MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Dakar 2010: Dakar dnes a zítra

Představení

Dakar, nejtěžší závod světa se již podruhé konal na území Jižní Ameriky, avšak pohledy na argentinsko-chilskou soutěž se různí. Jedni ji chválí pro maximální obtížnost, druzí by se raději vrátili zpět do Afriky...

 AKCE Dakar dnes a zítra
Francouz Cyril Despres (2) se stal vítězem Dakaru již potřetí. Poprvé to bylo v roce 2005, letos na TKM získal své premiérové vítězství také na území Jižní Ameriky.


To, že je dakarská soutěž nejtěžším závodem planety, není třeba zdůrazňovat. Ne každý ale ví, jaká je historie tohoto závodu, a proto dnes začněme pohledem do minulosti.
U kolébky dakarské soutěže stál Francouz Thierry Sabine. Při svém bloudění v africké poušti si slíbil, že pokud se z toho dostane se zdravou kůží, založí dobrodružnou soutěž, jež povede přes africké území. Povedlo se mu to v roce 1979, kdy odstartoval první ročník závodu vedoucího z Paříže do Dakaru. A ačkoliv se letos konal již 32. ročník, ve skutečnosti se startovalo celkem 31krát. Zajímavostí je, že kategorie motocyklů má na svém kontě jako jediná 31 vítězů – to proto, že se v prvním ročníku startovalo bez rozdílu kategorií a tehdy zvítězil motocykl…

 AKCE Dakar dnes a zítra
Jezdci se i letos vydali přes nejsušší místo na světě, chilskou poušť Atakama. Jemné písečné duny byly opět vydatným sítem startovního pole.


A právě tohle slavné premiérové vítězství získal legendární motocykl Yamaha XT 500 v sedle s Francouzem Cyrilem Neveuem. Soutěže se účastnilo 170 jezdců – 90 motocyklů a 80 automobilů.
V následujících letech byla trasa soutěže často měněna, ne vždy se také startovalo z Paříže a ne vždy byl cíl u Růžového jezera v senegalském Dakaru. Afrika je nestabilním kontinentem, a tak se v posledních letech často opakovaly hrozby teroristických útoků, o krádežích a podivných zvyklostech ani nemluvě. Vše vyvrcholilo v roce 2008, kdy byla soutěž, startující tehdy z portugalského Lisabonu, zrušena na poslední chvíli – právě kvůli bezpečnosti. Měl to být jubilejní 30. ročník, avšak mezi organizátory i účastníky panovaly oprávněné obavy, že si v odlehlé části světa vyberou muslimští radikálové za cíl právě tuto mediálně podporovanou a sledovanou akci. Po následném dohadování se soutěž o rok později přestěhovala do Jižní Ameriky. Bylo to sice dražší, ale bezpečnější – navíc trasa vypadala hodně zajímavě. V kategorii motocyklů vloni zvítězil Španěl Marc Coma a ve čtyřkolkách popáté Josef Macháček.
Nejúspěšnějším českým motocyklovým účastníkem dosavadní historie se stal v roce 1998 Stanislav Zloch, který tehdy skončil desátý, nejčastějším účastníkem dakarské rallye na motocyklu byl Ivo Kaštan – celkem se zúčastnil devíti ročníků a cílovou rampu si vychutnal šestkrát…

 AKCE Dakar dnes a zítra
Francouz Alain Duclos (14) se narodil v Africe a soutěž si zamiloval už jako malý kluk, když jeho vesnicí projížděla dakarská karavana. Letos skončil celkově šestý.


Vraťme se ale k letošnímu závodu, jenž byl podle všeho zatím nejtěžším Dakarem v celé historii – a snad nám odpustíte, když se budeme věnovat především bikerům. Na startu 32. ročníku stálo 151 motocyklů a 25 čtyřkolek, do cíle dorazilo 88 motocyklů a 14 čtyřkolek. Česká skupina přivezla do Jižní Ameriky pět motocyklistů a tři borce na čtyřkolkách, velmi náročný závod z našich dokončili čtyři motocyklisté a jeden quadista. Na motocyklech startovali také dva Slováci, do cíle dorazil jen jeden. Jelo se přes dva státy jihoamerického kontinentu, účastníci ujeli 9026 kilometrů, přičemž museli kromě pouště Atakama překonat také dvakrát pohoří And. A zabrousíme-li na chvilku do zákulisí, zjistíme, že se o průběh letošní soutěže staralo 50 doktorů, jedna mobilní nemocnice, 20 vrtulníků, podél trati asistovalo více než 30 000 členů organizačního security týmu… O závodu informovalo z místa konání 240 novinářů a odvysílalo se celkem 1130 hodin televizních přenosů do 190 zemí. V bivaku bylo denně na 2500 lidí a na startu všech kategorií stálo 362 účastníků. Nezapomněli jsme snad ještě na něco? Ale ano – denně se v bivaku spořádalo 1,5 tuny jídla…


 AKCE Dakar dnes a zítra



Jak již bylo několikrát zmíněno, startovalo se již podruhé v Jižní Americe. Letos se však jelo v opačném směru než před rokem, což znamenalo, že těžké písečné etapy přijdou v prvních dnech soutěže, a dalo se tudíž předpokládat, že startovní pole brzy značně prořídne. A tyto předpoklady se záhy začaly naplňovat…
Již během roku 2009 všechny účastníky a fanoušky rozčarovaly podivné zprávy. V soutěži byly v podstatě zakázány objemy motocyklových motorů vyšší než 450 cm3. Na to ihned zareagovala rakouská KTM a vzápětí stáhla svou značku ze soutěže. Jejich modely 690 byly v posledních letech nedostižné, avšak nikdo další takovéto jednoválce nemá, neboť ostatní výrobci mají ve svém repertoáru jednoválcových endur maximálně čtyřistapadesátky.
Toto omezení však zároveň znamenalo obohacení soutěže o nové značky. Nakonec vše skončilo kompromisem: Pro letošní rok ještě mohly startovat větší objemy, ale pouze s restriktorem, omezujícím přívod vzduchu, aby se motocyklové pole alespoň trochu vyrovnalo. Do soutěže tak vedle KTM nastoupila tradičně i Yamaha, naopak poprvé se na Dakaru objevily značky Sherco či Aprilia a překvapivě i čínský Jincheng… Letošní soutěž tak měla ukázat, zda uspěje menší či větší objem.

 AKCE Dakar dnes a zítra
Nejlepšího motocyklového výsledku, konečného 26. místa, dosáhl David Pabiška na Yamaze 450. David jel Dakar již potřetí…


Nejúspěšnější bylo opět KTM, ale vítězství v jednotlivých etapách si zajistila také Yamaha (David Fretigne, Helder Rodrigues), Sherco (David Casteu) a také Aprilia (Francisco Contardo Lopez). První etapové místo uteklo těsně značce BMW, když se vítězem jedenácté etapy stal Nizozemec Frans Verhoeven, avšak po dojetí byly výsledky upraveny. Na začátku této etapy zazmatkovala argentinská policie, jež přehradila jezdcům cestu a poslala je špatným směrem. Odnesl to například Marc Coma nebo Francisco Lopez – a těmto jezdcům pořadatelé jako satisfakci přiznali časovou bonifikaci.
Vítězem 11. etapy se tak stal právě Marc Coma na KTM 690. Jinak se ale loňský vítěz zařadil mezi smolaře letošní rallye. Po druhé etapě dostal penalizaci 22 minut za nedodržení rychlosti v uzavřené osadě. Ve třetí etapě ho zastavil přehřátý motor, v páté etapě se zdržel 40 minut výměnou rozbitého předního kola… A aby toho nebylo málo, v sedmé etapě mu pořadatelé připsali 6 hodin penalizace za přezutí nepovoleného vzorku pneumatiky, což byl rozhodující okamžik. Bylo jasné, že Marc Coma vítězství neobhájí, i když se snažil hrdě bojovat až do konce. V cíli byl nakonec až patnáctý, přitom měl na svém kontě nejvíce etapových vítězství, celkem čtyři.

 AKCE Dakar dnes a zítra
Favorit a loňský vítěz Španěl Marc Coma (1) měl velkou smůlu a několikahodinová penalizace ho připravila o šance na přední umístění.


Po třetí etapě se do vedení probojoval jeho týmový kolega Francouz Cyril Despres a první místo už neopustil. Z textu to vypadá vlastně dost jednoduše, ale lehké to Despres rozhodně neměl. Někteří z jeho největších konkurentů však poměrně záhy odpadli, jako například David Casteu, jenž se zranil v páté etapě, čímž odstoupil z průběžného druhého místa. O etapu později skončil výborně jedoucí Ital Luca Manca, kterého před soutěží téměř nikdo neznal, ačkoliv skončil druhý na poslední Rallye faraonů. Při pádu utrpěl Luca závažné zranění hlavy a v kómatu byl vrtulníkem dopraven do nemocnice v Santiagu. Naštěstí po několika dnech přišla dobrá zpráva, jelikož se tento tvrdý horal ze Sardinie probral a začal komunikoval. Dnes už je podle dostupných informací z nejhoršího venku.
Souboj o druhé místo asi nejvíc okořenil letošní soutěž, protože za vedoucího Desprese se probojoval domácí borec Lopez, ale i ten dokázal v šesté a sedmé etapě zabloudit v rodné poušti Atakama. Sváděl ho právě Chilan Lopez s Norem Ullevalseterem a ze začátku i Portugalcem Rodriguesem. Šlo doslova o sekundy, chvíli měl navrch Lopez, chvili Ullevalseter. Despres to pozoroval s nadhledem více než hodinového náskoku... Po předposlední 13. etapě bylo však už vše jasné. Jasným vítězem se den nato stal Cyril Despres, druhý skončil Pal Anders Ullevalseter a třetí Francisco Contardo Lopez.

 AKCE Dakar dnes a zítra
Úspěšní zástupci Czech Dakar týmu: s číslem 118 vítěz podkategorie Marathon, Roman Krejčí, dojel celkově 37.


Od roku 2005 zná Dakar v kategorii motocyklů jen dva vítěze – Francouze Cyrila Desprese a španělského borce Marca Comu, letos zvítězil již potřetí Cyril Despres. Ve čtyřkolkách jsme všichni drželi palce našemu Josefu Macháčkovi (startovní číslo 250), ale dopadlo to jinak. Nakonec zvítězil domácí jezdec Marcos Patronelli (číslo 251) před svým starším bratrem Alejandrem.

Nyní se zaměříme na výsledky našich jezdců a nezapomeneme ani na Slováky –  vždyť na Dakaru 2007 celkově devátý Slovák Jaro Katriňák je v historii zapsán jako československý mistr světa! Začněme tedy u Slováků.
Letos na Dakaru startoval dokonalý Čechoslovák Ivan Jakeš v českém týmu KM Racing a Stefan Svitko, o kterého se staral Ivo Kaštan. Jakeš byl na Dakaru již podruhé, úřadující mistr Evropy v enduru Svitko jel tuto soutěž poprvé. Ivan Jakeš zajel v šesté etapě nejlepší umístění, když skončil šestý a průběžně byl v té chvíli devátý. V sedmé etapě se mu ale dostal kámen pod hnací kolečko řetězu, motorka se zastavila a Jakeš se při pádu přes řídítka zranil a nemohl pokračovat. Svitko skončil třináctý, což je lepší umístění, než získal při své dakarské premiéře Stanislav Zloch, Jaro Katriňák či Martin Macek.

 AKCE Dakar dnes a zítra
S číslem 254 startoval Oldřich Bražina, který skončil v kategorii čtyřkolek sedmý. Na Dakaru byl pošesté…


Tím jsme se dostali k našim. Martin Macek startoval v barvách Czech Dakar týmu a bohužel pro poruchu motoru své Yamahy soutěž nedokončil. „Byla to stejná závada, jaká mě potkala vloni. Ale tenkrát to bylo pár kilometrů před cílem, kdežto letos chvíli po startu, a tak se nedalo pokračovat,“ komentoval situaci Macek. „Sice jsem původně říkal, že letos jedu naposled, ale po neúspěchu bych rád znovu startoval. Příští rok nejspíš vyzkouším čtyřkolku...“
Není příliš jasné, koho z našich jezdců jmenovat jako nejlepšího. Podle výsledku motocyklové kategorie to byl David Pabiška, celkově 26., ale podle etapových umístění a vítězství v kategorii Maraton to byl Roman Krejčí, celkově 37. Cíl viděli i Dušan Randýsek, jenž skončil celkově 54., a Jan Veselý, který dojel celkově 62. Všichni zaslouží maximální ocenění, vždyť Krejčí a Veselý stáli na startu Dakaru poprvé, Randýsek soutěž poprvé dokončil a v úplném závěru se navíc musel vypořádat s technickými problémy, což ho stálo přibližně deset míst v konečném hodnocení.


 AKCE Dakar dnes a zítra



Nejvíce jsme ovšem čekali na výsledky kategorie čtyřkolek, ale vše dopadlo jinak. Josef Macháček musel po pádu odstoupit pro bolestivé zranění, brzy ho následoval i Martin Plechatý se zraněným ramenem. České barvy pak hájil už jen Oldřich Bražina jedoucí na čtyřkolce vlastní konstrukce s podvozkem Polaris a dvouválcovým řadovým motorem z BMW F800GS. Olda Bražina skončil celkově sedmý a v cíli komentoval svůj výkon slovy: „Do cíle jsem dojel, takže mohu být na svou garážovou konstrukci hrdý, i když mi občas scházel potřebný výkon motoru.“ Bražina byl na Dakaru již pošesté, čtyřikrát na motorce a dvakrát na čtyřkolce. Jen jednou soutěž nedokončil…
Letošní bilance pro naše barvy tedy nedopadla podle představ favoritů, na druhé straně vezmeme-li v potaz obtížnost 32. ročníku, jsme moc rádi, že se nikdo z našich vážně nezranil. Jaký bude Dakar 2011, se zatím ještě neví, také se hodně diskutuje nad místem konání, respektive nad návratem k africkým kořenům.















Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: