MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Husaberg 2010

Představení

Švédští technici a konstruktéři šli vždy svou vlastní, osobitou cestou. Je víc než skvělé, že si tento výrobce stále zachovává autonomní přístup, ač se již třetím rokem nachází pod křídly rakouské KTM.

Autor:Richard ŠimerFoto:

Husaberg 2010

Nezvykle dopředu nakloněný válec v úhlu 70 stupňů napomáhá nejen k citelně lehčí ovladatelnosti, ale také umožňuje ideální konfiguraci sání. Díky přesunutí spodních výztuh rámu se navíc zvětšila celková světlost stroje. Kromě těchto zásadních věcí nabízí nový Husaberg také další velmi chytrá řešení, jako třeba sklopné páčky či velká praktická madla integrovaná do kompletně z plastu vyrobené zadní části podsedlového rámu.Vedle loni představených endurových modelů  FE 450 a FE 570 přichází nyní Husaberg s dalšími třemi modely, které rozhodně stojí za pozornost. Prvním z nich je nová modifikace čistě endurového stroje FE 390, který nabízí vedle agilní ovladatelnosti a výborné trakce také homologaci pro běžný provoz. Druhou představenou novinkou je zcela nový off-roadový bike, označený jako cross country, model FX 450. Třetí novinka navazuje na v posledních letech tradiční a u zákazníků velmi oblíbený segment supermot. A protože se v letošní sezoně výrobní kapacity Husabergu zaměřily především na endura, je potěšitelné, že se švédský výrobce s modelem FS 570 vrací do utažených asfaltových zatáček. A jak jinak než smykem…

Husaberg 2010

Nedaleko maďarského města Györ, v areálu zkušebního polygonu pro vojenská nákladní auta, uspořádala KTM Centar Eastern Europe jednodenní testování za účasti Víti Kuklíka, jenž se vrátil z Šestidenní v Portugalsku. Kluci Z KTM CEE připravili velmi zajímavou enduro dráhu kombinující lesní vložku s betonovými nástrahami polygonu a dlouhým, půl metru hlubokým štěrkovým korytem, kde jsme mohli řádně prověřit všechna endura včetně divokého cross country FX 450. Supermota měla k dispozici samostatnou asfaltovou, nikoli však skutečnou cartingovou dráhu. A jelikož teploty koncem října klesly až téměř k nule, nebudeme dlouho váhat a jde se jezdit.První na řadu přichází nový model FE 390. I tento Husaberg se pyšní známými silnými stránkami, danými celkovou koncepcí nové generace švédských strojů. Vyvážená stabilita díky zvětšenému přesazení můstků vidlice (22 místo 19 mm) a vynikající přesnost řízení jsou okamžitě znát, stroj zatáčí kolem stromu téměř automaticky. Snížený zdvihový objem a dodatečná setrvačná hmota klikové hřídele osvobozuje člověka od stresujících reakcí motoru. Motor jde velmi ochotně za plynem a lehce se vytáčí, svého pilota neunavuje přemírou výkonu, necuká řídítky a netahá za ruce. S menší variantou 390 je možno jet přesně dle vašich představ! Technici vyvíjeli tuto objemovou kategorii s ohledem na dlouhé, vytrvalostní soutěže trvající šest, osm či deset hodin. Vtip je v tom, že při nezměněném vrtání 95 mm byl snížen zdvih z původních 63,4 mm (FE 450) na současných 55,9 mm u třistadevadesátky. Díky tomu se dostáváme do podčtvercové oblasti. Aby se zvětšily setrvačné hmotnosti klikové hřídele, byla prodloužená ojnice, což zlepšuje výslednou trakci a přispívá ke kultivovanému chodu téměř bez vibrací.

Husaberg 2010

Otevřít plyn a držet! Tak zní jednoduchá a efektivní rada pro postup vpřed. A nezáleží ani na obtížnosti terénu. Výjezd? Kamení? Písek? Plyn a zase plyn! Menší objem jasně šetří síly, uvolněný projev pohonného ústrojí modelu 390 hobíkovi hodně odpustí. Na druhé straně to však přináší menší spontánnost a tupější reakci na změnu zatížení. Dravost motoru navrací laděná koncovka Akrapovič z bohatého programu příslušenství, všem zájemcům o třistadevadesátku ji mohu vřele doporučit. Během testování jsem měl možnost vyzkoušet obě varianty (s koncovkou i bez) a rozdíl je více než citelný. Z nízkých otáček se motor sbírá daleko lépe, výraznější ochota k vytáčení je také okamžitě znát. V rámci příslušenství je také nabízen tlumič řízení s možností nastavení progrese v sedmi stupních či speciální USB jednotku, na kterou si doma z laptopu nahrajete vámi požadovaná nastavení charakteristik motoru, která později na dráze můžete aplikovat do stroje přímo z vaší kapsy! Ne, to není sci-fi, ale realita dnešního dne, a věřte, že s hormadným přechodem off-roadových jednoválců na elektronický vstřik paliva se budeme s takovými „vychytávkami“ setkávat stále častěji… Druhým, nově předtsaveným Husabergem je již zmíněný model FX 450 cross country. Tento stroj je v podstatě kombinací MX biku a endura, absence světel a silniční homologace naznačuje hlavní zaměření tohoto čistě závodního off-roadu. Jeho kvality však ocení mnozí hobby jezdci, kteří se chtějí svézt nejen ve volné krajině, ale budou také častěji či pravidelně jezdit na motokrosovou trať. Tomu odpovídají tužší prvky odpružení a agresivnější charakteristika motoru. Stroj nabízí zajímavou, krátce odstupňovanou šestistupňovou převodovku, jež je v podstatě opět kombinací obého, tedy enduro-krosového pojetí. V těžším terénu ulehčují vyšší rychlostní stupně krocení nástupu výkonu motoru, který příkladně visí na plynu a s jezdcem citelně cvičí. Oproti standardním řídítkům Magura je model FX 450 vybaven motokrosovými řídítky Renthal a plastovými kryty rukou. Také ráfek zadního kola má dle motokrosových tradic rozměr 19 palců.
FX se velice dobře ovládá, motor má dostatek síly a spontánní projev. Přední kolo, jenž se u všech nových Husabergů vyznačuje příkladným vedením, se zvedá až nečekaně snadno pouze rázným přidáním plynu bez použití spojky. V těžších pasážích pak stačí krátké a přesné povely plynovou rukojetí, aby stroj lehce překonával terénní nerovnosti. Zrádné koryto s hlubokým štěrkem projíždí FX suverénně po zadním… Silný a přitom ještě stále kultivovaný projev motoru mě doslova nadchnul, skvělé brzdy a krátká, šestistupňová převodovka s čistým chodem celkový dojem ještě umocnily.  Model FX 450 působí jako téměř ideální stroj pro celou škálu jezdců všech kategorií – od hobíků až po náročné profi jezdce.

Husaberg 2010

S předním 17palcovým kolem, které je doslova přilepeno k zemi, se vrhá supermoto FS 570 do utažených zatáček zcela nespoutaně. Jako základ pro agilní supermoto posloužilo enduro 570, avšak Husaberg jej pro asfaltovou odnož vybavil noblesním způsobem. Bezdušová kola s drátěným výpletem, přední brzdový kotouč o průměru 320 milimetrů s radiálně šroubovanou čelistí monoblock a rovněž radiálně koncipovanou armaturou brzd – vše od značky Magura. Přední vidlice s uzavřenou kartuší od WP Suspension funguje velmi přesvědčivě, potřebám supermota byly přizpůsobené také můstky s menším přesazením vidlice.
Silný a přitom velmi pružný motor je skutečným skvostem tohoto pro běžný provoz homologovaného stroje, avšak již po několika kolech je mi jasné, že tenhle divoch byl stvořen nejen pro každodenní provoz, ale také pro závody. Plný potenciál 60 koní ve mně zanechal skutečně silný dojem, a nemohu než konstatovat, že jde o jedno z nejlepších, sériově produkovaných supermot na trhu. Motor silně táhne a s velkou radostí letí do otáček. Jednotlivé rychlosti přesně zaskakují, téměř neznatelná je ovládací síla spojkové páčky (což ostatně platí u všech Husabergů). Spodní můstek přední vidlice byl pro potřeby supermota zesílen, finální převod 14:38 nepůsobí nikterak mdle, spíš naopak. Pouze nová přední brzda, jejíž kotouč narostl do rozměru 310 mm, nevykazovala razanci, se kterou brzdí endurové komponenty Brembo. Na mou otázku, proč vozí supermoto dražší monobloky Magura místo osvědčených čelistí Brembo, jsem nedostal uspokojivou odpověď, ale pravdou je, že civilní dráha pro supermota byla plná nečistot a spolu s nízkými teplotami v podstatě znemožňovala vyzkoušet plné zatížení. K pocitu tupějšího účinku přispělo svou měrou také sériové obložení.

Husaberg 2010

Na závěr testování jsem měl možnost vyzkoušet si nejsilnější enduro FE 570, které bylo vybaveno americkou automatickou spojkou Rekluse. Zprvu jsem k této pro mě doposud nepoznané novince (v USA vozí tuto spojku již několik let jak enduro, tak motokrosoví profi jezdci) přistupoval s despetkem, ale během dvaceti minut jsem se s ní natolik sžil, že jsem pro mě jinak zbytečně přemotorizovaný stroj nechtěl dát z ruky. Rekluse mi vyloženě sedl a z velké míry usnadnil jízdu ve všech režimech trati.
A jak to vlastně celé funguje? Princip je v podstatě jednoduchý a kombinuje odstředivý systém variátoru s klasickou, lamelovou spojkou. Dvacet sedm ocelových kuliček, umístěných po obvodu spojkového koše se díky odstředivé síle pohybuje v krátkých, vyfrézovaných drahách od středu ven, díky čemuž dochází k sepnutí spojky za pomoci zvýšení otáček. Při následném ubrání kuličky opět klesnou a spojka se rozepne.Pilot přitom nemusí používat spojku, první, druhý i třetí rychlostní stupeň zařadí již v klidu na místě, ostatní následně při jízdě. Spojková páčka může zůstat na svém místě, pro mnohé je to zakořeněný zvyk, pro ostatní možnost ostřejšího startu či kontroly zvedání předního kola. Ostatní mohou spojkovou páčku v klidu sundat a její místo využít k montáži páčky ovládající zadní brzdu, případně obě funkce sdružit jako u superbiků. Samotnou reakci spojky lze ovlivnit přítlačnou pružinou, otáčky, ve kterých spojka zabere, si můžete sami nastavit pomocí vyjmutí několika kuliček (kuličky se odebírají rovnoměrně, např. každá sedmá). Řada z vás si nyní klade otázku: „Jaké to má výhody?“ Předně si motorku nemůžete „zašlápnout“, takže vám motor za téměř všech okolností stále běží. Zadruhé se v těžkých pasážích nemusíte zabývat spojkou a vše řešíte jen plynem a řídítky. A za třetí – pilot má v ruce daleko větší cit pro zadní brzdu a neřeší, zda jede zrovna do levé či pravé zatáčky, nebo zda právě stojí či naopak sedí. Jedinou nevýhodou je absence zajištění stroje pomocí zařazené rychlosti. S automatickou spojkou Rekluse je třeba se svézt a vyzkoušet! Pro většinu jezdců včetně závodníků je tento patent cestou k snazšímu ovládání, výrobce s ohledem na konstrukci doporučuje větší zdvihový objem.






Tagy: Husaberg, 2010
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: