Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 7/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Velký test naked biků
Rozhovor: Projdu STK?
500 mil s Harleyem

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM 690 Duke R: Uličník

Test

Povedených funbiků, které využijete jako každodenní dopravní prostředek a budete se při tom náramně bavit, není nikdy dost. Patří mezi ně také bílooranžový Duke, se kterým jsme si dali týdenní dostaveníčko.

Může se zdát, že psát o motocyklu prémiové značky jako o dopravním prostředku je docela opovážlivost. Jenže 690 Duke takový opravdu je (i ve verzi R) – a v tom nejlepším slova smyslu. Během testu si totiž zažil všechny myslitelné provozní biotopy (od ucpaného centra až po malý okruh) a všemi prošel bez zásadní ztráty kytičky. Navíc ani jednou nepřestal bavit, což ho staví do velmi pozitivního světla. Čím to je, že je tahle v zásadě jednoduchá motorka tolik schopná?

V první řadě by za to mohla být zodpovědná použitá technika. V oranžovém příhradovém rámu se zabydlel známý jednoválec z produkce značky – LC4. Ten ve svých útrobách skrývá několik technických zajímavostí. Považte sami: kolik jednoválců je vybaveno vyvažovací hřídelí a dvojitým zapalováním? Obě „vychytávky“ jsou zde z jasných důvodů – co nejvíce uživatelsky „zpříjemnit“ chod a použitelnost zejména v nízkých a středních otáčkách a zbavit se pro jednoválec tolik typických vibrací. Chod jemný je, motor hbitě reaguje na přidání plynu, lehkost a agilita, s jakou se vytáčí, jsou příkladné. Ostatně nic jiného mu nezbývá, vzhledem k tomu, že jeho maximální točivý moment je dostupný od 5400 1/min a nejvyšší výkon v 7500 1/min, přičemž na 8000 1/min začíná červené pole otáčkoměru. Chcete-li tedy motor, jak se říká, trochu „poždímat“, zbude vám na to poměrně úzká oblast otáček, ve které ho musíte udržet. Nicméně zátahu a výkonu máte pak k dispozici do sytosti. Celkovému projevu agregátu a vaší dobré náladě také prospěje, když budete hodně pracovat s plynem – měnit otáčky a často řadit. Krátká a přesná převodovka spolu s antihoppingovou spojkou k tomu láká dostatečně. Ne že by při konstantních obrátkách motor cukal či něco podobného, ale vnímáte, že to není ideální způsob jeho využití – jinými slovy: dálnice a dlouhé rovné přesuny jen v nezbytně nutných případech. S vibracemi už to tak růžové navzdory vyvažovacímu hřídeli není. Zejména ve vyšších otáčkách jsou jasně citelné, ale na druhou stranu alespoň víte, že se pod vámi něco děje. A nelekejte se, drkotání zubů na úrovni Jawy 350 rozhodně nečekejte.

Verze R je oproti standardu vybavena sofistikovanější přední vidlicí usazenou v pevnějších, CNC frézovaných můstcích. Pracuje s odděleným tahovým (pravá trubka) a tlakovým (levá trubka) útlumem. Celé šasi „erka“ je také o 15 mm vyšší. Toto opatření má za úkol zvýšit svobodu v úhlu náklonu, což se mu podařilo na výbornou. A mimo jiné vás ve městě jen tak nerozhodí nějaký ten obrubník. Kromě světlé výšky jsou větší také zdvihy (150/150 mm) a sedlo se posunulo o plných 30 mm vzhůru. Celá ergonomie posazu se tak co nejvíce podobá strojům z European Junior Cupu, se kterými se v Brně dal jet čas okolo 2:18, což vůbec není k zahození. Je sportovnější a s váhou více na rukách – cestu na dovolenou to neusnadní, ale jakmile se dostanete do rychle se střídajících zatáček, Duka poleje živá voda. Změna směru je tak jednoduchá a samozřejmá, že se stává návykovou. Přijde to vhod i při vyhýbání se kanálům a výmolům nebo při kličkování mezi auty v zácpě. Zprvu si chce také zvyknout na zvláštní pocit z použitých pneumatik, které při předepsaném tlaku 2,0/2,0 baru působí trošku jako bačkory, až se zdá, že motorka trochu plave. Cítit je to ale zejména díky perfektní odezvě od podvozku, který vám tak dovolí pouštět se i do odvážnějších kousků. A když to náhodou přeženete, je velká šance, že ty nejhorší škody zachrání ocelové trubkové padací rámy. K dobré a velmi intuitivní ovladatelnosti přispívá také hmotnost, která suchá činí 150 kg, a její vynikající rozložení, které pocit lehkosti umocňuje – někdy máte pocit, jako byste seděli na kole, ne na motorce.

Jednosedadlový 690 Duke R se od běžného bratrského modelu liší ještě použitým brzdičem Brembo na 320mm předním single kotouči, který svou práci odvádí více než dobře. Ti z vás, kteří na jeden kotouč hledí se skepsí, mohou zůstat naprosto v klidu – bohatě stačí. Brzdy jsou vybavené špičkovým a jednoduše vypínatelným ABS. Od modelového roku 2014 bude navíc možné speciální zástrčkou aktivovat režim Supermoto (ABS aktivní pouze na předním kole). Další odlišností je titanová koncovka Akrapovič, díky níž má R o dva koně vyšší výkon, a bohužel také cena, která narostla o nemalých 60 000 Kč.


 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

MOTOR
Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec, OHC, čtyři ventily, mazání s polosuchou klikovou skříní s dvěma rotorovými čerpadly, vstřikování, elektrický startér, automatický dekompresor, alternátor 224 W, hydraulicky ovládaná vícelamelová antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz s X-kroužky.
Vrtání × zdvih: 102 × 84,5 mm
Zdvihový objem: 690 cm³
Stupeň komprese: 12,6:1
Jmenovitý výkon: 51,5 kW (69,1 k) při 7500 1/min
Max. točivý moment: 70 Nm při 5400 1/min

PODVOZEK
Příhradový rám z ocelových trubek, USD vidlice WP, Ø 43 mm, oddělený tahový a tlakový útlum, hliníková kyvná vidlice, plně nastavitelný tlumič WP s přepákováním, kotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístková radiální čelist, radiální brzdová pumpa, kotoučová brzda vzadu, Ø 240 mm, jednopístková čelist, ABS.
Pneumatiky: 120/70 17; 160/60 17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1466 ±15 mm, úhel hlavy řízení 63,5 stupně, dráha odpružení vpředu/vzadu 150/150 mm, výška sedla 865 mm, suchá hmotnost 149,5 kg, objem nádrže 14 litrů.
Záruka: dva roky
Servisní interval: 10 000 km
Barvy: oranžová/bílá/černá

Závěr

Když se nad tím zamyslím, 690 Duke R vlastně nenabízí nic zásadního navíc. Nic, co tu už někdy předtím nebylo. Pouze posouvá na špičkovou úroveň elementární vlastnosti motocyklu jako jednoduchost, ovladatelnost a zábavnost. Ale evidentně i tak málo naprosto stačí k tomu, aby dalo dohromady motocykl, který ve své třídě jen těžko hledá přemožitele. Víc takových, prosím…

Celkové hodnocení

3.5
Cena základního modelu 262 100,- Kč
Cena testovaného modelu 262 100,- Kč
+
Brzdy – I jeden kotouč v kombinaci s top brzdičem na trhu bohatě stačí.
Podvozek – Hbitý, čitelný, zábavný – nastavíte vše, co potřebujete.
-
Vyšší cena – Za špičkové komponenty a image neohroženého městského chuligána si zkrátka něco připlatíte.





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
KTM 690 Duke R (2013)
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 51,5 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 70 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Nová Brutale trochu přibrala a přišla o nějaký ten koník výkonu. Jenže na kráse, efektivnosti a ještě…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: