MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Ojetina Honda Gold Wing

Ojetina

Honda Gold Wing splňuje estetické požadavky, jaké klademe na klasické stroje sedmdesátých let, ale nabízí rovněž nadstandardní pohodlí velkých cestovních motocyklů. Podívejme se do bezmála třicetileté historie tohoto legendárního modelu.

Nová Honda GL 1000 se na kolínském veletrhu IFMA 1974 zjevila jako blesk z čistého nebe. Vlajkovou lodí japonského výrobce byl totiž do té doby typ CB 750. Impozantní stroj o objemu celých 1000 cm3 a vážící téměř 300 kg se tudíž postaral o nevídané pozdvižení. Tím spíše, že Gold Wing mohl tehdy nabídnout už v základu příslušenství, o kterém se mohlo konkurenci jenom zdát - bezúdržbový kardan, kapalinou chlazený čtyřdobý agregát, tři kotoučové brzdy a vačkové hřídele poháněné ozubeným řemenem. Přesto ale jen málokdo věřil, že se stane robustní boxer nestárnoucím lídrem modelové palety Hondy.

Od doby uvedení na trh nabral Gold Wing pořádně na váze. Silný naháč sedmdesátých let oplývající klasickými linie se s postupem času proměňoval v mohutný cestovní koráb.
Model GL 1800 nabízený od roku 2001 již oplývá veškerým dostupným komfortem a luxusem, o kterém cestovatelé na dvou kolech sní.
O pohon plně kapotovaného korábu se stará silný šestiválcový boxer.
Po převzetí vývojového oddělení Gold Wingu Masanorim Aokim, pracujícím dosud na sportovních modelech CBR, byly stanoveny nové priority - ačkoli je Gold Wing cestovním motocyklem, musí nabízet pilotu více radosti a zábavy ze řízení. Opomenuta nebyla ani praktická stránka věci - na své okružní cestě Spojenými státy v sedle Gold Wingu by Aoki rovněž uvítal větší dojezd na jednu nádrž než 350 km.

Po provedených změnách si na nedostatek komfortu a maximální dojezd už nikdo stěžovat nemohl. Kritika zákazníků se nyní týkala jiných bodů, kterými byly mimo jiné přehřívající se agregáty a praskající rámy. Výrobce reagoval bryskně, rámy byly dodatečně vyztuženy a agregát byl osazen přepracovanou řídicí jednotkou, mohutné diskuse ohledně kvality zpracování však ne a ne ustat. Svůj díl viny na tom nese i samotný výrobce otálející příliš dlouho se zpětným povoláním vadných sérií zpět do výroby. Pravověrné fanoušky luxusních Gold Wingů to však odradit nedokázalo.
Uvedené závady byly skutečně odstraněny, na požádání by vám měl dealer Hondy přesně zjistit, jaké změny a úpravy se dotkly právě vašeho stroje.

V roce 2001 došlo k dosud poslední modernizaci modelu Gold Wing a rovněž ke zvětšení jeho zdvihového objemu na celých 1800 cm3. O mýtus těchto luxusních strojů se však postaral především jeho předchůdce GL 1500, jenž sjížděl přes dvanáct let z výrobních linek Hondy v americkém Marysville ve státu Ohio. Oficiální údaje týkající se prodaných motocyklů se v Evropě velmi těžce zjišťují. Zasvěcení majitelé tvrdí, že až 75 % všech modelů Gold Wing nacházejících se v Evropě bylo importováno šedými dovozci.


PROHLÍDKA

HONDA GL 1800





Spolehlivost a dlouhodobá trvanlivost, to jsou typické vlastnosti modelů Gold Wing, které charakterizují i poslední vývojový typ GL 1800. Pokud vlastníte stroj dovezený z USA, což je rozhodně ta finančně úspornější alternativa, jak se stát majitelem Gold Wingu, počítejte s určitými omezeními, které z toho pramení (ukazatel rychlosti v mílích, venkovní teplota ve Fahrenheitově stupnici, rádio vybavené jinými funkcemi). Všeobecně známou předností takto importovaných motocyklů je jinak vysoký standard jejich výbavy. I při koupi ojeté GL 1800 je otázka týkající se přehřívání agregátu a případného zpětného povolání stroje zpět k výrobci za účelem odstranění jiných závad stále aktuální. Zvýšenou pozornost je dobré věnovat také kardanu (opotřebení, vůle). Kontrola vůlí ventilů by se měla provádět každých 24 000 km a měla by být zaznamenána v servisní knížce.

SITUACE NA TRHU

Vzhledem k vysoké pořizovací ceně nového modelu 719 900 Kč si většina zájemců pořizuje tyto stroje z druhé ruky. Jejich nabídka se ale v ČR omezuje na několik málo kusů, modely Gold Wing se proto nezřídka dováží ze sousedních zemí či přímo ze Spojených států. Ceny za motocykl s datem výroby 2001 až 2005 a s počtem najetých kilometrů přesahujícím částku 30 000 se pohybuje v sousedním Německu mezi 14 000 - 16 000 eur. Exempláře s najetými 20 000 kilometry jsou zhruba o dva tisíce eur dražší (17 000 - 19 000 eur). Zánovní stroje s počtem najetých kilometrů nepřesahujícím hranici 10 000 lze pořídit přibližně za 20 000 eur.

TECHNICKÉ ÚDAJE

(typ GL 1800, rok výroby 2001)

* Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý boxer - šestiválec, nahoře uložené vačkové hřídele poháněné řetězem, dva ventily na válec, jednotka elektronického vstřiku, prům. 40 mm, řízený katalyzátor, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka se zpětným chodem, kardan.

Vrtání x zdvih: 74 x 71 mm
Zdvihový objem: 1832 cm3
Jmenovitý výkon: 87 kW (118 k) při 5500 1/min
Max. točivý moment: 167 Nm při 4000 1/min

* Podvozek: Hliníkový mostový rám, přední teleskopická vidlice olej-vzduch, prům. 41 mm, vzadu hliníková jednoramenná kyvná vidlice, centrální pružicí a tlumicí jednotka s přepákováním, vpředu dvojitá třípístková kotoučová brzda o prům. 296 mm, vzadu třípístková kotoučová brzda o prům. 316 mm, duální systém CBS.

Litá hliníková kola: 3,50 x 18; 5,00 x 16
Pneumatiky: 130/70 HR 18; 180/60 HR 16

* Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1692 mm, úhel hlavy řízení 61 stupňů, stopa 109 mm, délka dráhy odpružení vpředu/vzadu 122/105 mm, výška sedla
750 mm, pohotovostní hmotnost 402 kg, maximální nosnost 200 kg, objem nádrže/rezerva 25/4,4 litru.

* Změřené hodnoty:
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení: 0 - 100 km/h 4,1 s
Elasticita: 60 - 100 km/h 5,1 s
Spotřeba: 5,0 až 9,2 l/100 km


HONDA GL 1000

Pramáti celé rodiny Gold Wing byla vyráběna v letech 1975 až 1979 a na západních trzích se prodávala za nemalé peníze: 9268 marek. Za tuto cenu však nabízela vyspělou techniku: čtyřválcový čtyřdobý kapalinou chlazený agregát s protilehle uloženými válci, disponující výkonem 82 koní při 7500 1/min a maximálním točivým momentem 80 Nm při 6500 1/min. Jízdní vlastnosti by se dnes daly shrnout jednou větou: příliš mnoho motoru a příliš málo podvozku. Pří vysokých rychlostech trpěl stroj značnou nestabilitou v přímém směru. Změny nastaly v roce 1978, kdy byl přepracován podvozek a snížen výkon agregátu na 78 koní. Počáteční rozpaky, které GL 1000 mezi zasvěceným publikem způsobila, to však smazat nedokázalo. Sehnat dnes tento krásný kousek je provázeno takřka nadlidským úsilím a vysokou cenou, která se rovná tehdejší pořizovací ceně. Varování: vhodné pouze pro zdatné kutily.

HISTORIE

Při konstrukci šestiválcového prototypu M1 v roce 1972 si Soichiro Irimajiri, inženýr Hondy, určitě nemyslel, že pracuje na vlajkové lodi jednoho z největších producentů motocyklů.
Zrovna tak asi netušil, že to bude trvat ještě 15 let, než se jím navržený agregát skutečně stane pohonem motocyklů řady Gold Wing. Už od počátku poháněl tyto stroje boxer, ale pouze čtyřválcový. Každopádně sílu měl tento cestovní motocykl vždy, ať už jako „litr“ vyráběný v roce 1975 nebo jako „osmnáctistovka“ z roku 2001. Na nekonečných dálnicích a horských serpentinách se oba modely cítí dobře i dnes. Ale pěkně popořadě.


1972


Honda M1: Z tohoto prototypu měla vzniknout řada GL. Poháněl ho šestiválcový boxer o objemu 1470 cm3, měl mít kardan a boční kufry v sérii. Výroby se však dočkal velký boxer až o 15 let později.


1978


Honda GL 1000: První modelová řada byla inovovaná téměř každým rokem. Typ K0 v kapotované verzi trpěl při vysokém tempu špatnou stabilitou v přímém směru. Následující typ K3 měl zredukovaný výkon a zesílený rám.

###

HONDA GL 1100

S větrem ve vlasech - model vyráběný v letech 1980 až 1983 byl do západní Evropy, potažmo do Německa dovážen bez kufrů a vysokého čelního štítu, a to za cenu 9668 marek. Změn doznala také technika -čtyřválcový boxer má nyní výkon 83 koní při 7500 1/min a disponuje točivým momentem 90 Nm při 5500 1/min. Právě okleštěný model dovážený do německých zemí byl prvotním impulzem a vydatnou podporou šedému dovozu - originální US verze byly o poznání krásnější. Proto se i dnes setkáme na trhu ojetin výhradně s importovanými modely.
Exemplář se 100 000 km je možné pořídit už za 1500 eur, ale vhodná koupě je to především pro technicky zdatné jedince.


1980


Honda GL 1100 Interstate: Zaklínadlem nové generace strojů Gold Wing se stal luxus. Plná kapotáž a tři kufry patřily v USA k sériové výbavě.


1982


Honda GL 1100 Aspencade si své jméno vysloužila podle velkého a oblíbeného motocyklového srazu v USA. Luxusní modely Aspencade se staly vrcholem nabídky.



PROHLÍDKA

HONDA GL 1500





Díky relativně dlouhé době, po kterou byl model GL 1500 vyráběn (1988 až 2000), je nabídka ojetých strojů o něco pestřejší, než tomu je u modelu GL 1800. Jejich nevýhodou je vysoký počet najetých kilometrů - 100 000 km není žádnou zvláštností. Ani tato čísla však nedokáží robustní šestiválec nijak poznamenat, je samozřejmě velkou výhodou, pokud je k dispozici servisní knížka svědčící o pečlivé údržbě. Pozornost je třeba věnovat poškozeným elektrickým zástrčkám, jsou-li zabarvené do hněda, svědčí to o jejich přehřívání a doporučuje se jejich výměna. Při zkušební jízdě je třeba dbát na záběr kardanu a nastavení karburátorů, jejichž špatné nastavení může způsobovat pocukávání agregátu a neklidný chod.

SITUACE NA TRHU

Díky novému modelu GL 1800 (2001) ceny „patnáctistovky“ klesly, situaci na českém trhu to však nemění - „král silnic“ patří nadále k nedostatkovému zboží. Jeho vlastníků je u nás poskrovnu, vždyť většina majitelů těchto strojů sdružených do českého Gold Wing klubu se navzájem zná. Pokud tedy neuspěje zájemce o GL 1500 u nás, musí se opět obrátit na naše západní sousedy. Stroj s z let 1988 - 2000 se sto tisíci kilometry na počitadle je k mání již za 6500 až 7000 eur. Motocykl s polovičním množstvím najetých kilometrů lze pořídit za 7500 až 8500 eur. 10 000 až 13 000 eur zaplatíte za zánovní GL 1500 s počtem najetých kilometrů nepřesahujícím 25 000.

TECHNICKÉ ÚDAJE

(typ GL 1500/6 SE, rok výroby 1998)

* Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý šestiválcový boxer, nahoře uložené vačkové hřídele poháněné řetězem, dva ventily na válec, dva rovnotlaké karburátory, prům. 33 mm, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka se zpětným chodem, kardan.

Vrtání x zdvih: 71 x 64 mm
Zdvihový objem: 1520 cm3
Jmenovitý výkon: 72 kW (98 k) při 5200 1/min
Max. točivý moment: 150 Nm při 4000 1/min

* Podvozek: Dvojitý rám z ocelových trubek, vpředu teleskopická vidlice o prům. 41 mm, zadní dvouramenná kyvná vidlice z oceli, dvě pružicí jednotky olej/vzduch, vpředu dvoukotoučová brzda o prům. 296 mm, vzadu kotoučová brzda o prům. 316 mm, duální brzdový systém.

Litá hliníková kola: 3,00 x 18; 3,50 x 16
Pneumatiky: 130/70 H 18; 160/80 HR 16

* Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1690 mm, úhel hlavy řízení 60 stupňů, stopa 111 mm, délka dráhy odpružení vpředu/vzadu 140/105 mm, výška sedla 760 mm, pohotovostní hmotnost 423 kg, nosnost 147 kg, objem nádrže/rezerva 23/3,8 litru.

Změřené hodnoty:
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení: 0 - 100 km/h 4,8 s
Elasticita: 60 - 140 km/h 21,0 s
Spotřeba: 6,2 až 10,9 l/100 km


HONDA GL 1200

Poslední mohykán - model GL 1200 byl posledním z rodu Gold Wingů se čtyřválcovým motorem. Vyráběl se v letech 1984 až 1987 a prodával se za 17 728 marek. Motor disponoval 94 koňmi při 7000 otáčkách, maximální točivý moment stoupl na 108 Nm při 5500 1/min. Ačkoli byl model GL 1200 cestovním korábem se vším všudy, úspěch na trhu byl umírněný. S tím souvisí i dnes takřka nulová šance tohoto krasavce sehnat. Na německém trhu jsou stále k mání okleštěné verze, ty však nechávají skalní fanoušky chladné. Luxusní verze, jakou byla například Aspencade, se vyskytují velmi zřídka. Když už na ni narazíte, připravte se na částku kolem 6000 eur. To samé platí i o modelu LTD se vstřikováním a palubním počítačem. Při zkušební jízdě pozor na převodovku a elektriku.


1984


Honda GL 1200 Interstate: Němečtí fanoušci mohli jen závidět, také tento model se k nim totiž dovážel v okleštěné podobě. Provoz s bočními kufry byl schválen až v roce 1985, a to jen do 130 km/h.


1985


Honda GL 1200 LTD: Plně vybavená verze LTD byla dárkem Hondy k desátému výročí modelové palety Gold Wing.



HONDA GL 1500

Legenda - nejúspěšnější model GL 1500 byl vyráběn téměř 12 let (1988 až 2000) a v ČR prodáván za cenu 685 000 Kč (r. 2000).
Poháněn je kapalinou chlazeným šestiválcovým boxerem disponujícím výkonem 100 koní při 5200 1/min a točivým momentem 150 Nm při 4000 1/min. GL 1500 představuje téměř dokonalý cestovní koráb, z čehož vyplývá i nemalá cena ojetiny pohybující se nad 6000 eur.


HODNA GL 1800

Na sportovnější notu - dosud poslední verze Gold Wingu se vyrábí od roku 2001 a v ČR je nyní prodáván za 719 000 Kč. O pohon se stará kapalinou chlazený šestiválec disponující 118 koňmi při 5500 1/min, maximální točivý moment je 167 Nm při 4000 1/min. Stroj nabízí veškerý myslitelný luxus, který si lze na dvou kolech přát. Vzhledem k technickým problémům se však mezi fanoušky netěší takové oblíbenosti jako předchozí model. Ojetinu lze pořídit za 13 000 eur.


2001


Honda GL 1800: Vlajková loď vstupuje do nového tisíciletí. Elektronické finesy jsou zastíněny technickými problémy

###

GOLD WING KLUB CZ

Počátky českého Gold Wing klubu sdružujícího majitele těchto majestátních strojů jsou datovány již do roku 1994. O jeden rok později byl za vydatného přispění pánů Zvelebila, Svobody a Dobiáše první český Gold Wing klub včetně loga na světě. Přijetí do společenství evropských Gold Wing klubů a s tím i každoroční povinnost uspořádat setkání evropských majitelů na sebe nenechaly dlouho čekat. Za uplynulé desetiletí byly vystřídány téměř všechny atraktivní lokality v ČR - oblíbené srazy se konaly také v Praze, Mělníku, Karlových Varech či Českých Budějovicích. Gold Wing klub CZ (GWCCZ) má nyní na padesát aktivních členů.


„ZLATÉ PERUTĚ“ V ROŽNOVĚ POD RADHOŠTĚM





Jako každý rok, i letos pořádal Gold Wing Club Czech Republic (GWCCZ) na českém území pod záštitou člena evropské federace majitelů Gold Wingů (GWEF) mezinárodní sraz vlastníků těchto majestátních strojů. Pro letošní rok bylo zvoleno atraktivní prostředí Rožnova pod Radhoštěm. Blízký kemp tak zaplnilo od čtvrtka 6. 7. do neděle 9. 7. celkem 252 „zlatých perutí“ se svými majiteli z celé Evropy. Program srazu se nesl v pohodovém tempu, a tak zbyl čas na obdivování těchto našlechtěných strojů. Spousty doplňků a různých kombinací, tříkolky, přívěsné vozíky jsou důkazem, že pro své majitele se stal Gold Wing silnou závislostí, a většina z nich tomu přizpůsobí svůj životní styl.

Více informací o českém Gold Wing klubu naleznete na www.goldwing.cz






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: