Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 9/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Pneumatiky na cestovní endura
Bety RR 2017
Testy, rozhovory, reportáže

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Yamaha FZ8: Kočička s drápky

Test

Na ulici mezi ostatními si jí nejde nevšimnout. Nahrbená jako kočka před smrtícím skokem nestydatě vystrkuje svoji malou prdelku. Lakované víko ventilů přitahuje pohledy k sošnému motoru jako magnet. Vzbuzuje nadšení, vzrušení a majetnické touhy, i když jen tiše stojí na stojánku.

Když si ji osedláte, vypadá roztomile. Je taková maličká a na těch správných místech trochu širší. Na sobě má jen to nejnutnější a hrdě staví na odiv všechny své křivky. Samozřejmě že se za malou kapličku, skrývající jen světlo a budíky, při rychlostech přes 140 km/h neschováte, ale trocha nepohodlí za tu krásu stojí… Ergonomie řídítek, sedla a stupaček vás nikam netlačí. Je uvolněná a příjemná a dovoluje na motorce pohyb podle rychlosti a stylu jízdy. Při letmém pohledu si člověk znalý věci může říct: „Nahatá R6!“ Ale při druhém, pozornějším pohledu se začnou objevovat rozdíly. Především má FZ8 větší úhel řízení kvůli lepší stabilitě v přímém směru. Ta je podpořena také ultradlouhou zadní kyvnou vidlicí z litého hliníku. 25°, které svírá přední, 43 mm silná USD vidlice se svislicí, je však pořád dostatečně strmých na to, aby se motorka dala lehoučce přehazovat z jedné zatáčky do druhé. Nesnažte se ale tlačit na pilu. Držet plyn do poslední chvíle, potom rychle skočit na brzdy a smýknout motorkou do zatáčky, to není styl, za který by se vám FZ8 odměnila. Mnohem více si užijete, když všechny jízdní úkony budete provádět co nejplynuleji, bez zbytečně ukvapených reakcí. Nájezd do zatáčky volte více ze široka, je dobré odbrzdit ještě před ní. Do zatáčky vjíždějte pod plynem a jeho pomocí korigujte rychlost průjezdu. Hladce a naprosto kontrolovaně vykroužíte oblouk a plynulým přidáváním plynu vyrazíte vstříc dalším metrům silnice a zábavy.

Pro letošní rok lze také konečně přizpůsobit nastavení podvozku vkusu každého majitele. Přední i zadní pružicí a tlumicí jednotky lze nastavit ve všech směrech jejich funkce. To modelům z předchozích let chybělo. Nastavení většího předpětí zadní pružiny pro jízdu ve dvou je však možné provést jen s pomocí speciálního C-klíče. A to zabere čas. Téměř by se dalo říct, že je to schválně, protože FZ8 chce mít svého jezdce jen sama pro sebe. Všechno ostatní, včetně rozložení zatížení s 51 % hmotnosti na předním kole, ale slibuje silné jezdecké zážitky a plnou náruč jistoty při jízdě všemi druhy zatáček. Nicméně FZ8 není svým zaměřením „závoďák“ a většina jezdců si klikání na podvozku příliš často neužije. Jak jednou najdou ideální kompromis jeho nastavení, už ho nikdy měnit nebudou. Při prvních kilometrech se zdá být předek motorky trochu neklidný. Komfortu jízdy prospěje měkčí nastavení odskoku přední vidlice. Zkuste tlumení odskoku povolit o pár kliknutí. Pro fandy rychlosti, kteří by chtěli FZ8 protáhnout vlásenkami některého z našich okruhů, mám také tip: povolte o jedno až dvě kliknutí nastavení komprese zadního tlumiče. Získáte tím lepší odezvu od zadního kola a zbavíte se mírného pumpování, kdy se na výjezdu ze zatáčky výkon motoru přetlačuje s pružinou. Zadní pneumatika při tomto nastavení přenáší výkon motoru naprosto hladce a nehrozí highsider. Podvozek je proti loňskému modelu celkově tužší, lépe čitelný a výrazně zvyšuje šance FZ8 v souboji o zákazníka s konkurenty ve své třídě, aniž by slevoval z komfortu jízdy. V pohodlí vás provede městem se všemi výmoly, retardéry, tramvajovými pásy a propadlými nebo vystupujícími kanály. S jistotou se můžete vrhnout na okresní silnice, kde občas za zatáčkou objevíte na silnici naplavené nečistoty či pomalu jedoucí vozidlo, jehož řidič se kochá malebnou českou krajinou. V zatáčkovitých úsecích drží FZ8 důsledně stopu, kterou jí nařídíte. Jen se nesmíte lekat, že stupačky příliš brzy drhnou o zem. Ani na dálnici nebude podvozek „efzet-osmičky“ unavovat. Při vyšších rychlostech se nekymácí, nevlní ani nehoupá. Sedlo dovolí pohyb dopředu i dozadu, takže ulevíte rukám i nohám, a je dostatečně tvrdé, aby se hned neprosedělo, přičemž poskytuje dostatečnou oporu ctěnému pozadí.

Sto pět koní, které ze sebe umí vodou chlazený čtyřválcový motor (původem z R1 a převrtaný na 779 cm3) dostat, sice není bůhvíco, ale je dostatečnou porcí pro skvělou zábavu. Nemá ambice při každém otočení plynovou rukojetí zvedat přední kolo vysoko do vzduchu ani utrhnout zadek motorky do divokého smyku. To je jasná plusová devíza pro každodenní využívání. Výkon roste plynule a točivý moment je rovnoměrně rozložený v celém spektru využitelných otáček. Do 6500 se motor chová jako roztomilé koťátko, jenom si tak píská. Dovádí, ale nekouše. Jakmile necháte plyn otevřený víc, začne vystrkovat drápky. Z airboxu v přední části nádrže se valí chroptění a hromobití. Máte ho přímo pod hlavou, takže sluchové vjemy jsou pěkně nasyceny. Ručička otáčkoměru radostně poskočí vzhůru a motorka letí jako střela, kam ji namíříte. Omezovač však zasáhne velmi brzy. Tady není nejdůležitější výkon. Pružnost a plynulost je to, co každý den potřebujete při předjíždění pomalejších a zdržujících aut. Úpravy původního motoru proto neskončily jen převrtáním. S cílem posílit točivý moment ve středním pásmu otáček byla sací hrdla prodloužena o 25 mm. V praxi to znamená pořád dostatek ochoty ke zrychlování. A když náhodou otáčky klesnou moc a zrychlení není takové, jaké byste si přáli, stačí zařadit o kvalt níž a zábava pokračuje v plném proudu.

Řazení je další povedená věc na FZ8. Je velmi přesné, žádné složité přepákování s mnoha klouby, v nichž se sčítají vůle. Krátkými pohyby řadicí páky zapadají jednotlivé rychlosti hladce jako po másle. Žádné kovové zvuky nebo rachtání zubů, žádné falešné neutrály. Kvalty padají jako noty v partituře jeden za druhým. Koncert je to ďábelský a bude se vám zaručeně líbit. Motor velmi plynule reaguje na pohyby plynovou rukojetí, není tak tvrdý jako motory závoďáků, z nichž je odvozen. Právě velmi plynulý průběh výkonu a točivého momentu je faktor, který dělá z FZ8 modelového roku 2013 tolik přívětivou a snadno řiditelnou motorku. Přes kompresní poměr 12:1 není nutné obávat se uprostřed zatáčky korekcí rychlosti plynem a následné možné ztráty adheze kol. Motorka se při ubrání plynu nehrne extrémně na přední kolo, jen začne měkoučce zpomalovat. Žádné cukání ani zahlcení benzinem a následné brumlání do výfuku. Prostě jen přidáte a jste pryč, aniž byste kohokoliv vylekali.

Brzdy jsou, jak je u Yamahy již dlouho dobrým zvykem, neúnavně výborné. Na předním kole se do 310 mm kotoučů zakusují destičky v brzdičích frézovaných z jednoho kusu odlitku. Technologie, kterou před lety předvedla s obrovským úspěchem R1. Zadní kolo je osazeno o 43 mm menším kotoučem. V dnešní derivaci tohoto systému se odráží zkušenosti japonských inženýrů s hydraulickým přenosem sil, díky nimž stačí i na silné brzdění jen jeden prst. Nástup je opět jemný a kultivovaný. Výkon obdivuhodný. Navíc si můžete připlatit za ABS, které opatrnějším jezdcům dovolí brzdit opravdu ostře, bez většího rizika zablokování kol. Možná se někomu nástup brzd bude zdát až příliš pozvolný, ale já v tom nevidím problém, protože je při normálním používání v každodenním provozu použitelnější než ostré radiální brzdiče soudobých sportovních motorek.


 

TECHNICKÉ ÚDAJE

MOTOR
Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, DOHC, čtyři ventily na válec, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, elektrický startér, manuálně ovládaná vícelamelová antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky.
Vrtání × zdvih: 68 × 53,6 mm
Zdvihový objem: 779 cm³
Stupeň komprese: 12:1
Jmenovitý výkon: 78,1 kW (106,2 k) při 10 000 1/min
Max. točivý moment: 82 Nm při 8000 1/min

PODVOZEK
Tlakově litý hliníkový rám typu diamond, USD vidlice, Ø 43 mm, litá hliníková kyvná vidlice, zadní tlumič s přepákováním, nastavitelné předpětí, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 310 mm, čtyřpístkové axiální čelisti, axiální brzdová pumpa, kotoučová brzda vzadu, Ø 267 mm, jednopístková čelist, volitelné ABS, litá hliníková kola
Pneumatiky: 120/70 17; 180/55 17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1460 mm, úhel hlavy řízení 65 stupňů, stopa 109 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 130/130 mm, výška sedla 815 mm, hmotnost s plnou nádrží 211 (216 s ABS) kg, objem nádrže 17 litrů.
Záruka: dva roky
Barvy: matná šedá/modrá

Závěr

Yamaha díky změnám a vylepšením FZ8 pro rok 2013 řádně zatopila svým konkurentům F 800 R, Z800, GSR750 nebo Street Triplu 675 a posunula pomyslnou laťku univerzálnosti zase o kousek výš. Udělala tak rázný krok ke splnění svých prodejních cílů a jistě tak splní i sny budoucích majitelů FZ8 o přitažlivé motorce, která bude každodenním partnerem s náležitou elegancí a charismatem.

Celkové hodnocení

3.5
Cena základního modelu 209 990,- Kč
Cena testovaného modelu 209 990,- Kč
+
Čitelnost výkonu – Motor jede tak, jak chcete, v nízkých otáčkách je velmi jemný.
Brzdy – Výkon i dávkovatelnost jsou na špičkové úrovni.
-
Příliš nízko umístěné stupačky – Zajistí komfort, ale zadusí sportovní ambice.





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Yamaha FZ8 (2013)
Technické informace:
Objem motoru 779 cm3
Výkon 78 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 82 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Nejdéle kontinuálně vyrábějící evropská značka Moto Guzzi dospěla: přestala nebo v brzké době…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: