MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Ojetina Kawasaki Zephyr

Ojetina

Řada modelů Zephyr se i dnes těší nemalé popularitě. Klasické stroje o objemech 550, 750 a 1100 kubíků tak úspěšně navazují na legendární „zetkovou“ řadu Kawasaki ze sedmdesátých let.

Kawasaki má zkrátka odvahu. V době módy kapotovaných a sportovně střižených výkonných čtyřválců přišla v roce 1991 na trh s řadou naháčů o zdvihovém objemu 550 a 750 kubíků. Na tom by ještě nebylo nic tak mimořádného, kdyby neměly obě pohonné jednotky základ v modelu Z 650 ze sedmdesátých let. Počet 6000 prodaných strojů během prvních dvou let výroby ale svědčí o tom, že ještě existují bikeři, pro které nejsou důležité jen technické výkony, ale i vzhled motocyklu - risk se tentokrát Kawasaki vyplatil.

Ladné křivky dopomohly k popularitě také jejich mladší a silnější sestřičce Zephyr 1100 uvedené na trh v roce 1992. Přes průměrné výsledky, kterých těžký (225 kg) a žíznivý big bike (na dálnici i přes 10 l/100 km) ve srovnávacích testech dosahoval, se pro jeho koupi rozhodlo hned v prvních měsících výroby přes 2200 fanoušků. O tři roky později už zůstalo jen pár set skalních přívrženců, kteří se nezalekli ani vysokých nákladů na provoz, ani vrtošivého, nestabilního podvozku. Širší klientelu nezajistily Zephyru 1100 ani vyplétané ráfky (1996), proto Kawasaki o dva roky později stahuje nejsilnější model z prodeje.

Designově atraktivnější sedmsetpadesátce zato vyplétané ráfky dopomohly k novému znovuzrození. Oproti relativně slabým prodejům roku 1995 (prodáno přes 500 kusů) se v následujícím roce prodalo třikrát tolik strojů vybavených vyplétanými ráfky a elegantním dvoubarevným lakováním. Po těchto modelech je mezi milovníky klasických linií vysoká poptávka i dnes - slušný podvozek a neméně slušný výkon 75 koní dělá z prostředního Zephyru atraktivního a konkurenceschopného klasika také v novém tisíciletí.

Ze svého atraktivního vzezření těží také nejmenší z rodiny Zephyrů. Pro pětsetpadesátku se rozhodlo v devadesátých letech přes 8000 kupců, díky tomu jsou šance opatřit si tento model v zachovalém stavu relativně nejvyšší. Na trhu s ojetými motocykly jsou sice k mání srovnatelně ovladatelné a cenově příznivé motocykly, díky svému čtyřválcovému agregátu, klasickým liniím a nenáročné údržbě však patří kawasaki bezesporu k těm nejatraktivnější nabídkám. Ocení ji tak nejenom milovníci klasických naked biků, ale také úplní začátečníci.

Řada Zephyr s modely 550, 750 a 1100 je tak atraktivní nejen pro zapřísáhlé fanoušky Kawasaki, ale také pro všechny milovníky klasických linií, pro které jsou modely Z1 či big biky ostatních výrobců příliš nákladnou záležitostí. Modely Zephyr, především těch menších objemových kategorií, tak dokáží udělat spoustu parády za málo peněz.

###

PROHLÍDKA

Vzhledem ke stáří prvních modelů Zephyr není od věci zkontrolovat partie náchylné ke korozi. To platí také o vnitřní straně nádrže - nová nádrž je i dnes relativně drahá, použitá zase patří k nedostatkovému zboží. U nejmenšího modelu se doporučuje zkontrolovat dorazy řízení a škody po pádu - právě pětsetpadesátka totiž sloužila a slouží jako vhodná učební pomůcka pro začátečníky či čtyřválcové novice. U největšího modelu Zephyr 1100 je naopak záhodno zkontrolovat ložiska obou kol, která jsou náchylná k opotřebení. Mechanické zvuky ozývající se z motoru už na volnoběh (klapaní ventilů či rozvodového řetězu) nejsou u starších čtyřválců žádnou vzácností, během delší testovací jízdy by se však neměly ozývat žádné jiné, nápadnější, mechanické zvuky. U exemplářů s najetými 40 000 a více kilometry je třeba se soustředit na možné netěsnosti agregátu - výměna opotřebených těsnění není z nejlevnějších. Unikání oleje z přední vidlice a z dvojice zadních pružicích a tlumicích jednotek není u opotřebovaných motocyklů žádnou vzácností. Protože originální komponenty jsou příliš drahé, doporučujeme v případě nutnosti výměny investovat do značkových komponentů renomovaných firem - pro řadu Zephyr se osvědčila sada od White Power.


550
SITUACE NA TRHU


550


Nalézt na českém trhu Zephyr 550 za atraktivní cenu není problém. K tomu, aby člověk našel model nejen cenově dostupný, ale také zachovalý, už potřebuje notnou dávku štěstí. Motocykly prodávané za částku nižší než 40 000 Kč jsou často ve velmi zbědovaném stavu a vystřídalo se na nich zpravidla více majitelů. Většina modelů je prodávána individuálně, v motobazaru na Zephyr 550 narazíte spíše zřídka. V takovém případě se ale většinou jedná o dražší a zachovalejší exempláře. Jejich cena se ale jen málokdy pohybuje pod 55 000 Kč. Motocykly nabízené za cenu přesahující 70 000 Kč jsou naopak téměř neprodejné - za stejné peníze lze pořídit o třídu silnější stroj, nehledě na to, že mladý a začínající biker tak vysokou částku většinou dohromady ani nedá.

Kawasaki Zephyr 550 vyrobenou v letech 1991 až 1995 s počtem najetých kilometrů přesahujícím 40 tisíc lze koupit už za částku pohybující se mezi 30 000 a 40 000 Kč. Za stejně starý motocykl s počtem kilometrů do 25 tisíc zaplatíte částku o něco vyšší - 36 000 až 50 000 Kč. Stroje s pozdějším datem výroby (1996-1999) s najetými 30 tisící a více kilometry stojí přibližně 45 000 až 55 000 Kč. Zánovních modelů s 15 tisíci kilometry na tachometru je v ČR jako šafránu, zájemce se bude muset poohlédnout na západ od nás. Cena za dobře udržovaný exemplář může dosáhnout i 65 000 Kč.

TECHNICKÉ ÚDAJE

(typ ZR550-B8, modelový rok 1998)

* Motor: Vzduchem chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, rovnotlaký karburátor, průměr 30 mm, absence katalyzátoru, šestistupňová převodovka, vrtání x zdvih 58 x 52,4 mm, zdvihový objem 554 cm3.
Jmenovitý výkon 37 kW (50 k) při 10 000 1/min
Max. točivý moment 40 Nm při 6000 1/min

* Podvozek: dvojitý trubkový rám z oceli, vpředu teleskopická vidlice o průměru 39 mm, vzadu dvouramenná kyvná vidlice z hliníku, vzadu dvě tlumicí a pružicí jednotky, vpředu dvojitá kotoučová brzda o průměru 300 mm, vzadu kotoučová brzda o průměru 240 mm.
Hliníková kola 2,50 x 17; 3,50 x 18
Pneumatiky 110/80 H 17; 140/70 H 18

* Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1435 mm, délka dráhy odpružení vpředu/vzadu 140/87,5 mm, výška sedla 770 mm, hmotnost s plnou nádrží 206 kg.

* Změřené hodnoty
Jízdní výkony
Maximální rychlost: 168 km/h
Zrychlení: 0-100 km/h 5,2 s
Elasticita: 60-120 km/h 16,4 s
Spotřeba: 4,4 l/100 km (při 100 km/h), 5,8 l/100 km (při 130 km/h), Natural 95


Dorazy řízení bývají často poškozené
Při podezření na havarovaný stroj si dobře prohlédněte dorazy řízení (viz žlutá šipka) - často bývají poškozené.


Úzké teleskopické vidlice
Úzké teleskopické vidlice o průměru 39 mm se vyznačují tendencemi ke kroucení.


MODELOVÁ PÉČE

1991
Uvedení modelu Zephyr 550 na trh pod označením ZR550-B2 za cenu 8490 marek. Barevné provedení: modrá a červená (od roku 1993 červená a zelená).

1994
Uzavřená verze disponuje nyní 34 koňmi místo dosavadních 27 koní. Brzdové kotouče mají jiné děrování, novinkou je také černé lakování.

1995
Karburace obdržela systém elektronického předehřívání, což přispělo k výraznému zlepšení studených startů. Aby bylo učiněno hlukovým normám za dost, obdržel Zephyr modifikovaný tlumič výfuku a jiná ozubená kola převodů.

1997
Za účelem redukce výfukových plynů montován sekundární vzduchový systém.

1999
Poslední rok výroby (modelová řada ZR550-B8), cena: 9 690 marek. Od roku 1996 je model dostupný pouze v černém a zeleném lakování.

Softrock: krásný, spolehlivý a úsporný. Jen těžko pořídíte čtyřválec levněji. Malý Zephyr je navíc svými kompaktními rozměry vhodný i pro jezdce něžného pohlaví či menších postav. Podvozek má sice k transparentnosti supersportu daleko, vše ale vynahradí spolehlivý čtyřválec s dostatkem výkonu a nízké pořizovací náklady.


750
SITUACE NA TRHU


750


Šance k nalezení zachovalého a starostlivě opečovávaného exempláře Zephyru 750 s počtem najetých kilometrů nepřesahující 30 tisíc je u nás ještě menší než u nejmenšího modelu. Tato sedmsetpadesátka od Kawasaki je zkrátka jedním z nejoblíbenějších klasiků vůbec - jejími majiteli jsou většinou skalní fanoušci a ti se svého „miláčka" vzdávají jen v případě krajní nouze. Podobně zaměřený našinec se tak bude muset po krásné „sedmapůli" nejspíš poohlédnout za našimi hranicemi. Nejvyšší poptávka je obzvláště po modelech vyráběných od roku 1996, jež byly sériově vybavovány vyplétanými koly a atraktivním dvoubarevným lakováním. Zmíněné motocykly si drží svou cenu, a ta klesne zřídkakdy pod 70 000 Kč. Kdo dokáže přenést přes srdce drobné i větší kosmetické vady, má při hledání větší šance, ani v těchto případech však cena příliš neklesá - za krásu se holt platí.

Za exempláře z let 1991-1995 s počtem najetých kilometrů přesahujícím hranici 40 tisíc kilometrů si připravte částku mezi 40 000 až 55 000 Kč. Stroje stejného data výroby, ovšem méně jeté (do 30 tisíc km) jsou samozřejmě dražší - kupec musí počítat s výdaji počínajícími kolem částky 45 000 Kč a vrcholícím maximálně na 60 000 Kč. Díky svým vyplétaným ráfkům a dvoubarevnému lakování jsou ale nejžádanější modely Zephyr 750 z let 1996 až 1999. Zánovní kawasaki, která nemá najeto více než 15 tisíc kilometrů, je k mání přibližně za 70 000 Kč až 95 000 Kč. Stroje s poctivými 20 tisící kilometry jsou již cenově dostupnější - připravte si zhruba 70 000 Kč až 85 000 Kč. Hodnota exemplářů s 30 tisíci a více nejetými kilometry se pohybuje mezi 55 000 Kč a 65 000 Kč.

TECHNICKÉ ÚDAJE

(typ ZR750-D2, modelový rok 1999)

* Motor: Vzduchem chlazený čtyřdobý čtyřválcový agregát, rovnotlaká karburace, průměr 32 mm, sekundární vzduchový systém, pětistupňová převodovka, vrtání x zdvih 66 x 54 mm, zdvihový objem 739 cm3.
Jmenovitý výkon: 56 kW (76 k) při 9500 1/min
Max. točivý moment: 63 Nm při 7300 1/min

* Podvozek: dvojitý trubkový rám z oceli, vpředu teleskopická vidlice, průměr 41 mm, vzadu dvouramenná kyvná vidlice z lehkých slitin, dvojice tlumicích a pružicích jednotek, vpředu dvojitá kotoučová brzda o průměr 300 mm, vzadu kotoučová brzda o průměr 230 mm.
Vyplétaná kola: 3,00 x 17; 4,00 x 17
Pneumatiky: 120/70 H 17; 150/70 H 17

* Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1455 mm, délka dráhy odpružení vpředu/vzadu 140/115 mm, výška sedla 760 mm, hmotnost s plnou nádrží 227 kg.

* Změřené hodnoty
Jízdní výkony
Maximální rychlost: 195 km/h
Zrychlení: 0-100 km/h 3,9 s
Elasticita: 60-100 km/h 5,6 s
Spotřeba: 5,5 l/100 km (při 100 km/h), 5,6 l/100 km (při 130 km/h), Natural 95


Vyplétaná kola
Vyplétaná kola jsou pro všechny milovníky klasiky nutností.


MODELOVÁ PÉČE

1991
Zephyr 750 (ZR750-C1) se objevil na trhu ve stejné době jako menší pětsetpadesátka. Barevná provedení: modrá a červená (od roku 1993 také zelená a červená). Cena 9999 marek.

1995
Kvůli přísnějším normám emisí jsou jinak nastaveny karburátory a jejich systém elektronického předehřívání. Výkon zvýšen ze 72 na 76 koní. Cena 12 800 marek. Barva: červená a černá.

1996
Nové modelové označení ZR750-D, motocykl je vybaven vyplétanými koly, která nahradila paprskovitá kola z lehkých slitin. Dvoubarevné lakování (červená s černou) a kvalitnější brzdové obložení zvyšují cenu na 12 800 marek.

1997
Dovybavení sekundárním vzduchovým systémem kvůli snížení emisí.

1999
Poslední rok výroby (modelové označení ZR750-D2). Cena 12 600 marek. Od roku 1998 výhradně v černém provedení.

Rock around the clock: všestranná a robustně stavěná sedmsetpadesátka je díky svému solidnímu podvozku, klasickému outfitu a slušnému stádečku 70 koní přesně tím pravým strojem pro retromaniaky milující vítr ve vlasech - otevřená helma je povinným doplňkem.


1100
SITUACE NA TRHU


1100


A do třetice všeho dobrého - Kawasaki Zephyr 1100. Krásná, silná a z trojice sourozenců také nejhůře dostupná. Jedenáctistovka je bonbonkem celé řady Zephyr a stala se objektem vášně zapřísáhlých milovníků této řady, kteří si byli už při její koupi dobře vědomi jejích nedostatků. Přesto nebo právě proto nalézá jen málokterý z majitelů vážný důvod, proč by se měl svého big biku dobrovolně zbavovat. Zephyr 1100 je přes svou vysokou spotřebu a vrtošivé chování podvozku spolehlivým, silným a charizmatickým bikem, vhodným jak na dlouhé cesty, tak na každodenní ježdění. Mezi řádky inzerce se tak pěstěný model dostane zřídkakdy. Stejně jako v případě Zephyru 750 se velkému zájmu těší modely s vyplétanými ráfky kol, nejlépe pak v černém lakování.

Zájemce o nejsilnějšího z řady Zephirů bude muset sáhnout hlouběji do kapsy. Modely vyrobené v letech 1991 až 1995 s počtem najetých kilometrů přesahující hranici 35 tisíc se prodávají na trhu ojetin přibližně za částku kolem 85 000 Kč. U novějších exemplářů z let 1996-1999 cena samozřejmě stoupá. Za téměř zánovní motocykl s maximálně 15 tisíci kilometry zaplatíte i 130 000 Kč. S počtem najetých kilometrů klesá i cena - exemplář s 20 tisíci kilometry na počitadle pořídíte za nějakých 100 000 Kč. Má-li stroj najeto více než 30 000 km, je možné se dostat i na hranici 90 000 Kč. S podobnými finančními částkami můžete počítat i na západ od našich hranic, kam se pro nejsilnějšího klasika řady Zephyr budete muset nejspíše vypravit.

TECHNICKÉ ÚDAJE

(typ ZR1100-B1, modelový rok 1996)

* Motor: Vzduchem chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, rovnotlaké karburátory, průměr 34 mm, sekundární vzduchový systém, pětistupňová převodovka, vrtání x zdvih 73,5 x 62,5 mm, zdvihový objem 1061 cm3.
Jmenovitý výkon: 68 kW (93 k) při 8300 1/min
Max. točivý moment: 87 Nm při 7000 1/min

* Podvozek: Dvojitý rám z ocelových trubek, vpředu teleskopická vidlice, průměr 43 mm, vzadu dvouramenná hliníková kyvná vidlice, dvojice pružicích a tlumicích jednotek, vpředu dvoukotoučová brzda, průměr 310 mm, vzadu jednoduchá kotoučová brzda o průměr 240 mm.
Vyplétaná kola: 3,00 x 18; 4,50 x 17
Pneumatiky: 120/70 V 18;160/70 V 17

* Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1455 mm, délka dráhy odpružení vpředu/vzadu 140/115 mm, výška sedla 760 mm, hmotnost s plnou nádrží 227 kg.

* Změřené hodnoty
Jízdní výkony
Maximální rychlost: 199 km/h
Zrychlení: 0-100 km/h 4,0 s
Elasticita: 60-100 km/h 5,9 s
Spotřeba: 6,1 l/100 km až 12 (při 100 km/h), 8 l/100 km, Natural 95 (při 130 km/h)


Pohled na otáčkoměr
Pohled na otáčkoměr si můžete ušetřit - jedenáctistovka disponuje dostatečným zátahem od spodních otáček.


Drahé a málo odolné
Drahé a málo odolné - originální tlumicí a pružicí komponenty


MODELOVÁ PÉČE

1992
V prvním roce výroby bylo prodáno 2200 kusů (typ ZR1100-A1) za cenu 13 950 marek v modrém a červeném barevném provedení.

1994
Úprava karburace, zámek řízení byl integrován do skříňky zapalování.

1995
Přísnější emisní a hlukové normy vedly k výměně vzduchového filtru, tlumičů a k jinému nastavení karburace. Za účelem snížení spotřeby byly karburátory osazeny jinými tryskami.

1996
Zephyr 1100 obdržel vyplétané ráfky kol a nové modelové označení ZR1100-B1. Modifikována byla rovněž brzdová soustava.

1998
Poslední rok výroby modelu Zephyr 1100, k dostání pouze v černém lakování.

Hard and heavy: vysoká hmotnost a průměrná dynamika jsou vyváženy řádným zátahem od spodních otáček a atraktivním vzezřením. Velký Zephyr je oblíbeným a mimořádně spolehlivým strojem pro všechny fanoušky old-schoolových motocyklů, kteří se nezaleknou vysoké spotřeby.






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: