MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Nesmrtelná Honda Africa Twin

Ojetina

Ojetiny všechn generací oblíbeného modelu Honda Africa Twin

 Motocykly Honda Africa Twin 

Pravé bohatství je ukryto ve vzpomínkách
- to platí doslovně u některých ojetých motocyklů Africa Twin. Tito zcestovalí dříči během svého života viděli téměř všechno: vyprahlé pouštní cesty, zasněžené horské silnice, skalnaté trasy při březích oceánů i rušné ulice obrovských metropolí. K důstojnému stáří patří bohaté vzpomínky, pár vrásek a možná že i jizev - dobrodruzi zkrátka nikdy nevedou nudné životy.
 
Starší i novější modely Africa Twin jsou jednou z mála ojetin, kde je víceméně jasné, co od nich můžete čekat. Z technického hlediska jsou tyto stroje, které kdysi udávaly tón ve světě velkých endur, opravdu prověřené a spolehlivé. Na konci osmdesátých let byl původní dvouválec o objemu 650 cm³ a s nedostižně dobrým podvozkem jasným hitem pro příznivce výletů do terénu. Od roku 1990 pak první XRV 750 pokračovala v úspěchu na silnici a etablovala se v oblasti cestovních strojů. V roce 1993 Honda s modelem RD07 své dílo dokončila a vytvořila perfektní všestranný motocykl, který bez námitek zvládne všechny dálnice, serpentiny i štěrkové cesty. Nevídaná mnohostrannost a použitelnost (i se spolujezdcem) udělala z tohoto dvouválce „prodejní trhák s duší“.
 
Honda XRV 750 Africa Twin: Letitý sen všech cestovatelů


Pro fanoušky, a že jich ani dnes není málo, proto bylo nepochopitelné, když Honda skvělou Africu Twin přestala vyrábět, aniž by za ni představila adekvátní náhradu. Ve srovnání se současnými cestovními endury „afrika“ přirozeně zaostává - 60 koní a 240 kilogramů působí už na papíře dosti nepřesvědčivým dojmem, navíc tu není žádné ABS… Kdo ale tento motocykl zná osobně, tomu je jasné, že technické údaje nelze vždy považovat za bernou minci. V celkovém součtu všech vlastností zůstává XRV Africa Twin i nadále skvělým motocyklem, který byť je hvězdou už jen na trhu ojetin, stále představuje výhodnou koupi stroje bez jakýchkoliv nepěkných manýr.
 
 


I když jsou Africa Twin velice spolehlivé stroje, nějaký nedostatek se najde: U modelu RD07 je to benzínové čerpadlo, které znalci nahrazují výrobky od značek Pierburg nebo Mikuni. Problémem je rovněž poměrně úzké sedlo s výrazným klesáním, které pokud je navíc i prosezené, nedá se považovat za příliš komfortní. Dodatečné čalounění provedené doma na koleni nepřinese znatelné zlepšení, je potřeba obrátit se na profesionály nebo koupit některý z osvědčených výrobků na trhu příslušenství.

 Motocykly Honda Africa Twin
Pohled pod kapoty dakarského speciálu
 

Dávejte pozor na motocykly s nepůvodním lakem či různě přestavěné exempláře, takové většinou pamatují minulost s mnoha pády v terénu nebo i mimo něj. Pokud je však historie konkrétního stroje doložena servisní knížkou, účty a dalšími doklady, neměl by být problém ani s počtem ujetých kilometrů za hranicí padesáti tisíc. 


Každý u nás má ve svém okolí někoho, kdo touží po tomto pouštním korábu od Hondy. A není se čemu divit – výjimečný design a trvalá hodnota stále lákají potencionální kupce. Dalším důvodem pro vysokou oblibu „afriky“ může být i skutečnost, že je podobných endur nedostatek také na trhu nových motocyklů, kde se nachází vlastně jen BMW F800 GS, které je mimochodem označováno za nástupce slavné „twinky“ – zvláštní to paradox.

BMW F 800 GS je paradoxně považováno za nástupce Hondy Africa Twin.


A jaký výběr nabízí český trh? Na úvod musíme zmínit přímého konkurenta na trhu ojetin Yamahu XTZ 750 Super Ténéré, která je k sehnání za nižší ceny, nicméně nabídka není tak bohatá. Ceny modelů Honda XRV 650 z 80. let začínají na cca 35 000 Kč, takové stroje mají reálně najeto téměř vždy více než 70 tisíc kilometrů. Ročníků 1992-96 si majitelé a bazary cení na 49- 80 000 Kč. Opravdu zachovalé kousky roku výroby 2001 a novější stojí vždy více než 100 000 Kč, u těchto exemplářů se kilometrový průměr pohybuje mezi 30-50 tisíci kilometry. S Hondou Africa Twin si kupujete také určitou klubovou podporu, která je díky kultovnímu statusu tohoto endura i v ČR velmi rozvinutá.   


 Motocykly Honda Africa Twin

 


1988 Dva roky po vítězství továrního stroje NXR 750 v Rallye Dakar představuje Honda model XRV 650 Africa Twin, typ RD03, který byl potomkem
soutěžního stroje, ovšem s homologací pro veřejné komunikace. Za cenu 10 570 marek (5404 eur) tehdy nastavil 57 koní silný dvouválcový stroj
se stabilním podvozkem nová měřítka ve světě endur.

1990 Za cenu 12 880 marek (6585 eur) je na trh uveden model s objemem 750 cm3. Typ RD04 má 59 koní, váží 238 kilogramů a disponuje dvojitou
kotoučovou brzdou vpředu (model 650 měl kotouč jen jeden), delší kyvnou vidlicí a upravenou kapotáží.

1992 Africa poprvé přichází s takzvaným tripmasterem (hodinky, stopky a tři počítadla ujetých kilometrů). Cena za nový motocykl Africa Twin v roce
1992: 14 210 marek (7265 eur).

1993 Typ RD07 s novým dvojitým ocelovým rámem (nižší těžiště) a většími karburátory: Motor má nyní 60 koní a vyšší točivý moment, objevila se také
větší nádrž (24 místo 23 litrů) se zapuštěným víčkem. Další změny: nový tlumič výfuku, jiná kapotáž a větrný štítek, radiální pneumatiky místo
diagonálních - vzadu šířka 140 místo 130 milimetrů. Cena: 14 505 marek (7416 eur).

1996 Odpadá nastavení tlakového útlumu pružicí jednotky a podpora vzduchového odpružení vidlice, maska kapotáže prochází malou úpravou.
Cena typu RD07a činí 16 205 marek (8285 eur).

2003 Zastavení výroby modelu XRV 750. Poté, co se prodejní čísla od konce tisíciletí trvale snižovala, byla Honda nucena tento celkově velmi úspěšný
model vyškrtnout z programu – bez nástupce. Cena v posledním roce výroby: 8690 eur.




 Motocykly Honda Africa Twin
No řekněte sami, kdo by kdysi odolal?



 
Stránky příznivců:  www.africatwin.cz, www.atic.org
Nabídka ojetin: www.tipmoto.cz, www.motoinzerce.cz, www.smoto.cz
           


 Motocykly Honda Africa Twin






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: