Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 7/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Velký test naked biků
Rozhovor: Projdu STK?
500 mil s Harleyem

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW R 1200 GS Adventure 2014: Následník trůnu

Představení

Pilot GS Adventure shlížel ze sedla na své okolí vždy jako král na své poddané, nyní se může usadit ještě pohodlněji. I kapalinou chlazený boxer přichází na scénu se suverénní dominancí.

Doposud bylo vždy tak trochu překvapením, jak snadno se tento bavorský obr řídí. Odteď je to ale doslova neuvěřitelné. Živý motor, agilní podvozek a další vylepšení totiž propůjčují tomuto monumentu na dvou kolech takovou jízdní dynamiku, že vám to až vyrazí dech. Hravá ovladatelnost, suverénní pocit jistoty a jedinečný komfort se nedají popsat – to prostě musíte zažít.

Přitom se ale hmotnost nového Adventure prakticky nezměnila a s téměř plnou hliníkovou nádrží ukazuje ručička váhy poctivých 260 kg. K dispozici máte 30 litrů paliva, což je o tři méně než u dosavadního modelu a o deset více než u základního GS. Podle údajů BMW má však úspornější motor zajistit stejný dojezd jako jeho předchůdce.

Dojezd je totiž jednou z podstatných vlastností tohoto polykače kilometrů. Pro Adventure je ale stovky kilometrů vzdálený cíl rutinním úkolem a jakákoli překážka na trase zajímavou výzvou. Ergonomie je oproti předchůdci zase o něco lepší, takže si uvolněně sedíte v pohodlném sedle, dobře chráněni zvětšeným štítkem. Ten je nastavitelný seřizovacím kolečkem, avšak nastavení je možné nanejvýš při nízkých rychlostech, když jedete rychleji, tlak vzduchu na velkou plochu štítku blokuje nastavovací mechanismus.

Suverénní jezdecký pocit je kromě mohutné nádrže podpořen i o čtyři centimetry vyšším posazem. Nastavitelné sedlo je dobré spíš pro dlouhány, protože už nejnižší pozice je dost vysoká (890 mm). Vertikální plnění boxeru dělá ale celý stroj užší, takže úhel roztažení nohou kolem nádrže není tak velký.

Další položkou maximálního komfortu je podvozek s dlouhými zdvihy pérování. Dráhy odpružení mají přes 20 cm a dokáží vyžehlit jak hluboké díry, tak i drobné nerovnosti. Občas neprávem kritizovaný Telelever zde nabízí více možností nastavení. Zatímco konkurence bojuje se silami vzniklými změnou dynamického zatížení jednotlivých kol, zůstává jízdní pozice BMW stabilní a nepotápí se ani při silném brzdění. To ale neznamená, že by pérování bylo přespříliš tuhé, už základní nastavení je totiž skutečně pohodlné. Výhodou je také jemná odezva předního odpružení.

Přednosti komplexní elektroniky na palubě BMW jsou už dobře známé. Rozdílné nastavení semiaktivního podvozku, různé jízdní režimy, které ovlivňují charakteristiku motoru a reakci ABC a ASC, to vše je možné v mžiku nastavit stisknutím tlačítka. Pokud si objednáte navigaci BMW, můžete ji ovládat pomocí otočného ovladače na řídítku. Nabízený luxus sice uspokojí takřka každé přání, jenže je potřeba si za něj připlatit.

Sériový je naproti tomu tlumič řízení, kterým je vybavena v modelovém roce 2014 i standardní verze GS. Jeho vývoj byl ale od začátku přizpůsoben právě pro Adventure, takže podvozek mohl být naladěn na lepší ovladatelnost bez obav ze ztráty stability. Modifikace doznalo pouze spodní podélné trojúhelníkové rameno – samotný rám nebylo třeba měnit.

Adventure se dočkal i změn na motoru, na které si však základní verze GS musí ještě počkat. Vedoucí projektu GS 1200 Adventure Florian Schmid chtěl se svým týmem dosáhnout lepšího cestovního komfortu a méně agresivní reakce motoru v terénu, proto byla o necelý kilogram zvýšena setrvačná hmota motoru. Což je dobré rozhodnutí – motor běží klidněji. Zdá se ovšem, že ztratil něco ze svého temperamentu. Tyhle pocity jsou ale nejspíš jen subjektivní, neboť měření je nepotvrzují: „Analyzovali jsme naměřené hodnoty a rozdíly lze najít nanejvýš v řádu setin.“ Tahle maličkost za pravidelnější chod motoru určitě stojí. Jemnější tep bychom určitě uvítali i u standardního GS.

Další ztišující kúru prodělal i pohon. Tlumič rázů v sekundárním převodu byl nutný, protože delší dráha odpružení si vyžádala větší zalomení kardanu, a to může být příčinou chvění. Vibrace se objevují např. v situaci, kdy jedete sami a v menu elektronického nastavení podvozku je zvolen režim pro jízdu ve dvou.

Adventure se ale projevuje velmi kultivovaně. Jasně, mohli byste kritizovat třeba nepříjemně hlasité cvaknutí při zařazení jedničky, spojka v olejové lázni však pracuje bezproblémově a lze ji snadno ovládat. Převodovka asi není vzorem jemnosti, byť s trochou důrazu řadí jednotlivé rychlosti s krátkými drahami spolehlivě. Adventure tedy příležitostně láká i ke svižné jízdě na zakroucených horských silničkách.

Mnichovští tak postavili neuvěřitelně schopný stroj. Kdo chce vládnout cestovatelské říši, musí překonat jen jednu skutečnou překážku – tu finanční. Cena nového Adventure začíná na 418 600 Kč.

Cena základního modelu 418 600,- Kč
Cena testovaného modelu 418 600,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
BMW R 1200 GS Adventure (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 92 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 125 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Nová Brutale trochu přibrala a přišla o nějaký ten koník výkonu. Jenže na kráse, efektivnosti a ještě…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: