MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

STUDIO: Honda RS 500 R

Představení

Nasadit tříválec proti čtyřválcové konkurenci, to bylo na začátku 80. let velmi odvážné rozhodnutí. Mezinárodní úspěchy v královské třídě však daly inženýrům Hondy jednoznačně za pravdu.

 

  Motocykly Honda RS 500 R Motocykly Honda RS 500 R

 

Honda RS 500 R

Ve srovnání se čtyřválcovou konkurencí působila tříválcová Honda RS 500 R už na první pohled mnohem menším a kompaktnějším dojmem. Srovnání s objemovou kubaturou do 250 cm3 je zcela namístě.

 Motocykly Honda RS 500 R
Honda RS 500 R

Konstrukčně se však jedná o stroj mnohem zajímavější: v mostovém hliníkovém rámu (poslední provedení) jsou uchyceny dva kupředu skloněné válce. Třetí válec je skloněn dolů v úhlu 112 stupňů, písty o průměru 62,6 mm zdolávají vzdálenost 54 mm, ojnice jsou uloženy na společné klikové hřídeli. O přípravu směsi se véčkovému tříválci starají tři karburátory Mikuni o průměru 34 mm. Suchou hmotností 125 kg se Honda RS 500 R pohybovala znatelně pod hladinou konkurence.

 Motocykly Honda RS 500 R Motocykly Honda RS 500 R


Honda RS 500 R

Spolu s neobvykle kompaktními rozměry a nekompromisními jízdními vlastnostmi se tehdy Honda postarala „o absolutně nový pocit jízdy v kategorii závodních půllitrů“, tak alespoň popsali své pocity tehdejší redaktoři časopisu Motorrad, kteří měli tu čest se na tomto stroji svézt. Navzdory nízké hmotnosti byla Honda pověstná svou stabilitou v maximálních rychlostech – dvojitý kolébkový rám z hliníkových profilů byl v poslední verzi nahrazen modernějším mostovým rámem kombinujícím hliníkové profily s lehkými slitinami. Spolu s přední kombinovanou vidlicí olej/vzduch Showa a zadním odpružením Pro-Link stanovila RS 500 R zcela nová měřítka kvality podvozku.

 Motocykly Honda RS 500 R
Honda RS 500 R

Dnes zvláštní, ale v tehdejší době zcela konvenční bylo použití rozdílných velikostí ráfků– zatímco vpředu rotoval 16palcový ráfek, vzadu byl běžně používán ráfek 18palcový. To se změnilo až se zavedením nového rámu, kdy se sáhlo po třípaprskových 17palcových kolech zhotovených z lehkých slitin. O skvělou stabilitu při ostrých brzdných manévrech se staral speciální protiponořovací systém Anti-dive, zadní brzdový třmen byl kvůli zachycení reakčních sil přichycen k rámu. Se svými 115, později 125 koni sice RS k nejsilnějším motocyklům na startovním roštu nepatřila, přesto byla v polovině 80. let nejlepším strojem v královské kubatuře pětistovek.

Honda RS 500 R

Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKl Classic 1/09.



MOTOCYKL Classic 1/2009









Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: