Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 6/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Suzuki V-Strom po 50 000 km
Abaja: MotoGP vs. WSBK
Rozhovor: šéfdesignér KTM

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW R 1200 GS Adventure 2013: Než zavládnou vodníci

Test

Zcestovalí fanoušci protilehlých válců razící heslo, že v motoru coby strojařském šperku nemá voda co dělat, mají poslední šanci zakoupit „staré dobré“ vzduchem chlazené R 1200 GS Adventure.

Elektronice, zlehčování a šetření se asi v dnešní době nevyhneme. Podle automobilového trendu budou mít cestovní motocykly zanedlouho velké barevné displeje s promítnutými „budíky“ a v případě potřeby se celý displej přepne na navigaci nebo třeba jen do nočního nebo nějakého červeného sportovního módu, který vám ukáže náklony a přetížení. Zatím máme „jen“ elektronické podvozky, různé motorové mapy a plyny bez lanka s potenciometrem a servem v sání. Kdo by na to před deseti lety pomyslel. Jenže spousta z nás tyto chytlavé, leč mnohdy ne zcela spolehlivé systémy vyžaduje. Ortodoxní cestovatelé hledají zpravidla co možná nejodolnější konstrukci a při vší úctě – vždycky je spolehlivější šroub a šroubovák než procesor, servomotor a svazky kabelů.

BMW R 1200 GS Adventure je posledním ozkoušeným strojem, dnes již můžeme říci staré konstrukce. Osvědčený motor mnohokrát prokázal, že ustojí cestu kolem světa a ve sportovních modelech se nebál plného plynu na okruhu. Olejový chladič výkon přes sto koní zvládal, nevýhodou byl jen delší ohřev stroje a oddělená náplň pro převodovku a ještě pro kardan. Nový Adventure s hranatými rysy a vodou přichlazovaným motorem určitě bude o krok dál ve všech směrech co se jízdy, komfortu a parametrů týče, je lehčí, výkonnější. Nicméně přichází se zcela novou koncepcí a to nejen v motoru, ve kterém se točí poprvé od letoška a příchodu R 1200 GS LC malá vícekotoučová spojka v olejové lázni opatřená servem (antihopping/lock-up). Té například kritičtí němečtí novináři vyčítali cukavý záběr při řazení ve vyšších otáčkách a plném zatížení, což vychytaná původní suchá jednokotoučová nedělá. Internetem navíc nedávnem prolétlo nelichotivé fotoalbum několika nových vodou chlazených velkých GS zlomených v oblasti kardanu anebo přední části hlavy řízení. Vysvětlení je docela jednoduché. Nové R 1200 GS LC je výjimečně ovladatelné a dává pocit, že s ním zvládnete všechno. Fyzikální vlastnosti materiálů (většinou hliníkových slitin) jsou však omezené a přecenění schopností motocyklu může samozřejmě vést i k takovým nepříjemnostem. Koneckonců BMW R 1200 GS ani R 1200 GS Adventure nejsou endura v původním slova smyslu. Jsou to expediční stroje a v tom jsou momentálně nejlepší a nejrozšířenější na světě. A skákat v lese přes kořeny s naloženými třemi kufry metr do výšky asi není ideální. Přece jen je ale i tak možné, že se další ročníky modifikují.

Testované R 1200 GS Adventure 2013 je typické BMW, co se týče geometrie. Díky teleleveru (a podélné klikovce) stroj rychle zatáčí, přední kolo jakoby necítí gyroskopický efekt a i při vyšších rychlostech mění směr hbitě. Řízení v běžných rychlostech (řekněme do 130 km/h) je v podstatě odpočinkové a díky uvolněné jezdecké pozici a lehce jdoucím páčkám, účinným brzdám a právě i geometrii uzpůsobené především zatáčení a vykružování utáhlých horských silniček jezdec jízdou relaxuje. I na úzkých pěšinách zdánlivě bachraté GS s přehledem snadno drží i v úzce vymezené stopě. Tahle motorka je nesmírně hodná a přívětivá, sedne do ruky skoro každému, je vynikající pro každodenní používání a zvládne i nějaký ten sportovní výkon. Při tom všem málo žere, už jen proto, že motor dovede jezdit zcela od volnoběhu jako nějaký diesel.

Při manipulaci na místě ale musíte dbát určitých „BMW“ zásad. Extrémně široký motor příliš nedovoluje motorku vést, je lepší na ni nasednout a šoupat nohama – popř. nastartovat a popojet si. Nicméně někdy je potřeba tlačit dozadu a se strojem, ze kterého všude něco trčí a čouhá to není snadné. Jenže jakmile nasednete, jsou vám všechny ty trčící rámy, válce, široká nádrž i drsné závodní stupačky k dobru. Chrání vás.

Budíky jsou přehledné a na vyvýšeném místě, takže k nim nemusíte klopit zrak. Ochrana před větrem je unikátní, pokud jedete mezi 50 a 80, v dešti nepotřebujete pláštěnku, moknou jen ramena a boty. Drátěná kola jsou to nejlepší, co se dá na stroj typu Adventure namontovat, jsou pevná a opravitelná, navíc s patentovaným křížovým výpletem BMW i krásná. V základní výbavě dostáváte relativně holý, ale jednoduchý stroj bez další náročné elektroniky. Přední telelever má pět stupňů předpětí centrální pružiny (klíčem), zadní centrální jednotka se přitvrzuje ručním kolečkem. Zdvihy jsou 210 mm vpředu a 220 mm vzadu. Komu snížení sedla z 910 na 890 mm nestačí, může si povolením předpětí na obou centrálách motocykl trošku snížit, i když to z hlediska správného nastavení podvozku je kontraproduktivní rada – nicméně ti, co mají kratší nohy, to tak často dělají. Jako vždy BMW nabízí několik stupňů výbavových balíčků, testovaný model byl v plné výbavě s elektronickým podvozekem ESA, kontrolou trakce, bočními světly, vyhřívanými rukojeťmi atd. Toto poslední vzduchem chlazené GS má německého ducha i v oblasti řídítek – ovladač levého blinkru tiskne levý palec a pravého blinkru pravý palec, to na vodníku již není.


Technické údaje:

MOTOR:

Vzduchem a olejem chlazený čtyřdobý dvouválec typu boxer, podélně uložená kliková hřídel, dva vačkové hřídele a čtyři radiálně seřazené ventily na válec, vyvažovací hřídel, vstřikování, řízený katalyzátor, alternátor 720 W, akumulátor 12 V/14 Ah, hydraulicky ovládaná jednokotoučová suchá spojka, šestistupňová převodovka, kardan.
Vrtání × zdvih: 101 × 73 mm
Zdvihový objem: 1170 cm³
Stupeň komprese: 12:1
Jmenovitý výkon: 81,0 kW (110 k) při 7750 1/min
Max. točivý moment: 120 Nm při 6000 1/min

PODVOZEK:

Dvoudílná koncepce rámu sestavená z předního a zadního rámu se samonosnou jednotkou motor-převodovka, teleskopická vidlice podélně vedená A-ramenem, Ø 41 mm, jednoramenná kyvná hliníková vidlice paralever, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 305 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu Ø 265 mm, dvoupístková plovoucí čelist, ABS, částečně integrální brzdový systém, kontrola trakce (zapalováním), ESA.
Křížená drátová paprsková kola: 2,50 × 19; 4,00 × 17
Pneumatiky: 110/80 R 19; 150/70 R 17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI:

Délka × šířka × výška: 2240 × 990 × 1525 (bez zrcátek) mm, rozvor 1510 mm, úhel hlavy řízení 65,2°, stopa 89 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 210/220 mm, výška sedla 890/910mm, hmotnost s plnou nádrží 256 kg, užitečná hmotnost cca 220 kg, objem nádrže/rezerva 33/4 litry.
Záruka: 2 roky
Barva: černá/hnědá
Servisní intervaly: 20 000 km

Závěr

Zmého pohledu je R 1200 GS Adventure výbornou a vyzkoušenou stálicí, model 2013 je nejdál za celou dobu existence řady GS. Z hlediska všestrannosti a možnosti individualizace v podobě příslušenství, je GS Adventure top stálicí a ani pocit v sedle se hned tak neohraje. Já osobně bych orodoval za to, aby tento GS vzducháč ještě nějaký ten rok paralelně s vodníkem ve výrobním programu setrval...

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 410 800,- Kč
Cena testovaného modelu 410 800,- Kč
+
Všestrannost
Klasický motor boxer
Robustnost
-
Vysoká cena
Manipulace na místě





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
BMW R 1200 GS Adventure
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Je asi nejobletovanějším jezdcem současnosti. Mistr světa, elitní spurter a bavič davů. To je Peter…

Africa Twin, kam se podíváš. I tak bychom mohli charakterizovat mediální vřavu kolem jedné z…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: