MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW Concept 6

Představení

BMW Concept 6. O vývoji šestiválcového motoru u BMW se něco proslýchá přinejmenším dva roky. Mezitím se projekt trochu zpozdil, jak to tak bývá, ale německý šestiválec už stojí na kolech: 1600 cm3, 170 koní a 170 Nm!





 Motocykly BMW Concept 6 Motocykly BMW Concept 6 Motocykly BMW Concept 6



Šestiválcový motor s přesazením čepů o 120 stupňů neprodukuje zbytečné setrvačné síly či momenty, ani primární ani sekundární. Tak by znělo v inženýrské řeči vyjádření fenoménu, pro který můžeme n 
Motocykly BMW Concept 6ajít i jiné, daleko poetičtější vyjádření. Nejvyšší kultura běhu motoru je ještě docela suchý termín, ale třeba sametová měkkost už evokuje daleko příjemnější představy. Milovníci koček by spektrum zvuků vycházejících ze šesti vedle sebe pololežících válců plasticky popsali slovy: přede jako kotě, ale prská a sprintuje jako gepard.  
 
Motocykly BMW Concept 6
Takové srovnání má podklady v nádherné lehkosti a bezstarostnosti, s jakou šestiválec předvádí svou jízdní dynamiku. Odhlédneme-li od tří skvostných pohonů této koncepce (Benelli Sei, Honda CBX a Kawasaki Z 1300), nemohli si motorkáři této libůstky užívat jinde než v autech a BMW se přitom profilovalo jako jeden z nejdůležitějších a nejzběhlejších výrobců.

Takže letos se BMW předvedlo se svým lehce futuristickým Konceptem 6 na evropských výstavách a vzhledem k trendu úspor u mnoha výrobců není divu, že se stalo překvapením. Tím by ostatně bylo i v letech minulých, kdy bylo nových modelů daleko více. Šestiválec je prostě šestiválec. BMW navíc ještě slibuje– ústy vedoucího vývoje dr. Christiana Landerlna – použití šestiválcového motoru i v dalších modelech značky. Třeba následovník luxusní K 1200 LT by ho mohl zcela jistě obdržet, aby se lépe popasoval s Gold Wingem, mohlo by jít až o objem 1600.

 Motocykly BMW Concept 6
Doufáme, že jemně frézovaný můstek vidlice, tlačítko startéru a moderní palubka budou uvedeny do výroby.

Úžasná je stavební šířka motoru– pouhých 560 milimetrů je na šestiválec hodně málo. Tomu pomáhá i rozvržení spalovacích prostor, které by měly být lehce podčtvercové, ačkoliv přesné hodnoty nejsou zatím známy a BMW je tají. Po krátkém počítání jsme ale dospěli k závěru, že pravděpodobné hodnoty jsou 70,2 mm vrtání a 68,9 mm zdvihu. Poměrně menší vrtání šetří stavební šířku a mírná dlouhozdvihovost podpoří zátah motoru v nízkých otáčkách.

 Motocykly BMW Concept 6
Linie: Karoserie studie je řešena jako symetrická a v podélném směru je rozdělena relativně širokými pruhy. Používá přední i zadní světlo z LED.

Pokud jde o výkon, měl by šestiválec ležet na úrovni čtyřválce, tedy očekáváme výkon mezi 160 a 175 koni, točivý moment pak zhruba na úrovni 130 Nm při 2000 otáčkách. Přesně tolik potřebuje velký tourer nebo silný naked bike. Když jedete turisticky komfortním tempem, má šestiválcový motor spotřebu nižší než standardní čtyřválec a jeho možná nastavení mohou přinést další úspory.
   

Co zatím nezaznělo, je fakt, že nejen motor, ale i podvozek půjde do sériové výroby víceméně beze změn. Elegantní hliníkový odlitek rámu, přední závěs Duolever i kyvná vidlice s kardanem jsou vybaveny i kvalitní a zajímavou povrchovou úpravou, plně ladí s technickým designem stroje, takové motocykly mohou klidně parkovat vedle kosmických lodí. Dalšími zajímavými součástmi jsou díly karoserie a výfuky, které možná budou ještě přepracovány. Tisková zpráva zahrnuje také pěkné designové studie s výfuky svedenými do dvou koncovek namísto šesti výdechů. Není těžké si představit konfiguraci následujících sériových modelů postavených na základě Konceptu 6. Vsadili bychom si i na použití čtyřválcového motoru v tomhle podvozku, který by byl finančně dostupnější. Čtyřválcové motory BMW jsou nakloněny vpřed pod stejným úhlem jako tenhle šestiválec (55°) a nově navržený rám bude patrně připraven pojmout i je. Pouhým pohledem je viditelné, že upevňovací body pro motor jsou ve stejných oblastech rámu.
   
 Motocykly BMW Concept 6
Díky relativně malému vrtání a využití všech triků k úspoře místa je šířka šestiválce jen o trochu vyšší než u čtyřválce K 1300– přesně 560 mm.

Ačkoliv Koncept 6 nepůjde do sériové produkce v úplně shodném provedení, jako vidíte na fotografiích, je jasné, že ze všech studií obdobného stylu, které jsme v poslední době mohli zaznamenat (srovnej např. Moto Guzzi V12), je k uvedení do prodeje asi nejblíže. Prototyp staví totiž na solidních technických základech, které má továrna BMW v současné době běžně k dispozici a je tak relativně dobře realizovatelný. Můžeme tedy doufat, že dlouho očekávaná šestiválcová budoucnost je za dveřmi, že možná už brzy budeme zase na křižovatkách vídat nahé motocykly s mohutnou šesticí výfukových kolen a užasle naslouchat zvuku, který se z výfuků sériového motocyklu už dlouho nelinul. Že tuhle fascinaci přinese zpátky třeba Koncept 6.







Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: