Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 8/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Nejlepší cestovní enduro?
Test sportovních pneu
TT Isle of Man 2016

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda CBR1000RR Fireblade SP: Jemné ostří

Představení

Nenajdeme tu divoké výkonové křivky ani ohromující elektronické vychytávky. Honda namísto toho u nového Firebladu SP vsadila na cílenou detailní práci a ty nejkvalitnější komponenty.

Na první pohled to může zmást – když odhlédneme od nové barevné kombinace HRC, která Firebladu náramně sluší, vcelku nic nepoukazuje na to, že Honda věnovala pro sezonu 2014 svému sportovnímu top modelu víc než jen pár kosmetických úprav.

To, že byly změny důkladnější, zjistíte ale už ve chvíli, kdy nasednete. Jezdecká pozice je zřetelně vyváženější a sportovnější než u předchozího modelu. Řídítka jsou rovnější o pět stupňů a zároveň směřují více dolů, stupačky jsou ve stejné výšce, avšak posunuté o deset milimetrů dozadu – drobnosti, které v součtu znamenají podstatný rozdíl. Maličkostí však rozhodně není rozhodnutí Hondy postavit vedle základního modelu silnější verzi SP, která se ještě výrazněji zaměřuje na závodní použití. A tím přicházíme k další novince. Verze SP, která byla představena na okruhu Losail u města Dauhá, má jako vůbec první superbike Hondy namísto komponentů Showa a Nissin brzdy Brembo a pružicí elementy Öhlins.

Změn se samozřejmě u obou verzí dočkal i podvozek a motor. Výkon byl navýšen o tři na 181 koní (viz box Co je nového na s. 15). Pouze motor SP je však vybaven speciálně vybranými písty, jejichž hmotnost se odlišuje o maximálně jeden gram (standardní rozdíl: tři gramy).

Vidlice Öhlins mají o jeden milimetr větší průměr nosné trubky než Showy. Přepracován byl i dolní můstek a oba pak spojuje ocelová trubka řízení s pouze dvoumilimetrovou stěnou. Kombinované ABS sice stále nelze vypnout, u verze SP je ale výrazněji nastaveno na sportovní použití. Sešlápnutí nožní brzdy aktivuje i přední brzdu, byť ne už tak výrazně jako dříve. Lehčí podsedlový rám ušetří u jednomístné verze SP jeden kilogram a výrazně tvrdší sedlo má jezdci zajistit lepší zpětnou vazbu. SP je nadto vybavena sportovními pneumatikami Pirelli Supercorsa.

To je tedy to, s čím jdeme dopoledne na trať. Přepracovaná jezdecká pozice se hned ukazuje jako krok správným směrem – poloha pro nohy je příjemnější, ohnutí v koleni není tak sportovní. Řadový čtyřválec čistě prochází celou oblastí otáček, plynule a s plnou silou letí k nejvyššímu výkonu, kterého dosahuje zhruba 800 1/min před svým otáčkovým maximem. Po dosažení výkonového vrcholu zátah trochu poleví a poté relativně tvrdě zasáhne omezovač. Při hledání správného okamžiku řazení by mohla pomoci signalizace v kokpitu, jenže to by kontrolka musela svítit o něco výrazněji. Hrubé přetáčení totiž neodpovídá kultivovanému naturelu čtyřválce, což souvisí také s tím, že změny zatížení se při řazení neprojevují tak výrazně. I když je pravda, že při zařazené dvojce je reakce na přidání plynu chvílemi možná až příliš hrubá. Fireblade SP byl také vylepšen co do ovladatelnosti. Podle techniků Öhlins jsou pružicí elementy vybaveny o něco málo měkčími pružinami, které ale mají větší předpětí, což celkově zvětšilo výšku motocyklu. Je skvělé, jak nízko se Blade nechá sklopit, i když kluzká katarská trať úplně neumožňuje vychutnat si  schopnosti pérování.

Přesto jsem při rychlém překlápění a razantní akceleraci ze zatáček cítil pohyb zadní části. Pokus o zlepšení pomocí tvrdšího nastavení ovšem způsobil úbytek gripu na zadním kole. Nejpozději v tuto chvíli byste uvítali pomoc kontroly trakce.
Honda však evidentně neusilovala o to, jednoduše představit další z mnoha elektronických systémů, nýbrž dosáhnout nastavení, které by bylo lepší než u konkurence. Je ale otázkou, jestli bylo správným rozhodnutím ponechat Blade úplně bez jakékoli elektronické asistence. Na druhou stranu je však možné kontrolovat prokluz zadního kola díky výborné zpětné vazbě a dobře dávkovatelnému plynu – navíc jsme jezdili na běžných silničních pneumatikách. A protože Blade dopoledne zanechal na závodní trati dobrý dojem, dostal na odpoledne nahřáté lepivé závodní pneumatiky Pirelli Supercorsa SC II. S tímto obutím mohl teprve pořádně ukázat, co v něm je. Zadní pneumatika 190/55 trochu zvýšila záď, což zlepšilo obratnost v zatáčkách. Proč Honda trvá u sériové verze na profilu 190/50, zůstává záhadou.

Díky pneumatice s vyšším profilovým číslem totiž funguje podvozek navzdory zaprášené trati výborně – zatáčení je skvěle přímé a Blade drží precizně stopu i na výjezdu ze zatáčky. Pocit z předního kola byl zprvu trochu neurčitý, postupně však cítíte předek naprosto jasně. Dozajista k tomu přispívá tužší přední část, takže lze prudce zrychlit už na vrcholu zatáčky. Posílená střední oblast otáček a dobrá reakce na přidání plynu umožňují přesné dávkování výkonu. Honda tak i na dvojku s radostí zvedá přední kolo, přičemž jízdu po zadním je možné jemně regulovat plynem. Na konci téměř kilometrové cílovky se Blade řítí s 285 km/h na tachometru do brzdné zóny (za nový větrný štítek se lze dobře schovat) – rychlost na okruhu ovšem závisí nejen na výkonu motoru, ale i na výkonu brzd. ABS Hondy sice nemá přímé spojení brzdové páčky s hydraulikou (jedná se o systém brake-by-wire), a proto nezprostředkovává tentýž pocit jako běžné brzdy, na Bremba s 30mm a 32mm brzdovými pístky je ale spoleh. Nástup mají jemnější, posléze však pořádně zaberou. Někteří závodníci by si asi přáli razantnější počátek brzdného účinku, nicméně na běžné silnici vám tato charakteristika určitě vadit nebude. Příliš agresivní brzdy by se ostatně nehodily k jinak vyváženému a snadno ovladatelnému stroji. V tomto smyslu se jedná o nejlepší Fireblade všech dob.

Jestli to ovšem vzhledem k vysoké ceně (s ABS za 484 900 Kč) bude stačit na konkurenci, která láká celým arzenálem elektronických pomocníků, to je otázka, kterou zodpoví teprve srovnávací test.


 

Co je nového?

  • Sací a výfukové kanály nově tvarovány a vyleštěny, nový mapping, výkon zvýšen ze 131 kW (178 k) na 133 kW (181 k), zkosená sací hrdla
  • Tenčí svody (35 namísto 38 mm), interferenční trubice mezi koleny výfuků druhého a třetího válce, přepracovaný vnitřek výfuku, baterie 6 Ah (2013: 7 Ah)
  • Rám je pro větší pružnost přepracován v oblasti uchycení zadní kyvné vidlice
  • Plexištítek zvýšen pro lepší aerodynamiku
  • Řídítka jsou  o pět stupňů rovnější a skloněná dolů, stupačky posunuté o 10 mm dozadu

Doplňková výbava verze SP

  • Nosné trubky vidlice Öhlins s 55mm vnějším průměrem (Showa 54 mm), pružicí jednotka Öhlins TTX
  • Hmotnostně vyvážené písty a ojnice
  • Monobloky Brembo, C-ABS nastavené na závodní trať
  • Pevnější horní můstek vidlice, ocelová trubka řízení (standardně hliníková)
  • Jednomístná varianta – lehčí podsedlový rám
  • Pneumatiky Pirelli Supercorsa SP
  • Tvrdší sedlo


TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor
Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový čtyřválec, jedna vyvažovací hřídel, dvě vačkové hřídele v hlavě válců poháněné řetězem, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 46 mm, řízený katalyzátor, alternátor 409 W, baterie 12 V/6 Ah, mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni (antihopping), šestistupňová převodovka, O-kroužkový řetěz, sekundární převod 2,625.
Vrtání × zdvih: 76,0 × 55,1 mm
Zdvihový objem: 999,8 cm³
Stupeň komprese: 12,3:1
Jmenovitý výkon: 133,0 kW při 12 000 1/min
Max. točivý moment: 114 Nm při 10 500 1/min

Podvozek
Mostový rám z lehkých slitin, plně nastavitelná USD vidlice Öhlins, Ø 43 mm, elektrohydraulický tlumič řízení, plně nastavitelná zadní tlumicí jednotka Öhlins, dvojitá kotoučová brzda vpředu, 320mm, radiální čtyřpístkové třmeny Brembo, kotoučová brzda vzadu, 220 mm, jednopístkový třmen, ABS.
Litá hliníková kola3.50×17; 6.00×17
Pneumatiky120/70 ZR 17; 190/50 ZR 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1410 mm, úhel hlavy řízení 66,7 stupně, stopa 96 mm, dráhy odpružení vpředu/vzadu 120/135 mm, výška sedla 820 mm, hmotnost s plnou nádrží 210 kg, objem nádrže/rezerva 17,5/4,0 litru.
Záruka: dva roky
Servisní intervaly: 6000 km
Barvy: červená/bílá/modrá

Cena základního modelu 459 900,- Kč
Cena testovaného modelu 484 900,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Honda Fireblade/SP
Technické informace:
Objem motoru 1000 cm3
Výkon 133 kW při 12250 ot/min
Točivý moment 114 Nm při 10500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda Fireblade (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1000 cm3
Výkon 131 kW při 12000 ot/min
Točivý moment 112 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda CBR 1000 RR Fireblade 2008-
Technické informace:
Objem motoru 999,8 cm3
Výkon 130 kW při 12000 ot/min
Točivý moment 112 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Každý týden přináší exploze teroristických útoků ve světě. Jaká je situace v exotických zemích? Je v…

Neortodoxní přístup k vývoji motocyklů má Yamaha v krvi. dokládá to již druhý přírůstek do rodové…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: