MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

HONDA FIREBLADE i.e. - ojetina

Ojetina

Ty nejlidštější superbiky dělala od nepaměti Honda. Ale není Fireblade jako Fireblade – rozdíly jsou patrné obzvláště mezi verzemi s karburátory a se vstřikováním.



Ve sportovní branži
patří k dobrým mravům, že veřejnosti bývá každé dva roky představen nový, nebo alespoň faceliftovaný sportovní motocykl. Od roku 1992 šel každou druhou sezonu pravidelně pod kudlu také Fireblade, což mu mělo zajistit vedení, či konkurenceschopnost ve své třídě. Jenže od roku 1998 byl tlak zbývající nipponské trojky tak velký, že o nějakém drobném faceliftu už nebylo možné uvažovat. Tempo počala udávat 150koňová Kawasaki ZX9-R s Yamahou R1, kterým Honda se 128 koni nemohla konkurovat. V běžném životě byl sice Fireblade stále bezkonkurenční jedničkou, ale koho z okruhových brusičů kolen by to zajímalo. Navzdory tomu, že Honda v roce 2000 představila kompletně nový model, problémy s konkurencí nezmizely, o což se postarala především Suzuki GSX-R 1000. A technici přemýšleli a testovali, až spatřil světlo světa v roce 2002 model SC50, který sice nabízel špičkovou techniku, ale v celkovém hodnocení jízdních vlastností to byl spíše průměr. A tak se v Hondě rozhodli k ráznému řešení – potřebujeme úplně nový Fireblade. V roce 2004 tak byl veřejnosti představen první „fároš“ s litrovým agregátem, který byl sice o něco těžší než jeho předchůdci, ale na rozdíl od nich byl sériově vybaven hi-tech tlumičem řízení. Dosáhnout výkonového potenciálu Suzuki GSX-R 1000 se Hondě sice nepodařilo, ale ke slušným prodejům jí to každopádně stačilo. Opravdové pozdvižení způsobil až typ SC 59 představený v roce 2008 a jeho elektronické ABS, které jsme otestovali následující sezonu.











Kdyby byl Fireblade cesťák, dalo by se o něm s klidným svědomím prohlásit, že je nezničitelný. Samozřejmě že je třeba se chovat podle určitých obecně platných zásad, jako pečlivé zahřátí motoru před ostrým nasazením či dodržování pravidelných servisních intervalů a omezení neodborného tuningu. 100 000 najetých kilometrů tak nemusí být u tohoto modelu žádnou výjimkou. Jenže Fireblade žádným cesťákem není, což ale neznamená, že na něm cestovat nelze. V prvé řadě je to motocykl sportovní, a to znamená, že se s jízdou na hranici jeho limitů počítá. Co se s tím pojí, je už asi každému jasné – stroj padlý na okruhu poznáme nejen podle přelakované kapotáže, jiných páček, řídítek atd, ale také při pohledu na dorazy řízení, spodky předních vidlic nebo ráfky kol otlučené od kačírku. Pohled do databáze výrobce pak prozradí, zda byl určitý motocykl postižen nějakou svolávací akcí. Viz typ SC44: výměna palivové trubičky (26. 10. 2000), výměna spojky (26. 1. 2001). SC57: přezkoušení, případně výměna palivové nádrže (14. 12. 2007). SC59: přezkoušení, případně výměna objímky hadice chladicí kapaliny (10. 7. 2008). Optimalizace produkce: při nadměrné hlučnosti výměna spojky nebo výměna některých jejích součástí. Všechny jmenované nedostatky byly samozřejmě odstraněny, ale za otázku rozhodně nic nadáte. Často vytýkaná horší stabilita způsobená kmitáním řídítek ve vysokých rychlostech by dnes neměla kupce trápit, protože všechny postižené modely vyrobené roku 2002 byly svolány za účelem odstranění problému do značkových servisů. Dalším negativním jevem prvních typů CBR 1000RR (SC57) bylo kmitání přední vidlice při ostrých brzdných manévrech – na vině bylo použití nevhodného brzdového obložení. V roce 2005 Honda na problém zareagovala a destičky byly při servisních prohlídkách majitelům vyměněny.












Nabídka sportovních motocyklů je velká a stále se rozšiřuje – v každém případě převyšuje poptávku. Co to znamená, je jasné – při koupi „Fároše“ se vyplatí smlouvat jak u nás, tak za našimi hranicemi. Obě první generace modelu Fireblade osazené vstřikováním (SC44 a SC50) to mají z celé řady asi nejtěžší – tvary jejich kapotáže a barevné lakování už zřejmě nejsou pro mladé jezdce tak atraktivní jako kdysi. Obě zmíněné CBR 900 RR ale zase koupíte za velmi slušné peníze – za necelých 100 000 korun jsou k mání ve velmi zachovalém stavu a s počtem najetých kilometrů, který zní celkem důvěryhodně. V případě modelu SC57 je situace pro prodávajícího o něco lepší. Kupující může při troše štěstí narazit na zánovní „litr“ s počtem kilometrů kolem 6-7 tisíc, za který rád zaplatí necelých 200 000 Kč. Většina typů SC57 v průměrném stavu a s počtem najetých kilometrů do 20 000 se prodává za částku pohybující se mezi 150 až 180 000 Kč. Nabídka aktuálního modelu SC59 začíná zhruba na 220 000 Kč – většinou se jedná o předváděcí nebo čerstvě zajeté motocykly, které se nachází ještě v záruční době. Pokud ale hledáte právě zmíněný Fireblade, doporučujeme kontaktovat jednotlivé dealery Hondy – mnozí z nich mají totiž na skladě ještě modely roku výroby 2008/2009 a těch se zbaví velmi rádi i pod cenou.







  www.hondaclub.cz  

  www.honda-fireblade.de













Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: