postaral podsaditý Raimund Brandl, jehož výraz se odráží v mohutném cestovním korábu. Jak asi vypadá ten, kdo má na svědomí nekonvenční R nineT? Roland Stocker, vedoucí tohoto projektu, by se svými dlouhými vlasy a kostkovanou košilí dobře zapadl tak do sedmdesátých let, přesto jeho myšlení zůstává mladistvé: „Emočně nás to pořádně vzalo, uvnitř tohoto stroje jsme každý nechali kus svého srdce,“ komentuje „svůj“ retroboxer. Postavit motocykl, který by dokázal překlenout propast mezi klasikou a modernou, určitě nebylo nic jednoduchého.

V případě nineT ale můžeme říct, že se tento záměr zdařil. Působí totiž současně, umně kombinuje klasické designové prvky do kompaktního a ladného celku, který vás ve skutečnosti zaujme ještě víc než na fotkách. Výsledkem je stroj, který je cool a působí opravdu hodně smyslně – chcete se jej hned dotknout, pohladit jeho ušlechtilý povrch, zatímco stojí přikrčeně vedle vás a působí přitom delší, než by se zdálo. Samozřejmě, ne každý má rád charakteristický boxer, jenže když je součástí tak atraktivního celku, tak rychle prořídnou řady i těch nejzarytějších kritiků BMW. To je dále podpořeno nejen tím, že celý motocykl působí skutečně důvěryhodně a autenticky, ale také mnoha pěknými detaily, které vypadají velmi exkluzivně.

Zvlášť hrdí jsou v Mnichově třeba na nádrž. Lesklé boky nejsou běžným tuctovým odlitkem, ale celá hliníková nádrž je odeslána do Itálie, kde se ve specializované firmě ručně přebrousí i vyleští, a teprve posléze je v Německu opatřena lakem. Podobně je tomu i v případě hliníkového „bobíku“ na místě pro spolujezdce. Atraktivní jednomístná verze je dodávána standardně a každý, kdo zrovna neveze spolujezdce, ji prostě musí mít.

Takže do sedel! Volitelné upravené sedlo je dost tuhé a malé zároveň – nic pro delší výlety. Nádrž je docela dlouhá a jezdec se tak musí trochu natáhnout k řídítkům, která jsou však v příjemné poloze. Je to úplně něco jiného než všechny ty supermoderní biky, na kterých si připadáte, že celou vahou ležíte na krku řízení. Jezdecká pozice je vzpomínkou na minulost: sedíte spíš vzadu a před sebou máte celou půlku stroje. Za jízdy je to skvělý pocit – neustále máte na očích pořádný kus techniky. Pozornost na sebe strhávají i hlavy válců, které hrdě ční do boku, tento požitek dnes nabízí už jen BMW a Guzzi. Stylový je rovněž pohled vpřed – kulaté budíky jen podtrhují klasický ráz stroje.
Jakmile stisknete startér, hned se spontánně ozve starý dobrý vzduchem chlazený boxer. Sice stále zůstává v nabídce (u R 1200 R), je však dobře, že jeho novým nositelem se stalo právě nineT. Kapalinou chlazený agregát sice vyniká lepší dynamikou, ale hutný a zároveň jemný puls starého boxeru má své nezaměnitelné kouzlo.

Výrazný charakter tak nineT rozhodně nechybí, vždyť jeho motor byl prakticky beze změn přejat z GS. Už na stojánku je každé otočení plynem doprovázeno mohutným zacloumáním stroje v důsledku klopného momentu. Ovládání spojky i plynu vyžaduje jako dřív trochu více síly. Škrticí klapky totiž otevíráte bovdenem, žádný elektromotorek se vám nemíchá do práce s plynem. Rychlosti tam za sebou padají po zařazení jedničky díky suché spojce naprosto bezhlučně – také to jsme už skoro zapomněli.

Vzduchem chlazený boxer se z nejnižších otáček vytáčí s plnou silou a zároveň skvělou poddajností. Samozřejmě že se nežene k výkonovému maximu tak jako jeho kapalinou chlazený nástupce, ale k tomuto biku se jeho charakter náramně hodí. NineT nechce soupeřit s tuctovými biky střední třídy, jede si svou vlastní cestou. Krátký převod, převzatý taktéž z GS, ale zajišťuje svižné zrychlení, které zastaví až omezovač někde za hranicí 200 km/h.

Síla podvozku spočívá rovněž v jeho klidu – jen se tak pěkně vozit, plynule proplouvat krajinou – to je jeho hlavní parketa. Hektické závodní manýry za řídítky jsou naprosto kontraproduktivní. V zatáčkách na jihu Španělska nineT sice nijak neoslňuje svojí agilitou a hravostí, zůstává však v každé jízdní situaci uvolněné a neutrální, což se nakonec dá vysvětlit obutím pneumatik Conti Road Attack 2C. Musíte prostě jen trochu zatlačit, aby se motocykl sklopil do zatáčky.

NineT brázdí silnice na konvenčních kolech s drátovým výpletem, křížový výplet nebylo možné použít kvůli přednímu 17palcovému ráfku, speciální utěsnění bezdušové pneumatiky u ráfků s drátovým výpletem je zase patentováno u KTM, takže BMW používá pneumatiky s duší. Zadní ráfek měří 5,5 palce, i když na zadní kyvnou vidlici by bylo možné namontovat i šestipalcový.

Konvenční podvozek s USD vidlicí namísto Teleleveru je určitě na pohled hezčí. Sice nenabízí víc komfortu, určitě je ale čitelnější. Naladění pružicích elementů je spíše měkčí, malá možnost nastavení nikomu nejspíš vadit nebude, protože jezdci nineT asi nebudou vyžadovat detailní ladění podvozku – zvlášť když výchozí nastavení funguje bezproblémově.

Elektronika u tohoto stroje rozhodně nehraje dominantní roli. Výjimečně nenastavujete elektronický podvozek, nevolíte jízdní režimy ani se neztrácíte v bezpočtu stupňů kontroly trakce. Kdo chce něco extra, může si koupit třeba držák navigace, lepší sedlo nebo karbonové doplňky. ABS je standardem (ale bez integrální funkce), v případě nebezpečné situace tak reguluje účinné brzdy aktuální elektronika Bosch. Paket příplatkové výbavy se omezuje jen na alarm, a co se týče barvy, máte jen jedinou možnost, a to černou. Tato skromnost je pro BMW trochu netypická, zato ale najdete v nabídce příslušenství třeba titanový tlumič výfuku Akrapovič, který na přání nahradí sériovou dvojitou koncovku a je možné jej namontovat ve dvou polohách (na místě originální koncovky nebo nahoře vedle sedla). Hluboký a plně znějící zvuk, tak charakteristický pro boxer, vychází však už ze sériové koncovky. Nikoho ale obtěžovat nebude, neboť po okreskách můžete pohodlně kroužit už kolem 3000 1/min.

„Zákazníci nepřijdou pouze od BMW, nýbrž také od konkurence,“ říká sebejistě vedoucí projektu Roland Stocker. Dáváme mu za pravdu – motocykl s tak silným charakterem tu v podání BMW už dlouho nebyl. Otázkou jen zůstává, jestli budou noví zákazníci akceptovat i cenovou politiku značky. Cena začíná na 385 000 Kč. Na druhou stranu – kdo by přemýšlel o penězích, když jde o radost a vášeň?

Cena základního modelu 385 000,- Kč
Cena testovaného modelu 385 000,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
BMW R nineT
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 119 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Nová Brutale trochu přibrala a přišla o nějaký ten koník výkonu. Jenže na kráse, efektivnosti a ještě…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: