Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 9/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Pneumatiky na cestovní endura
Bety RR 2017
Testy, rozhovory, reportáže

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW R 1200 RT: Korvetní kapitán

Test

Přesně tak se budete cítit, když se uvelebíte v prostorném vyhřívaném sedle BMW R 1200 RT. Je rychlé, je obratné a navzdory svému poněkud ležérnímu střihu je také patřičně zábavné.

Výčet vlastností v úvodu se může na první pohled zdát v pořádku. Obrazné otazníky nad hlavou nám naskáčou až ve chvíli, kdy si uvědomíme, že se v případě „ertéčka“ jedná o motorku jasně určenou k poznávání dálav. Jsou u motocyklu určeného pro tyto účely takové vlastnosti vůbec třeba? Odpověď na řečnickou otázku nechávám nějaké pomazanější hlavě, než je ta má, a dodávám k tomu pouze jediné: „Rozhodně nejsou na škodu!“ A s největší pravděpodobností tvoří zrovna ono jádro osobnosti RT, které mě tolik bavilo. Protože (nebudu lhát vám ani sobě) design určitě nebyl v mém případě spouštěč radosti z toho, že můžu takový stroj řídit. Někomu se nafouknuté tvary a hromada plastu bavorského cestovatele mohou líbit, nic proti tomu, za sebe ale můžu říct, že se přikláním spíše k opačnému názoru.

Nicméně na subjektivní estetiku a tvary oplastování to zcela jistě nejezdí. Kolikrát jsem si během testu ale říkal, že to nejezdí ani na benzin. Když krotíte své pravé zápěstí a jedete výletním tempem, čísla, která vám ukáže palubní počítač, jsou překvapivě nízká. Bez problémů se s dvanáctistovkou dostanete pod pět litrů na sto – a to není vůbec špatná hodnota. Uvážíme-li navíc objemnou pětadvacetilitrovou nádrž, vypaření se někam hodně daleko se meze nekladou. BMW vám při takových kratochvílích navíc bude skvělým parťákem. Nabízí velkorysý prostor jak pro pilota, tak i pro spolujezdce. Sada plastových cestovních kufrů se za své proporce také stydět nemusí. Navíc je snadno odejmete a odnesete si je s sebou do hotelu. Jízdní pozice vás po větší porci kilometrů nepošle na fyzio, je velmi uvolněná. Prostě si lebedíte ve vyhřívaném sedle (spolujezdec může také), veškeré ovládání stroje až na pár knoflíků rádia máte zcela po ruce a přes velké plexi se kocháte ubíhající krajinou. Když už jsme u čelního větrného štítu – jeho pozici se širokým rozsahem nastavení ovládáte tlačítkem na levém ovládacím panelu, potud všechno hezké. Ale pokud měříte více než 180 cm, z ideálního nastavování se stane menší noční můra. Může za to zejména vykrojení plexi. Buď na vás fouká, případně odletují kapky vody, nebo koukáte přes jeho zkreslující hranu. Pokud vás ale baví „čudlíky a hejblátka“, hledání ideální pozice vám vadit nebude.

Pomocí tlačítek totiž ovládáte také tempomat, výhřev sedadel a rukojetí, audio s USB konektivitou, kterým si v nižších rychlostech můžete zpříjemnit dopravu, ale hlavně elektronický podvozek ESA II. Ten nabízí tři režimy (Normal, Sport a Comfort), elektromotorky točí jak s předpětím, tak s útlumy pružicích prvků. Navíc si můžete vybrat i tři režimy zatížení (sólo, sólo se zavazadly, pasažér + zavazadla), kdy systém upraví hodnoty předpětí pružin. Pozitivní zprávou je, že změna je opravdu znát. Zvláště to oceníte, pokud cestujete ve dvou. Co ale ve dvou neoceníte, je systém kontroly stability ASC. Pokud jej tedy nedejbože zapomenete vypnout a chcete si s RT trochu zalaškovat. Třeba byť jen o pár centimetrů přizvednout přední kolo (díky krátkému rozvoru to jde krásně jenom plynem), ASC to vyhodnotí jako prokluz zadního kola a nemilosrdně utne přívod síly. Nad intenzitou reakce systému by se někdo měl opravdu zamyslet (podobně neotesaně funguje i u K 1600 GT). Pak už můžete spolujezdci jenom popřát šťastný let, až vás při tvrdém dopadu bude přeskakovat…

Podvozek a celková geometrie stroje jsou vedle motoru vůbec kapitola sama pro sebe. O odpružení se obligátně po bavorsku stará Telelever vpředu a Paralever s pohledným letmým zavěšením kola vzadu. Mdlé informace od předního kola Teleleveru odpustíte výměnou za absenci ponořování při brzdění. Celkové ovládání stroje vás nadchne. 263 kg těžké RT se totiž dá vodit lehce jako koloběžka (koukněte na box vpravo, jak mu to šlo na Mitaskách). „Vinu“ na tom má krátký rozvor a povedené rozložení hmotnosti, které soustředí těžiště hodně dolů, takže se kromě hbitosti dostavuje i příjemný pocit stability. Svou mrštností cestovní BMW pobije řadu více na sportování určených a lehčích motorek. Obratnost navíc zůstala na velmi vysoké úrovni i přes fakt, že testovaný stroj (předtím, než se dostal do našich rukou) poznal již řadu evropských zemí, což se neklamně podepsalo na plochém zadním obutí.

V modelu 2013 ještě bije staré dobré „boxerské“ vzduchem a olejem chlazené dvouválcové srdce (do současného RT se již nastěhoval modernější vodník – více na s. 16). Disponuje solidním výkonem sto deseti bavorských plnokrevníků kousek pod hranicí osmi tisíc otáček. O zátah se také bát nemusíte, na šesti tisících otáčkách máte k dispozici 120 newtonmetrů. Pocitově má motor síly na rozdávání, má chuť se vytáčet a i přes fakt, že se projevuje poněkud obhrouble, na povely pravého zápěstí reaguje velmi vyrovnaně. Na klikatých cestách s ním můžete fungovat v režimu plný/zavřený plyn, s velkoměstskou zácpou se poperete se stoickým klidem. Nelze mu zkrátka upřít charakter. Ani komunikace mu nedělá problémy. Stačí si na světlech vrknout plynem a motor s vámi na znamení své přítomnosti kývne napravo. Agregáty, které kromě fungování také „žijí“, se mi prostě líbí a nejinak je tomu i u BMW R 1200 RT.

Závěr

BMW R 1200 RT je svým způsobem zvláštní stroj. Velmi těžce na něm hledáte nějaké funkční chyby a i přes fakt, že je určené hlavně pro překonávání dálek, s ním není ani trochu nuda. Místy se dokonce chová více jako sportovní motorka než jako „cesťák“. Jediné, co tak zůstává do diskuze, je jeho design, který se zdá být dvousečnou zbraní – buď ho berete takový, jaký je, nebo vám RT nemůže na oči.

Celkové hodnocení

3.5
Cena základního modelu 439 800,- Kč
Cena testovaného modelu 439 800,- Kč
+
Obratnost – Vzhledem k rozměrům „erka“ a jeho zaměření zcela nevídaná.
Komfort a prostor – Místa je zde na rozdávání. Pořídíte-li si navíc kompletní sadu kufrů, není už vůbec co řešit.
-
Hrubá reakce ASC – Při jeho zapnutí na jemné slidy nebo jízdu po zadním radši ani nemyslete, ASC vám obojí dokáže dokonale znechutit.





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
BMW R 1200 RT (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Po přestávce na klasice v San Sebastianu a odřeknutí startu na předběžně plánované se Vueltě se Roman…

Má 160 koní v cestovním enduru opravdu smysl? Vlajkovou loď z Mattighofenu jsme otestovali na české…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: