MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Veterán A. J. S. 350 T6

Youngtimer

Britská motocyklová značka A. J. S. byla v meziválečném období zastoupena i na našem trhu. Mezi celou řadou rozličných kubatur, ve kterých se tyto kvalitní motocykly vyráběly, patřily k oblíbeným i stroje v objemové třídě 350 cm3.

Velká Británie patřila v historii k jedněm z největších výrobců motocyklů na světě. V současné době, prezentované ponejvíce produkcí se země vycházejícího slunce, je těžko uvěřitelné, že během více než sta let, co se motocykly vyrábějí na britských ostrovech, zde existovalo několik desítek značek. Za nejplodnější období, poznamenané největším rozmachem tohoto odvětví je považována první polovina minulého století, kdy v řadě firem vznikaly desítky typů kvalitních, často konstrukčně zajímavých a také sportovně úspěšných motocyklů. I v současné době, která je ve znamení nastupujícího 21. století, nás ale provází jeden těžko vysvětlitelný fakt. Stovky britských motocyklů, jež jsou dnes po celém světě uchovávány sběrateli, odborníky, muzei i příznivci historických vozidel, jsou hmatatelným důkazem, že tyto stroje mají stále svoji nestárnoucí, ojedinělou a těžko definovatelnou přitažlivost. Mezi celou řadou britských značek minulých let, které se stále těší oblibě dnešních sběratelů historických vozidel, patří i motocykly kdysi slavného A. J. S. Velkým přínosem pro popularitu těchto kvalitních a ve své době pokrokově stavěných motocyklů s iniciálami Alberta Johna Stevense na nádržích, byla nejen široká nabídka rozličných typů vyráběných v několika objemových třídách, ale i významné sportovní úspěchy. Právě nespočetná vítězství v celé řadě odvětví motocyklového sportu, která tyto stroje dobyly od desátých do šedesátých let minulého století, řadí tuto značku k nejslavnějším protagonistům světové motocyklové historie. Pečlivé dílenské zpracování, výběr kvalitních materiálů i ve své době pokroková konstrukční řešení prověřená v náročných podmínkách silničních závodů a soutěží se velice často odrazily právě při výrobě sériových typů a prodejných závodních motocyklů, které značka A. J. S. rovněž nabízela.

Původní továrna ve Wolverhamptonu vstoupila do světa jednostopých vozidel již v roce 1897, kdy vyráběla pomocné motory pro jízdní kola. Teprve počínaje rokem 1909, kdy bratři Stevensové vyvinuli svůj první sériově vyráběný motocykl, rozšiřovala firma průběžně svůj výrobní program o celou řadu modelů, kterým ve dvacátých letech dominovaly i těžké vidlicové dvouválce o objemu 1000 cm3. Při ohlédnutí do historie značky A. J. S. zjistíme, že jednu z nejdůležitějších rolí zde hrály i jednoválcové modely o objemu motorů 350 cm3. Právě tato objemová třída patřila nejen ke stálicím sortimentu značky, ale velmi se zasloužila i o první slavná vítězství v tehdejších závodech. Mezi prvními úspěchy v řadě startů, kterých se motocykly A. J. S. ještě před vypuknutím první světové války zúčastnily, je velice ceněn triumf továrního jezdce Erica Williamse v legendární britské Tourist Trophy na ostrově Man, kde v roce 1914 poprvé zvítězil na motocyklu o objemu 350 cm3. Jeho stroj byl opatřen čtyřdobým motorem s ventilovým rozvodem SV. Teprve v roce 1920 se poprvé objevily nové, modernější, konstrukčně přepracované „třistapadesátky“ s ventilovými rozvody OHV. Díky vertikálně uloženému motoru s nezakrytými ventilovými vahadly a charakteristickému rozměrnému výfuku bez tlumiče dostaly tyto úspěšné typy přezdívku „Big port“ – „velký otvor“. I když tyto stroje dosahovaly údajně maximální rychlosti jen 125 km/h, zvítězily v juniorské třídě Tourist Trophy opět v letech 1920, 1921 a 1923. Za zmínku stojí, že jen v ročníku 1921 obsadili další startující na těchto strojích ještě 2., 3., 4., 6. a 8. místo. Legendární „Big porty“ jsou dodnes považovány za jedny z nejúspěšnějších britských závodních motocyklů první poloviny dvacátého století. Rok 1927 byl ve znamení další inovace v konstrukci motocyklů A. J. S., v podobě motorů s rozvodem OHC, se zakrytým rozvodovým řetězem po straně, na jehož vývoji se podílel vrchní inženýr Philip Walker. V následujících letech startovala na motocyklech A. J. S. celá řada významných britských jezdců, mezi něž se řadili Jimmy Simpson – mistr Evropy pro rok 1926, i Leo Davenport, který se stal na motocyklu o objemu motoru 350 cm3 mistrem Evropy v roce 1931. Nadešel rok 1930 a na britský průmysl začaly doléhat těžkosti světové hospodářské krize, které se nevyhnuly ani motocyklové továrně A. J. S. Počátkem roku 1932 dochází ke sloučení s konkurenčním londýnským výrobcem motocyklů, rovněž známou firmou Matchless. Náš odborný časopis Motor Revue ze dne 15. března 1932 událost komentoval na svých stránkách takto: „Rok 1932 nepřinesl ve stavbě motocyklů tak pronikavých změn jako předešlý, což nebylo ani tak odůvodněno hospodářskou depresí, jako skutečně velmi vysokým stupněm dokonalosti, v minulém roce dosaženým. To platí hlavně o továrně A. J. S., jež byla letos v lednu převzata od bývalých majitelů pp. Stevensů bratry Colliery, muži, kteří stáli u kolébky motocyklismu v Anglii a dodnes ještě úspěšně na tomto poli působí. K jejich koncernu náleží také továrna Matchless. Továrna A. J. S. přenesena byla do Londýna a zkušenosti i pověst bratří Collierů ručí za to, že pověstná A. J. S. kvalita nejenže nepoklesne, ale bude jistě dále přivedena, pokud je to možné, k větší dokonalosti. S továrnou přestěhovali se do Londýna i nejosvědčenější spolupracovníci bývalých majitelů a mezi nimi také vítěz Velké Ceny Československa z roku 1928, George Rowley. To zaručuje udržení všech zkušeností, továrnou A. J. S. za léta nashromážděných, i pro nynější výrobu.“

I přes spojení obou výrobců, ponechávaly si všechny motocykly z důvodů popularity a oblíbenosti u konzervativních zákazníků svá původní tovární označení. Ve snaze čelit obtížím a problémům s odbytem v této nelehké době přichází na trh nová typová řada motocyklů se skloněnými válci, které byly vyráběny nejen v objemových třídách 350 a 500 cm3, ale i v provedení motorů s ventilovými rozvody SV i OHV. Právě z tohoto období po sloučením obou značek pochází i dnes vyobrazený motocykl A. J. S. 350 T 6 z roku 1932, jehož renovátorem je pan Jiří Hlavsa ze Slaného. Vyobrazený stroj byl řadu let v rozebraném stavu, neboť tři předchozí majitelé měli sice dobrý úmysl svoji „ajsku“ zrenovovat, ale k dokončení nikdy nedošlo. Dnes již bývalý majitel, pan Hlavsa, motocykl zprovoznil po tři roky trvající pečlivé a náročné renovaci. Zajímavé je, že podle některých pramenů měla být „třistapadesátka“ T 6 s ventilovým rozvodem OHV, na první pohled velmi podobná větší „pětistovce“, vyráběna pouze jeden jediný rok. Její skloněný jednoválec o objemu 348 cm3 (vrtání x zdvih: 74,5 x 80 mm), opatřený karburátorem Amal, bezprostředně navazuje na čtyřstupňovou převodovku vlastní konstrukce A. J. S. Celkové parametry i odstupňování převodů dovolovaly i připojení postranního vozíku, což ve dvacátých a třicátých letech bylo doménou převážně větších kubatur. Pohotovostní hmotnost motocyklu, vybaveného elektroinstalací Lucas a obutého v našem případě do elegantních bělobokých pneumatik o rozměru 3,00 x 19, činí 145 kg. V provedení bez postranního vozíku dosáhl stroj rychlosti až 115 km/h, spotřeba paliva se pohybovala okolo 3 l/100 km. Při uvedení nových typů na náš trh v roce 1932 zhodnotil časopis Motor Revue tuto událost slovy: „A. J. S. OHV stroje 350 a 500 cm3 jsou u nás všeobecně známé. Lehce dokáží předejeti vše, co potkáte na silnici, a oba hodí se výjimečně též k jízdě se sidecarem. Všechny luxusní A. J. S. jsou vybaveny výborným Lucas světlem a rozvodnou deskou s tachometrem, ampérmetrem a hodinami vnitřně osvětlenou, která dává jízdě bezpečnost i za tmy. Až na dvouválec, mají všechny modely také čtyřrychlostní skříně a speciální gumy, zamezující smyk předního kola (závodní typ).“


Levostranný pohled na motor

Levostranný pohled na motor „třistapadesátky“ T6 z roku 1932.


Skloněný dlouhozvihový jednoválec

Skloněný dlouhozvihový jednoválec s ventilovým rozvodem OHV o objemu 348 cm3 bezprostředně navazoval na čtyřstupňovou převodovku A. J. S






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: